Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør man?
Moderator: Styremedlemmer
Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør man?
Bilen min styres av MSpnp som eg har gått ut ifra base map uten AFM, har stillt inn størrelsen dyser og bensin/luft forhold (12.7 som anbefalt i manualen og som basemapen går utifra også).
Har også stillt inn overboost protection, hadde den på 190 kPa.. tenkte det burde være greit.
hadde ein test tur og det spinner greit opp, men så kutter det mest sannsynlig på grunn av overboost protection når eg gir full guffe.
Så til det eg lurer på:
Hvordan stiller man inn turbon til å ikkje gå over et visst trykk? kunne tenke meg en opp imot 0.8 bar trykk men virker som det bare mater på..
Må eg ha ein egen duppeditt for å stille inn dette?
gi gjerne ein liten innføring i dette
Mvh
Thomas
Har også stillt inn overboost protection, hadde den på 190 kPa.. tenkte det burde være greit.
hadde ein test tur og det spinner greit opp, men så kutter det mest sannsynlig på grunn av overboost protection når eg gir full guffe.
Så til det eg lurer på:
Hvordan stiller man inn turbon til å ikkje gå over et visst trykk? kunne tenke meg en opp imot 0.8 bar trykk men virker som det bare mater på..
Må eg ha ein egen duppeditt for å stille inn dette?
gi gjerne ein liten innføring i dette
Mvh
Thomas
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Du trenger en boost coltroller for å justere trykket slik at det blir stabilt på 0,8 bar. De fleste sjapper har lsike billigløsninger. Funker egentlig greit, men er ikke like enkle å justere som de litt dyrer modellene.Dtomaso wrote:Bilen min styres av MSpnp som eg har gått ut ifra base map uten AFM, har stillt inn størrelsen dyser og bensin/luft forhold (12.7 som anbefalt i manualen og som basemapen går utifra også).
Har også stillt inn overboost protection, hadde den på 190 kPa.. tenkte det burde være greit.
hadde ein test tur og det spinner greit opp, men så kutter det mest sannsynlig på grunn av overboost protection når eg gir full guffe.
Så til det eg lurer på:
Hvordan stiller man inn turbon til å ikkje gå over et visst trykk? kunne tenke meg en opp imot 0.8 bar trykk men virker som det bare mater på..
Må eg ha ein egen duppeditt for å stille inn dette?
gi gjerne ein liten innføring i dette
Mvh
Thomas
En slik en: http://www.realcar.no/servlet/us_pyra?w ... nguest&p=H
Mener jeg har en liggende i garasjen du kan overta. Helt ny.
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Aaah, se der ja
Da lærte eg no nytt idag og
ka vil du ha for den duppeditten då? er det non bruksanvisning til den også?
Da lærte eg no nytt idag og
ka vil du ha for den duppeditten då? er det non bruksanvisning til den også?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
dårlig med bruksanvisning desverre, men kan prøve å tegne og forklare så godt jeg kan. Ene biten skal i motorrommet og justeringssaken skal inn i kupéen. Du kan da justere trykket opp og ned som du vil. Skal prøve å komme meg ut i garasjen i løpet av helgen hvertfall. Men hvis du har en bilrekvisita i nærheten så får du tak i en for noen hundrelapper. Du får min for portoen:)Dtomaso wrote:Aaah, se der ja
Da lærte eg no nytt idag og
ka vil du ha for den duppeditten då? er det non bruksanvisning til den også?
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
jeg kan laste opp bilde i morgen der du ser hvordan det er gjort på min. Kosta meg 300 for en flett ny strupeventil
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
dette er bare glimrings takker for all hjelp
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
om du pr dags dato, har en slange fra ic rør, eller utblåset av turboen, rett inn i vakumklokka på turbo, og den faktisk lader mer enn 190kpa(0,9bar overtrykk). så hjelper ikke boostcontroller..
Boostcontroller kan kun justere trykket videre oppover.. Du må ta en skikkelig sjekk, se hva den faktisk lader, og at du ikke har koblet noe feil.. lader den 0.9 bar og du får boostcut og alt er koblet korrekt, så er eneste muligheten å sette inn en vakumklokke med lavere grunntrykk. desverre..
Boostcontroller kan kun justere trykket videre oppover.. Du må ta en skikkelig sjekk, se hva den faktisk lader, og at du ikke har koblet noe feil.. lader den 0.9 bar og du får boostcut og alt er koblet korrekt, så er eneste muligheten å sette inn en vakumklokke med lavere grunntrykk. desverre..
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
det går ein silikonslange mellom luft ut på turbo og den saken oppå turbon no, men korleis sjekker eg kor mykje den lader? er ganske ny i gametHarald wrote:om du pr dags dato, har en slange fra ic rør, eller utblåset av turboen, rett inn i vakumklokka på turbo, og den faktisk lader mer enn 190kpa(0,9bar overtrykk). så hjelper ikke boostcontroller..
Boostcontroller kan kun justere trykket videre oppover.. Du må ta en skikkelig sjekk, se hva den faktisk lader, og at du ikke har koblet noe feil.. lader den 0.9 bar og du får boostcut og alt er koblet korrekt, så er eneste muligheten å sette inn en vakumklokke med lavere grunntrykk. desverre..
har montert det slik det var når eg kjøpte bilen, men instillingene er blitt resatt så eg driver å lærer meg forrige eier sa han lada ca 11 psi ladetrykk, men er det den klokka på turbon som bestemmer trykket?
her er forholdet MSpnp går ut etter med tanke på kPa: valgte 190kPa utifra denne
Boost Level Suggested Top kPa Bin
Naturally Aspirated ------------->100
5psi ------------------------------>140
10psi ----------------------------->175
15psi -----------------------------> 210
20-21psi ------------------------->250
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
vakumklokka på turboen velger "grunntrykk" turboen går med.. dette er laveste turboen vil gi, forutsatt at ting er gjort riktig. så kan man justere oppover derfra. . 190kpa er bra valg av boostcut for 11psi. men kan virke som at den lader mer enn 11psi.. du må rett og slett se på ladetrykkmålern din, eller se hva ecu registrerer av trykk når du gir på(på pcen)
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
da e ein escort cossy turbo garret t3 sak som står på, om da kan sei meir?Harald wrote:vakumklokka på turboen velger "grunntrykk" turboen går med.. dette er laveste turboen vil gi, forutsatt at ting er gjort riktig. så kan man justere oppover derfra. . 190kpa er bra valg av boostcut for 11psi. men kan virke som at den lader mer enn 11psi.. du må rett og slett se på ladetrykkmålern din, eller se hva ecu registrerer av trykk når du gir på(på pcen)
har ingen ladetrykksmåler, men eg kan fint ha pcen kobla til når eg kjører altså?
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Hør om noen har en måler å låne deg eller bruk maskinen. Nå kjenner jeg ikk etil MS men de må da vel ha en logger-funksjon. Da kan du logge noen minutte rmed kjøring og se på grafen og turbotrykk, hvor høyt den går og når den kutter.Dtomaso wrote:da e ein escort cossy turbo garret t3 sak som står på, om da kan sei meir?Harald wrote:vakumklokka på turboen velger "grunntrykk" turboen går med.. dette er laveste turboen vil gi, forutsatt at ting er gjort riktig. så kan man justere oppover derfra. . 190kpa er bra valg av boostcut for 11psi. men kan virke som at den lader mer enn 11psi.. du må rett og slett se på ladetrykkmålern din, eller se hva ecu registrerer av trykk når du gir på(på pcen)
har ingen ladetrykksmåler, men eg kan fint ha pcen kobla til når eg kjører altså?
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Da har eg hatt ein lang kjøretur, desverre uten pcen da den var tom for strøm
Men stillte overboost protection til 200 kPa, og kjørte med det og da kutta det ikkje.
Vil tru turbon gir ein plass mellom 190 og 200 kPa da med andre ord?
Er dette drøyt å kjøre med på originalmotor?
Varer motoren til vinteren er eg fornøyd da eg skal overhale en annen motor å sette i, eventuelt få no innmat som tåler turbo
Men stillte overboost protection til 200 kPa, og kjørte med det og da kutta det ikkje.
Vil tru turbon gir ein plass mellom 190 og 200 kPa da med andre ord?
Er dette drøyt å kjøre med på originalmotor?
Varer motoren til vinteren er eg fornøyd da eg skal overhale en annen motor å sette i, eventuelt få no innmat som tåler turbo
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
det ser ut som den lader nesten 200kpa ja.. avhengig av turbostr kan det være problematisk.. men ikke somle med å få tunet greiene bra ihvertfall.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
''objects in mirror appear to be slow''
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Du kan til en viss grad senke grunntrykket på turboen hvis staget mellom actuatoren og waste gate armen er justerbar. Om turboen kommer fra en Cossie er det vel ikke usansynlig at noen har strammet den for å få mer trykk. Gjør den lengre så senker du grunntrykket men du kan ikke slakke den så mye at wg mister forspennet.
Hvis den ikke er justerbar kan det hende du kan shimse selve festeskruene til actuatoren slik at den kommer 1-2 mm nærmere armen.
Jeg kjørte 14-15 psi en hel sesong på en 1.8 NA inkludert banekjøring på en T25. Da hadde jeg grunntrykk på 0.7-0.8 og justerte trykket med forhistorisk Link sprut. Skaff deg en trykkmåler. Alltid kjekt å se hva som skjer på den fronten.
Hvis den ikke er justerbar kan det hende du kan shimse selve festeskruene til actuatoren slik at den kommer 1-2 mm nærmere armen.
Jeg kjørte 14-15 psi en hel sesong på en 1.8 NA inkludert banekjøring på en T25. Da hadde jeg grunntrykk på 0.7-0.8 og justerte trykket med forhistorisk Link sprut. Skaff deg en trykkmåler. Alltid kjekt å se hva som skjer på den fronten.
Re: Ny på innstilling av turbo trykk, hvordan og hva gjør ma
Takk for tipset, løsnet saken og skrudde utover et par omdreininger på armen og monterte igjen satt ned overboost protection til 195 kPa og tok ein tur og det slo ikkje inn, skal prøve å sette ned til 190 igjen da vil det jo vise at det funka siden den slo ut på 190 tidligerearildh wrote:Du kan til en viss grad senke grunntrykket på turboen hvis staget mellom actuatoren og waste gate armen er justerbar. Om turboen kommer fra en Cossie er det vel ikke usansynlig at noen har strammet den for å få mer trykk. Gjør den lengre så senker du grunntrykket men du kan ikke slakke den så mye at wg mister forspennet.
Hvis den ikke er justerbar kan det hende du kan shimse selve festeskruene til actuatoren slik at den kommer 1-2 mm nærmere armen.
Jeg kjørte 14-15 psi en hel sesong på en 1.8 NA inkludert banekjøring på en T25. Da hadde jeg grunntrykk på 0.7-0.8 og justerte trykket med forhistorisk Link sprut. Skaff deg en trykkmåler. Alltid kjekt å se hva som skjer på den fronten.
men blir lite kjøring utover mot 18 mai da politi og vegvesen skal ha ekstra mange kontroller mot 18 mai
Neste steg no blir å få råd til resirkulerende BOV og få vekk så mykje lyd som mulig, vil ha bilen så diskre som mulig
så skaffe meg trykkmåler og breibandslambda i samme merke og utseende
Mx-5 1.6 91 mod. Hvit [x]
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)
Skoda Octavia 1.8 20v (RS skinninteriør fra 04) 97 mod.
Citroen Berlingo 2009 90dieseldyrkrefte med snurbo (firmabil)