Oljefilter fra 323 1,6 trygg å bruke? Flere andre newbiesprm
Moderator: Styremedlemmer
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Oljefilter fra 323 1,6 trygg å bruke? Flere andre newbiesprm
Heisann! Dette er mitt første innlegg her på det norske MX5 forumet. Kjøpte nylig en sort 93 mod 1,6 l. Når jeg ruser motoren når den er kald, går oljetrykket fra 30 helt opp til 90, den øker linjært med turtallet. Det kan ikke være normalt? Hva kan det tyde på? Når den er varm, øker den fra 35 til ca 55 elns. Skal ha riktig oljemengde på den, har peilet og fyllt opp.
Så jeg handlet inn biltema olje (samme olja som statoilolja), og et oljefilter som passet til 323 1,6 l. De sa det var samme motor, så det skulle gå å bruke det filteret. Er det trygt?
Kan bilen, som ikke har hardtop, stå ute i regnet?
En annen ting, 115 hester eller hva det nå enn er, er jo dritlite. Tenker turbo hele tiden. Man finner jo komplett turbokit til 900 $ på ebay. Hva ekstra trengs da? Og hvor mye bør jeg beregne å bruke totalt, hvis jeg skal ha det montert hos et verksted? 20?
MX5 er en innmari morro bil å kjøre. Lukten, følelsen... svingene... Ahh, så digg Og så billig!
Så jeg handlet inn biltema olje (samme olja som statoilolja), og et oljefilter som passet til 323 1,6 l. De sa det var samme motor, så det skulle gå å bruke det filteret. Er det trygt?
Kan bilen, som ikke har hardtop, stå ute i regnet?
En annen ting, 115 hester eller hva det nå enn er, er jo dritlite. Tenker turbo hele tiden. Man finner jo komplett turbokit til 900 $ på ebay. Hva ekstra trengs da? Og hvor mye bør jeg beregne å bruke totalt, hvis jeg skal ha det montert hos et verksted? 20?
MX5 er en innmari morro bil å kjøre. Lukten, følelsen... svingene... Ahh, så digg Og så billig!
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
oljetrykket skal være slik, det øker lineæt på kald motor,
ja kan bruke det filtere, motorn er en 323 blokk.
turbokit for 900 dollar på nettet er som oftest uten intercooler, burde ha det med også i prisen. beregn ca 30 ferdig montert og stilt også må du ha en god motorstyring for bensinstyring, org ecu og ny trykk reguylator er en veldig røff måte å styre på og ikke anbefalt og lade mer enn 0,3bar..
link ecu koster ca 10k, så det må i tillegg regnes med i prisen.
ja uten ht kan stå i regn men altså, levetiden forkortes jo på softtoppen men er ikke sånn at den blir direkte ødelagt med en gang
velkommen til forumet forresten, deg har jeg sett før et sted, nicket ditt ringer en bjelle, men kjenner det ikke helt igjen
mopedportalen eller et eller annet sånt, netby? husker ikke hehe
ja kan bruke det filtere, motorn er en 323 blokk.
turbokit for 900 dollar på nettet er som oftest uten intercooler, burde ha det med også i prisen. beregn ca 30 ferdig montert og stilt også må du ha en god motorstyring for bensinstyring, org ecu og ny trykk reguylator er en veldig røff måte å styre på og ikke anbefalt og lade mer enn 0,3bar..
link ecu koster ca 10k, så det må i tillegg regnes med i prisen.
ja uten ht kan stå i regn men altså, levetiden forkortes jo på softtoppen men er ikke sånn at den blir direkte ødelagt med en gang
velkommen til forumet forresten, deg har jeg sett før et sted, nicket ditt ringer en bjelle, men kjenner det ikke helt igjen
mopedportalen eller et eller annet sånt, netby? husker ikke hehe
O:'01 Yamaha R1 1000cc
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
O:'00 BMW 318CiA 1.8
X:'99 MX5 1.6 Kompressor
X:'97 MX5 1.6 Turbo
-
- Moderator
- Posts: 5120
- Joined: 08 Sep 2003, 02:00
- Medlemsnummer: 114
- Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
- Contact:
- Status: Offline
-
- Status: Offline
de billigste turbokittene gir gjerne mer problemer enn glede. mangelfullt utviklet, dårlig passform, dårlig styring osv..
kjøp kit i området greddy kittet, eller kanskje enda bedre, begi S. den siste gir deg deler av MYE høyere kvalitet, og bedre support.. og har muligheter for videre trimming når man går lei(det skjer).. koster ikke så mye mer heller, med dagens kurs er det billig uansett.
kjøp kit i området greddy kittet, eller kanskje enda bedre, begi S. den siste gir deg deler av MYE høyere kvalitet, og bedre support.. og har muligheter for videre trimming når man går lei(det skjer).. koster ikke så mye mer heller, med dagens kurs er det billig uansett.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Takk for svar folkens!
Jeg har aldri opplevd å se en oljetrykkmåler bevege seg så raskt før. Hvorfor ruse når den er kald? Driver ikke å ruser nei, men når jeg løser den ut når den er kald så ser jeg nåla bevege seg litt vel mye bare. Så ruste jeg litt bare for å sjekke litt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Det følger med intercooler i disse billigkitta som går på ebay. Er helt komplette, foruten ecu da.
Metall er vel metall? Hehe... Dårlig passform har jeg vært vant med motorsykler, trangt og vanskelig å komme til. Litt knuffing må til
Jeg har vel noen få innlegg på mopedportalen. Er vel i hovedsak bike, diskusjon og apriliaforum.no jeg holder til på.
Må jeg forsterke clutchen? Har lest på miata.net at 1,6 motorene har sterk clutch, og trenger ikke å forsterkes/byttes ut.
Var det kun med org. ecu at man ikke bør ha mer enn 0,3 bar?
Jeg vurderer å bare gi den til turbo karlsen og la han dille med det. Jeg klarer nok ikke å stille det inn selv, klarer sikkert ikke å montere en gang .
Jeg har aldri opplevd å se en oljetrykkmåler bevege seg så raskt før. Hvorfor ruse når den er kald? Driver ikke å ruser nei, men når jeg løser den ut når den er kald så ser jeg nåla bevege seg litt vel mye bare. Så ruste jeg litt bare for å sjekke litt.
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... otohosting
Det følger med intercooler i disse billigkitta som går på ebay. Er helt komplette, foruten ecu da.
Metall er vel metall? Hehe... Dårlig passform har jeg vært vant med motorsykler, trangt og vanskelig å komme til. Litt knuffing må til
Jeg har vel noen få innlegg på mopedportalen. Er vel i hovedsak bike, diskusjon og apriliaforum.no jeg holder til på.
Må jeg forsterke clutchen? Har lest på miata.net at 1,6 motorene har sterk clutch, og trenger ikke å forsterkes/byttes ut.
Var det kun med org. ecu at man ikke bør ha mer enn 0,3 bar?
Jeg vurderer å bare gi den til turbo karlsen og la han dille med det. Jeg klarer nok ikke å stille det inn selv, klarer sikkert ikke å montere en gang .
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- inglar
- 7200 RPM
- Posts: 3098
- Joined: 29 Mar 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 558
- Location: Rælingen
- Contact:
- Status: Offline
Har monotert en ekstra oljetrykkmåler. Går fra 0 til 7. Når motoren er kald ligger den mellom 5 (på tomgang) og 6 når jeg kjører, hvis jeg ikke husker helt feil. Når motoren er varm går den ned til 2 på tomgang og øker til rundt 5 når jeg gir på. Men det er ikke så mye forskjell som det er på din da min holder seg ganske høyt når motoren er kald. Hvis du skal få en annen kar til å montere turbokitt kan du evt. spørre den personen om han kan se på øljetrykket og måleren din etter eventuielle feil.
- glaibilenmin
- 7200 RPM
- Posts: 2204
- Joined: 19 Nov 2003, 01:00
- Medlemsnummer: 413
- Location: Ålesund
- Status: Offline
cluchen til 1.6 holder ikke mye pulver for å sei det sann. ei heller diffen
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers
Prosjekt 96 brg 1,8 mx5
90'Classic red. R.I.P
Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Hvor mange liter tar motoren? Olje altså. Og har dere en versktedmanual til meg i pdf format? Noen som veit hvor man får tak i det?
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Fyll på 3 liter og peil resten, dette er slike typiske newbie spørsmål, for det er jo bare å prøve seg frem, eg fyller på ca en gallion, kjøper mobil1 på europris de er en quarter og fyller på 4 slike,magenuss wrote:Hvor mange liter tar motoren? Olje altså. Og har dere en versktedmanual til meg i pdf format? Noen som veit hvor man får tak i det?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- magenuss
- 1000 RPM
- Posts: 167
- Joined: 01 May 2008, 22:42
- Location: Ã…s (UMB)
- Contact:
- Status: Offline
Fylte på olje, mitt på peilepinnen. Oljetrykket ble jo enda høyere . Hehe..
Angående turbo. Hvor høyt turbotrykk kan jeg ha, hvis jeg skal ha et trygt margin mtp. motorslitasje? Hva annet må byttes ut/forsterkes for at dette skal gå an? Ny clutch, ny motorstyring... Hva mer?
Det blir uansett ikke nå til året jeg skal ha turbo, blir eventuelt neste år. Må bare få fjerna gjelda på bilen.
Angående turbo. Hvor høyt turbotrykk kan jeg ha, hvis jeg skal ha et trygt margin mtp. motorslitasje? Hva annet må byttes ut/forsterkes for at dette skal gå an? Ny clutch, ny motorstyring... Hva mer?
Det blir uansett ikke nå til året jeg skal ha turbo, blir eventuelt neste år. Må bare få fjerna gjelda på bilen.
Those who risk nothing, do nothing, achieve nothing, become nothing.
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
Min Honda Hornet 600 (solgt)
Min Mazda MX5 1993
-
- Status: Offline
gammelt ordtak...
cheap/fast/reliable.. choose two..
du kan kjøre så mye effekt du har lyst på, det koster bare mer..
standard begi S kit (min anbefaling), kjører vel .3? bar og er stabilt og fint utav eska, slipper å bruke masse tid på å prøve og feile. de enkleste kitta er veldig halvferdig, dårlige turboer, osv. motor tåler den ekstra slitasjen fra et slikt turbotrykk veldig bra.. har du en veldig aggresiv kjørestil ryker bakdiffen din før eller senere. idet du kommer opp på .5 bar, intercooler og greier er på plass. så begynner det å bli på tide med no mer justerbart på motorstyringsida, sammen med dyser, åpnere eksos, ny clutch.. ved 1 bar fra en turbo som i begi S kittet begynner du å nærme deg grensa for hva orginal innmaten vil like over tid(År.. ikke uker. )
husk også bremser, understell og alt annet som må til for å få bilen safe å kjøre med den ekstra effekten da
har du uansett ikke no stress med turbo, hadde jeg ihvertfall droppa billigste kittet du finner. lønner seg sjelden i lengden..
cheap/fast/reliable.. choose two..
du kan kjøre så mye effekt du har lyst på, det koster bare mer..
standard begi S kit (min anbefaling), kjører vel .3? bar og er stabilt og fint utav eska, slipper å bruke masse tid på å prøve og feile. de enkleste kitta er veldig halvferdig, dårlige turboer, osv. motor tåler den ekstra slitasjen fra et slikt turbotrykk veldig bra.. har du en veldig aggresiv kjørestil ryker bakdiffen din før eller senere. idet du kommer opp på .5 bar, intercooler og greier er på plass. så begynner det å bli på tide med no mer justerbart på motorstyringsida, sammen med dyser, åpnere eksos, ny clutch.. ved 1 bar fra en turbo som i begi S kittet begynner du å nærme deg grensa for hva orginal innmaten vil like over tid(År.. ikke uker. )
husk også bremser, understell og alt annet som må til for å få bilen safe å kjøre med den ekstra effekten da
har du uansett ikke no stress med turbo, hadde jeg ihvertfall droppa billigste kittet du finner. lønner seg sjelden i lengden..