Ventilfjører

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Ventilfjører

Post by Oddi395 »

Hei
Jeg holder på med totalrenovering av motoren i min Miata 1991 modell. I den forbindelse lurer jeg på om det er forskjell på lengde av ventilfjørene på innsug- og eksossiden?
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Ventilfjører

Post by Oddi395 »

Fyrer løs et nytt "dumt" spørsmål :-) Motoren har gått ca 300000 km. Fjørene ser rette og fine ut, men bør de allikevel byttes?
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
User avatar
Lloyd
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 737
Joined: 12 Oct 2008, 20:04
Medlemsnummer: 912
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Ventilfjører

Post by Lloyd »

Vet egentlig lite om dette.
Men mente på fjørene testes med kg pr angitt bevegelse lengde.
Så at fjørene hadde eks 12 kg med xx mm kompresjon når dei var nye, så har dei sannsynligvis litt mindre etter 30 år i nær oppspent tilstand.
Når det bygges motor, matcher dei ofte fjører med tilnærmet likt spenn.

Men om det er mer en godt nok opp til orginal turtall sperre og uten overtrykk på innsuget, helt sikkert.
Kanskje greit nok å bare få verifisert at orginal fjørene er "like"?

Hva bygger du motoren for, er vel mer en faktor som kan si om du bør bytte til nye eller fortsette på gamle.
På en annen side, er det svekkelse/sprekk dannelser på fjærene, er det litt kjedelig å sette sammen en motor med deler som kan plutselig feile.
Hva koster nye i forhold til jobben som blir gjort?


Sånn, da har eg lagt et lite grunnlag for noen som kan det til å kime inn. Alltid lettere å rette på andres utsagn. :lol:
These users thanked the author Lloyd for the post:
Hauk
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner. :mrgreen:
User avatar
Oddi395
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 234
Joined: 18 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 395
Location: 5542 Karmsund
Status: Offline

Re: Ventilfjører

Post by Oddi395 »

Hei og takk for svar Lloyd. Det er motoren i min Miata 1991 mod som jeg holder på med. I vinter leverte jeg inn toppen for honing og trykktesting på maskinverksted. Selv slipte jeg ventilene og byttet oljestopperne. (OEM) Alle de hydrauliske ventilløfterne tok jeg også fra hverandre for rengjøring.
Da jeg startet opp etter "vinterdvalen" begynte motoren å bruke ekstremt mye olje og det virket som om det kom olje i forbrenningen. Mazda lokalt mente at det kunne være problemer med ventiltstopperne eller stempelfjørene.. De skulle ha så mye for jobben at jeg valgte å gjøre den selv :-) Jeg har derfor strippet ned hele motoren og levert blokka inn til maskinforretning på Torvastad for testing. Er blokka ok så skifter jeg nok stempelfjøringene og også lagrene i samme slengen. Jeg venter på en tilbakemelding fra Maskinverkstedet i løpet av uken.
Jeg holder på å gå over jobben jeg gjorde med toppen og det er i den forbindelse jeg hadde spørsmål om ventilfjørene. Mazda lokalt forklarte at de aldri hadde byttet ventilfjærer på MX-5.Fikk forresten bekreftet at det er forskjell i lengde på innsug og eksos fjærer.

Konklusjonen for meg blir derfor "If it´s not broken, - don´t fix it" :-)
Med vennlig hilsen
Oddi395 Medlemsnummer: 395
Miata 1991 Classic red
Peugeot 208 2014
Miataen
Post Reply