Installasjon av Double DIN stereo

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Har nå kjøpt følgende stereo: Pioneer AVIC-U310BT


Men for å gjøre spørsmålet litt mer generelt:
For en NB (2005 årgang) - trenger jeg ytterliggere Double-din fittings for å få et generisk double-din stereo festet i min mx5?
Er dette noe jeg burde kunne klare selv? Og hvis ikke; har noen tips om gode stereo-installatører i Oslo området?

Takker og bukker for tips.
2005 Mx5 1.6L 110hp
Nordic Green Mica

http://rasmus79.blogspot.com/
petterbw
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by petterbw »

skal vel ikke trenger noe annet enn en double din ramme. samme som alle andre stereoer er festet med, men da i dobbel størrelse. sånn som øverst til venstre på bildet
Image

har dobbel spiller på min NA (med NB dash) så tror ikke det skulle være noe problem. er vel bare å prøve. er ikke noen ekspert akkurat, men hvis du vil så kan jeg sikkert bistå med mental støtte om ikke annet. :)
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Ok. Men da skjønner jeg det slik at jeg må kjøpe denne rammen?
Det er ikke noe som allerede er "innbygget" i dashen på NBen når jeg tar ut det originale stereoen?
User avatar
inglar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3098
Joined: 29 Mar 2006, 02:00
Medlemsnummer: 558
Location: Rælingen
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by inglar »

Alt pleier å følge med ny spiller. Skal du gå for Pioneer spilleren følger garantert alt med. Rammen som er rundt spiller passer inn i midtkonsollen din. Festes ved å klemme ut klips. Rammen du ser på bildet følger så og si alltid med spiller, har aldri opplevd å ikke få med det selv med billige spillere.

pløgg and plæi
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Nice!
Tnx - da krysser jeg fingrene og ser hva som skjer
petterbw
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by petterbw »

sånn ramme skal følge med ja. i hvertfall hvis den er ny.
hvis ikke så har de fleste stereosjapper med respekt for seg selv noe universal greier. evt så går den ann å tilpasse med noe små vinkeljern og litt godvilje.

du får den nok på plass skal du se :)
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Du burde tenke på at du må fartstille den innebyggede GPSen i spilleren din. For hvis ikke kan du få helt mongo signaler på den. Det var de på bilradiospesialisten som sa det til meg, og det koster rundt 1000 lappen om jeg ikke husker feil. For jeg vurderte spilleren din seriøst, og endte opp med å revurdere kjøpet pga den informasjonen. Jeg påstår ikke at jeg har rett, men hvis du klarer å fikse det uten problem så MÅ du si ifra, for da kan jeg tenke på å kjøpe den inn jeg også! :D
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
petterbw
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by petterbw »

Chan wrote:Du burde tenke på at du må fartstille den innebyggede GPSen i spilleren din.
hva i all verden er det du prater om? den der må du forklare nærmere
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by nope-mx5 »

Har du kjøpt den spilleren for å bruke navigasjonsopplegget?
Ser ut som man ikke har mulighet til å bytte ut kartene på den..
Ser også ut til at radiodelen ikke funker 100% i Europa.

Sikkert derfor AVIC-F310BT koster 7000,- her.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rasmus79
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 139
Joined: 21 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Rasmus79 »

Hmm...
Vel jeg kjøpte egentlig uniten for å kunne koble til IPOD. Men når det først er GPS så er det jo kjekt at den virker
Da jeg leste om den så jeg at flere amerikanere hadde løst problemer ved å kjøre den europeiske flashware updaten... så jeg trodde det også gjaldt kart.
Tydeligvis den gang ei... Får evt revurdere dette og sende den tilbake hvis jeg ikke finner en løsning

Radio er forsogvidt ikke veldig viktig, men hvis du har noen forslag på spillere du vet om til en ok pris så er jeg absolutt i høre-modus

Men dette med kalibrering av GPS - gjelder det alle bil-radio GPSer kjøpt i statene?
petterbw
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by petterbw »

aldri hørt om at en gps må kalibreres. og det er altids en måte å få bytta kart, men det kan jo være det koster litt. tipper det er et sd kort med kart på ett eller annet sted i denne enheten. i så fall må en bare kjøpe nytt kort med nye kart.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by nope-mx5 »

petterbw wrote:det er altids en måte å få bytta kart, men det kan jo være det koster litt. tipper det er et sd kort med kart på ett eller annet sted i denne enheten. i så fall må en bare kjøpe nytt kort med nye kart.
På dyrere modeller, ja.
På denne ligger det i flashminne internt i enheten.
Er 1 modell pr.område. Ingen har enda funnet en måte å bytte ut det innebygde kartet.

Det den europeiske firmwaren fikser, er bluetooth issues stort sett.

Jeg synes denne virket interessant selv, men uten europeiske kart, blir den ikke veldig brukbar.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

@ Nope-mx5: Så vidt jeg husker så skal det være et SD kort på denne enheten på oppsiden av skjermen. Du kan faktisk ta ut skjermen og bruke den som GPS. Den har batteri, så du kan springe rundt med den. Rå fet og harry løsning! :D Har tafset litt på den på bilradiospesialisten. (sjekk bilder på lenke under for bekreftelse av SD kort)

http://www.pioneer.no/no/products/25/11 ... index.html

Det jeg mente med fartsmåle GPSen er noe jeg fikk høre fra bilradiospesialisten. Jeg har strengt tatt veldig dårlig hørsel og fikk ikke med meg alt selgeren sa. Jeg måtte fartsmåle (var noe lunde det han sa) GPSen slik at GPSen sender og mottar riktige signaler i forhold til farten på bilen slik at den ikke gir feil signaler på skjermen til føreren. Og dette gjorde de på bilradiospesialisten til rundt 1000 lappen. Men ta og ring og spør dem selv for sikkerhets skyld. Hvis jeg husker det på tirsdag, så skal jeg selv ta å ringe og spør og få oppklart i det. Deretter skal jeg tilbake hit og oppdatere deg.

Ja, jeg ble rimelig overraska selv da selgeren sa det til meg, derfor jeg enda stusser over hva jeg egentlig hørte.

En annen ting du burde tenke på med denne enheten er at den er dyr å oppgradere kartene på. Hvis du bestiller den fra USA (vel, Norge og egentlig), så har de som oftest ikke de aller mest oppdaterte kartene inne. Og disse koster nesten 1700 spenn (Fant ikke for akkurat din spiller, men denne lenken kan være pekepinn på pris):

http://www.pioneer.no/no/products/25/38 ... specs.html

Og hvis din er beregnet for det amerikanske markedet, så er det fullt mulig det ikke ligger europeisk kart inne på den. Men jeg skal ikke si alt for sikkert enda! Sjekk det når du får den og oppdater her på denne tråden. Jeg er veldig interessert i det jeg også!

EDIT: Nå lukka jeg siden til pioneer, men mener å tro at det stod gratis firmwire oppdatering på siden deres. Jeg fikk tilgang på den til å laste ned. Men det har vel ingenting med kart å gjøre. Men er jo greit å gi beskjeden videre?
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by nope-mx5 »

Chan wrote:@ Nope-mx5: Så vidt jeg husker så skal det være et SD kort på denne enheten på oppsiden av skjermen. Du kan faktisk ta ut skjermen og bruke den som GPS.

En annen ting du burde tenke på med denne enheten er at den er dyr å oppgradere kartene på. Hvis du bestiller den fra USA (vel, Norge og egentlig), så har de som oftest ikke de aller mest oppdaterte kartene inne.
Og hvis din er beregnet for det amerikanske markedet, så er det fullt mulig det ikke ligger europeisk kart inne på den.
U310BT og F310BT er ikke 100% identiske.
F310BT kommer med europeiske kart, U310BT kommer med amerikanske kart.
Eneste man får kjøpt av ekstra kart til U310BT er for Mexico...
Man kan IKKE bytte eller kjøpe nye kart til disse.
Er derfor det er flere modeller, med 1 modell pr.marked.

U310BT har heller ikke gps delen i skjermen.
Man kan ta den av, men ikke bruke den til noe fornuftig.
SD kort brukes til firmware oppdateringer.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Chan
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 436
Joined: 21 Nov 2009, 16:12
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Installasjon av Double DIN stereo

Post by Chan »

Seriøst nope-mx5, jobber du med slikt? Du har jo totalt roen på dette! har du noe å si på det å fartsmåle gpsen også? Eller andre ting en bør tenke på med tanke på ved kjøp av spillere fra utlandet (ebay f.eks.)?

Skal se å få ringt bilradiospesialisten imorra om jeg når det. Må fikse forlovelsesring først ;)
Medlemsnr.: 822
'04 Mazda MX-5 1.8L (NB) Solgt
'01 Toyota Celica T-Sport
Post Reply