dårlig bunndrag/miss-timing?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Regner jo med at de har fyrt opp motoren mellom utnulling og ny diagnose...

uansett om mazda har nullet ut eller ikke. Kode 1,8 og 10 var der, og nå er de der ikke. Nå er det kode 17 som gjelder....merkelige greier..
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

er ikke nødvendigvis nok å bare starte den for å få memoryfeil som legger sej på hjerna...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

En ting som slo meg: Hvis Mazda har nullet ut feilkodene i ECU`en ved å koble fra batteriet, burde vel raddiokanalene på stereoen også være nullet ut.

Det er de nemlig ikke!!

Hvis ikke Mazda har nullet ut kodene på et annet mystisk vis, da..
Har jeg blitt snytt her, eller? :shock: Jeg leverte faktisk inn bilen for at de skulle finne ut hva som var galt, ikke for å sette en binders i diagnoseboksen og telle antall blink og lese av gamle feilkoder for så å fakturere meg 500 kroner :evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Roger2
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 163
Joined: 25 May 2008, 20:58
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Roger2 »

D er ikke ecu`en din som holder på å ta kveld da?
Du kan jo høre om noen har en ecu å låne deg så du får sjekka.

-Roger
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort

1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
Roger2
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 163
Joined: 25 May 2008, 20:58
Location: Trondheim
Status: Offline

Post by Roger2 »

Kan jo være vakum også. Kjøp deg en boks med startgass, og spray i vei...det avdekker som regel de fleste vakum feil.
Medlem nr. 722
X-Fiat Uno 60
X-Ford Siera 20L
X-Ford Eskort Si
X-Golf Gti 8v
X-vw Corado VR6
X-98-MX5 NB 1,8 sort

1995 Golf TDK (bruksbil)
2008 Mazda3 1,6D (bruksbil)
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Da har jeg vært oppe hos Ullern Bil igjen og forhørt meg angående "diagnosen" (kode1,8 og 10) de gav meg. Jeg fortalte de hvordan jeg for en tid tilbake (før mazda diagnosen) koblet ut luftmengdemåleren og prøvde å starte bilen og at jeg har sterke mistanker om at ecu´en da lagret feilkodene. Jeg fortalte og at jeg har koblet fra ecu´en og tatt ny diagnose, uten disse feilkodene. Så spurte jeg om de hadde nullstillt ECU´en før de tok diagnose.

nei, det bruker vi ikke gjøre

what!
De kodene der kan jo ha ligget der og ruget siden før jeg kjøpte bilen, sa jeg. Så spurte jeg hvorfor de ikke hadde utført en vakumsjekk, slik jeg hadde forespurt. Nei det hadde han ikke fått med seg, for det var så mye som skjedde den dagen. Jeg spurte så om de har utstyr tilgjengelig slik at de kunne få gjort denne vakumsjekken på stedet.

Vi bruker startgass på slike gamle modeller som det der, så da er det vel like greit at du gjør dette selv, så sparer du noen kroner.

Mye hjelp å få der i gården får man si. dessuten klare de å si at det ikke var noen hos dem som hadde så mye peiling på de derre gamle mx´ene.

Da jeg leverte inn bilen hadde jeg et håp om at de ville gjøre en seriøs innsats og funnet ut hva som feiler bilen. Istedet har de bare gjort samme jobben jeg selv kunne ha gjort, bare dårligere.

:evil:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Det er som eg alltid har sagt, gjør alt selv, å tro at ett verktsted er noe bedre er bare tull, de er noen helsikkens slurver så skal ha litt lønn mens de drikker kaffe og prater tull i arbeidstiden,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Finnes vel knapt enklere biler å jobbe på, så det må være noen slasker du har vært hos :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

problem delvis løst

Ja, jeg skaffet ny o2-sensor (budget typen) for et år siden som jeg har loddet til eksisterende kobling (mulig problemet lå her, men jeg har loddet gang på gang). Ja jeg har prøvd en O2-sensor som Erik hadde liggende. Etter at jeg fikk feilkode 17 så bestemte jeg meg for likevel å skifte 02-sensoren. Bestillte en Denso O2 sensor (prod.nr. Denso 234-1024)
Fordelen med den er at den ikke trengs å skjøtes. Den har egen kobling. 600 kroner ferdig levert på døra av UPS (etter 3 dager!!)

Og ja, den funker! :D
Ingen feilkode, og motoren drar jevnt hele veien. Ingen nykker. Fortsatt et lite kraft-trøkk rundt 4000-5000 omdr men kun i 2. gir og ikke så brått som tidligere.

Turtallet har startet å droppe i bånn når jeg trykker inn klutsjen og holder den inne. Må vel justere tomgangsskruen igjen. Hvorfor vet jeg ikke. Noen som vet hvorfor dette plutselig skjer?

Merker og at turtallet vugger litt opp og ned på tomgang når motoren er kald.

Har ikke feilsøkt etter vakumlekkasjer, men jeg holder en knapp på at det er det som står igjen nå.

Men motoren har jo blitt 10 år yngre allerede, så jeg er fornøyd jeg :P
Det er mer å hente, si :wink:
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
tness
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 858
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Alt for Rognan
Contact:
Status: Offline

Post by tness »

Min bil dropper også i turtall en kort stund når jeg tråkker inn clutchen, spess i nedoverbakker. Hvorfor vet jeg ikke. Anngående litt dau bil så merket jeg stor forskjell da jeg bytta regg reim. Bilen ble merkbart kjappere. Sannsynligvis var den gammle reggreima noe strukket slik at den ble feil på tenningen.
X - Mx-5 mica green 1.6 1999 mod 2003 - 2004
X Mazda Mx-5 10th anh 7426 2006 - 2013
Mx-5 1.6 1998 sølv 2021
---

Min Flickr
TheLife
User avatar
GG
0 RPM
0 RPM
Posts: 31
Joined: 10 Feb 2006, 01:00
Location: Bergen
Status: Offline

Post by GG »

mojo-91 wrote: Vel, nå er ihvertfall tenninga stillt til 16 grader, motoren høres mye bedre ut og ikke minst fungerer bedre. Men noe rusk er det fortsatt med den.
Skal tenninga fortsatt stå så langt ute?
Er ikke det normale å flytte den fra 10 til 14?
Bare lurer jeg, for dette er jo ikke mulig på min bil.
Medlem nr. 554
2004 Mx-5 1,8 Sport
Silver
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Jeg har testet ut noe som jeg håper noen kan forklare. Jeg har koblet ut O2-sensoren og kjørt bilen en god stund i den tilstanden. Jeg kan ikke si at jeg merket noe forskjell på motoren. Etter dette tok jeg en diagnosetest, i god tro om at jeg ville få feilkode 15. det fikk jeg ikke NADA! :shock:

Kan dette bety at ECU`en min har tatt kvelden?? :?
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
TurboLag
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 676
Joined: 22 Aug 2007, 15:14
Location: Holmestrand
Status: Offline

Post by TurboLag »

Hvis du hadde søkt litt rundt på forumet her hadde du sett at budget-typen o2-sensor ofte bare er en dummy motstand som "lurer" hjernen. Jeg dro til Torshov bilrekvisita og kjøpte en Bosch o2-sensor som passer bilen, har ikke hattt noen problemer med motor siden.

Turtallsdrop når du bråslipper gass er (etter min erfaring) som regel bare en mismatch i tomgangsinnstilling mellom spjeld og ecu, som oftest for lav innstilling på spjeldet. Dette vil gjøre at tomgangen blir unormalt lav et kort øyeblikk før ECU tar over styring av tomgangen. Det kan løses ved å skru tomgangsskruen bittelitt ut uten å jorde TEN i diagnoseboksen (skal jorde denne ved normal justering av tomgang).
1994 1.8L Miata--prosjekt strekkoppbil igang
1990 BMW 325
1997 BMW 523i
"Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you." Jeremy Clarkson
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Den o2-sensoren jeg har nå er ikke budget typen.

Den er ikke kjøpt hos mazda, men er kostbar og har oem støpsel og all ting, så den er nok helt i orden, ja.
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
User avatar
mojo-91
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1740
Joined: 25 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 267
Location: Oslo
Status: Offline

Post by mojo-91 »

Tenkte jeg skulle avslutte denne tråden, da jeg har funnet ut hva som var roten til allt ondt, når det gjalt dårlig bunndrag.

Bensindysene mine var skikkelig møkkete!!
Masse avleiringer rundt selve dyseåpningen. Ikke rart motoren trakk litt merkelig og lugget i vei.
Jeg byttet ihvertfall til nyoverhalte bensindyser (takk erik) og alle mine problemer opphørte å eksistere :D

Jeg har og byttet til nye pakninger. De som fulgte med de nyoverhalte dysene, var harde sammenliknet med de nye. Nå oppfører motoren seg mulig enda bedre. Ihvertfall på kald motor.

Det har vært mye feilsøking underveis:

-coil
-luftmengdemåler
-tempsensor
-O2-sensor
-ECU

og så landet det til slutt på bensindysene, altså.

:D
89-Miata 1,6/RB-header/RB-Dual Exhaust catback/JR-cai/FCM understell /
FM swaybars/1,8-bremser/Rota RB 15x7-et35
Post Reply