"How To" - Kjørelys Miata NA
Moderator: Styremedlemmer
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1685
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
"How To" - Kjørelys Miata NA
Tenkte at noen kanskje kunne ha nytte av dette... og om emnet er utdebatert så er det bare å slette hele tråden....
Har kobla om lysene på bilen så jeg har kjørelys med instrument og baklys. Jeg har en Miata med dobbeltsokkel der blinklysa opprinnelig var. Har flytta blinklysa ytterst, og lagt opp nye ledninger til dobbeltpæra (5W/21W) som styres av rele K2 (5W parklys) og K3 (21W kjørelys)
Har tatt noen bilder og laget et skjema (beklager uklare bilder, var helt sikker på at de ble gode... )
Her er blinklyset flytta, og nye ledninger montert på dobbeltsokkelen (Går over til høyre lykt og opp til de nye releene, derfor dobble ledninger). På min er den originale blinklysledninga grønn, den kobles ut mot den nye blinklyssokkelen, og parlysledninga er rød med grønn stripe. Den er koblet vekk og isolert.
Pass på at du fester ledningene godt under vippelykta, jeg hadde ikke gjort det mens jeg koblet og testet, så hele skiten kjærva seg fast i motormekanismen...
+12V henter du fra den blå kontakten like bak venstre lykt (skal inn på 30 på rele K3). Denne kontakten får +12V når tenninga er på.
Husk for all del å montere inn ei sikring her, det holder med 10A.
K1 er det høyre, meket LA10.
Ta av kontakten og vipp av den gule låsen
Bruk et tynt skrujern og lirk ut den hvite/blå ledning.
Du har nå skilt alle lysene fra selve releet. Vi bruker releet til å styre de to andre releene.
Parklys virker som normalt når bilen står parkert uten tenninga på.
Slår du på tenninga, får du baklys, intrumentlys og kjørelys foran, ved å vri over parklysbryteren fra 0, så går kjørelysa foran av og parklysa på.
For de som kan lese skjemaer, så burde det gå greit å følge det, om noen lurer, så er det bare å spørre
86 går til jord (karosseri)
85 er styrespenning inn (+12V fra en bryter eller et annet rele)
30 er vanligvis hovedspenning inn (+12V), men det avhenger litt av hvordan man bruker releet...
87a er koblet sammen med 30 når releet er av
87 er koblet sammen med 30 når releet er på (spenning inn på 85)
Rele K1er originalt parklysrele som sitter på venstresida bak i motorrommet
Du trenger 2 nye vekseltreleer (sånne med kontakt 87a i midten) merket K2 og K3 på tegninga (Biltema 42134)
Det er også veldig greit med sokler til å montere (Biltema 42314)
Logikken:
Tenning/motor på: Kjørelys får spenning via K3-30 -> K3-87a og bak/instr. lys får spenning via K3-30 -> rele K2-87a -> K2-30 -> bak/instr.lys.
(K2-30: den ledninga vi tok ut av sokkelen til orignalreleet)
Parklysbryter på: Originalt parklysrele K1 lukker og gir spenning til parklys 5W foran som er koblet på rele K2-87 (ny ledning montert i sokkelen der vi tok ut ledninga på originalreleet). Samtidig gir det styrespenning til rele K3-85 som slår over til K3-87 (ikke tilkoblet noen ting) og kjørelys foran går av.
Rele K2-87a slår overtil K2-87 og bak/instr.lys får nå spenning fra den originale kretsen med rele K1 -> K2-87 -> K2-30
Ferdig montert og ryddet i kabler... (og jeg hadde bare ett rele med sokkel, det andre er bare løst...)
Har kobla om lysene på bilen så jeg har kjørelys med instrument og baklys. Jeg har en Miata med dobbeltsokkel der blinklysa opprinnelig var. Har flytta blinklysa ytterst, og lagt opp nye ledninger til dobbeltpæra (5W/21W) som styres av rele K2 (5W parklys) og K3 (21W kjørelys)
Har tatt noen bilder og laget et skjema (beklager uklare bilder, var helt sikker på at de ble gode... )
Her er blinklyset flytta, og nye ledninger montert på dobbeltsokkelen (Går over til høyre lykt og opp til de nye releene, derfor dobble ledninger). På min er den originale blinklysledninga grønn, den kobles ut mot den nye blinklyssokkelen, og parlysledninga er rød med grønn stripe. Den er koblet vekk og isolert.
Pass på at du fester ledningene godt under vippelykta, jeg hadde ikke gjort det mens jeg koblet og testet, så hele skiten kjærva seg fast i motormekanismen...
+12V henter du fra den blå kontakten like bak venstre lykt (skal inn på 30 på rele K3). Denne kontakten får +12V når tenninga er på.
Husk for all del å montere inn ei sikring her, det holder med 10A.
K1 er det høyre, meket LA10.
Ta av kontakten og vipp av den gule låsen
Bruk et tynt skrujern og lirk ut den hvite/blå ledning.
Du har nå skilt alle lysene fra selve releet. Vi bruker releet til å styre de to andre releene.
Parklys virker som normalt når bilen står parkert uten tenninga på.
Slår du på tenninga, får du baklys, intrumentlys og kjørelys foran, ved å vri over parklysbryteren fra 0, så går kjørelysa foran av og parklysa på.
For de som kan lese skjemaer, så burde det gå greit å følge det, om noen lurer, så er det bare å spørre
86 går til jord (karosseri)
85 er styrespenning inn (+12V fra en bryter eller et annet rele)
30 er vanligvis hovedspenning inn (+12V), men det avhenger litt av hvordan man bruker releet...
87a er koblet sammen med 30 når releet er av
87 er koblet sammen med 30 når releet er på (spenning inn på 85)
Rele K1er originalt parklysrele som sitter på venstresida bak i motorrommet
Du trenger 2 nye vekseltreleer (sånne med kontakt 87a i midten) merket K2 og K3 på tegninga (Biltema 42134)
Det er også veldig greit med sokler til å montere (Biltema 42314)
Logikken:
Tenning/motor på: Kjørelys får spenning via K3-30 -> K3-87a og bak/instr. lys får spenning via K3-30 -> rele K2-87a -> K2-30 -> bak/instr.lys.
(K2-30: den ledninga vi tok ut av sokkelen til orignalreleet)
Parklysbryter på: Originalt parklysrele K1 lukker og gir spenning til parklys 5W foran som er koblet på rele K2-87 (ny ledning montert i sokkelen der vi tok ut ledninga på originalreleet). Samtidig gir det styrespenning til rele K3-85 som slår over til K3-87 (ikke tilkoblet noen ting) og kjørelys foran går av.
Rele K2-87a slår overtil K2-87 og bak/instr.lys får nå spenning fra den originale kretsen med rele K1 -> K2-87 -> K2-30
Ferdig montert og ryddet i kabler... (og jeg hadde bare ett rele med sokkel, det andre er bare løst...)
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
er du elektriker? Ganske bra gjort Eneste er at ditt skjema er litt rotete i min mening Men det er kanskje fordi jeg har brukt 2 år på skolen for å spesialisere meg på automatisasjon ^^
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
- Agility
- 7200 RPM
- Posts: 1685
- Joined: 06 Jun 2009, 16:10
- Medlemsnummer: 813
- Location: Jeppedalen, Hurdal
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Nei, vil vel ikke kalle meg det akkurat, er utdanna innen elektronikk, men jobber med flysimulatorer til daglig, og der har vi alt fra enorme hydraulikk aggregater til relekort og datamaskiner. Blir mye skjemaer å sjekke til tider... Det der skjemaet ble krotet ned en formiddag på armlenet på sofaen med en kaffekopp og TopGear på TV'n etter å ha sjekke hva jeg skulle innom under panseret på bilen... Det beste med opplegget er at du slipper å gå under dashbordet for å gjøre noe... Og ja, kunne vel vært tegnet litt mere ryddig, men det funker...
-93 LE -Leopold
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
- knutjv
- 2000 RPM
- Posts: 282
- Joined: 25 Aug 2010, 16:05
- Medlemsnummer: 890
- Location: Fredrikstad
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en?
Knut
Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Selve elektronikken er vel lik, men i MX5 er det oransje plastikk i lyktene.. Kan "bakes" å ta ut plastikken, eller skaffe Miatalykter/ aftermarket-lykter uten "eggeplomme"..Engelsvik1 wrote:Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en?
Knut
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Ikke dumt spørsmål ...Engelsvik1 wrote:Sikkert et dumt spørsmål,men jeg lurer på om dette er identisk på MX-5'en?
Knut
Koblingsskjema for lysene i MX5 og Miata NA er ganske forskjellig.
Miata bruker et TNS relè og et Headlight relè, det gjør man ikke på MX5.
Det betyr at det er forskjell på hvor mye strøm som går gjennom lysbryteren og derfor forskjell på hvor mye du kan belaste denne med.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- mussa
- 7200 RPM
- Posts: 3538
- Joined: 31 Jul 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 642
- Location: Hokksund
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Så kontaktene er forskjellige under panseret også? (Ellers kan man vel strengt tatt bruke et ekstra relè alà ekstralyspakke fra Biltema eller lignende som mottar strøm når den blir slått på og (fungerer som en "bryter) henter selve strømen til lampene fra velvalgt punkt som tåler belastningen..? Gjør det med bilene mine som får 1000-metere, slik at man ikke overbelaster det orginale ledningsnettet, for det er kjedelig..
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack
2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Litt vanskelig å forklare et skjema med tekst.mussa wrote:Så kontaktene er forskjellige under panseret også?
Ganske mye som er forskjellig.
TNS og Headlight relèene sitter i motorrommet (på Miata).
På MX5 så har hver av nær- og fjærnlysene sin egen sikring (fire stk.) som sitter i sikringsboksen under dashbordet.
Miata har ikke disse sikringene, bare en enkelt sikring (Main) i sikringsboksen i motorommet.
Lysbryteren, ledningsnett og fargen på ledningene som har med lys å gjøre er også forskjellig.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
En oppdatering for kopling til MX-5 (min 96 modell): Her trenger du bare ett rele! Vi legger jo til ei lampe for kjørelys, dvs 21W-filamentet i den kombinerte park- og kjørelyspæra. Dette skal være på når tenninga er på, men slukke når hovedlysa er på.
Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30). I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen. på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt. Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.
Alt annet lar vi være koplet som originalt.
Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30). I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen. på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt. Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.
Alt annet lar vi være koplet som originalt.
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 740
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Mister jo litt funksjoner med bare det.
Baklys og instrumentlys.
Ikkje noe must, men under sommertur med småveier og småtunneller er det greit og la dei bak deg ha et par ledelys for det mørkeste partiet!
Baklys og instrumentlys.
Ikkje noe must, men under sommertur med småveier og småtunneller er det greit og la dei bak deg ha et par ledelys for det mørkeste partiet!
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- BaktusBror
- 4200 RPM
- Posts: 432
- Joined: 01 Feb 2006, 01:00
- Medlemsnummer: 534
- Location: Tjøme
- Contact:
- Status: Offline
Re: "How To" - Kjørelys Miata NA
Riktig det,
Da blir oppskriften for MX5 NA (1996) som følger:
Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30).
I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen, på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt. Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.
Hvis man vil ha lys i baklysene og instrumentene sammen med kjørelyset må man montere et rele til, la oss kalle det nye for "Lloyds relè": Kople dette releet med terminalene 86 og 30 til samme terminaler på "BaktusBrors relè". Kople terminal 85 på Loyds til 87a på BaktusBrors. Kople terminal 87 på Loyds til parklyset.
Da blir oppskriften for MX5 NA (1996) som følger:
Vi tar +12V fra den blå kontakten på venstre side bak frontlykta (til relekontakt 30).
I tillegg har vi et genialt lite signal i en hvit konnektor på venstre side nær torpedoveggen, på wire harness like ved siden av reservoaret for kløtch-væsken, under rele-boksen. Denne hvite pluggen har 4 kontakter. Når du ser inn på kontaktene, med låse-tappen opp, skal du kople deg til øvre venstre kontakt. Denne gir 12Volt når frog-eyes er oppe, dvs når enten nærlys eller fjernlys er aktivt (til relekontakt 85). Jord går til relekontakt 86, og kjørelyset til kontakt 87a.
Hvis man vil ha lys i baklysene og instrumentene sammen med kjørelyset må man montere et rele til, la oss kalle det nye for "Lloyds relè": Kople dette releet med terminalene 86 og 30 til samme terminaler på "BaktusBrors relè". Kople terminal 85 på Loyds til 87a på BaktusBrors. Kople terminal 87 på Loyds til parklyset.