Bremser: Rep. kit for calipere?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Bremser: Rep. kit for calipere?

Post by EarlBlack93 »

Er akkurat i ferd med å kjøpe en sort 93 modell med lav kilometer og gleder med som en hund.
Hadde bilen på NAF i går for kjøpsråd og den kom godt ut.
En av få anmerkninger var ujevne bremser.
Etter samråd med selger bytter han alle skiver og overhaler caliperne med rep. kit.

Har noen erfaring med rep. kit på 93' MX-5 med ABS?

En slektning som jobbet som Mercedes mekaniker sa at der var det helt uaktuelt å reparere en caliper, der var det kun bytte som godtatt, dog kunne man bruke overhalte calipere.

Er rep kit OK?

Erlend :?:
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

Kan jeg tørre å annta at det var bremsene bak som var ujevne?

Ujevne bremser bak er ikke uvablig på MX5/Miata (eller på andre biler med calipere med glidere og kun ett stempel).

Med reprasjonskitt regner jeg med at han mener nye glidepinner (syretapp) og pakninger/strømper rundt denne.
Det er ikke uvanlig at klaven slutter å glide på disse pinnene.
Dersom disse byttes og caliperen moes og smøres godt, vil nok dette gjøre susen.

Lykke til med kjøpet.
User avatar
EarlBlack93
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 101
Joined: 10 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 428
Location: Stabekk
Status: Offline

Post by EarlBlack93 »

Takk for kjapt svar.

Nja nei, det var faktisk foran NAF kommenterte ujevne bremser, mens bak var den ene skiven delvis rusten, som om klossene ikke hadde ligget innpå i hele bredden. Det var den ene caliperen foran han mente måtte "hones" opp.

Er det noe forskjell på rep kit foran eller bak?

Erlend
PKD wrote:Kan jeg tørre å annta at det var bremsene bak som var ujevne?

Ujevne bremser bak er ikke uvablig på MX5/Miata (eller på andre biler med calipere med glidere og kun ett stempel).

Med reprasjonskitt regner jeg med at han mener nye glidepinner (syretapp) og pakninger/strømper rundt denne.
Det er ikke uvanlig at klaven slutter å glide på disse pinnene.
Dersom disse byttes og caliperen moes og smøres godt, vil nok dette gjøre susen.

Lykke til med kjøpet.
User avatar
91Stomperud
0 RPM
0 RPM
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by 91Stomperud »

Så man skal ikke reparere caliper, men overhaling med rep.set er i orden??? Trodde det var samme sak. Hmm..
Her er min pesonlige mening samt og tips/unoter:

Calipere kan gjerne reparares overhales med rep.set. Rustløser og litt fin stålull gjør susten for å fjerne rust fra caliper-stempel og sylinder. Honing er vel ikke nødvending?? I såfall ville jeg heller satset på en ferdig overhalt bytte-calipper fra UK.

Glidebolter (de som lar calipper forskyve seg sidelengs for at ikke bare en bremsekloss skal slites) bør smøres opp med kopper-slipp eller annet varmebestandig "slegge-fett" :-) At en bremseskive er rusten på en side idikerer at calipper ikke sentrerer fordi glideboltene er stuck.. I såfall vil bremsekraft på dette hjulet være lavere enn hva tilfellet er når calipper sentrerer og begge klossene presser mot skiven. Jeg har oppplevet at øvre glidebolt på caliper for bakhjulet satt seg såpass at jeg tilsutt måtte ta av hele calipper rammen og borre ut bolten (jepp jeg forsøkte de fleste lure rustløsere, varme, slegge etc.. til ingen nytte). Så, hold øye med calippere og gjør det til en vane å smøre opp glideboltene hver gang du skifter dekk!


EarlBlack93 wrote:Takk for kjapt svar.

Nja nei, det var faktisk foran NAF kommenterte ujevne bremser, mens bak var den ene skiven delvis rusten, som om klossene ikke hadde ligget innpå i hele bredden. Det var den ene caliperen foran han mente måtte "hones" opp.

Er det noe forskjell på rep kit foran eller bak?

Erlend
PKD wrote:Kan jeg tørre å annta at det var bremsene bak som var ujevne?

Ujevne bremser bak er ikke uvablig på MX5/Miata (eller på andre biler med calipere med glidere og kun ett stempel).

Med reprasjonskitt regner jeg med at han mener nye glidepinner (syretapp) og pakninger/strømper rundt denne.
Det er ikke uvanlig at klaven slutter å glide på disse pinnene.
Dersom disse byttes og caliperen moes og smøres godt, vil nok dette gjøre susen.

Lykke til med kjøpet.
Post Reply