Oljetrykksbryter på 1997 1,6

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Oljetrykksbryter på 1997 1,6

Post by Miatapowers »

Hei er det noen så kjenner disse motorene litt godt, for eg kjøpte en slik, den hadde da havarert lagre, den hadde fått montert en stuss til olje til turbo der eg mener det skal stå en oljetrykksbryter, men finner ikke noen oljetrykksbryter, og hvordan kan instrument ha bra signal om denne er vekke, og det burde heller ikke vera bra trykk med de lagrene som stod i denne motoren,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er denne eg ikke finner på blokka mi,, så hvordan kan eg ha bra signal inni bilen,, :roll:

Image
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Dette kan være årsaken.. :
http://www.miata.net/garage/opg.html
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Dette kan være årsaken.. :
http://www.miata.net/garage/opg.html
Ja kanskje, men den har da en bryter så slår på trykket iallefall, eg finner ikke noen bryter på denne 90hks motoren, har tittet langt og lenge,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

Har hørt at etter 94 mod, så virker den på tenningen bare, tenningen på=full olje trykk.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

siemens wrote:Har hørt at etter 94 mod, så virker den på tenningen bare, tenningen på=full olje trykk.
juks altså. kan virke slikt ja, får legge opp extern måler da. lurer på om eg har en..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
BaktusBror
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 432
Joined: 01 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 534
Location: Tjøme
Contact:
Status: Offline

Post by BaktusBror »

Mulig juks, men ikke fra Mazda sin side.

Jeg har sånn motor. Denne føleren sitter på samme sted som på de andre 1.6 og 1.8 motorene. Mistenker at "noen" har koplet måleren om slik Siemens sier ifm turbomontasje. Kan du ikke finne ledningen i motorrommet og se hvor den går hen, Stian?
User avatar
SweetMX5
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 707
Joined: 06 Sep 2007, 19:06
Location: Strømmen
Status: Offline

Post by SweetMX5 »

....
Last edited by SweetMX5 on 04 Oct 2008, 10:46, edited 1 time in total.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

SweetMX5 wrote:jeg har jo en sånn trykk bryter liggende her da stian, men om den virker det er noe helt annet..


sender den i posten til deg i ettermiddag.


har adressen din enda :)


fårn gratis siden den egnetlig følger bilen men jeg tenkte bare ikke på den liggende her..
Jepp coolt, men da skjønner eg iallefall ikke hvorfor den gir signal om godt trykk, når eg da er helt sikker på at brytern ikke er der, :lol: får lage til en lampe da, så lyser meg langt opp i trynet når trykket ikke er der, som gamle rallybiler, :lol: fort å lage til noe slikt tenker eg, noen så vet hvor mye strøm en slik bryter takler,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Tror ikke signalet er ok med tenning på. Da kunne de like gjerne glemt hele greia med oljetrykksbryter, måler og hele røkla.
Hvis selve bryteren er fjernet, men signal inn til bilen fortsatt er ok ville jeg sjekket om det var noen ledninger rundt dette utaket for tur til turbo som var jordet. Jordet ledning vil jo se det samme som lukket bryter?

Eller er jeg på jordet?
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Post by siemens »

dette har vært oppe i en annen tråd her, å der ble konklusjonen at mx5 over 93 (94) hadde ikke olje tryks måler som viste trykket som er reelt.
Denne virket slik at du hadde fullt trykk så lenge bilen gikk,
I denne tråden er det også bilder som viser 2 ledninger som gikk rett på måleren, å rett til tenningen
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

"In '94, Mazda replaced the gauge with an "idiot gauge" which looks like an oil pressure gauge, but in reality only has two possible needle positions - just like a light but less useful since it gives the false impression of showing a reading. The good news is that it can be replaced with an earlier gauge to give genuine oil pressure readouts."

Det er en oljetrykksbryter med to stillinger. Trykk/ikke trykk.
De gamle hadde oljetrykksensor med variabel stilling.

http://www.madracki.com/miata/images/wiring/97sys.pdf

Side 17, i denne pdf`n viser at utgang 2b går til oljetrykksbryter, 2j er jord og 2k er 15 strøm (såvidt jeg forstår.) Dette er for en 97 modell. Eneste forskjellen på en 97 og 90 er sensor og instrument og samspillet deres.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

MagnusAntony wrote:"In '94, Mazda replaced the gauge with an "idiot gauge" which looks like an oil pressure gauge, but in reality only has two possible needle positions - just like a light but less useful since it gives the false impression of showing a reading. The good news is that it can be replaced with an earlier gauge to give genuine oil pressure readouts."

Det er en oljetrykksbryter med to stillinger. Trykk/ikke trykk.
De gamle hadde oljetrykksensor med variabel stilling.

http://www.madracki.com/miata/images/wiring/97sys.pdf

Side 17, i denne pdf`n viser at utgang 2b går til oljetrykksbryter, 2j er jord og 2k er 15 strøm (såvidt jeg forstår.) Dette er for en 97 modell. Eneste forskjellen på en 97 og 90 er sensor og instrument og samspillet deres.
Jepp skjønner dette, men hvorfor har eg da signal uten noe koblet på, om du tør baktus, kunne du tatt av denne ledningen din og startet for å se hva som skjer i dashen din, kan tenke meg dette er noe kansje vi alle lurer på,, :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
MagnusAntony
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1017
Joined: 05 Aug 2005, 02:00
Status: Offline

Post by MagnusAntony »

Du har ett signal, fordi: (mine antagelser)

Denne bryteren er styrt på minus-siden. Det vil si, når det blir nok oljetrykk, så slår bryteren inn og jorder kretsen. Da går måleren opp på midten av skalaen, som betyr at du har oljetrykk. Hvis du fjerner bryteren, er alt du trenger å gjøre for å få oljetrykksmåleren til å vise trykk det samme som bryteren. Og den jorder jo kretsen. Da er det bare å sette ledningen som skulle gått til bryteren til jord. Vil jeg tro.
[tidl. RotaryPower]
-90 Mazda Miata
-61 Renault Dauphine
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

MagnusAntony wrote:Du har ett signal, fordi: (mine antagelser)

Denne bryteren er styrt på minus-siden. Det vil si, når det blir nok oljetrykk, så slår bryteren inn og jorder kretsen. Da går måleren opp på midten av skalaen, som betyr at du har oljetrykk. Hvis du fjerner bryteren, er alt du trenger å gjøre for å få oljetrykksmåleren til å vise trykk det samme som bryteren. Og den jorder jo kretsen. Da er det bare å sette ledningen som skulle gått til bryteren til jord. Vil jeg tro.
Nå funker vel denne brytern motsatt, at den slipper jord ved oljetrykk, iallefall på biler eg har hatt tidligere, da eg har montert lyspære for å vera sikker, så om det er slik på denne mazdaen også tror eg nok, så da burde det ikke vert signal. :lol: men skal titte litt i dag, kanskje kinne litt å se om nye motoren oppføre seg slikt, Har faktisk en slik oljetrykksmåler liggene eg kan montere, men da må eg ha en en t stykke så eg kan få ut oljetrykk til både måler og turboslangen, noen så vet hvor eg skaffer dette,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply