Familiebil - Volvo V40?

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by LoKi »

Budsett kontra årsmodell setter nok litt begrensninger her, så mye av dette blir vanskelig å få til :(

BMW har jeg hatt i versjon av E30 og E34, og jeg må si at jeg ikke er så veldig imponert over. I tillegg får jeg bare en 3-serie for denne prisen.
Mercedes har jeg tenkt nøye over, da jeg er litt sugen på å få meg en, men jeg ender da opp med en tidligere taxi og en bil med et noe frynsete image i Oslo.

Når jeg leser postene til Mussa og Vidar, så kommer jeg også på at bruttern har en Avensis, og den hadde motorhavari nå på under 150k km. Etter som Toyota sa, så var dette "noe som skjedde" med disse bilene, og kom ikke av at den var tørrkjørt. Så de har definitivt tapt seg på driftssikkerhet.
Kosta 30k+..

Honda hadde vært digg, skulle bare ønske de hadde en finere pris. Problemet er at budsjettet gjør at jeg må gjøre kompromisser med tanke på hvilken bil jeg skal kjøpe.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
2re
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3202
Joined: 08 Mar 2008, 18:32
Medlemsnummer: 704
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by 2re »

Hondaen er bare et mislykket forsøk på Mazda6 :wink: Bare sammenligne...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by LoKi »

Hehe, ja ikke sant. Er vel litt forskjell på motorene dems..? ;)

Slik det ser ut nå, så kommer jeg til å titte på en Astra i løpet av den neste uka.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24502404

Det viktigste er at jeg har god tid, og jeg kommer ikke til å stresse med å finne meg bil. For alt jeg vet, så kommer jeg over et røverkjøp.
Jeg er meget motivert til diesel, så først og fremst vil jeg ikke vurdere bensinbiler.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

LoKi wrote: Slik det ser ut nå, så kommer jeg til å titte på en Astra i løpet av den neste uka.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24502404
Det finnes de som er lykkelig med Opel, kjenner til og med noen med interesse for bil som er det. Men jeg er meget skeptisk.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

LoKi wrote:Ryker på årsmodellen på Saab'en, siden jeg må ha 2003+
Alltid likt utseendet på 9-5 Estate, så det hadde vært gull. Den er absolutt en bil jeg er interessert i, om jeg kommer over rett bil.
Bare du godtar litt km, så er det alternativer: http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=25911761

Skal du ha diesel ville jeg ha siktet meg inn på 1.9 og ikke 2.2 som virker som en gammeldags motor.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Hauk »

mussa wrote:Med tanke på bleieunger osv ville jeg i hvertfall lagt noen kroner i å få skinnseter med tanke på enkel vask og vedlikehold når dere skal på tur..
Akkurat dette er faktisk ikke så viktig som man tror. Fordi: Vi har stoffseter i alle bilene våre, men jeg kjøpte slike sorte skai-trekk til etpar hundringser på Torshov som dekker hele baksetet (og foran i MX-5en - fåes både for enkeltseter og hele baksetet). Kanskje ikke det vakreste, men småunger i bil er jo unntakstilstand og da går det meste. De er vanntette, veldig lette å ta ut av bilen og gjøre rene. Det forsvinner heller ikke noe møkk mellom seteputa og seteryggen. Pluss de beskytter setene til en viss grad mot gnikkende barnestoler. Hvis man monterer stolene slik de skal (hardt og stramt) så ser du det nok veldig godt på setene etter etpar års bruk. En ISOFix-base er dog litt snillere mot setene.

Så kombinasjonen av småunger og mangel på skinnseter er ikke den deal-breakeren som man tror.

Hadde vi hatt skinn så tror jeg faktisk jeg hadde handlet slike skai-trekk åkke som.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Hauk »

LoKi wrote:Honda hadde vært digg, skulle bare ønske de hadde en finere pris. Problemet er at budsjettet gjør at jeg må gjøre kompromisser med tanke på hvilken bil jeg skal kjøpe.
Ja, skjønner det. 120K-klassen (pluss/minus) er faktisk veldig vrien. Pga kompromissene man må gjøre.

OT: Har litt lyst på en sånn Honda selv. De ble levert med en 2,4 190 hk bensin også. Men alle her på berget kom med automat-gir. Urk. I Tyskland derimot fikk man en Accord Type-S med 190hk og manuelt gir.

Har vel funnet ut etter tre år med diesel at det ikke er min greie.

*sikle på mobile.de*
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Vidar »

Ang barnesete, så bør vel en bil med iso fester være tingen ?
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

Hauk wrote: Akkurat dette er faktisk ikke så viktig som man tror. Fordi: Vi har stoffseter i alle bilene våre, men jeg kjøpte slike sorte skai-trekk til etpar hundringser på Torshov som dekker hele baksetet (og foran i MX-5en - fåes både for enkeltseter og hele baksetet).
At jeg har skinn gjør iallefall at jeg er mer avslappet når jeg finner bananen som jeg trodde guttungen spiste opp i forrige uke.
Velger man å være mer nazi ovenfor hva man tillater for ungene i bil, så er kanskje ikke behovet så stort.

Angående Honda: Når jeg kjøpte Saaben for 3-4 år siden så vurderte jeg seriøst Accord, men synes interiøret var for plastikk. Og litt knotete å få tak i en med kurant motor. Kurant motor vil si en slik som Hauk nevner eller hvassere.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by LoKi »

MX'en er til lek, og vil kjøre i fra de fleste stasjonsvogner som er på markedet til under 1.000.000 kr. Så jeg går heller for en traust diesel enn en motorsterk stasjonsvogn.
I tillegg er det greit å slippe høy forsikring på den, og Coopern koster meg f.eks 8000,- i året.

9-5 har forresten et horribelt interiør :P

Alle bilmerker har sine forkjempere, og dette er vel stort sett en veldig subjektiv tråd akkurat nå.
Får bare holde tunga rett i munnen og slappe av mens jeg leter rolig etter et alternativ :)

Det største problemet mitt nå er vel egentlig å finne ut hvor stor jeg egentlig vil ha bilen..
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Vidar »

Desto større bil, desto dyrere blir det å dra til IKEA :)

Hvilken bil som er best for deg må du finne ut selv.
Prøv forskjellige aktuelle biler og finn ut hva du liker.
Vil anbefale skinn.. melk i stoffseter feks... men om du kjøper en bil med stoffseter,
Så er det ikke så vanskelig å bytte seter. Jeg betalte 7500,- for sportsskinn seter inkl dørpaneler.
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by mussa »

Hehe.. Man får mye fint på Torhov ja, det er jo sant.. Når det er sagt så var Pajeroen jeg hadde vært familiebil, var jo tilogmed 7 seter i den.. Den hadde stoffseter, stoff i dørsider osv, og samtlige paneler med stoff var sauset inn med gammel iskrem, bananer, kjærlighet på pinne og alskens annet en unge klarer å frastøte seg i en viss omkrets.. Brukte mange timer på å få den bilen noenlunde ren inni.. Så kjørte jeg søstera til samboeren min på fest, da klarte hu å helle jordebærsuppe med sprit utover setet igjen.. Da var det på`n igjen.. I Foresteren jeg hadde klarte en jeg kjenner å sette seg inn med interiørmaling, typ knallblå, ikke tørr i setet.. Etter at dette ble oppdaget dagen derpå, så var det bare å vaske det av, da skinnsetene var behandlet og glatte.. :) Men det er jo ikke noe must, men jeg ser det som en fordel..

Astraen du så på ser jo veldig bra egentlig, vært taxi? Mutter`n og fatter`n hadde en sånn i kombi, med samme motor og utstyr.. Fungerte helt greit, men det er den kjipeste motoren jeg har prøvd, veldig sterk fra 1700rpm til 2400rpm, så døde den ut.. Fordelen er at den var like sterk/svak samme hvor mye man lastet i den.. Grei bil å kjøre, sitter godt, noe stor a-stolpe (som har blitt enda større i 2010).. Den bruker svært lite diesel da, veldig økonomisk!
En annen fordel er jo tilgang på deler, lett å skaffe og er ikke så jækla dyrt.. :) Alt i alt så får du greit mye bil for pengene..

Saab 9-5 har både pent og horribelt interiør, varierer veldig.. Det som er verdt å merke seg er at Saab 9-5 ikke egner seg for ganske lave mennesker, som min samboer på snaue 160cm hadde ikke kjangs til å finne en noenlunde god sitteposisjon å se over rattet på en gang..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Stalfa »

mussa wrote: Saab 9-5 har både pent og horribelt interiør, varierer veldig.. Det som er verdt å merke seg er at Saab 9-5 ikke egner seg for ganske lave mennesker, som min samboer på snaue 160cm hadde ikke kjangs til å finne en noenlunde god sitteposisjon å se over rattet på en gang..
Jeg har ikke noe knirk eller løse deler, det er største kravet for å være fornøyd.
Også har jeg det grået interiøret som jeg synes ser greit ut, litt gammeldags det er designet for 12-13 år siden. Men de utgavene med wood-look-a-like interiør synes jeg er mindre pent.

Min kone som har samme høyde som samboeren din har ikke noe problem med sitte høyden i 9-5'en. Det eneste hun bemerker er at setet er fysisk stort, og optimalt så hadde en fysisk mindre sete passet henne best.
På den andre siden så sitter hun nok ganske mer behagelig i Saaben enn hva jeg gjør i hennes Colt. :)

\\Stian
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Familiebil - Volvo V40?

Post by Kjakan »

LoKi wrote: Slik det ser ut nå, så kommer jeg til å titte på en Astra i løpet av den neste uka.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=24502404
mussa wrote: Astraen du så på ser jo veldig bra egentlig, vært taxi? Mutter`n og fatter`n hadde en sånn i kombi, med samme motor og utstyr.. Fungerte helt greit, men det er den kjipeste motoren jeg har prøvd, veldig sterk fra 1700rpm til 2400rpm, så døde den ut.. Fordelen er at den var like sterk/svak samme hvor mye man lastet i den.. Grei bil å kjøre, sitter godt, noe stor a-stolpe (som har blitt enda større i 2010).. Den bruker svært lite diesel da, veldig økonomisk!
En annen fordel er jo tilgang på deler, lett å skaffe og er ikke så jækla dyrt.. :) Alt i alt så får du greit mye bil for pengene..
Jeg synes Astra er helt greie biler, jeg tipper dette eksemplaret har gått som firmabil og ikke taxi pga størrelse.
Astra har vært mye brukt i diverse firmabilflåter, og det er fordi det er knakandes gode biler faktisk. Tror den nyere 1.3CDTI er noe sprekere enn 1.7-motoren som egentlig er en gammel Izuzu-motor (men funker som fy).
Personlig ville jeg sett på Ford Mondeo. Det er mye bil for pengene - pene og billige biler med gode kjøreegenskaper. Eneste problemet er at det kan være vanskelig å selge fordi det er så mange av dem.
Jeg skjønner at en taxikjørt E-klasse S211 2003+ kan friste, og det kan være ekstremt mye bil for pengene. Men husk at det er en del elektronikk og understell som kan feile med årene, så vedlikehold må du regne med. Rust på disse varierer fra bil til bil, men regn med rust i hjulbuer bak og dører.
Jeg ville styrt unna SAAB og Volvo, altfor dyrt i drift. Spesielt Volvo er kumøkk - en kollega sin da nye V50 tok fyr og brant opp, og IF nektet erstatning og mente han hadde chippet den. 1.6Dene går grisedårlig, så skjønner at de mistenkte han :lol:
Ser også at taxikjørte Volvoer bare er drit - automatene går maks 300k km før havari, og motor/topp 250-300k km. En tilsvarende MB-taxi tåler fint 700k på samme motor og automat som sammenligning....
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Post Reply