Godkjenning av turbo-kit. mx5 NB 2001 mod. HASTER!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Stare
0 RPM
0 RPM
Posts: 1
Joined: 25 May 2007, 02:00
Status: Offline

Godkjenning av turbo-kit. mx5 NB 2001 mod. HASTER!

Post by Stare »

jeg lurer på om noen har fått godkjent ombygging til turbo på mx5, å hva man må gjøre for å få de godkjent hos statens vegvesen..?
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

Er vel noen få som har klart denne oppgaven på m5 na. men dette er ikkje en lett oppgave, lettere å unngå å vise frem bilen som de fleste gjør. Mazda i norge vil ikkje ha noe med dette å gjøre, så du kan glemme å få hjelp av de, men ligger noen papirer her på nedlast siden du kan prøve å vise frem, men
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Post by mussa »

Plundrete sak det der har jeg inntrykk av, har samme modell som du og har tenkt samme tanke som deg.. Har vel egentlig kommet til det stadiet der det frister mest med en kompressor gjemt under panseret og la vær å fortelle det til noen.. :p
MEN, nå har jo mazdaspeed`n kommet til Norge og da bør det være muligheter!
Folk klarer jo å godkjenne gamle slitene Ford Sierra IS med turbo så jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig, alt kommer an på hvilken person man møter i vegvesenet og hvilket bein han sto opp med først.. Hehe..
Man må også huske avgiftene som staten kommer til å kreve ved oppgradering av hk... Norsk bil? Importert i år?
Uansett, hold oss oppdatert på info!

MVH Marius
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

mussa wrote:Plundrete sak det der har jeg inntrykk av, har samme modell som du og har tenkt samme tanke som deg.. Har vel egentlig kommet til det stadiet der det frister mest med en kompressor gjemt under panseret og la vær å fortelle det til noen.. :p
MEN, nå har jo mazdaspeed`n kommet til Norge og da bør det være muligheter!
Folk klarer jo å godkjenne gamle slitene Ford Sierra IS med turbo så jeg kan ikke fatte at det skal være så vanskelig, alt kommer an på hvilken person man møter i vegvesenet og hvilket bein han sto opp med først.. Hehe..
Man må også huske avgiftene som staten kommer til å kreve ved oppgradering av hk... Norsk bil? Importert i år?
Uansett, hold oss oppdatert på info!

MVH Marius
Nå er det litt lettere med ford,opel,volvo, pga de får fabrikatene med seg, man får papirer fra importøren, da er det mye lettere å få ting igjennom, for det er bare det som trengs når man skal godkjenne mazda også, men dette får man rett og slett ikkje, så vi må lete frem opplysninger selv, svigerfar min monterte en 8,4l cadilac motor i sin volvo 245, uten problemer å godkjenne, måtte flytte torpedovegger osv, men så lenge jobben var bra utført så fikk han stempelet, svogeren min holder på med opel kadett, volvo 2,3 turbo med godkjenningspapirer fra opel, trengte bare ett bremsekit så ble solgt, kunne trimme til 420hk eller noe slikt, Eg har jo feks bremsene til mazdaspeed, så eg burde hatt understell til å fått godkjent med trimmet motor, men eg tør rett og slett ikkje undersøke, pga da må eg skru det av, om eg søker og får negativ tilbakemeld, og på denne lille plassen eg bor, så blir eg garantert blitt stoppet i neste kontroll da de vil sjekke eg har gjort det, nå blir eg vinket forbi de fleste..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

noen som har prøvd å henvende seg til den nye mazda importøren? er jo ikke kolberg som er importør lengre.. ford og mazda har vel samme importør nå så kansje dette lukker opp noen nye dører?
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Post by Miatapowers »

_mx5_Rune_ wrote:noen som har prøvd å henvende seg til den nye mazda importøren? er jo ikke kolberg som er importør lengre.. ford og mazda har vel samme importør nå så kansje dette lukker opp noen nye dører?
Kan vera ja, vet at det er noen med hell på mazda klubben, kanskje en ansvarlig av klubben her med tale evne kunne tatt turen.. :lol:
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Post by _mx5_Rune_ »

hvor har egentlig mazda norge hovedkvarter for tiden? det beste hadde helt klart vært og stilt opp personlig og lagt frem saken.. er mye lettere å gi et avslag via telefon eller brev enn når personen står "face to face" fremfor behandleren og krever svar på hvorfor han evt ikke får dette godkjent...
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

De holder til på Kolbotn/Sofiemyr....

Vanskligste er å dokumentere avgassen iht. rett EU direktiv.. Noe som blir strengere desto nyere bilen er..
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Dalton
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 456
Joined: 05 Dec 2003, 01:00
Location: Hammerfest/Hasvik (sørøya)
Contact:
Status: Offline

Post by Dalton »

Når det gjelder mazdaspeed mx5 som er solgt i norge er i alle fall den som jeg ringte på, bare registrert som en 1.8l med 145 hk.....
Mulig andre har registrert de¨m med turbo, men ikke den som jeg ringte på... dette var en av de sølvfargete som var til salgs nå i vinter.
Hei du!
Denne er iflg papirene en MX-5 1.8 145 hk.

Med vennlig hilsen
Cato S. Jørgensen

Bergheim Auto-Salg Oslo AS
Tlf. dir. 22 57 65 28
Fax. 22 57 65 01
1992 Mazda Mx5.
1997 Ski-Doo Mach 1.
2006 Ski-Doo GTX 600 sdi
2009 Mazda 5
2004 Kia Carnival
2016 Citroën C4 grand Picasso
2008 Citroën C4 grand Picasso
2014 Lynx Boondocker 3700 800.
2012 Ski-Doo GTX 1200 se.
2004 Polaris RMK vertical edge 500
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

den sølvfarga er regga med 180 den røde er med 145...
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Post by biXen »

Ja er den rødfarga som er fra Bergheim.

Men Mazdaspeeden er jo også forbedra på mange punkter, så argumentet med at man skulle kunne plugge turbo rett på en 1,8 holder vel ikke helt. Nettopp alt dette styret har fått meg til å vurdere en Mazdaspeed import, men får se, må gruble på å selge gliset eller ei :)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
Post Reply