Reservehjul

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Reservehjul

Post by Slurfi »

Har akkurat bestilt meg low profile lykter, og mens jeg er igang med å fikse litt opp på bilen så kom jeg til å tenke på reservehjulet som stjeler fryktelig med plass. Så i en annen tråd her noen som nevnte noe om "dekk fiks" på boks ellr noe. Er det slik at det er lovlig å hive ut reservehjulet og kjøre rundt med en liten boks istedet? Hvor får jeg tak i dette stoffet og hva heter det?
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

kjøpte min på biltema til 80 spenn eller no sånt der.. er vel ikke ulovlig å ikke ha resverehjul..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Reservehjul

Post by EspenAndre »

synes ikke reservehjulet tar så mye plass egentlig..

vi har reist på ferie nedover i europa 3 år på rad, med reservehjulet...
har faktisk hatt mer klær enn nødvendig med..! (men det skal sies at bagasjebrettet hjelper endel da seff)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
eivind
500 RPM
500 RPM
Posts: 57
Joined: 19 Apr 2004, 02:00
Location: Sætre
Status: Offline

punktering

Post by eivind »

Hvor ofte punkterer man i 2004 egentlig? Nye gode dekk og en boks fra biltema er mer enn nok. Jeg har forsikring på bilen som gjør at jeg ringer etter leiebil og henter kosebilen når den er ferdig om jeg har det så travelt at jeg ikke kan vente 30 min på nytt dekk. Nei, hva er vitsen med å kjøre rundt med ekstra vekt? Hiv skiten så kan du ha med dama på tur også! Eivind
96 1.6 BRG Under Construction!
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Reservehjul

Post by Vidar »

Syns jeg får mye ekstra plass uten reserverdekk
EspenSort92 wrote:synes ikke reservehjulet tar så mye plass egentlig..
vi har reist på ferie nedover i europa 3 år på rad, med reservehjulet...
har faktisk hatt mer klær enn nødvendig med..! (men det skal sies at bagasjebrettet hjelper endel da seff)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

får mye mer plass. men bruker aldri bagasjerommet uansett jeg
.. jo en gang, hatt en jakke og en hjelm baki :D
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: punktering

Post by EspenAndre »

eivind wrote: Hiv skiten så kan du ha med dama på tur også! Eivind
Dama har jo alltid vært med :)

Hun har ikke klaget heller! Du trenger ikke 21 underbukser og sokker! 5 par sko, masse bukser og gensre +++ for å være vekke 3 uker... det finnes vaskemaskiner på campingene!

Her er et bilde fra utpakkingen i år... :
http://server6.uploadit.org/files/Mx5Espen-IMG_0689.jpg

Dobbel sovepose
2 liggeunderlag (selv-opp-blåsende)
3-manns Telt
2 store bag'er
1 mindre sekk
2 små campingstoler
1 normal grill
litt pils + en whiskey

:lol: :lol: :lol: :lol:
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Geir_Bossum
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 62
Joined: 16 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 4
Location: Oslo
Status: Offline

Post by Geir_Bossum »

Har heller aldri hørt at det skulle være ulovlig å ikke ha med reservehjul. Sannsynligheten for å punktere er minimal, og skulle det skje er "reservehjul på boks" et bra alternativ. (fås kjøpt i alle rekvisitaforretninger). Med mindre du får en skikkelig flenge i dekket. (Som min kone gjorde da hun kjørte på en spiss kantstein. Heldigvis skulle jeg kjøpe nye sommerdekk uansett). Hvis du beholder reservehjulet er det lurt å sjekke lufttrykket på det en gang i blant. (Det hadde ikke jeg gjort. Det virket hardt, men da jeg satte det på og senket jekken var det omtrent helt flatt). Husk også at reservehjulet kun skal brukes foran. Punkterer du bak må du flytte et av fremhjulene bak, og sette reservehjulet på foran. Selv har jeg reservehulet med, bruker det som lagerplass for diverse småting. (ekstra vifterem, bremsevæske, polergarn, lyspærer, hansker, tape, instruksjonsbok, lommelykt etc). :wink: Geir
2008 MX-5 Roadster Coupe, rød, 2.0l. Medlem nr 4 / 1999.
Post Reply