Hjulstillingskontroll / Dekkvalg

Forum for Vestlands saker

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Hjulstillingskontroll / Dekkvalg

Post by Dimsen »

Etter en noe "inspirert" kjøretur på en av favorittveiene for MC kjøring ( som også er utmerket for MX-5 !! ), kjørte jeg gjennom rundkjøringen ved Oasen i en noe høyere fart enn normalt 8) MX-5 innbyr jo til å bli kastet gjennom rundkjøringer! Imidlertid var det kraftig dieselsøl så jeg sladdet kraftig ved gasspådrag og var innom refugen etter rundkjøringen og unngikk med nød og neppe skiltet på refugen :oops:

Møtet med refugen gjør at jeg vurderer hjulstillingskontroll. Når jeg kjøpte bilen fikk jeg med kvittering for hjulstillingskontroll fra et verksted på Os. Noen som kan anbefale et verksted nærmere Åsane?

Etter denne sladden vurderer jeg også å kjøpe nye dekk. Med 205/40-17 dimensjon koster dette flesk. Fikk tips om et dekk som skulle være rimelig og greit fra en Honda R eier: Federal SS595. Noen som har erfaringer med dette dekket?
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

en pakke med 17" kosei k1 racing og 215/40 toyo proxes dekk kommer på ca 13000 hos pole posision...
det er meget lette felger og lette dekk...
veger ca 15kg hele pakken vilket er veldi lite for denne dimmen...
men det er nokk lurt å ta en hjulstillingskontroll... og dei fleste verksted gjør dette for en rimelig penge... (mellom 500-1200)
men om du skal senke bilen anbefaler eg deg å gjøre dette først...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Jeg ble anbefalt Eidsvåg Auto.. betalte 800,-
hovedgrunnen var at rattet sto litt skjevt når jeg kjørte rett fram, men det ble ikke rett første gang, så jeg måtte oppom igjen.
Det er ok nå, mange som anbefaler dem jaffal :)

De ligger oppe ved kirke-plassen i eidsvåg, du kan se det fra motorveien når du kjører mot byn...

Hvor i åsane bor du da ? Ole og meg bor her også... vi er nesten naboer :D
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Dimsen »

Bilen er allerede senket og påmontert 205/40- 17. Det er imidlertid ulikt fabrikat på dekkene foran og bak. Han som tipset om Federaldekkene er Accord R fører og han mente disse dekkene var bra "value for money". I Bergen kan disse kjøpes for 845,- /stk i min dimensjon og det må vel anses som rimelig nok til at jeg kan kjøpe 4 nye for å få like egenskaper foran og bakpå bilen.

Noen med erfaringer med FEDERAL dekk?
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

hmmm... leste ikke langt nokk...
men ivertfall mange med meeeeget god erfaring med toyo proxes...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Dimsen »

Eidsvåg Auto skal kontaktes i morgen. Bor i Langarinden. Spottet bilen din her oppe forrige Lørdag. Kjørte MC, snudde og fulgte etter. Måtte bare se de nye hovedlyktene dine. Lekkert gitt! Traff din bror og fikk studert bilen din. Likte også baklyktene dine, men det virket som om blinklysene lyste svakere enn normalt. Svakere pærer eller er det slik med "black look lexus" lyktene?
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Bandit wrote:Eidsvåg Auto skal kontaktes i morgen. Bor i Langarinden. Spottet bilen din her oppe forrige Lørdag. Kjørte MC, snudde og fulgte etter. Måtte bare se de nye hovedlyktene dine. Lekkert gitt! Traff din bror og fikk studert bilen din. Likte også baklyktene dine, men det virket som om blinklysene lyste svakere enn normalt. Svakere pærer eller er det slik med "black look lexus" lyktene?
AHA :D tenkte du hadde Mx-5 ja.. han fortalte dette vettu..

Det er noen spesialpærer som er blanke... dem blir orange når det kommer lys i dem, vet ikke om dem er lovlig :?

Når kjøpte du Mx-5 da? merkelig at jeg ikke har sett deg der før, har du bodd i Langarinden lenge? ( Ole og jeg bor på Tertnes, et langt steinkast fra hverandre...)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Post by Dimsen »

Bodd i Langarinden i 10 år, men har ikke kjøpt MX-5 før nå i sommer 8) Overtok den i månedskiftet juni/juli. http://www.mx5-miata.no/modules.php?nam ... highlight=

Fant et bilde av bilen her på forumet så det er mulig noen av dere kjenner bilens historie bedre enn det jeg gjør.
http://www.mx5-miata.no/modules.php?set ... _photo.php

Dersom du vet noe om denne bilen (f.eks hvilke senkefjærer den har) er jeg takknemlig for info :)
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
User avatar
Mazdafreaks
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1778
Joined: 22 Apr 2004, 02:00
Location: Hardanger
Contact:
Status: Offline

Re: Hjulstillingskontroll / Dekkvalg

Post by Mazdafreaks »

Bandit wrote:Etter en noe "inspirert" kjøretur på en av favorittveiene for MC kjøring ( som også er utmerket for MX-5 !! ), kjørte jeg gjennom rundkjøringen ved Oasen i en noe høyere fart enn normalt 8) MX-5 innbyr jo til å bli kastet gjennom rundkjøringer! Imidlertid var det kraftig dieselsøl så jeg sladdet kraftig ved gasspådrag og var innom refugen etter rundkjøringen og unngikk med nød og neppe skiltet på refugen :oops:

Møtet med refugen gjør at jeg vurderer hjulstillingskontroll. Når jeg kjøpte bilen fikk jeg med kvittering for hjulstillingskontroll fra et verksted på Os. Noen som kan anbefale et verksted nærmere Åsane?

Etter denne sladden vurderer jeg også å kjøpe nye dekk. Med 205/40-17 dimensjon koster dette flesk. Fikk tips om et dekk som skulle være rimelig og greit fra en Honda R eier: Federal SS595. Noen som har erfaringer med dette dekket?
Har disse dekkene forran på min mazda 626. De er vel grei nok til normalkjøring, sporer endel. Hadde disse også på min mazda 323 205/40/17 der var de heilt forferdelig å kjøre på sporet sinnsykt og bråkte mye, og de blei fort utslitt i kantene,noe som gjorde at de fikk vannplaning lett.. Men de er nok greie nok til den prisen, du må for all del ikkje kjøpe noen med merka aurora disse er livsfarlige på vått føre, litt morsomt ved tanke på sladding. :lol:
1998 Mx-5 jubilee edition.. 18" Short shift,Walbro 255, Indyglow,stylebar,fm suspension kit, OBX 4-2-1 headers for 1,6na , Greddy exhaust,
Også med alias StianOppistov for dem nye så lurer..
User avatar
Ole BRG 91
Site Admin
Site Admin
Posts: 570
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by Ole BRG 91 »

Vert på askøy å handla bil? :) Eneste jeg kan komme på av historikk er att rune skulle bytte kallesje rett etter treffet i 2001 så den skal være ganske ny :) (men det viste du vel allerede...)

Ole
Ole BRG 91
Medlem nr. 197

Landrover Defender 97 300 tdi
X Frosken 1991 BRG.... :/
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Når det gjelder dekk... så skiftet jeg til Uniroyal Rainsport rett før sommeren.
Du finner nok dekk som sitter noe bedre på tørt føre, men de er meget god på vått og ganske god på tørt vil jeg påstå.
Det er naturligvis disse jeg har kjørt på ferie med i sommer også, godt fornøyd =)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
Post Reply