2008 NC PRHT - "Dorthe"

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by Atenza »

De felgene er atskillig tøffere på en MX-5 enn på en Mustang Mach-E, må jeg si. Jeg må hjem og bytte!

Image

Image

Lekker bil, forresten!
These users thanked the author Atenza for the post:
David
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Atenza wrote: 19 May 2022, 15:00 De felgene er atskillig tøffere på en MX-5 enn på en Mustang Mach-E, må jeg si. Jeg må hjem og bytte!

Image

Image

Lekker bil, forresten!
Se der ja! De så liksom litt puslete ut på den store bilen, mens jeg synes de ser så bøse ut på MX-5en, hehe!
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Hadde i dag time til godkjenning av IL Mototsport eksosen jeg har kjørt med i noen år. Visste at denne måtte på plass før neste EU-godkjenning.

Kjørte inn i hallen 08:02 og ut igjen 08:13. Hadde med TUV-papirer. Hyggelig kar på 60+ som godkjente. Ba om en lydprøve ved 4750 rpm som det står i TUV-papirene. Det låt helt normalt, så da ble det godkjent. "Den brummer litt mer" så han, og spurte om jeg hadde andre filtere eller modifikasjoner. Det har jeg jo ikke, og det svarte jeg også. "Alt i orden", svarte gubben.
2022-05-31 07.51.02.jpg
These users thanked the author David for the post (total 2):
StalfaAtenza
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Og i går fullførte jeg bytte av høyttalere i dørene. Fra original til Pioneer TS-A6880F. Forskjellen var helt sinnsyk. Mye klarer og dypere lyd, og de tåler høyere volum. Absolutt verdt investeringen. Jeg har også kjøpt tweetere til nakkehøyttalerne som skal byttes senere.

Kjøpte alle høyttalerne hos thansen.
2022-05-30 20.14.03.jpg
These users thanked the author David for the post:
Atenza
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Samme dag som sommerturen ble annonsert ba jeg også Anders om tips til nye stabilisatorstag. Var innom et verksted i fjor sommer og en anbefaling på å bytte de originale. De har jo stått på bilen siden 2008 og så ganske modne ut.

Da ble sesongens store innkjøp denne pakka fra SPS Motorsportshop. Alt skal på plass før sommerturen :D :cab: :thumbsup:
https://sps-motorsportshop.com/shop/en/ ... 5-nc?c=841
BMK004-1.jpg
BMK004-1.jpg (47.48 KiB) Viewed 2695 times
These users thanked the author David for the post (total 3):
2reStalfaAnders
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by Stalfa »

Kraftigere stabilatorstag er den beste oppgraderingen man kan gjøre på understell, etter min mening.
Jeg la merke til at det i installasjonsveiledningen ikke vare spesifert hvordan du skal justere de juster-bare "kyllingbena".
Jeg anbefaler en kjapp opplesing på temaet før du står i garasjen. :)
These users thanked the author Stalfa for the post (total 2):
DavidTrym N1290
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by obi-one »

For eksempel denne https://nasaspeed.news/tech/suspension/ ... end-links/ ?

Ser ut som nøkkelen er å få krengestaget til å være "fritt for spenning" når alt er installert og bilen står flatt på bakken.
Selvsagt korrigert for førerens vekt, så her er det bare å finne fram sandsekkene :)
These users thanked the author obi-one for the post (total 2):
StalfaDavid
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by Miatapowers »

Stabiliatorstag er gull verdt på disse bilene. Eg valgte Rx-8 stag på den Nc eg hadde og fikk enormt bedre følelse på bilen.
These users thanked the author Miatapowers for the post:
David
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Stalfa wrote: 08 Feb 2023, 12:09 Kraftigere stabilatorstag er den beste oppgraderingen man kan gjøre på understell, etter min mening.
Jeg la merke til at det i installasjonsveiledningen ikke vare spesifert hvordan du skal justere de juster-bare "kyllingbena".
Jeg anbefaler en kjapp opplesing på temaet før du står i garasjen. :)
Akkurat. Det hadde jeg ikke tenkt på. Takk for tipset. Eventuelt får jeg med Anders som rådgiver :) (??)
These users thanked the author David for the post:
Stalfa
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

obi-one wrote: 08 Feb 2023, 14:46 For eksempel denne https://nasaspeed.news/tech/suspension/ ... end-links/ ?

Ser ut som nøkkelen er å få krengestaget til å være "fritt for spenning" når alt er installert og bilen står flatt på bakken.
Selvsagt korrigert for førerens vekt, så her er det bare å finne fram sandsekkene :)
Den guiden så veldig bra ut. Takk for hjelpa!
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Litt av en økt på bilen her om dagen!

Først fikk jeg hjelp av en kompis til å montere SPS Motorsport sitt sett med sway bars og kyllingbein foran og bak, deretter var endelig frontplugger ferdig lakkerte sånn at jeg kunne fjerne OEM-skiltfestet og plugge de 8 (!!!!!!) føle hullene etter skiltfestet. Altså, seriøst Mazda, hva f*** tenkte dere på da dere laget 6 store og 2 små hull i fronten på bilen kun for et skiltfeste? Litt i samme økta ble også tennplugger byttet.

Før sommertur gjenstår å få på nye tire stickers og polere hele bilen :D
2023-05-10 19.31.36.jpg
2023-05-10 19.31.50.jpg
2023-05-14 10.13.51.jpg
2023-05-14 10.13.55.jpg
2023-05-14 10.13.57.jpg
2023-05-14 16.06.50.jpg
2023-05-14 16.07.04.jpg
2023-05-14 16.08.09.jpg
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Note to self: bytta tennplugger
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3040
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by Stalfa »

Hvordan ble bilen å kjøre med fetere antikrengestag?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
David
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 106
Joined: 21 May 2019, 21:14
Medlemsnummer: 1633
Location: Porsgrunn, Telemark
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by David »

Stalfa wrote: 22 May 2023, 13:16 Hvordan ble bilen å kjøre med fetere antikrengestag?
Den ble ganske mye stivere ja. Null krenging i svinger nå. Veldig fornøyd. Kyllingbeina står nå på midten, og kan da justeres mot mykere og enda hardere, men jeg tror ikke jeg roter noe mer med dem.
2008 PRHT NC1, Sort, "Dorthe" :cab:
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1138
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: 2008 NC PRHT - "Dorthe"

Post by obi-one »

Kan være lurt å ikke rote med Kyllingbeina, eventuelt bare justere dem så endene på krengestaget står parallellt med veibanen.

Grei forklaring her: https://iscsuspension-na.com/resources/ ... coilovers/
These users thanked the author obi-one for the post (total 2):
DavidStalfa
Post Reply