Mazda miata vs Mini cabrio

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Stalfa »

Hauk wrote:
Miatapowers wrote:Så i teorien så finnes det ikke noe problem å velge en annerledes bil som familiebil,
Det er i hvert fall det 64% av norske foreldre tror...

http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel. ... d=10087200
Snudde 4-åringen her om dagen og det er med blandede følelser.
Utrolig deilig og få ut monsterbarnestolene, men samtidig skummelt at så små barn sitter med ansiktet i fartsretning.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

Vi snudde jentungen når ho var 2 år, ikke pga plassen, men pga av ho spydde på hver tur vi var på så var lengre enn ett par mil,,, Nå er ho 3 og vil ikke sitte feil vei igjen, vi har prøvd, guttungen får sitte feil vei en stund til, 1.5 år nå, sitter foresten feil vei i minien også, bare så det er sagt. :D
Men eg er litt skeptisk til å følge dette slavisk eg,, i bygda vår så er det lite front i front kolisjoner, men er rear bumped hver eneste dag føler eg,, eg er god sjøfør så passer og følger godt med, og med ungene med i bilen så er eg en sinke, så noe stor fare for eg mister kontroll finnes ikke..
Blir nesten som han eg kjøpte ene na av, han solgte mye pga han var redd for å rulle rundt,, noe så aldri kan skje om man kjører etter norsk lov..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Da trenger du jo ikke stol, kan like godt ha ungene på fanget. Og ikke trenger du sikkerhetsbelte heller, så da kan du spare litt vekt der :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by EspenAndre »

Det de sier er at dødsulykkene skjer med barna fremover,
men en smule enig med Stian i at man kan ta en vurdering av risiko..

Det er større sjangs å komme i en mindre ulykke, og da kan det gjerne være verre om ungen sitter bakover..
Bedre om ungen blir invalid i en liten ulykke som er større sjangs for skjer, eller bedre om ungen overlever (evt. blir invalid) i en ulykke som er mindre sjangs for skjer..?
Har litt inntrykk av at statistikken sier at dødsulykkene skjer med ungen fremover...
de drar fram det verst tenkelige, mens de ulykkene der ungen "bare" blir invalid ikke regnes med siden det tross alt er bedre enn å dø
Selv, ville jeg heller dødd enn å bli veldig invalid, men det valget tar jeg ikke for guttungen.

Jeg gjør som anbefalt, for ikke å føle jeg kunne gjort noe bedre om det skulle skje noe..

MEN at unger blir dårlig i bil fordi de sitter feil vei blir litt tynt, for unger har enda ikke så gode balansenerver... (sies det)

edit.. har også hørt folk i distriktet (inkl politi) si at det er som oftest bedre å ikke ha selen på,
for når det skjer ulykker er det vanligvis utforkjøring i lav fart (etter nedbremsing) og da er det værre at man ikke får opp selen og sitter fast (drukner eller blør ihjel)
...men det blir jo litt tynt..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

EspenAndre wrote:Det de sier er at dødsulykkene skjer med barna fremover,
men en smule enig med Stian i at man kan ta en vurdering av risiko..

Det er større sjangs å komme i en mindre ulykke, og da kan det gjerne være verre om ungen sitter bakover..
Bedre om ungen blir invalid i en liten ulykke som er større sjangs for skjer, eller bedre om ungen overlever (evt. blir invalid) i en ulykke som er mindre sjangs for skjer..?
Har litt inntrykk av at statistikken sier at dødsulykkene skjer med ungen fremover...
de drar fram det verst tenkelige, mens de ulykkene der ungen "bare" blir invalid ikke regnes med siden det tross alt er bedre enn å dø
Selv, ville jeg heller dødd enn å bli veldig invalid, men det valget tar jeg ikke for guttungen.

Jeg gjør som anbefalt, for ikke å føle jeg kunne gjort noe bedre om det skulle skje noe..

MEN at unger blir dårlig i bil fordi de sitter feil vei blir litt tynt, for unger har enda ikke så gode balansenerver... (sies det)

edit.. har også hørt folk i distriktet (inkl politi) si at det er som oftest bedre å ikke ha selen på,
for når det skjer ulykker er det vanligvis utforkjøring i lav fart (etter nedbremsing) og da er det værre at man ikke får opp selen og sitter fast (drukner eller blør ihjel)
...men det blir jo litt tynt..

Blir kansje litt tynt å ta frem at dem blir dårlige er årsak til snuing av sete, men tro meg, eg tror nok at mangen her inne ville gjort det samme når ungen spyr på hver biltur i over en mnd, med det resultat at man må kjøpe nytt sete til ungen, ungen blir avmagret og fikk sår lukkemuskel så gjorde hun spydde ikke bare i bil men hjemme og barnehage også etterhvert.. Ho trivest å sitte rett, ho smiler og er glad, vi kjører forsiktigt,.. Nå bør eg vel ikke nevne at eg tar henne med ATV på tur i skogen også.. :shock: Tenke seg til, ho har det morro, :D huske når eg var liten, vi slåss om å få ligge i hattehyllen på min fars gamle opel, og lensmannen drog oss opp ifra hovedveien med sin gamle saab, når vi hadde kjørt rattkjelke alt for langt.. Tidene forandres til HMS på høyt plan gitt.. Mye er godt, men mye er nok litt i meste laget.. Rart dette, blir fort dradd inn barneseter i en tråd som ikke handlet om det i hele tatt. Godt det er noen så passer på oss galne så er litt slaurne.- :D Minsten på 1.5 år sitter feil vei i begge bilene våres, jentungen på 3 sitter rett vei. føler ikke eg gjør så mye gale der.. Eg har også test vinnere på setene dem har.. Bilene har skåret høyt på sikkerhet også..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Vil bare poengtere at dødstallene også var noe annerledes i den tiden hvor ungene kunne ligge på hattehylla.
Det er en grunn til at tidene forandrer seg, og at kravene er større. Hvis vi skal se på det på den måten, så kan vi si at det bare er å fikse noen kompiser, en båt og masse våpen, og hive seg i gang med å erobre et annet land. Vikingene gjorde jo det..

Jeg satt selv mellom fattern og styret når vi kjørte snøscooter til hytta for 20 år siden. I 2011 er det uhørt å gjøre det samme, og at du tar med ungen på ATV-tur tror jeg er noe du bør tenke over. Det er latterlig farlig.

Jeg har dog forståelse for at du snur setet når ungen faktisk tar andre skader av å sitte bakover, hvis det ikke er andre alternativer.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by EspenAndre »

Selvsagt enig i at du må snu setet når du opplever at det er løsningen på et sånt problem, det er ikke meg som har funnet ut det med balansenervene.. ;)
Når det gjelder HMS er jeg veldig glad vi er der vi er idag...
og mye kan bli bedre, ungene skal få lov å boltre seg, gjelder å finne en middelvei, skade seg litt er greit, så lenge det ikke gir varige mén!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by jallatralla »

Statistikk som verktøy for beslutninger og rasjonelle tiltak er bra på populasjoner og store grupper...det er dårlig på enkeltsituasjoner og individer. Trenger du aktivt styrke, kan ditt BMI-tall være helt på villspor...men BMI-tall på en befolkning er stort sett et eksakt måltall for overvekt, etc etc

Det samme gjelder jo her...men det skal og sies at det er mange som tror de kan slå sannsynligheten, tilogmed på pengeautomater...og de har fine og rasjonelle grunner for å forklare dette, som ikke nødvendigvis er så veldig gode. I utgangspunktet er vel lavhastighetsulykker sjelden årsak til alvorlige skader nå om dagen, så fokuset ligger jo selvsagt på høyhastighetsulykker.
2001 1.6 NBFL
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Miatapowers »

LoKi wrote:og at du tar med ungen på ATV-tur tror jeg er noe du bør tenke over. Det er latterlig farlig.
Eg vil ikke tro dette er verre enn alle i bygda så kjører langs landeveien med moped med ungen i,, Eg kjører kun i skauen eller fortau, enda denne moped atv er registrert så tørr eg ikke kjøre der det er andre folk som har det travelt.. :D
Eg vil påstå at dem har kun godt av å komme seg ut, og ikke bare sitte på rommet og rote med leker eller se på makka pakka og hopsi daisy..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Stalfa »

Miatapowers wrote: Eg vil ikke tro dette er verre enn alle i bygda så kjører langs landeveien med moped med ungen i,,
Som man sier til ungene. Om de hadde hoppet på havet, hadde du gjort det samme?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by EspenAndre »

Nå blir det veldig vanskelig å bedømme noe som helst, siden man ikke har vært der og sett osv..
Kan høres fælt ut at en unge sitter på med en ATV.. men når man ikke har sett forholdene eller hvordan det gjøres er det ikke så mye å diskutere!
Vil tro en snøscooter eller hest o.l. ikke er så mye annerledes, noen folk er avhengig av sånne hjelpemidler for å komme seg rundtom..
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by biXen »

Minner meg om dette: http://www.youtube.com/watch?v=c4oybZcLBnw :lol: (tenke seg en 3 åring på den der)

Tror det er bedre med en forsiktig atv tur enn å bruke spillkonsoller til barnevakt. Alt med måte.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Tonny_B
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1276
Joined: 20 Sep 2008, 19:10
Medlemsnummer: 927
Location: Kristiansund
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by Tonny_B »

biXen wrote:Minner meg om dette: http://www.youtube.com/watch?v=c4oybZcLBnw :lol: (tenke seg en 3 åring på den der)

Tror det er bedre med en forsiktig atv tur enn å bruke spillkonsoller til barnevakt. Alt med måte.
+1 :)
Alt skal fokuseres sånn på sikkerhet ditt og sikkerhet datt i dag.
Vi overlevde før i tiden også. Selv om vi klatret i soppen av ett 4-5meters trær og falt ned rett på bakken. Noen
skrubbsår ble det, men da lærte vi at vi skulle være LITT mere forsiktig neste gang vi klatret i trærne. Hadde
samme skjedd i dag, så hadde det blirr hengt opp skilt ved treet, med klatring forbudt...
Har en kiddo selv. Han går fra den ene tv'n til den neste. Spill - filmer og ja.. Må nesten dra han ut for at han skal
trekke frisk luft.
En liten ATV tur med ungen bakpå (så lange han/hun er sikret) har ingen værdens ting å si. Bare å bruke det man har mellom øynene og bakhodet det :)
96 Mx5 import fra Tyskland. viewtopic.php?f=19&t=15489
User avatar
R.S
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 11 Aug 2010, 17:31
Medlemsnummer: 932
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by R.S »

Lite spørsmål.... Synes Cooper S kan fort bli en tøff bil med tøff lyd :) jeg spurte litt rundt angående en Cooper S. Blei frarådet å kjøpe og fikk beskjed at motoren er produsert av chrysler.. stemmer det? hvis ja, lager chrysler alle motor alternativene??? :P
Mazda MX5 NBFL 1.8 SPORT
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mazda miata vs Mini cabrio

Post by LoKi »

Quote wikipedia:

The Mk I Mini One, Cooper and Cooper S used some version of the reliable, Brazilian-built Tritec engine, co-developed by Chrysler & BMW; the Mini One D used a Toyota-built diesel engine. In August 2006, BMW announced that future engines would be built in the UK, making the car essentially British-built again; final assembly took place at Oxford, and the body pressings were made in nearby Swindon at BMW's Swindon Pressings Ltd subsidiary.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Post Reply