Page 2 of 4

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 19:09
by Fatboy
Jeg tar gjerne 2 jeg. En til hver.

NA6CE (89-93) og en NA8C (94-97)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 21:14
by glaibilenmin
hive på en til gamlebilen og da:) 90 na

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 21:31
by nope-mx5
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 21:51
by EspenAndre
Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll? :)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 21:54
by nope-mx5
EspenAndre wrote:Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll? :)
Foreløpig tar jeg bare liste.
Venter på svar fra Rev9.

For alt vi vet er denne kun for 5 trinns, eller kun for 6 trinns.

Når jeg vet om de har til begge, så legger jeg på hva jeg mener å huske folk har, ber dere sjekke at det stemmer, og tar det derifra :)

Mistenker at vi bør få litt rabatt på dette her.
Vi er jo allerede oppe i $360 + frakt :)

-n

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 23 Feb 2010, 23:15
by Banzaibaggen
hiver meg på her også :D. 91

Posted: 23 Feb 2010, 23:16
by Rudolf
nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Hvorfor er den orginale kjip ?
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.

På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !

Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer :wink:

Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...

Re:

Posted: 24 Feb 2010, 06:20
by nope-mx5
Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Hvorfor er den orginale kjip ?
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.

På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !

Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer :wink:

Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...
Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Denne skal også være mer nøyaktig maskinert, så man fjerner enda mer freeplay.
Mulig denne er for 6-trinns, hvor flere har klaget på akkurat dette.
5-trinns er vel kjent for å være en del tightere en 6-trinns kassa.

-n

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 24 Feb 2010, 06:20
by nope-mx5
NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)

Posted: 24 Feb 2010, 17:27
by Rudolf
nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt :wink:

Erik

Re:

Posted: 24 Feb 2010, 17:30
by nope-mx5
Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt :wink:

Erik
Står faktisk feil på siden til Rev9 :)

-n

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 24 Feb 2010, 19:34
by Steinar
Føler at metallurgen får bidra med litt lærdom:
Messing er en legering av kobber og sink, "brukbart" hardt (avhengig av andel sink), og med gode slitasjeegenskaper, feks. mot stål.
Ren aluminium er veldig mykt, men ren Al brukes ikke som noe konstruksjonsmateriale.
Aluminium legeres med andre metaller allt etter bruksegenskapene (kobber, magnesium, jern, silisium, mangan osv.) etter om det skal brukes som støpegods, skal være smibart, valses til ølbokser osv. Allt etter legeringstilsatser har også aluminium gode slitasjeegenskaper.
Skulle metallurgen ha laget denne delen i en metallegering ville jeg brukt bronse.
Fra gammelt av var bronse en kobber/tinn legering, men nå brukes ofte en kobber/tinn/sink legering. Rimelig hardt og med uovertrufne slitasje- og smøreegenskaper, også tørt.

Steinar

(PS: Selv en metallurg må innrømme at "plastikk" (Egentlig et skjellsord på matallurgifester) er brukbart til enkle småting, selv om jeg ikke tror at noen plastikkmedaljer noen gang vil bli utdelt i OL.)

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 24 Feb 2010, 22:48
by Vegard
Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.

Posted: 24 Feb 2010, 23:30
by Rudolf
Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik

Re: Beatrush shifter collar

Posted: 24 Feb 2010, 23:36
by Vegard
Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.

Kilde;mazdamotorsports.com

Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja. :lol: