Hjulvinkler/dekkslitasje

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

StianOppistov wrote:Kan jo og vera at en bolt har sklidd i sin justering, slikt som skjer over litt tid dette også,,
Tviler på det Stian.
Begge bakhjul og begge forhjul er likt slitt.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Agility »

Ville vel bare kjørt bilen til et verksted og fått sjekket målt vinklene på nytt om du er usikker på om det papiret du har forteller sannheten...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jøss :shock:

Aldri sett noe lignende .....
Jeg kjører hissige vinkler på alle mine tre, men ikke sett noe unormal dekkslitasje overhode.

På både Beverly og Rudolf har jeg camber på ca. 1.5 foran og noe over 2 bak.
På begge har jeg toe-out foran (ca. 1mm) og toe-in bak (ca. 2mm).

Du har toe-in på under 1mm både foran og bak (safe og vanlig).
Det er absulutt ingenting med vinklene dine som skulle tilsi den merksnodige slitasjen som du viser bilder av.

Jeg kan bare se to muligheter:
- vinklene har endret seg etter justering (som Stian nevner)
- det er noe fundamentalt galt med dekkene dine (hva sier dekk-folkene ...?)

Jeg ville tatt en telefon til Lars Erik Sissener og spurt han om råd.
Han ber deg sikkert komme med bilen ...

Jeg venter spent på fortsettelsen ....

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Lars-Erik
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 19 Jan 2011, 15:37
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Lars-Erik »

Hei alle sammen!

Fikk idag telefon fra eier av denne pasienten, det er en interessant problemstilling som blir lagt for dagen. Jeg skal prøve å belyse alle temaer som blir berørt. Begynner med denne : Flekkvis slitasje som på bildene ovenfor kan kun forårsakes av ubalanse i hjulet. Men dette er jo bare en liten del av problemet.
Om det skulle være et problem med utstyret mitt, ville jeg hatt en storm av telefoner fra folk med rare hjul....og det har jeg ikke. At det kan skje en slik teknisk feil på et av mange kjøretøy, og på alle fire hjulene samtidig anser jeg som ganske så liten. Det ville i såfall vært første gang jeg opplevde det. Jeg er veldig pirkete på at utstyret mitt er i tipp topp stand slik at både jeg og dere kan stole på at målebrevet dere får har faktiske mål. For å si litt om påliteligheten til utstyret mitt, kan jeg fortelle at hver gang jeg har kalibrert hjulstillingsmaskinen, har det ikke vært nødvendig å justere en eneste sensor. De har alle vært på idealmerket, og ikke bare ”innenfor”.(Innenfor er ikke bra nok, de av dere som har vært hos meg kan gå god for det!)

Hva som har forårsaket denne slitasjen er ikke godt å si sånn på stående fot. Vi vet ikke om bilen har samme mål nå som når den forlot meg. Denne bilen er også senket 35 mm, hvilket ikke er noe problem vanligvis. Nå husker jeg ikke om denne var senket eller ikke når den var hos meg, men jeg velger å tro at den var i samme stand da som nå. Kan fjærene ha satt seg noe? Bare en tanke som ramlet inn.

Det jeg da vurderer er om geometrien i bilen er slik at camber/spissings økning under fjæringsvandring beveger seg såpass mye utenfor ”sweet-spot” at det er årsaken til slitasjen. Det er dessverre ikke en lineær økning av camber/spissing under fjæring, men desto lenger fra fabrikkens kjørehøyde man beveger seg, desto mer vil hjulvinkelverdiene øke/minke pr. enhet vandring.

Målebrevene mine er alltid oppgitt i fraksjonsgrader(en grad er 60 minutter), og spissingsmålene i millimeter. Et minus foran spissingen indikerer således spredning, eller ”toe out”. (Det er viktig å skille på fraksjonsgrader og desimalgrader også for dere når dere plukker hjulstillingsmål fra utlandet. Et eksempel er camber, 0.54 minutter fraksjonsgrader ville tilsvare 0.90 desimalgrader....altså en kjempegrunn til masse god forvirring og artige hjulvinkler....)

Mvh,
Lars-Erik Sissener
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Rudolf »

Lars-Erik wrote: Det jeg da vurderer er om geometrien i bilen er slik at camber/spissings økning under fjæringsvandring beveger seg såpass mye utenfor ”sweet-spot” at det er årsaken til slitasjen. Det er dessverre ikke en lineær økning av camber/spissing under fjæring, men desto lenger fra fabrikkens kjørehøyde man beveger seg, desto mer vil hjulvinkelverdiene øke/minke pr. enhet vandring.
Velkommen hit Lars-Erik.

Flott at du kommer med tilbakemelding her.
(Pass deg nå, fordi vi kommer til å spørre og grave til du blir tullete i hodet :wink: )

Her er Camber kurvene til Miata/MX5 NC-modellen (maken til Pelle sin):
http://virkki.com/jyri/miata/camber/NC/

Du må ha Java for å kunne manipulere kurvene (opp/ned piltast)

Jeg har ikke fått tid til å studere dem i detalj men de ser jo relativt lineære ut innen det området vi snakker om.
(selv med en senking på 35mm som tilsvarer 1.5").
Kurven tilsier vel en endring av Camber på ca. 2.5 grader (to og en halv) ved en fjæringsvandring på 2" (det er temmelig likt det vi får på NA-modellen)

Hva slags fjærer har du Pelle ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Takker for rask tilbakemelding Lars Erik.

Bekrefter at bilen hadde vært senket allerede ett år før den var hos deg, så den har nok ikke satt seg noe mer.
Som jeg sa til deg i telefonen, så har jeg ikke grunn til å tvile på kvaliteten på jobben din.
Det kan meget vel være at det skylde endringene i bilens geometri, hva vet jeg.

Ville vært synd om jeg må bytte fjærer igjen for å få bukt med problemet.
Det er forøverig Eibach fjærer brukt av Mazdaspeed, så de burde være ok.

Jeg oppfatter ikke slitasjen som spottvis, virker nogenlunde jevn rundt det hele.
Det at corden ikke synes hele veien rundt kan være små variasjoner.

Nå er det jo ikke slik at jeg har av hjula hver uke, men det blir jo noen ganger i løpet av sesongen.
Synes det er litt pussig at jeg ikke har lagt merke til ujevn slitasje tidligere. Disse hjula ble satt på bilen samtidig som den ble senket.

Hjula har faktisk rulla i overkant av 30 tusen km, så det er/var vel på tide å bytte uansett.

Det som skremmer meg mest er tanken på at jeg lå i 170-200 km i lange tider på autobahn i sommer med de dekka.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

Kan også nevne at jeg hadde hjulene til avballansering rett før jeg dro til Ringen i månedskifte mai/juni. La ikke merke til noen spesiell slitasje da.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Bare for at jeg skal få det inn med teskje Pelle.
Du har altså ikke skrudd/skiftet/endret/restaurert/justert noen ting på understellet etter justeringene hos Lars-Erik ?
Da du endret karrosseriet i Nederland, ingen skruing på understellet da ?

Hva er spring-rate på fjærene dine ?
Var disse montert når justeringen hos Lars-Erik ble gjort ?
Hva slags offset har du på felgene ?

Er det andre som har erfaringer med de dekkene Pelle bruker (Kumho ?)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re:

Post by Agility »

Rudolf wrote: Er det andre som har erfaringer med de dekkene Pelle bruker (Kumho ?)

Erik
Jeg kjører Khumo, og de slites helt jevnt og er hyggelige å kjøre på.
Ikke noe unormal slitasje å spore heller etter senking, enda det ikke er gjort noen etterkontroll av vinkler...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Kolbotn »

Jeg hadde Kumho Ecsta på de svart felgene mine og jeg mener det var noe lignende ujevn slitasje på innsiden av de også, men jeg tenkte ikke noe spesiellt på det ettersom jeg ikke hadde tatt no hjulstillingskontroll etter bytte av dempere og fjærer.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re:

Post by Pelle »

Rudolf wrote:Bare for at jeg skal få det inn med teskje Pelle.
Du har altså ikke skrudd/skiftet/endret/restaurert/justert noen ting på understellet etter justeringene hos Lars-Erik ?
Da du endret karrosseriet i Nederland, ingen skruing på understellet da ?

Hva er spring-rate på fjærene dine ?
Var disse montert når justeringen hos Lars-Erik ble gjort ?
Hva slags offset har du på felgene ?

Er det andre som har erfaringer med de dekkene Pelle bruker (Kumho ?)

Erik
Erik
Skal prøve å svare deg:
Ingen skruing/skifting/restaurering/justering av understell gjort etter besøk hos Lars-Erik.
Ingen skruing på understell i Nederland.

Er litt usikker på hva springrate er, men det som står i TUV-papirene er følgende for bakaksel:
Characteristic: progressive
Ytre diameter 112, wire diameter 10,0, untentioned lenght 320, total nr of coils 7,3
Hvis du leser innleggene mine så vil du se at de var montert ett år i forveien :roll:

Offset er 42

Vet ikke om dette gjør deg noe klokere, men takker for interessen :D

Antar at jeg kjøper nye dekk og følger nøye med den første tiden.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1141
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by obi-one »

Just my 50 cents nå, mulig jeg tar helt feil, men da lærer jeg noe :)

Såvidt jeg forstår det setter man hjulvinkler blant annet for å skape mest mulig optimal anleggsflate i svinger, dvs at bilens understell med de kreftene som virker i svinger skal "sette seg" slik at vinklene gjør at dekkene spesielt på "yttersiden" i svingen skal ha mest mulig "riktig" annleggsflate under belastning.

Dette betyr at avhengig av hvor "friske" vinkler man har så vil hjulene stå litt "skjevt" i situasjoner uten den belastning som skjer i svingene, dvs at dersom man kjører veldig mye rett fram, så vil dekkslitasjen bli spesielt sterk på enkelte deler av slitebanen, typisk "innsiden" dersom man har mye negativ camber.

Betyr dette at noe av forklaringen til dekkslitasjen kanskje er nettopp autobahnkjøring, da får man vel, avhengig av hvor mange ekstra pund luft man hiver i og last i bilen, ekstra mye varmeutvikling i dekkene i høye hastigheter, og får ikke "jevnet ut" slitasjen fordi det blir lite svinger i forhold til utkjørt distanse?

Dette altså bare som et innspill til mulige forklaringer, ikke som et uttrykk for at jeg VET noe :wink:
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Agility »

Ser konklusjonen klart her, du må Pelle deg vekk fra motorveiene og bare kjøre svingete, kuperte småveier i høyt tempo... :lol:
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Re:

Post by Rudolf »

Pelle wrote: ..............

Offset er 42

Vet ikke om dette gjør deg noe klokere, men takker for interessen :D

Antar at jeg kjøper nye dekk og følger nøye med den første tiden.
Du må nok svinge mere Pelle !

Jeg har aldri noensinne klart å kjøre 30.000 km med dekk jeg har hatt (de blir for gamle før de når så langt)
Så varighet av dekk har jeg lite/ingen erfaring med.
Hvor langt skal man kunne kjøre med et sett ?

Alle svar du gir, tilsier at det ikke skulle være unormal slitasje, så da ender vi (du) vel opp med en ting:
- Kontrollmåling.
Bare det kan gi svaret.

Hvis du fremdeles har samme (greie) vinkler, så må det være noe galt med dekkene.
Produksjonsfeil ?

Hadde i tilleg vært fint hvis Lars-Erik kunne kommentere Camber kurvene jeg laget link til.

Siden jeg er litt nyskjerrig:
Hva slags dempere har du ?
Har du noen link til fjær/demper kombinasjonen du bruker ?

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Hjulvinkler/dekkslitasje

Post by Pelle »

KJører med originale dempere
Her er link til fjørene:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article ... bf5021d2c3

Har liten tro på produksjonsfeil av dekk.
For at slitasjen i denne ekstreme vinkelen skal kunne skje, er gummien nødt til å ha vært i kontakt med underlaget.
I hvilke faser av kjøringen det skjer jo interessant.
Er det i sving, er det rett frem, er det på humpete vei eller er det hele tiden?
Er jo ekstremt mye mer på bakhjula enn fremhjula.

Jeg har vel mest tro på det skyldes senking og endring i bilens geometri.
Har forøverig sendt en forespørsel til IL om de har lignende erfaring med andre.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
Post Reply