Bensin og kjøreegenskaper

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Bensin og kjøreegenskaper

Post by uggla »

Hei.

Hvor mye veier egentlig en liter bensin og hvor er tanken på en Mx-5?

Jeg føler ofte at bilen er mer "nervøs" spesielt på vått føre dersom tanken er nesten tom. Er det bare innbildning eller er dette noe man faktisk merker på balanse og slikt?

Dere som kjører på bane, er dette noe dere tar hensyn til?
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

en liter bensin veier vel rundt 0,7kg, kjører selv aldri med lite bensin, men det skal eg teste, se om reva vil ut kjappere da. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Bensin og kjøreegenskaper

Post by Hauk »

uggla wrote:hvor er tanken på en Mx-5?
Tanken ligger 20-30-40 cm under "hattehylla", dvs. mellom setene og bagasjerommet.

Egentlig en ganske gunstig plassering mtp. kjøreegenskaper - siden den ligger mellom (vel, litt oppå bakre) akslingene på bilen. Jeg merker litt forskjell på bilen med full tank kontra tom, men mest under aks.
Last edited by Hauk on 20 Sep 2007, 13:59, edited 1 time in total.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
HF-mx5T
Status: Offline

Post by HF-mx5T »

bryr meg ikke om det på bane.. begynner med full tank, og har tom tank veldig fort uansett.. skal ikke påstå at jeg merker veldig mye forskjell heller (nervøs bak uansett)
User avatar
Husbyaune
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 184
Joined: 26 Sep 2004, 02:00
Location: Stjørdal
Status: Offline

Post by Husbyaune »

Jeg synes ræva sklir ut lettere ved lite bensin i tanken spesiellt på vått føre. Når man snakker om vektfordeling påvirker jo nivået på tanken en del. Så når det er snakk om vektfordeling fra produsenten sin side, hvor mye bensin er det da i tanken? tom, halv eller full? Kjekt å vite om man driver med litt banekjøring :o
User avatar
torehoien
500 RPM
500 RPM
Posts: 99
Joined: 22 Aug 2007, 21:44
Location: Vigrestad
Status: Offline

Post by torehoien »

en liter bensin veier 0,75 kg

50 liter veier 37.5kg
Blå miata :):)
User avatar
FD3S
0 RPM
0 RPM
Posts: 38
Joined: 10 Jul 2007, 03:32
Location: Heimdal, Trondheim
Status: Offline

Post by FD3S »

Husbyaune wrote:Jeg synes ræva sklir ut lettere ved lite bensin i tanken spesiellt på vått føre. Når man snakker om vektfordeling påvirker jo nivået på tanken en del. Så når det er snakk om vektfordeling fra produsenten sin side, hvor mye bensin er det da i tanken? tom, halv eller full? Kjekt å vite om man driver med litt banekjøring :o
Vektfordelingen på bilene er som regel oppgitt fra fabrikk med full tank ja :)
1999 MX-5 GT-R No.123
Exedy stage 3 clutch, 35mm Eibach senk, 7,25"x17" felger, soppfilter, hardtop, skinn interiør, hvite blinklys og reflekser samt hvit br.lys på bakluke
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Re: Bensin og kjøreegenskaper

Post by cartman »

uggla wrote:Hei.

Hvor mye veier egentlig en liter bensin og hvor er tanken på en Mx-5?

Jeg føler ofte at bilen er mer "nervøs" spesielt på vått føre dersom tanken er nesten tom. Er det bare innbildning eller er dette noe man faktisk merker på balanse og slikt?

Dere som kjører på bane, er dette noe dere tar hensyn til?
Blyfri bensin skal veie mellom 720 og 785 kg/m3, dvs 0,72 til 0,785 kg pr liter.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

Det kan være man merker forskjell. Jeg bruker å ha med meg et fullpakket verktøyskrin i bagasjerommet når jeg drar til Rudskogen. Det veier sikkert 30kg og det gjør bilen litt mer nervøs i baken. (Tar det ut før jeg kjører på bane 8) )
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Men når tanken ligger såpass mye i midten så har vel bagasjerommet mer påvirkning. Bilen blir jo ikke fremtung om man er noen kg for mye selv? :P
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Post by Hauk »

biXen wrote:Men når tanken ligger såpass mye i midten så har vel bagasjerommet mer påvirkning. Bilen blir jo ikke fremtung om man er noen kg for mye selv? :P
Ja, 30 kg i bagasjerommet påvirker mye mer enn 30 "kg" på tanken.

Føreren sitter også ganske gunstig plassert i bilen, så eventuell vektøkning her påvirker ikke så veldig mye. RX-7 FD (siste gen.) har føreren plassert nøyaktig midt mellom akslingene - så bilen har 50/50 (eller hva den nå er satt opp med) uansett om føreren veier 50 eller 150 kg. I MX-5 sitter føreren litt lengre bak enn midten.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

I racing er det ikke så uvanlig at de justerer bremse bias bak/frem når tanken begynner å bli tom så det må vel ha en effekt.
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Jeg veide bilen min når jeg justerte hjulvinklene sist.

Min NB, med full tank, veide 1063,5 kg, hvorav 562 kg var foran (52,8%).


Image

Bildet er tatt med org. stab stag. For de som er hardcore tunere, er det å anbefale justerbare lenkarmer til stab stag, da forskjellen var stor med og uten stab stag. Hadde egentlig planer om å kjøpe nye stag, men prioriteringene ble annerledes.
Bilde uten stab stag:

Image

Det var slik jeg ville ha den, for å minske effekten av at føreren sitter i bilen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
User avatar
cartman
Site Admin
Site Admin
Posts: 476
Joined: 14 Sep 2005, 02:00
Location: Sarpsborg
Status: Offline

Post by cartman »

Hauk wrote:RX-7 FD (siste gen.) har føreren plassert nøyaktig midt mellom akslingene - så bilen har 50/50 (eller hva den nå er satt opp med) uansett om føreren veier 50 eller 150 kg. I MX-5 sitter føreren litt lengre bak enn midten.
nå er det ikke bare 50/50 foran/bak som teller, men like mye venstre/høyre side. J-spec bilene har en fordel på norske baner, da man får mest vekt i innersvingene, da de går med klokka her til lands (Utenom ACR, men for meg så er det litt for langt å dra dit for å kjøre en helg.)
Venstrestyrte biler får motsatt effekt, med føreren på feil side. Derfor justerte jeg opp Miata'en min med mest vekt på høyre hjulpar, for å motvirke denne effekten litt.

Men på RX-7 FD/3. gen Så sitter man nærmere bakakslingen med overkroppen enn framakslingen, samt at tanken ligger bak bakhjulene, så en konstant 50%/50% på den er umulig, og den vil variere med føreren. Mesteparten av vekten til mennesket ligger jo i overkroppen.
C a r t m a n
Medlemsnr: 544
Post Reply