Problemer med tomgang etter justert tenning!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Problemer med tomgang etter justert tenning!

Post by AJF »

For en drøy måned siden hadde jeg bilen min på service for å bytte Registerreim. Samtidig ba jeg Mazda da justere tenningen min til 14 grader. Rett etter at jeg hentet bilen på service monterte jeg så JR Cold Air Induction Kit. Etter dette har jeg tidvis hatt problemer med pendlende tomgang(spesielt med varm motor), tomgangen pendler mellom 300-400rpm til 1500rpm og i det siste har det bare blitt verre nå faller den ofte så lavt ned at bilen ofte stopper inn i kryss osv. Noen som har noen tips??

Takknemlig for alle svar.

AJF
-1994' Mazda MX-5 1,8MP62 (klassikeren)
-2019' Mazda MX-5 2.0 (den fremtidige klassikeren)
-2012' Nissan Leaf SL (sparebøssa)
-2019' Tesla Model X LR (trekkvogn og hyttebil)

-x 1990' Mazda MX-5 1,6MP45
-x 1998' Mazda MX-5 1,8MP62
-x 2004' Mazdaspeed MX-5 1,8T
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Steinar »

Fant denne artikkelen på http://www.miata.de/
Håper den er til hjelp.

Steinar P.


Abfallende Leerlaufdrehzahl beim NA

Wenn Batterie, Zündkabel, Zündzeitpunkteinstellung, Luftfilter u.s.w. in Ordnung sind, ist die häufigste Ursache dieses Problemes, daß die manuelle Leerlaufeinstellung zu niedrig ist. Das Steuergerät reguliert dann nicht schnell genug hoch,wenn die Drehzahl schnell fällt.

Lösung: Öffne den Diagnosestecker (Nähe Stoßdämpferdom auf der Fahrerseite). Nimm eine Büroklammer und steck ein Ende in GND, ein Ende in TEN. Bitte NICHT in irgendwelche anderen Buchsen! Wahrscheinlich fällt die Leerlaufdrehzahl dann ab. Nimm dann einen Schraubenzieher und dreh die Schraube im Drosselklappengehäuse (ist meist ein Gummideckel drauf) im Gegenuhrzeigersinn. Die Leerlaufdrehzahl steigt jetzt an. Stell sie etwas höher ein als die normale Leerlaufdrehzahl, also etwa auf knapp 1000 RPM. Zieh die Büroklammer raus - die Leerlaufdrehzahl fällt jetzt wieder auf das normale Niveau. So, jetzt sollte Dein Problem wahrscheinlich gelöst sein.

"Wie kommt es, daß das Einschalten von elektrischen Verbrauchern das Problem verschlimmert?"

Jeder zusätzliche Verbraucher erhöht natürlich etwas die Leistungsnachfrage an die Lichtmaschine, was zu einem stärkeren mechanischen Widerstand führt, die LIMA versucht den Motor im Leerlauf zu drosseln. Bei korrekter Einstellung des Basisleerlaufs schafft das Leerlaufregelventil es locker, dies zu kompensieren.

Wenn der Basisleerlauf aber zu niedrig eingestellt ist, wird schon die normale Leerlaufdrehzahl nur dadurch erreicht, daß das Regelventil voll aufmacht, das Motorsteuerungsgerät hat also keine Chance mehr, zu kompensieren bzw. es kompensiert langsamer, wenn es nahe an der Grenze seines oberen Regelbereichs ist, und so fällt dann die Leerlaufdrehzahl ab, wenn ein starker Verbraucher (Heckscheibe, Gebläse, Beleuchtung) über die LIMA oder die Servolenkungspumpe oder starkes Bremsen den Motor "drosselt".

Werner Cassel
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

har du husket og koble TEN til GND i diagnose kontakten?

Dersom nei... :

1. åpne diagnose kontakten (ligger på høyre side av motor rommet) og koble en ledning/binders el. lign mellom TEN og GND

2. Juster tomgangen til 850 ved hjelp av tomgangs justerings skruen på inntaks manifoilen, den ligger under en liten svart gummi propp

3. Kontroller at tenningen / tomgang fortsatt er det du satte de til.

4. Vis ikke juster... og gjennta punkt 2 og 3 til både tenning og tommgang stemmer

5. Når tomgang og tenning stemmer trekk utav bindersen og gjenta punkt 3 ... Da skal alt være på stell, dersom ikke begynn på nytt fra toppen av :)

Ole

(Ble d litt klurete??? spør viss det er noe du lurer på)
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Nå har ikke jeg lest gjennom det tyske svaret over her (hadde ikke ordboken i nærheten :) ), men ved uregelmessig tomgang kan det bety at du har en vakum-lekkasje. Gå over samtlige vakumslanger, og sjekk også PVC ventilen (du finner den på passasjersiden av bilen litt i bak-kant av ventildekselet på toppen av motoren). Dette er en "slitedel" som før eller senere faktisk må byttes.

På selve gass-spjeldet har en på MX5/Miata motorene noe en kaller "Dashpot tip". Beklager, har ikke noe fornuftig norsk navn på denne. Dette er en liten "pumpe" som "møter" gass-spjeld-armen" og forsinker denne på de nedre turtallsområdene. Denne skal begynne å "touche" gass-spjeld armen ved ca.2500 RPM og "forsinke" gass-returen nedover. Alt dette for at motoren ikke skal "dette" ned i et så lavt turtall at den kveles. "Dashpot tip" er også en del som en kan risikere å måtte bytte, da dette er en bevegelig del som utsettes for slitasje.
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Jeg hadde heller ikke lest det tyske svaret... skjønner ikke bæret :)

Ole
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Post by AJF »

Takker for nyttige tips :D , nå vet jeg hva jeg skal se/gjøre når jeg forhåpentligvis får tid til å feilsøke på fredag.

Et tilleggspørsmål. Skal det være vakum fra luftmegdemåler til motor? I såfall kan det være der feilen min ligger siden den ene slangen som sitter etter luftmengdemåleren på mitt brukt kjøpte JR-CAI kit er noe slitt.

AJF
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Ja.. (Dvs all luften som kommer inn i motoren MÅ ha passert luft mengde måleren :) )

Ole
User avatar
Dyret
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 196
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Contact:
Status: Offline

Post by Dyret »

HansT wrote:Nå har ikke jeg lest gjennom det tyske svaret over her (hadde ikke ordboken i nærheten :) ), men ved uregelmessig tomgang kan det bety at du har en vakum-lekkasje. Gå over samtlige vakumslanger, og sjekk også PVC ventilen (du finner den på passasjersiden av bilen litt i bak-kant av ventildekselet på toppen av motoren). Dette er en "slitedel" som før eller senere faktisk må byttes.

På selve gass-spjeldet har en på MX5/Miata motorene noe en kaller "Dashpot tip". Beklager, har ikke noe fornuftig norsk navn på denne. Dette er en liten "pumpe" som "møter" gass-spjeld-armen" og forsinker denne på de nedre turtallsområdene. Denne skal begynne å "touche" gass-spjeld armen ved ca.2500 RPM og "forsinke" gass-returen nedover. Alt dette for at motoren ikke skal "dette" ned i et så lavt turtall at den kveles. "Dashpot tip" er også en del som en kan risikere å måtte bytte, da dette er en bevegelig del som utsettes for slitasje.
Bare noen små rettelser til Hans T:
Det heter ikke PVC men PCV som står for Positive Crankcase Valv. På norsk kan man kalle det veivhusventilasjons ventil. Inni den ligger det en kule som sperrer den ene veien. Prøv først å rense denne med forgasserrens.

Dashpotten skal justeres hver service. Då Teknisk Datablad for vedlikehold står det:
Justering av dashpot på 1,6: På varm motor, rus opp til 4000 rpm og senk turtallet sakte. Stempelet på dashpot skal berøre gasspjeldet ved 2500 +- 150 rpm
Du kan sjekke funksjonen på den med å trykkestempelet helt inn og så slippe fort. Den skal da sige sakte utigjen.
11' Mazda 6 GH stv 2,2 sport Black Mica
x - 92' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red
x - 04' Hyundai Trajet FO 2,0 Sky Silver
x - 05' Mazda 6 GY 2,3 Silver Contrail
x - 05' Mazda RX8 SE 1,3 Brilliant Black
x - 91' Mazda MX5 NA 1,6 Classic Red

Medlemsnummer: 378
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Dyret wrote: Bare noen små rettelser til Hans T:
Det heter ikke PVC men PCV som står for Positive Crankcase Valv. På norsk kan man kalle det veivhusventilasjons ventil.
Sorry for den, PVC var en liten skrivefeil i farten :D . Jeg setter forøvrig stor pris på evt. rettelser på feil jeg måtte begå. Jeg er kun selvlært hobbymekaniker, og hadde f.eks. ikke peiling på at det stod for Positive Crankcase Valve. Heller ikke at det er mulig å rense den. Jeg kjøpte ny hos Mazda :( :)


___________________________________________________
Den som tror han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig..
User avatar
AJF
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 922
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 282
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Problemer med tomgang etter justert tenning!

Post by AJF »

AJF wrote:For en drøy måned siden hadde jeg bilen min på service for å bytte Registerreim. Samtidig ba jeg Mazda da justere tenningen min til 14 grader. Rett etter at jeg hentet bilen på service monterte jeg så JR Cold Air Induction Kit. Etter dette har jeg tidvis hatt problemer med pendlende tomgang(spesielt med varm motor), tomgangen pendler mellom 300-400rpm til 1500rpm og i det siste har det bare blitt verre nå faller den ofte så lavt ned at bilen ofte stopper inn i kryss osv. Noen som har noen tips??

Takknemlig for alle svar.

AJF
Har fortsatt problemet som nevnt ovenfor. Gikk i helgen over motoren og sjekket slagefester og PCV som nevnt her, dette ser ut til å være i orden. Har foreløpig ikke justert noe på tomgangskruen, men merket meg en ting, det er kun når kjølevifta starter at motoren begynner og gå ujevnt. Noen som har noen forklaringer på dette? Hva kommer det av?
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

holder fortsatt en knapp på tomgangs skruen og ledning mellom ten og gnd (se forrige post)

Det som skjer dersom du ikke har justert tomgangs turtallet med ledning mellom ten og gnd i diagnose boksen er at "hjernen" heletiden ligger og jager for og presse tomgangen ned i 850.... :)

Ole
Post Reply