På leting etter NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Hei, dette blir da den første posten min her.

Er i gang med å selge BMW e39'en min. Da jeg spurte litt rundt på bimmers ble jeg anbefalt MX-5 når jeg kom med følgende kriterier: Bra drivstofføkonomi, driftsikkerhet, morsom å kjøre, 2-dørs, under 100.000 kr.

Første problemet mitt er at jeg har funnet svært få eksemplarer som er til salgs. Utifra det jeg har lest på dette forumet så er det følgende jeg ser etter: 1991-1993 modell. 1.6 liter. Pris: 40.000-60.000 kr.

Etter litt leting fant jeg 2-3 stk som jeg sendte e-post til, men de var solgt før jeg fikk svar. Altså det virker som om de er svært populær.

Sjekker finn.no hver dag, men har ikke kommet noen nye de siste dagene. Så spørsmålet mitt til dere er: Ut ifra deres erfaring, hvor ofte blir det lagt ut NA'er til salgs per måned?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Adrian
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 452
Joined: 13 Sep 2009, 00:50
Location: Nord for Bergen
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Adrian »

Sånt varierer veldig, men anbefaler å sjekke en gang daglig. Autodb bør du sjekke og, da mange velger å annonsere der pga lave innrykkspriser. Plutselig dukker det nok opp noe.. Lykke til!
'95 NA 1.8
'00 Jeep Cherokee - bruksbilen
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by siemens »

Hei :)

Gratulerer med ditt første innlegg :)

Tror du må sette litt tid til å lete etter din mx5, for det er mange som tror de selger gull ;) det kommer nok flere mx,er utover nå.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

siemens wrote:Hei :)

Gratulerer med ditt første innlegg :)

Tror du må sette litt tid til å lete etter din mx5, for det er mange som tror de selger gull ;) det kommer nok flere mx,er utover nå.
Ja får håpe det gjør det.

Vanskelig for meg å vurdere pris da jeg aldri har vært borti denne type bil før.
Moonlight wrote:Sånt varierer veldig, men anbefaler å sjekke en gang daglig. Autodb bør du sjekke og, da mange velger å annonsere der pga lave innrykkspriser. Plutselig dukker det nok opp noe.. Lykke til!
Er nok sikkert lurt å følge med på Autodb i tillegg ja. Ser også for meg at det kan være lurt å finne en bil som tidligere har vært eid av entusiast/mx5-forum medlem.
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by uggla »

Mitt tips er å ikke henge seg for mye opp i km-stand og fine felger...

Finn en farge du liker og med grei service historikk. Bilen vil være gammel uansett, men det er bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km med juling...
Hyppige oljeskift (også på diff og girkasse) er viktig på disse bilene da de liker turtall.

Deler og utstyr er ellers billig og lett å få tak i, så det meste kan ordnes opp i.

Lykke til!


Denne ser vel hel og pen ut? Original og lav km. stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21812376

Ellers så er denne ganske sjelden:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=20914742

Har ligget ute en stund, så et skambud virker kanskje?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

uggla wrote:Mitt tips er å ikke henge seg for mye opp i km-stand og fine felger...

Finn en farge du liker og med grei service historikk. Bilen vil være gammel uansett, men det er bedre med 200K km med kjærlighet enn 100K km med juling...
Hyppige oljeskift (også på diff og girkasse) er viktig på disse bilene da de liker turtall.

Deler og utstyr er ellers billig og lett å få tak i, så det meste kan ordnes opp i.

Lykke til!


Denne ser vel hel og pen ut? Original og lav km. stand.
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=21812376

Ellers så er denne ganske sjelden:

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=20914742

Har ligget ute en stund, så et skambud virker kanskje?
Den første har jeg sendt e-post på for å kartlegge hvor rusten befant seg, men har ikke fått svar enda. Enig i at den ser hel og pen ut ja.

Den siste er begjært avregistrert, men det er vell kansje vanlig prosedyre hos brukt-bilforhandlere?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by biXen »

Må huske at etter 6 måneder snø, når solen endelig titter frem så sitter det lengre inne å selge caben sin, og mange begynner å lukte på cab. Derfor tror jeg de som holder seg bra nå går fort og til høyere pris enn i høst selvsagt. Gjelder å være kjapp, bare ikke for kjapp når man ser på bilen :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Beining
500 RPM
500 RPM
Posts: 97
Joined: 07 Apr 2007, 02:00
Location: Spain
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Beining »

Denne ser veldig strøken ut, men desverre bare 90hk så om 116 er et krav utgår den vel med høye kneløft. :wink:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22094519
'02 1.8l på spanske plater
(x) '93 1.6l "Shiter-edition"
(x) '99 1.8l 10th Anniversary
(x) '08 1.8l Roadster coupe
(x) '91 1.6l
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Beining wrote:Denne ser veldig strøken ut, men desverre bare 90hk så om 116 er et krav utgår den vel med høye kneløft. :wink:
http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=22094519
Ut ifra det jeg har lest på div forum så konkluderte jeg med at 1.6l 116hk var å foretrekke ja.

edit: Men den hadde en flott farge kombinasjon!
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Steinar »

Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

Steinar wrote:Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.

Steinar
Hvor mye tyngre blir bilen med 1,8 fremfor 1,6?

Det er klart, men uansett hvor sterk motor det er på bilen man kjøper seg så er suget etter mer krefter alltid tilstede. Så har lært meg at motor er en av de tingene jeg aldri gjør kompromisser på når det gjelder bilkjøp.

Understell og drivverk oppgraderinger er absolutt å foretrekke, men som du sier: Alt er avhengig av pris og tilbud
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Stehu »

Andreasnicolai wrote:
Steinar wrote:Litt snevert å begense søket til 91-93 mod.
Med 94 mod. og nyere får du med deg de fleste oppgraderingene på understell + at drivverket er bombesikkert, og etter 95 er ABS og doble airbagger standard.
Nå er heller ikke 90 hk utgaven så mye dauere enn 115 i normal trafikk, det er kun over 4000-4500 o/min at forskjellen merkes.
1,8 NA med 131 hk er heller ikke å forakte, men allt er avhengig av pris og tilbud.

Steinar
Hvor mye tyngre blir bilen med 1,8 fremfor 1,6?

Det er klart, men uansett hvor sterk motor det er på bilen man kjøper seg så er suget etter mer krefter alltid tilstede. Så har lært meg at motor er en av de tingene jeg aldri gjør kompromisser på når det gjelder bilkjøp.

Understell og drivverk oppgraderinger er absolutt å foretrekke, men som du sier: Alt er avhengig av pris og tilbud
Power is addictive! er ikke allverden til forskjell på 1,6 og 1,8. De har regnet på det og funnet ut at 1,6 med 116 HK er like sprek som 1,8 med 133 hk på grunn av den lille biten som er av vekt ekstra.
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Steinar »

Tekniske data (dersom du er god i tysk):
http://www.mx-5.net/mx5germany/www.mx5- ... 5_na_.html

Nå bidrar ikke selve 1,8 motoren så mye med vekt, men bilene fikk mere utstyr ettersom tiden gikk. (ABS, doble airbagger, elektriske vinduer, større diff, stab. stag, større tank osv, osv, osv. Allt dette bidrar til høyere vekt.)
Grovt anslag: En 1,8 NA er ca. 50-60 kilo tyngere enn en tidlig NA.
!,8 har også et bedre dreiemoment ved lavere turtall enn 1,6 (skulle egentlig bare mangle pga. 242 ccm større slagvolum), og er OGSÅ raskere i aksen enn en 115 hk 1,6, selv om forskjellen ikke er enorm.

Steinar
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by EspenAndre »

Jeg synes 91-93 er et godt valg, om du skal velge nyere til den prisen går det på bekostning av noe du ikke ønsker.
Så å argumentere for andre modeller blir litt feil.. :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Andreasnicolai
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 293
Joined: 13 May 2010, 09:28
Location: Oslo
Status: Offline

Re: På leting etter NA

Post by Andreasnicolai »

EspenAndre wrote:Jeg synes 91-93 er et godt valg, om du skal velge nyere til den prisen går det på bekostning av noe du ikke ønsker.
Så å argumentere for andre modeller blir litt feil.. :)
Det jeg fant ut jeg å. Spartansk blir vel ganske treffende for å beskrive 91-93 NA?
- Miata NA 91 - Silverstone
x Miata NA 90
x BMW e39 523i
Post Reply