mojo-91

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Racing Beat Dual Exhaust

Da har jeg fått hjelp til å montere det nye eksosanlegget fra Racing Beat. Siden jeg hadde to enderør fra før av, måtte jeg jo ha det igjen. Det har absolutt ingen funksjon bortsett fra at det tilfører bilen
en symmetri som jeg liker. Dessuten ser det ut gromt ut 8)

Jeg hadde fra før et tilsvarende anlegg fra I.L Motorsport som egentlig er enda grommere, men jeg har aldri falt helt til ro med lyden, da den hele veien har vært litt for gromm i mellomregisteret :twisted:
Grunnen til at Racing Beat sitt anlegg er mer anonymt, er at det har en ekstra lyddemper i røret mellom katten og potta. Det har ikke anegget fra I.L.
Da bilen min ikke aksellererer 0-100 på 6 sekunder, synes jeg bilen kler noe som gir fra seg litt mindre lyd i mellomregisteret.
Racing Beat anlegget er alt det jeg har ønsket meg. Stille og rolig på tomgang, kun svak brumming, rolig og behersket, men absolutt potent opp mot 3000 omdreininger, og skikkelig sportsbillyd over 4000 :D
Der gjør ver RB grenrøret sitt også, tenker jeg. Nå er det RB hele veien fra blokk til stuss (bortsett fra katten fra Magnaflow)

Image

Gutta på verkstedet sleit en del med å få endestussene sentrert på utsparringene i støtfangeren. Veldig merkelig, da det skulle være bolt on. Anlegget fra I.L satt som støpt i forhold.
Ser ut til at jeg må få bilen opp i høyden for å få gjort noen justeringer. Slik kan man ikke ha det...


Her er et bilde av I.L-anlegget:

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Legendary »

Pent! Har nøyaktig samme oppsett selv. Mitt hadde perfekt plassering etter at anlegget var skrudd sammen. Har PowerFlex polyurethane hengere, som var en vanvittig forbedring fra de lite tøyelige originale. De henger litt "vrengt", men alt sitter som støpt.

Sikker på at IL.M sitt har samme dim. som Racing Beat?
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Den kan virke at du har brukt Pistonheads sine retningslinjer for eksos, sjå vedlegg.
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=27946

Ellers pent!

;)
AlexT
500 RPM
500 RPM
Posts: 64
Joined: 25 Jul 2012, 19:57
Medlemsnummer: 1034
Location: Skedsmokorset
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by AlexT »

Utrolig fin bil du har Mojo- 91 :D
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Ørnbjørn wrote:Den kan virke at du har brukt Pistonheads sine retningslinjer for eksos, sjå vedlegg.
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=27946

Ellers pent!

;)
Skal ikke undervurdere symmetri, Ørnbjørn :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

Legendary wrote:Pent! Har nøyaktig samme oppsett selv. Mitt hadde perfekt plassering etter at anlegget var skrudd sammen. Har PowerFlex polyurethane hengere, som var en vanvittig forbedring fra de lite tøyelige originale. De henger litt "vrengt", men alt sitter som støpt.

Sikker på at IL.M sitt har samme dim. som Racing Beat?
Jeg har tøyd og bøyd og vridd litt på hengerene, så nå henger det som det skal. Utrolig uprofft av verkstedet å levere fra seg kjerra på den måten.
Full Rulle, i Waldemar Thranes gate. Flinke folk, kjappe og hyggelige, men må holde dem i øra hele tiden :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Stalfa »

mojo-91 wrote:Flinke folk, kjappe og hyggelige, men må holde dem i øra hele tiden :evil:
Kanskje en motsigelse? ;)
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by MX-Jon »

Ørnbjørn wrote:Den kan virke at du har brukt Pistonheads sine retningslinjer for eksos, sjå vedlegg.
http://www.pistonheads.com/doc.asp?c=52&i=27946

Ellers pent!

;)
brukt eller brutt??

"In-line engines: Single pipe only, sided to reflect the location of the exhaust manifold where appropriate."
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Brutt! Damn you, autocorrect NRK-edition.
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Legendary »

mojo-91 wrote:
Legendary wrote:Pent! Har nøyaktig samme oppsett selv. Mitt hadde perfekt plassering etter at anlegget var skrudd sammen. Har PowerFlex polyurethane hengere, som var en vanvittig forbedring fra de lite tøyelige originale. De henger litt "vrengt", men alt sitter som støpt.

Sikker på at IL.M sitt har samme dim. som Racing Beat?
Jeg har tøyd og bøyd og vridd litt på hengerene, så nå henger det som det skal. Utrolig uprofft av verkstedet å levere fra seg kjerra på den måten.
Full Rulle, i Waldemar Thranes gate. Flinke folk, kjappe og hyggelige, men må holde dem i øra hele tiden :evil:
Det blir alltid best nårr'u gjørr'e sjæl! :D
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Ørnbjørn »

Fikk ei gratis lyspære på Full Rulle ein gong. Men trur ikkje eg kjem til å levere bilen der.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

På vei til vinterlagring

Er i pappaperm, så knøttet og vogna måtte bli med. Kjekt med bagasjestativ.
Vogna bidro selvsagt til bedre marktrykk på vei fra Oslo til Asker.

Image

Jeg har brukt to dager på å rydde ut av garasjen til mine foreldre. Endelig ble det tilstrekkelig med plass slik at jeg fikk kjørt bilen trygt inn i garasjen.
Nå skal det mekkes i ro og mak, vinteren gjennom :D Begynner med å skifte det romlende hjullageret på høyre side foran.

Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

orginale blinklys

For mange år tilbake var det noen som rygget på den ene lykten min. Den gangen syntes jeg det var tøft med slike klare lykter som NB og alle andre biler fra sent nittitall hadde.
Så da skaffet jeg meg slike.
Vel,...tidens tann har tæret på de klare lyktene. De hadde vel heller aldri samme kvalitet som de originale heller.
Dessuten har jeg fått mer og mer sansen for de originale lyktene der man ikke kan se lyspærene. Fikk tak i et par pent brukte av Oppistov. Rubbet de og polerte og det ble ganske fint.
Det venstre skruefestet er borte, så lykten sitter ikke 100%..

Image

Slik så den gamle lykten ut da den var ny og fin.
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by mojo-91 »

skifte hjullager

Da var det på tide å begynne å demontere det slitte hjullageret på høyre fremhjul.
Jeg har vært borti slitne hjullagre et par ganger tidligere. Da har det som regel vært en svak romling/vibrasjon som har avansert gradvis over tid og etter laaang kjøring endt opp med lyden som et lite propellfly. Denne gangen er det altså ikke slik. Ulyden kan karakterisseres mer som en knaselyd, som om noe er knekt eller knust, men blir tvunget til å rotere. Lyden har og avansert drastisk de siste par gangene jeg har brukt bilen. Jeg var lettet da jeg fikk parkert bilen i garasjen for vinteren.
Vel, nå er jeg ihvertfall i gang med demonteringen. Her er en veldig grei beskrivelse av prosessen fra miatanet.: http://www.miata.net/garage/fronthub/


Jeg gikk rett til bilde 5 i linken, altså å løsnet de to boltene som holder bremsebraketten fast, og løftet av bremsen i sin helhet. Mye greiere.
Jeg tok så å monterte hjulet igjen, for å snurre det rundt, fri for distraherende lyd fra bremseklossene. Det jeg hørte var en jevn romlelyd. Ingen tvil her, altså.

Image

Så skulle det bare være å dra bremseskiva av hjulboltene,for å blottlegge hjul-hubben. Det gikk selvsagt ikke. Selv ikke etter masse spraying med rustløser, banking med gummihammer og andre krafttak.
Det endte med at jeg gikk rett til å skru løs mutteren som holder hjul-hubben på plass, og tok av hubben med bremseskiva i et stykke. Nå ble det veldig enkelt å spraye rustløser, og la tyngdekraften føre rustløseren til de rette stedene. :D Et par timer etter...og vips, sklei skiven av av hubben.

Image
Image

Her har vi den gamle og den nye hubben side om side.

Image

Selve hjullakselen var dekket av knusktørr lagerfett.Jeg rengjorde med bremserens og gnukket det rent og fint, fettet opp på nytt og plasserte den nye hubben på plass.
Da er det bare å montere selve låsemutteren med et moment omkring 123-159 ft-lbs Synes det var litt stort slingringsmonn på dette intervallet, så jeg venter med å stramme til jeg vet mer eksagt hvilket moment som er optimalt. Alt i alt var dette en veldig grei jobb, og lite tidkrevende :D

Image
Image
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Legendary
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 418
Joined: 26 Aug 2011, 10:31
Medlemsnummer: 978
Location: Kongsberg
Status: Offline

Re: mojo-91

Post by Legendary »

Fin gjennomgang. Kommer godt med når jeg skal gjøre det selv. :)
Post Reply