Tüv-godkjent Rotrex

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Hayaku wrote:Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige BT behandler slike søknader, iallefall her på sørlandet. Aldri undervurder en biltilsynsmanns "Skjønn"
Det aller aller aller viktigste er å starte det hele med en velformulert skriftlig søknad til BT. En god dialog med dem FØR bygget starter er Alfa Omega, og det tar gjerne noen måneder før man får svar.
EU-reglene gjelder også på Sørlandet.
Mulig at saksbehandlingen varierer, men reglene gjelder for alle.
Kunsten er å kjenne til dem.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

Det blir jo ikke snakk om noen søknad her ser det ut til,
da partene som har betalt for å få dette gjennom ønsker å sitte på papirene og ordne det for sine kunder..
Eneste utvei for norske biler er om et norsk tuningfirma lager en avtale med de som sitter på testene til TUV
Man kan altså ikke kjøpe kit'et for å ordne dette selv! ...før karantenen er over,
som det allerede er kommet fram her.
Og det vil sansynligvis ikke være mulig å reise til DK eller D for å få det gjort og reise hjem å godkjenne, da må man også ha papirene med...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by arildh »

Hva med å kjøpe en dansk eller tysk nbfl som har det montert og er godkjent med dette i EU ? En 2001 har jo max bruksfradrag så effekt avgift er jo ikke allverden. Fra tyskland trenger ikke det bli alt for dyrt.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re:

Post by Hayaku »

Rudolf wrote: EU-reglene gjelder også på Sørlandet.
Mulig at saksbehandlingen varierer, men reglene gjelder for alle.
Kunsten er å kjenne til dem.

Erik
Har ikke spart på mitt avslag om ombygging til turbo (BMW 520i M50) da det begynner å bli noen år siden, men det liknet latterlig mye på dette avslaget på søknad om ombygging fra Bensin/Diesel til El-drift jeg googla:

"Det er etter vår vurdering bare den opprinnelige konstruktøren av bilen som vil være kompetent til å bedømme de fulle konsekvensene av disse endringene. Det vil derfor ikke bli mulig å få en slik bil registrert uten at bilfabrikanten har godkjent ombygningen.
Dersom det er mulig å fa en godkjenning fra bilfabrikanten vil det også bli krav til at spesifikke tester av bilen må gjennomføres. Herunder blant annet bremsetest, EMC-test, støytest, effektmaling med mer. Videre vil bilen måtte fremstilles for enkeltgodkjenning ved en trafikkstasjon. Vegvesenet vil da foreta en evaluering av ombygningen og dokumentasjonen som medfølger og fatte en beslutning om kjøretøyet kan registreres eller ikke.

Kjøretøy - Vest-Agder distrikt
Med hilsen …"

Kravene til testing kommer først etter at bilfabrikanten har gitt grønt lys..?
Jeg kan vel ikke noe regelverk, jeg forholder meg bare til det BT sier.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

Tipper Arild er inne på den eneste muligheten innen overskuelig framtid.. om det overhodet er mulig da..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenAndre wrote:Det blir jo ikke snakk om noen søknad her ser det ut til,
da partene som har betalt for å få dette gjennom ønsker å sitte på papirene og ordne det for sine kunder..
Eneste utvei for norske biler er om et norsk tuningfirma lager en avtale med de som sitter på testene til TUV
Man kan altså ikke kjøpe kit'et for å ordne dette selv! ...før karantenen er over,
som det allerede er kommet fram her.
Og det vil sansynligvis ikke være mulig å reise til DK eller D for å få det gjort og reise hjem å godkjenne, da må man også ha papirene med...
Hvis du har en NBFL, kan du ta den med til CCR-racing, få montert kitet og få bilen vist hos det danske Biltilsynet.
Så vidt jeg vet så vil I.L. Motorsport også kunne montere kit-et og de viser bilen for Dekra, TÜV eller annen godkjenningsinnstans i Tyskland.
Papirene du får fra Biltilsynet i Danmark, Dekra eller TÜV skal være godt nok for det Norske Vegvesenet.
(men jeg ville nok ha fremlagt planene for Vegvesenet på forhånd ja ...)
arildh wrote:Hva med å kjøpe en dansk eller tysk nbfl som har det montert og er godkjent med dette i EU ? En 2001 har jo max bruksfradrag så effekt avgift er jo ikke allverden. Fra tyskland trenger ikke det bli alt for dyrt.
En bil godkjent innen EU (uten spesialregler som f.eks. den Norske § 1-15) er automatisk godkjent i alle andre EU-land.
Hayaku wrote: Har ikke spart på mitt avslag om ombygging til turbo (BMW 520i M50) da det begynner å bli noen år siden, men det liknet latterlig mye på dette avslaget på søknad om ombygging fra Bensin/Diesel til El-drift jeg googla:

"Det er etter vår vurdering bare den opprinnelige konstruktøren av bilen som vil være kompetent til å bedømme de fulle konsekvensene av disse endringene. Det vil derfor ikke bli mulig å få en slik bil registrert uten at bilfabrikanten har godkjent ombygningen.
Dersom det er mulig å fa en godkjenning fra bilfabrikanten vil det også bli krav til at spesifikke tester av bilen må gjennomføres. Herunder blant annet bremsetest, EMC-test, støytest, effektmaling med mer. Videre vil bilen måtte fremstilles for enkeltgodkjenning ved en trafikkstasjon. Vegvesenet vil da foreta en evaluering av ombygningen og dokumentasjonen som medfølger og fatte en beslutning om kjøretøyet kan registreres eller ikke.

Kjøretøy - Vest-Agder distrikt
Med hilsen …"

Kravene til testing kommer først etter at bilfabrikanten har gitt grønt lys..?
Jeg kan vel ikke noe regelverk, jeg forholder meg bare til det BT sier.
BMW-Norge har sluttet å gi ut egnethetserklæringer for flere år siden.
Det er derfor ikke mulig å få ombygd BMW-er i Norge uten å få bilen testet (egnethet) eller kjøpe en test i utlandet.

Volvo-Norge er en av de få billeverandører som gir egnethetserklæringer på flere av sine modeller.
Derfor er det relativt enkelt å få godkjent ombygg av Volvoer i Norge.

Sitatet du viser til stemmer i grunnen bra med det som jeg skrev ovenfor.
Alt blir veldig mye enklere hvis bilfabrikanten gir grønt lys (noe Mazda ,BMW og de fleste andre IKKE gir).

Men det er fritt fram å få gjennomført en test selv om fabikanten ikke er medgjørlig.
Problemet er at det er fryktelig dyrt.
Det er m.a.o. ikke noe man gjør for en enkeltbil.

Hvis f.eks. MX5 klubbene i Europa hadde gått sammen, kunne man jo fått utført en egnethetstest på alle MX5 modellene.
Det ville da bli klubbenes eiendom, men man måtte koble testene mot egnede kit som kunne brukes til de enkelte modellene.

Jeg kan se for meg den som hadde fått til at alle klubbene ble enig om hvilken kompressor/turbo/kjøling/styring osv man skulle satse på for hver modell.
Den personen ville være en soleklar kandidat for Nobels turbo-pris :shock:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

Er du helt sikker på at "BT" i danmark i det hele tatt vil se på en norskregget bil for godkjenning?

Høres for godt ut til å være sant, men håper jo du har rett..

(Det er jo ikke lov å ta EU-kontroll andre steder enn i det landet bilen er registrert..)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

EspenAndre wrote:Er du helt sikker på at "BT" i danmark i det hele tatt vil se på en norskregget bil for godkjenning?

Høres for godt ut til å være sant, men håper jo du har rett..

(Det er jo ikke lov å ta EU-kontroll andre steder enn i det landet bilen er registrert..)
Dette er ikke noen EU-kontroll.
Det er godkjenning av ettermontert utstyr.

Jeg har stillt følgende spørsmål til Biltilsynet:
"Vil en bil som blir godkjent i.h.t. EU-regler i et annet EU-land, automatisk bli godkjent i Norge ?"
Svaret jeg har fått (to ganger) er:
"JA"

Det ligger også i EU-reglementets natur at det skal være "fri konkurranse" mellom godkjenningsinstansene.
Dekra og TÜV er godkjenningsinstanser i Tyskland.
Dansk Biltilsyn i Danmark.

Om BT i Danmark har reservert seg mot å ta imot kunder fra andre land, vet jeg ikke.
Men Tyske Dekra og TÜV tar ivertfall på seg godkjenningsoppdrag.

Jeg har selv kjøpt "samsvarserklæring" fra Dekra som ble godkjent uten problemer hos norske BT.
Jeg har også fått tilbud om avgasskontroll i henhold til EU-norm hos Dekra i Dresden.

Det som er fint med Rotrex kitet er jo at godkjenning inngår som endel av det du kjøper.
Hvis jeg hadde hatt en NBFL og skulle satse på Rotrex-kitet, så hadde jeg spurt CCR-Racing i danmark om hvordan bilen bør godkjennes.
Evt. spørre I.L.Motorsport.

Men som jeg sa ovenfor:
Jeg ville ha dobeltsjekket med alle instanser før jeg la ut på tur .....
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by EspenAndre »

Overbevisende nok det, så venter vi på noen med "baller"
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Ernst
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 237
Joined: 04 Jun 2009, 13:54
Medlemsnummer: 794
Location: Haugesund
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Ernst »

Hayaku wrote:Det er stor forskjell på hvordan de forskjellige BT behandler slike søknader, iallefall her på sørlandet. Aldri undervurder en biltilsynsmanns "Skjønn"
Det aller aller aller viktigste er å starte det hele med en velformulert skriftlig søknad til BT. En god dialog med dem FØR bygget starter er Alfa Omega, og det tar gjerne noen måneder før man får svar.
Så Tilsyne følger ikke regelverket?? da må det jo gå ann å gjøre noe med det
x06 NC 2.0 Sport True Red
x-09 NC RHT Galaxy gray.

-08 BMW 120 Cab
-74 Cadillac Eldorado. Orginal urørt bil
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re:

Post by Leo91BRG »

Jeg har stillt følgende spørsmål til Biltilsynet:
"Vil en bil som blir godkjent i.h.t. EU-regler i et annet EU-land, automatisk bli godkjent i Norge ?"
Svaret jeg har fått (to ganger) er:
"JA"

(Men da under forutsetning at den er registrert i utlandet ved godkjenning, og siden importeres til norge?)

Sjekka med biltilsynet teknisk avdeling idag:

Han sa;

Bilen vil måtte godkjennes også i Norge. TUV og godkjenning fra danske biltilsyn ville gjøre saken sannsynlig lettere å mulig godkjenne, men det var ingen automatikk i dette. Selv om TUV og Godkjenning fra danmark var i orden,kunne jeg likevel få avslag. Norske biltilsynet var ikke forpliktet til å følge godkjenning fra eu-land,på norsk registrerte biler, godkjent i utlandet.



Han forklarte ganske grundig, at det var ulike teknisk spesialist grupper på både lokalt og reagionalt nivå som avgjorde dette. Så i praksis kan jo f.eks en trafikk stasjon på sørlandet vurdere det med sitt skjønn at dette er en sak de vil godkjenne der og da, eller sende videre til regionalt nivå, hvor man da enten får avslag eller godkjenning. Mens en annen trafikkstasjon kan vurdere å godkjenne på lokalt nivå. Slik kan det jo oppstå en viss mulighet for følelsen av forskjellsbehandling.

Gjør mann som ArildH sitt forslag, så hadde han tilsynelatende ingen innsigelser.


Han anbefalte (standard) prosedyre:

1. Skaff alle tilgjengelige papirer, til akkurat den type bil og oppgradering man ønsker godkjent.

2. Send søknad til lokale trafikkstasjon med planer og dokumentasjon.

3. Hvis ja/klarsignal, send søknad til Toll og avgift direktoratet om effektøkning, og gebyr for dette om bilen er reg. kortere enn 10 år i norge.
(dette skulle man heller ikke ta for gitt, troll og avgift dir. kunne visst og si nei, selv om man ønsket betale. Jeg trodde dette skulle være bare melde fra og få en giro)

4. Dra og få montert og godkjent godsakene i danmark

5. Vis bilen endelig hjemme i norge.

6. Virka i utgangspunket ikke som en umulig sak. Problemet blir vel å få papirer "på forskudd" fra IL eller CCR racing.



CC Racing sa at de har et sett klart til NA, med ca 165hk, men at de i første omgang ville forsøke å få godkjent et sett med kun 20% effektøkning, da man i danmark ikke trenger å dokumentere annet en at avgass er innnenfor eu norm. Deretter ville de jobbe med den mere omstendige prossessen om mulig få godkjent settet med 165hk+ på NA i forhold til støykrav, hva bilen tåler o.l.

På direkte spørsmål til CCR, hva de kunne være behjelpelig med av dokumentasjon på forhånd, fikk jeg ikke noe svar.

Biltilsyn kar`n var forøvrig rent så trivelig, og tok seg god tid til å forklare en forvirra stakkar:-D
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Leo91BRG wrote:....................

Han sa;

Bilen vil måtte godkjennes også i Norge. TUV og godkjenning fra danske biltilsyn ville gjøre saken sannsynlig lettere å mulig godkjenne, men det var ingen automatikk i dette. Selv om TUV og Godkjenning fra danmark var i orden,kunne jeg likevel få avslag. Norske biltilsynet var ikke forpliktet til å følge godkjenning fra eu-land,på norsk registrerte biler, godkjent i utlandet.

.......................
Som jeg har skrevet tidligere, så finnes det spesialregler i de forskjellige EU-land (tillegg/fratrekk fra standard EU-bestemmelser)
F. eks. har vi den berømte "unntaksregelen" (Kjøretøyforskriften §1-15) i Norge.
Du må få bilen gudkjent UTEN spesielle nasjonale særregler for å få den godkjent i Norge.
I følge lederen for ombyggingskontoret i Oslo/Akershus, skal det da være greit.

EU-regler sier at en effektøkning under 20% "kun" krever avgasstester (omfattende).

Det du skriver forøvrig stemmer bra med min oppfatning av regler og fremgangsmåte.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by Pelle »

I følge lederen for ombyggingskontoret i Oslo/Akershus, vil Norge etter hvert implementere EU
regler helt og holdent enten vi liker det eller ikke.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by uggla »

Rart det der... Jeg mener å huske vi stemte NEI til EU?

:)

Mags
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Tüv-godkjent Rotrex

Post by nope-mx5 »

uggla wrote:Rart det der... Jeg mener å huske vi stemte NEI til EU?

:)

Mags
Jepp, men vi meldte oss inn i EØS.
Da får vi ca. alle de negative tingene fra EU (DLD, etc), og generelt veldig få av de positive.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Post Reply