Anders' 2007 MX-5 True Red
Moderator: Styremedlemmer
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Tok med skia på hyttetur forrige helg. Måtte teste om jeg fikk de på bilen med taket nede også, og det gikk veldig fint!
På vei til Moss fulgte jeg trafikken på E18 i 80-sone og fikk øye på noe svart og avlangt midt i veibanen. Det var kanskje en halv meter langt. På avstand så det helt flatt og ufarlig ut, og ettersom andre hadde kjørt rett over uten problemer falt det meg ikke inn å bremse ned eller noe sånt. Men da jeg kom nærmere så jeg at objektet hadde en høyde som var såpass at jeg bestemte meg for at jeg ikke ville ta sjansen på å kjøre over med 8 cm bakkeklaring.
Avgjørelsen ble tatt sent nok til at venstre framdekk traff objektet helt ytterst. Det sendte objektet opp langs bilens side hvor det hadde en høylytt krangel med sideskjørt, dør og bakre felg.
Felgen fikk seg to solide merker, sideskjørtet har merker langs kanten bakerst og døra har en solid ripe under dørhåndtaket med medfølgende bulk langs hele ripa.
Nå blir det tur til felgoppretter, lakkeringsverksted og optiker.
På vei til Moss fulgte jeg trafikken på E18 i 80-sone og fikk øye på noe svart og avlangt midt i veibanen. Det var kanskje en halv meter langt. På avstand så det helt flatt og ufarlig ut, og ettersom andre hadde kjørt rett over uten problemer falt det meg ikke inn å bremse ned eller noe sånt. Men da jeg kom nærmere så jeg at objektet hadde en høyde som var såpass at jeg bestemte meg for at jeg ikke ville ta sjansen på å kjøre over med 8 cm bakkeklaring.
Avgjørelsen ble tatt sent nok til at venstre framdekk traff objektet helt ytterst. Det sendte objektet opp langs bilens side hvor det hadde en høylytt krangel med sideskjørt, dør og bakre felg.
Felgen fikk seg to solide merker, sideskjørtet har merker langs kanten bakerst og døra har en solid ripe under dørhåndtaket med medfølgende bulk langs hele ripa.
Nå blir det tur til felgoppretter, lakkeringsverksted og optiker.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Lloyd
- 6500 RPM
- Posts: 737
- Joined: 12 Oct 2008, 20:04
- Medlemsnummer: 912
- Location: Stavanger
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Det bildet på ferga, er akkurat passe hardcore! Digger det!
Og skikkelig drit med uhellet langs veien, men morsom lesing med konklusjonen! *hehe*
Sent from my iPhone using Tapatalk
Og skikkelig drit med uhellet langs veien, men morsom lesing med konklusjonen! *hehe*
Sent from my iPhone using Tapatalk
Proud Land Rover Discovery 2 driver.... erh owner.
- Thomas Ericsson
- 1000 RPM
- Posts: 115
- Joined: 29 Jan 2013, 16:04
- Location: Halmstad, Sweden
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
Honorary Member
Miata Club of Sweden
- 2re
- 7200 RPM
- Posts: 3202
- Joined: 08 Mar 2008, 18:32
- Medlemsnummer: 704
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Shit! And it tends to happen...
2RE
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
Leder
Orlando - 96 Miata M edition 1.8 Starlight Blue Mica
x Petronella - 96 MX-5 1.6 BRG
"If you can't go fast with 90 horsepower, 900 horsepower won't help you" - Bob Hall, father of the MX-5/Miata
x 2013 Mazda6 2.0 Vision
2017 Mazda CX-5 Optimum AWD
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Jo takk! Hehe, bra..
Det er ikke bare kjedelige ting som skjer med bilen, heldigvis. Disse godsakene er på vei!
Jeg har allerede et lignende ratt fra GuardianDesigns, montert allerede i 2014. Men nå som jeg skal selge slike produkter for GuardianDesigns må jeg jo kunne vise frem det nyeste vi tilbyr. Nå har rattene litt mindre omkrets enn originale ratt, og en flat bunn som gir mer plass til bena enn både det originale rattet og det jeg har nå fra 2014. Legger ut en egen tråd med mer info om produktene vi tilbyr etter hvert.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
Re: Anders' røde MX-5
Utrolig fine ratt, spørs om ikke jeg må ha et slikt likevel
2006 NC Brilliant Black
2014 CX 5 Soul Red
2014 CX 5 Soul Red
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Ikke sant! Da vet du hvor du får tak i meg
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Her har jeg ikke fått postet noen oppdatering på en stund. Eksamener, innleveringer, sommerjobb og kassererjobb har tatt mye tid.
Men jeg har jo montert det nye rattet ...
... og det nye dekselet over instrumentene ...
... og trekka til håndbrekk og girspak.
Dessuten har jeg funnet ut at det over lang tid har lekket vann inn i dørene og på høyttalerne, noe som gjorde at subwooferne, en 8" i hver dør, var i ferd med å ta kvelden. Det er i grunn merkelig at de ikke hadde gjort det for lenge siden. Jeg har tidligere hatt problemer med at subwooferne ikke ville gi fra seg noen lyd så lenge det var minusgrader i cupéen. Og da snakker vi 4 år tilbake i tid. Da jeg tok av dørtrekka, skrudde ut høyttalerne og tømte vann ut av de var plutselig ikke det problemet så mystisk lenger.
Har gjort et forsøk på å tette rundt de små rutene på hver dør med silikonfuge ettersom jeg tror det var i bakkant av de vannet rant rett inn. Det ser ikke ut som om Mazda har forsøkt å gjøre det tett, så det er vel meningen at vannet bare skal renne ut igjen. I mitt tilfelle tok vannet altså veien innom høyttalerne, så jeg fant ut at det var like greit å prøve å tette slik at vannet ikke rant ned ved de små rutene i det hele tatt. Subwooferne, som nå virker tørre, spiller helt fint, så det er mulig jeg slipper å kjøpe nye.
Og jeg har montert noe jeg har hatt liggende i to år men halvveis glemt og halvveis ikke trodd at jeg skulle greie å montere selv. Men det greide jeg jo. Eibach krengestager og justerbare lenkearmer. Diverse tutorials snakket om at det var så vanskelig å få den gamle stanga foran ut og den nye inn, men det glemmer man fort når man finner ut hvor sinnsykt godt lenkearmene sitter fast. Her ble flere bits knekt, en varmepistol lei av livet og en vinkelsliper flittig brukt.
Jeg har også montert Kansai tårnstag som har fester til brannmuren via en brakett som ikke er der på biler som ikke har tårnstag fra fabrikk. Det hadde ikke min bil. Det var jeg jo klar over, men jeg visste ikke hvor morsom den braketten var å montere. Kjempemorsom. Jeg brukte vel, tja, 6 timer? Enda så blankpolert og fin tårnstaga er får dere ikke noe bilde av den ennå, ettersom jeg ennå ikke har turt å spyle vann i motorrommet. Og jeg minner om at jeg kjøpte bilen i 2013.
Videre har jeg montert nytt eksosmanifold / grenrør (hva er riktig?). Det er en 4-1 variant uten katalysator fra I.L Motorsport i rustfritt stål. Det får dere heller ikke bilde av nå, men jeg kan love at det er blankt selv om resten av motorrommet ikke er det. Og det gjør at bilen kommer mer til sin rett, selv om den nok ikke går så mye bedre før jeg får tunet den. Jeg tør ikke si hvor lang tid jeg brukte på monteringen, men jeg er fornøyd med at jeg fikk det til på egenhånd og tipper det går mye raskere når jeg skal montere det samme på pappa sin bil.
Kan i hvert fall legge ved et par bilder av bilen i sin helhet.
Jeg har kjørt korketrekkeren i Langangen ...
... og jeg har parkert bilen bak en gul stolpe.
Men jeg har jo montert det nye rattet ...
... og det nye dekselet over instrumentene ...
... og trekka til håndbrekk og girspak.
Dessuten har jeg funnet ut at det over lang tid har lekket vann inn i dørene og på høyttalerne, noe som gjorde at subwooferne, en 8" i hver dør, var i ferd med å ta kvelden. Det er i grunn merkelig at de ikke hadde gjort det for lenge siden. Jeg har tidligere hatt problemer med at subwooferne ikke ville gi fra seg noen lyd så lenge det var minusgrader i cupéen. Og da snakker vi 4 år tilbake i tid. Da jeg tok av dørtrekka, skrudde ut høyttalerne og tømte vann ut av de var plutselig ikke det problemet så mystisk lenger.
Har gjort et forsøk på å tette rundt de små rutene på hver dør med silikonfuge ettersom jeg tror det var i bakkant av de vannet rant rett inn. Det ser ikke ut som om Mazda har forsøkt å gjøre det tett, så det er vel meningen at vannet bare skal renne ut igjen. I mitt tilfelle tok vannet altså veien innom høyttalerne, så jeg fant ut at det var like greit å prøve å tette slik at vannet ikke rant ned ved de små rutene i det hele tatt. Subwooferne, som nå virker tørre, spiller helt fint, så det er mulig jeg slipper å kjøpe nye.
Og jeg har montert noe jeg har hatt liggende i to år men halvveis glemt og halvveis ikke trodd at jeg skulle greie å montere selv. Men det greide jeg jo. Eibach krengestager og justerbare lenkearmer. Diverse tutorials snakket om at det var så vanskelig å få den gamle stanga foran ut og den nye inn, men det glemmer man fort når man finner ut hvor sinnsykt godt lenkearmene sitter fast. Her ble flere bits knekt, en varmepistol lei av livet og en vinkelsliper flittig brukt.
Jeg har også montert Kansai tårnstag som har fester til brannmuren via en brakett som ikke er der på biler som ikke har tårnstag fra fabrikk. Det hadde ikke min bil. Det var jeg jo klar over, men jeg visste ikke hvor morsom den braketten var å montere. Kjempemorsom. Jeg brukte vel, tja, 6 timer? Enda så blankpolert og fin tårnstaga er får dere ikke noe bilde av den ennå, ettersom jeg ennå ikke har turt å spyle vann i motorrommet. Og jeg minner om at jeg kjøpte bilen i 2013.
Videre har jeg montert nytt eksosmanifold / grenrør (hva er riktig?). Det er en 4-1 variant uten katalysator fra I.L Motorsport i rustfritt stål. Det får dere heller ikke bilde av nå, men jeg kan love at det er blankt selv om resten av motorrommet ikke er det. Og det gjør at bilen kommer mer til sin rett, selv om den nok ikke går så mye bedre før jeg får tunet den. Jeg tør ikke si hvor lang tid jeg brukte på monteringen, men jeg er fornøyd med at jeg fikk det til på egenhånd og tipper det går mye raskere når jeg skal montere det samme på pappa sin bil.
Kan i hvert fall legge ved et par bilder av bilen i sin helhet.
Jeg har kjørt korketrekkeren i Langangen ...
... og jeg har parkert bilen bak en gul stolpe.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
Re: Anders' røde MX-5
Hva slags ratt er dette?
Mye tykkere enn original 2.0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Mye tykkere enn original 2.0
Sent from my iPhone using Tapatalk
Pål
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Det er ikke nødvendig å spyle motorrommet for å få det rent. Jeg har lagt ut en lenke til denne tutorial-videoen før, men den er like aktuell fortsatt:
https://www.youtube.com/watch?v=PRSoRkM8GcM
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Det er et GuardianDesigns Corsa-D ratt
Det er en del tykkere enn originalt og med et ovalt grep.
Det har også mindre diameter enn originalt, 355 mm i stedet for 370 mm.
Her er noen bilder for sammenligning av origialt ratt og GuardianDesigns Corsa, altså uten flat bunn. Corsa og Corsa-D er ellers like.
guardiandesigns.shop
Takk! Den videoen var jeg borti før sommerturen, det så veldig fornuftig ut. Men jeg rakk ikke få gjort det da.
Hentet hjem en 1991-modell MX-5 dagen før avreise til sommerturen. Mer om den senere i en annen tråd
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Et par bilder fra sommerturen må vi ha med. Her på vei til Lindesnes:
Gautefall:
Lindesnes:
Fyresdal, på vei hjem igjen etter turen. Med skiltnr. PP73730 var jeg godt fornøyd med startnr. 73.
Gautefall:
Lindesnes:
Fyresdal, på vei hjem igjen etter turen. Med skiltnr. PP73730 var jeg godt fornøyd med startnr. 73.
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Motorvask må du få tatt. For eg vil gjerne se de oppgraderingene dine der Eg tar ofte motorvask. Sprayer prickbort over hele. Etterfulgt av skummlegging av motorrommet oppå. Sjiten renner av når eg spyler med høytrykk. Er vel litt vel tøff metode. Men ikke hatt annet problem enn noe fusk etterpå. Koster lite hos fagfolk og da. Den lokale bilpleiern tar vel rundt 300kr ekstra på vask for å ta motorrommet. Og da blir det faktisk veldig bra
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
- Anders
- Mx5-miata Styret
- Posts: 716
- Joined: 13 Dec 2013, 18:03
- Medlemsnummer: 1121
- Location: Grimstad
- Status: Offline
Re: Anders' røde MX-5
Jeg må det! Har det ganske travelt i ferien, vil nesten tro jeg får bedre tid når ferien er over og jeg er tilbake i Grimstad med studier! Nå har ikke utsiden av bilen blitt vasket på en stund heller..Miatapowers wrote: ↑01 Aug 2019, 21:54 Motorvask må du få tatt. For eg vil gjerne se de oppgraderingene dine der Eg tar ofte motorvask. Sprayer prickbort over hele. Etterfulgt av skummlegging av motorrommet oppå. Sjiten renner av når eg spyler med høytrykk. Er vel litt vel tøff metode. Men ikke hatt annet problem enn noe fusk etterpå. Koster lite hos fagfolk og da. Den lokale bilpleiern tar vel rundt 300kr ekstra på vask for å ta motorrommet. Og da blir det faktisk veldig bra
Takk for tips, men noe fusk høres jo ikke optimalt ut.. Lurer på om jeg skal prøve meg på en metode uten spyling når jeg får tid!
2007 MX-5 1,8 True Red PRHT
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook
1991 Miata 1,6 British Racing Green Special Edition 3976/4000
1994 Miata 1,8 Brilliant Black
GuardianDesigns.eu - Instagram - Facebook