Slutte med å tulle ......
De som har vært med på tur sammen med Beverly vet at damen har oppført seg litt ufint.
Det passer seg ikke for en dame fra de bedre strøk å legge igjen en liten mørk sky etter oppstart i lyskryssene
Særlig en dame som er så hvit og vakker bør også være hyggelig å beundre bakfra .........
Det siste året har oljeforbruket bare steget og steget, så til slutt var det ingen vei utenom:
Motoroverhaling.
Noen mente det kunne være ventiltettinger, men forbruket var for stort til at det kunne stemme.
Vår gode venn i Danmark, Andreas, var ikke i tvil; slitte oljeringer.
Det betyr motor ut og full nedplukking.
Men dette har jeg jo gjort før, så det var bare å sette i gang.
Ved juletider ble motoren heist ut og demontering kunne begynne.
Jeg ble rimelig overrasket over det jeg fant.
Slitt motor.
Beverly ble kjøpt av et petimeter som skiftet olje to ganger i året selv om bilen ikke ble kjørt.
Jeg har en imponerende samling av ringpermer som forteller det meste om bilens forhistorie.
Hun hadde bare gått 58.000 miles da jeg kjøpte henne.
MEN.
Eiendomsmegleren i Idaho Falls som jeg kjøpte bilen av hadde ikke bilen fra den var ny.
Han kjøpte den av en skogvokter i Texas da bilen hadde gått 35.000 miles.
Hvordan denne skogvokteren behandlet bilen vet jo ingen.
Kanskje han aldri skiftet olje ??
Åkke som.
Damen hadde slitt motor så da var det bare å sette i gang med FULL PAKKE.
Slipe ventiler, slipe ventilseter, plane topp.
Bore sylindere, nye stempler, nye stempelringer, nye rådelager, nye hovedlager.
Overhaling av oljepumpe og grundig rengjøring av blokk og topp (koking).
Nå er alt dette gjort, og Beverly har en motor som er så god som ny.
Innimellom har jeg også polert motorrommet
Blokka er nymalt og alle delene grundig renset.
Prøveturer de siste dagene viser en bil som er høyst potent.
Alt er tett og fint og Beverly maler som en katt.
..... og hun er ikke ufin lenger ......
Fortsatt god vår.
Erik