mx5 grand turismo 5

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by jallatralla »

Ser jo helt fabelaktig ut! Blir interessant å se hvordan det måler seg på simuleringsfronten mot LFS, men ved første øyekast ser det jo bra ut.

Fantastisk interiør, gode modeller ellers, fantastisk bruk av lys, fullt animert fører...ser ut som fin skademodell etc. Gleder meg! Får huske å lodde reversen på Logitech G25en i morgen, så er alt klart; den har ikke vært i bruk siden jeg fikk meg MX-5 for 1 og et halvt år siden. :)
2001 1.6 NBFL
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by jallatralla »

Jeg var så heldig å få spillet i går, så her er mine førsteinntrykk etter et par time spilling...de som vil finne ut ting på egen hånd får heller stoppe her.

Kan og i forbifarten nevne at Logitech G25 hadde full support...fant den frem fra skapet, blåste av støvet, koblet i, og den fungerte perfekt m/clutch og alt...ikke noe oppsett-tull eller noe som helst. Greitt å vite for de som har en slik.




Grafikk: Kjempeflotte modeller og fantastiske baner, men fokuset er helt klart vært mer på å få selve banen til å se bra ut...bakgrunn er mer "bra nok". Men å bli forbikjørt av en perfekt modellert Mercedes Cosworth og Integra-R på langstrekka ser så bra ut at man glemmer å irritere seg over at man taper!
Simulering (alle hjelpemidler av): GT-style. Dvs bedre enn arcade-racere, men bremsing/downshift i sving blir det tatt lett på, og du kan fortsette løpet selv etter noen ganske brutale kollisjoner. Dog belønner spillet "god" kjøring (riktige linjer/girskift/bremsing/drafting) i rikelig monn...så når det føles rett så går det også best.
AI: Den er grei nok...bedre enn de fleste bilspill, . Ei er det heller noe arcade-juks for å skape mer spenning...er du overlegen så er du overlegen og omvendt.
Bilutvalg: Det totale bilutvalget er jo enormt, men litt mindre på premium-fronten (biler med fullt interiør)...dog finner du nesten alt av "klassikere" blant disse også.
Tuning: Det er et forenklet system, så ikke forvent noe Street Legal Redline...typisk Gran Turismo.
Gameplay: Liker du Gran Turismo, så er det du vil ha.


Alt i alt virker spillet som det gir enormt mye spill for penga. Online-play har jeg ikke testet.
2001 1.6 NBFL
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by arildh »

Nürburgring er med ?
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by DrHolm »

arildh wrote:Nürburgring er med ?
Yepp.
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by biXen »

8.5 av 10 hos IGN, så innfrir vel ikke helt for alle. http://ps3.ign.com/articles/113/1136103p1.html

Blir vel til å teste det hos en kamerat, men tror ikke det når helt opp til Forza.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by arildh »

Alle har vel nå fått med seg at du er den aller største M$ fanboiiien som noen sinne har operert på internet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by biXen »

arildh wrote:Alle har vel nå fått med seg at du er den aller største M$ fanboiiien som noen sinne har operert på internet.
Nå henviste jeg vel til et ikke-objektivt PS3 fanboy medium da. Og hadde jeg hatt tid til å spille mer enn jeg gjør så hadde jeg hatt en PS3, så hva du legger i fanboy får være opp til deg. Men at Gran Turismo er hypa mer enn kvaliteten er det vel lite tvil om, men jeg er interessert i alle bilspill.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by jallatralla »

Det virker ikke helt seriøst å gi ut en full test av et spill av denne størrelsen, når det knapt har vært på markedet i 10 timer (kun DVD-versjonen som har vært ute en stund hos enkelte er jo ikke noe de fleste av oss som kjøper spillet vil spille). Det lukter litt av at man er mer på utsikt etter en nyhet, enn en ærlig test.

Om andre spill er bedre...tja...Grand Prix Legends & LFS er milevis bedre som simulatorer, GT Legends har langt fetere motorlyd, Legal Redline Racing har bedre modifisering av biler, rFactor kan moddes bedre, iRacing har sikkert bedre simulering av banedekke, Need for Speed-serien har bedre musikk, Forza er sikkert bedre på mange måter uten at jeg vet hvilke måter de er (jeg er ikke frekk, jeg har bare aldri spillt Forza).

Jeg har fortsatt vanskelig for å se hvordan dette er et 8.5 spill dog...førsteinntrykket er at hadde du skillt ut deler av dette spillet som enkeltelementer kunne dette ha blitt en hel drøss med bilspill som er verdige den karakteren eller over. Menmen, jeg skal heller ta det i meg om jeg endrer mening etterhvert.
2001 1.6 NBFL
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by arildh »

Well, jeg har da en plan for kvelden.
1. Finne en sjappe som selger GT5
2. Kjøre MX på en tysk bomring.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by biXen »

jallatralla wrote:Det virker ikke helt seriøst å gi ut en full test av et spill av denne størrelsen, når det knapt har vært på markedet i 10 timer (kun DVD-versjonen som har vært ute en stund hos enkelte er jo ikke noe de fleste av oss som kjøper spillet vil spille). Det lukter litt av at man er mer på utsikt etter en nyhet, enn en ærlig test.
Vi kan godt holde denne tråden til å bare være folk sine førsteinntrykk heller. Men anmeldere i USA som f.eks. IGN har hatt dette spillet en stund, sikkert minst en uke da de har postet massevis av HD gameplay videoer og de aldri slipper review som ikke tar for seg mesteparten av spillene. Det er det også andre som har hatt f.eks. Dagbladet sin anmelder. VG f.eks. fikk det litt sent ifølge deres anmelder.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by DrHolm »

arildh wrote:Well, jeg har da en plan for kvelden.
1. Finne en sjappe som selger GT5
2. Kjøre MX på en tysk bomring.
Hvor mange runder gjennom bommen får en for femhundrespenn a?

Ser gromt ut detta her gitt!
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by Hayaku »

Advarsel: Mer fanboy-svada.

Image

kanskje også verdt å nevne at Forza4 har allerede vært presentert på E3 messa i år :twisted:
User avatar
jallatralla
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 307
Joined: 03 Jun 2009, 12:40
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by jallatralla »

Min bilspillsmak: Før jeg fikk MX-5 spillte jeg mye LFS, rFactor, Grand Prix Legends og GT Legends. Nå har rattet bare samlet støv i 1.5 år...racingsimulatorer er ikke det store når du har en kjempemoro roadster å rulle rundt i. :D

Men, GT5 må jo prøves...og etter å ha hatt spillet en ukes tid så har jeg gjordt meg opp en endelig mening.

Det første først. GT5 er to spill; du får 200 utfattelig detaljerte biler og en del veldig vakre baner, og i tilleg får du en litt pyntet versjon av alt innholdet i GT4. Det førstnevnte ser fantastisk ut, det sistnevnte ser greitt nok ut men er ikke kjempepent.Av MX-5er får du 2 Eunos Roadstere (89, 90) og en '07 NC i GT5 innpakning, og du får det meste av NA/NB i GT4 innpakning.

Minus: Dårlig skademodellering, liten effekt av krasj, ikke helt der på simuleringa, GT4 biler og baner kan se litt tafatt ut i forhold til GT5 innhold, dårlig fartsfølelse på alt under 120, AI er litt zombie, dårlig brukergrensesnitt, tuningsystemet fungerer men er veldig simpelt; Her hadde det vært litt mer moro med detaljer på merker og lignende.

Pluss: Veldig vakkert og detaljert på GT5 innhold..GT5 bilene sin detaljrikdom her er nesten ufattelig, kraftige biler føles som groteske monstre, "normale" biler uten allverdens power er ofte genuint gøy å kjøre..spesielt RWD, simuleringen er ikke iRacing eller LFS - men den virker veldig bra til å være et konsollspill, vakre væreffekter i GT5 innhold (GT løp i regnvær er en opplevelse), moro spesialinnhold (carts, nascar, rally), man har ikke "balansert" bilene for mye...her det både gode og dårlige kjøretøy...og kanskje sist men ikke minst; utvalget av baner er helt fabelaktig. Dette er noe man ofte ikke tenker på i andre spill, men det å ha alt av store kjente baner med er moro.

Så det er et litt skrudd spill. Du kan irritere deg grønn over spillet og iblandt blir du overhodet ikke gira men så plutselig danser du en perfekt detaljert Ferrari 512BB rundt Monaco-banen eller drar en blodpumpa Challenger inn på strekka på Daytona og du gliser fra fra øre til øre.

8/10

* Siden vi er på et MX-5 forum kan vi vel og nevne at MX-5 får mye cred i dette spillet.
2001 1.6 NBFL
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by DrHolm »

God anmeldelse!

Vil bare nevne at skademodelleringa vil få en oppdatering i nærmeste fremtid.
http://www.pressfire.no/spesialer/inter ... -neste-uke
Men dette veit du sikkert. ;)

Er bare å vippe opp noen bilder fra spillet, om du har tid til å ta noen. :D (Spes. av Roadster/Eunos/Miata/Mx-5)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: mx5 grand turismo 5

Post by arildh »

Stort sett enig. Men etter at man har blitt imponert over grafikken og detaljene er det fortsatt simuleringen og følelsen i bilen som teller for meg. Og her har det skjedd mye i riktig retning. Nå går det å holde en sladd uten å få den voldsomme kontraen fra GT4 som rett og slett var feil. Fartsfølelsen er også mye bedre. Eks når man kjører på Monza eller ned Fuchsröhre i gjennom skyggene fra trærne. Veldig bra. Lyden er også bra gjengitt. Nesten så man må råne hver bil man tester med eksos og filter bare for å litt god lyd.
Jeg savner å kunne oppgradere bremser på standard biler (om ikke jeg er dårlig til å lete). Koser meg nå med å vinne alle seriene i beginner-amatør og pro.
Har ikke fått låst opp Ringen enda men får kjørt 1 runde med Polo cup i pro. Veldig imponert over banen, og den var ikke dårlig implementert i GT4 heller. Nå kjenner jeg meg virkelig igjen fra IRL. Spesielt i de svingete partiene etter karusellen og frem til strekka.
Dette spillet blir nesten som et OS. Det er så mye muligheter og forskjellig kjøring her at man vet ikke hvor man skal begynne. Er spent på hva patcher og ekstra innhold gjør. Det virker som om det er lagt opp til hyppige oppdateringer. Eks ser jeg kanskje for meg at bilfabrikanter kan betale Polyphony for å implementere en ny bil som kommer som en oppdatering for å få PR.
Som Mazda mann startet jeg med en NA 1.8, har nå en NC med N/A trim og kjøpte en brukt NB RS 1.8 som skal turbotrimmes. Gøy.
Som nevnt har MX fått god plass i dette spillet.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
Post Reply