Not Entirely British.....
Moderator: Styremedlemmer
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
...måtte dele oppdateringen i flere poster, så her er fortsettelsen....
Etter at jeg hadde en forholdsvis interessant overraskelse hvor det ekstra, løse teppet i fotbrønnen gradvis forskjøv seg framover og til slutt kilte seg slik at gasspedalen hang seg opp på full gass (tuller ikke) så synes jeg det var på sin plass å skeie ut med en slik:
Veldig grei å montere, stikk hull med en syl i originalteppet på rett sted, og skru inn denne pluggen, koster ett pund stykket på MX5Parts. Jeg kjøpte to stk, alltid greit å ha i reserve.
Også greit å vite at avkommet ikke får en ufrivillig ekstra opplæring i turtallssperra, for ikke å snakke om hva som kan skje hvis man ikke skjønner hva det er, og lar være å kaste seg på clutchen....
Har i ettertid sett at dette har skjedd flere andre også, så denne lille biten bør man absolutt montere!
Etter at jeg hadde en forholdsvis interessant overraskelse hvor det ekstra, løse teppet i fotbrønnen gradvis forskjøv seg framover og til slutt kilte seg slik at gasspedalen hang seg opp på full gass (tuller ikke) så synes jeg det var på sin plass å skeie ut med en slik:
Veldig grei å montere, stikk hull med en syl i originalteppet på rett sted, og skru inn denne pluggen, koster ett pund stykket på MX5Parts. Jeg kjøpte to stk, alltid greit å ha i reserve.
Også greit å vite at avkommet ikke får en ufrivillig ekstra opplæring i turtallssperra, for ikke å snakke om hva som kan skje hvis man ikke skjønner hva det er, og lar være å kaste seg på clutchen....
Har i ettertid sett at dette har skjedd flere andre også, så denne lille biten bør man absolutt montere!
Last edited by obi-one on 20 Jun 2017, 22:21, edited 2 times in total.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Når bilen står på verksted hele vinteren, så blir jo batteriet fort utladet, og tømmer man batteriet flere ganger, så sulfaterer det. Det gamle batteriet fra 2002 var altså modent for pensjon.
Så da ble det nytt Biltema batteri, fant ut at det gikk an å spikke til noen plast "murplugger"
slik at de passet akkurat inn i gassutslippsåpningene i det nye batteriet, så da var det mulig å koble på original batteriventilasjonen. Disse nye batteriene er jo vedlikeholdsfrie, og det skal mye til før det kommer ut noe syre, men litt hydrogen vil det jo alltid utvikles under lading, greit at dette sendes ut av bagasjerommet.
Spikket også til noen trekiler for å fylle mellomrommene på begge sider på toppen i forhold til batteribraketten, viktig at ikke batteriet får rom for å bevege seg (selv om jeg ikke kjører på bane).
Så da ble det nytt Biltema batteri, fant ut at det gikk an å spikke til noen plast "murplugger"
slik at de passet akkurat inn i gassutslippsåpningene i det nye batteriet, så da var det mulig å koble på original batteriventilasjonen. Disse nye batteriene er jo vedlikeholdsfrie, og det skal mye til før det kommer ut noe syre, men litt hydrogen vil det jo alltid utvikles under lading, greit at dette sendes ut av bagasjerommet.
Spikket også til noen trekiler for å fylle mellomrommene på begge sider på toppen i forhold til batteribraketten, viktig at ikke batteriet får rom for å bevege seg (selv om jeg ikke kjører på bane).
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Flink gutt.
Veeeldig hyggelig å se noen ta godt vare på bilen sin
Neste grep er vel en tur til Lanolin-gutta å få litt sauefett på doningen.
Erik
Veeeldig hyggelig å se noen ta godt vare på bilen sin
Neste grep er vel en tur til Lanolin-gutta å få litt sauefett på doningen.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
God ide, selv om jeg sørget for å bestille store mengder antirustsaus da jeg spesifiserte rustjobben, så kan man jo aldri få nok av det. Drypper fortsatt tektyl/voks fra dørene....
Vi får se hva som skjer til høsten, har ikke helt bestemt meg for om bilen nå skal få vinterpause, men det er jo morsomst å kjøre MX-5 om vinteren
Vi får se hva som skjer til høsten, har ikke helt bestemt meg for om bilen nå skal få vinterpause, men det er jo morsomst å kjøre MX-5 om vinteren
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Litt stille på bildefronten i det siste, på grunn av Photobucket sin idiotiske policy om å låse linking til forum. Så da måtte jeg lære meg å legge ved bilder direkte fra egen PC, etter å ha sendt bildene fra mobilen.
Noen sensommerbilder:
Tak av Tak på Sammen med resten av familiekvipasjene
Noen sensommerbilder:
Tak av Tak på Sammen med resten av familiekvipasjene
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Så var det på høy tid med bytte av katalysator og bakre eksos:
Så lenge det er godt vær er jo gressplen og papp greie rammevilkår for skruing.... Den ekstra avstivningen bak som egentlig hører til 1,8 literen måtte ut når eksosanlegget skulle skiftes, så da var det greit å gi den et nytt lag lakk. I tillegg var det greit å ha på litt ekstra ekstra antirust på bærearmene. Opplevelse av enda litt ekstra dravillighet etter bytte av eksos, men fortsatt moderat lyd i et helt standard eksosanlegg.
Så lenge det er godt vær er jo gressplen og papp greie rammevilkår for skruing.... Den ekstra avstivningen bak som egentlig hører til 1,8 literen måtte ut når eksosanlegget skulle skiftes, så da var det greit å gi den et nytt lag lakk. I tillegg var det greit å ha på litt ekstra ekstra antirust på bærearmene. Opplevelse av enda litt ekstra dravillighet etter bytte av eksos, men fortsatt moderat lyd i et helt standard eksosanlegg.
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Så ble det tid for vinterdekk, de gamle dekk/felgene hadde gjort sitt, så jeg kjøpte inn nye Michelin X-ice 3 i originaldimensjon 185/60 R 14, og satt på de originale 94-97 sjøstjernene som jeg fikk med bilen.
Før: Underveis: Kjørte opp på noen bjelkebiter, så jeg fikk jekken midt under på diffen bak og traversen foran, så sparer jeg kanalene for jekking.... Etter:
Veide for ordens skyld både sommer og vinterfelgene, sommeren var 11,2 kilo, vinterdekk og felg ble 13,2 kilo. Merker at bilen er litt mer tung på labben, usikker på om jeg bør gå opp et hakk på de justerbare KYB AGX støtdemperene for å "stramme inn igjen" de litt tyngre hjulene. Vi får se...
Før: Underveis: Kjørte opp på noen bjelkebiter, så jeg fikk jekken midt under på diffen bak og traversen foran, så sparer jeg kanalene for jekking.... Etter:
Veide for ordens skyld både sommer og vinterfelgene, sommeren var 11,2 kilo, vinterdekk og felg ble 13,2 kilo. Merker at bilen er litt mer tung på labben, usikker på om jeg bør gå opp et hakk på de justerbare KYB AGX støtdemperene for å "stramme inn igjen" de litt tyngre hjulene. Vi får se...
- Trym N1290
- 7200 RPM
- Posts: 1897
- Joined: 02 Nov 2010, 23:22
- Medlemsnummer: 888
- Location: Drammen
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Lekkert.
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Takk for det, det er jo interessant at noen få beholder helt original look, så alle andre har noe å sammenlikne med.....
Fant ellers noe å gruble over her:
Men nei, det blir latterlig dyrt.....
Fant ellers noe å gruble over her:
Men nei, det blir latterlig dyrt.....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Så var det årstiden for hardtop. Litt stivere bil, litt mindre støy, men godt grep på nye vinterdekk og lite frost gir foreløpig lite logring med halen.
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Jeg synes du er flink til å stelle pent med bilen din jeg ....
Erik
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Takk!
Man kommer langt med hyppig bruk av selvvaskehallen.
...og litt pensling av hardtoppkanten synes ikke med mobilkamera....
Man kommer langt med hyppig bruk av selvvaskehallen.
...og litt pensling av hardtoppkanten synes ikke med mobilkamera....
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Etter noen vintermåneder med mye kjøring og MYE måking, begynner det nå snart å bli på tide å tenke på å ta av hardtoppen igjen.
(Unntak for litt tenningsfusk etter for intensiv motorvask i saltsørpa, det definerer jeg som brukerfeil og løses ved å ta opp pluggledningene og tørke godt nedi, evt i tillegg litt WD 40)
Eneste to momenter å se på er at en drivreim av og til hyler i 3 sekunder ved oppstart (må strammes litt), samt at håndbrekket kanskje skal justeres på nytt når hjulskiftet til sommeren kommer.
Godt at det finnes mye oppsamlet visdom på et lett søkbart forum med orden i arkivene!
viewtopic.php?f=4&t=17973&hilit=justere+h%C3%A5ndbrekk
Bilen har gått som en klokke hele vinteren, og har nå passert 200 tusen kjørte kilometer.(Unntak for litt tenningsfusk etter for intensiv motorvask i saltsørpa, det definerer jeg som brukerfeil og løses ved å ta opp pluggledningene og tørke godt nedi, evt i tillegg litt WD 40)
Eneste to momenter å se på er at en drivreim av og til hyler i 3 sekunder ved oppstart (må strammes litt), samt at håndbrekket kanskje skal justeres på nytt når hjulskiftet til sommeren kommer.
Godt at det finnes mye oppsamlet visdom på et lett søkbart forum med orden i arkivene!
viewtopic.php?f=4&t=17973&hilit=justere+h%C3%A5ndbrekk
- obi-one
- 7200 RPM
- Posts: 1139
- Joined: 12 Sep 2009, 22:00
- Medlemsnummer: 829
- Location: Nesodden
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
I avdelingen for småpirk, så var det tid for å flekke på mer sort lakk langs nedre kant av hardtoppen, siden det i løpet av vinteren med en del høytrykksspyling flasser av litt sort lakk.
På med emaljelakk, med pensel og "stopleteknikk" for å få litt struktur i overflaten, med litt fersk møkk på toppen så vil det gli greit inn i helheten til neste vinter, tenker jeg.
Neste blir forsøk på lett stramming av drivreim for å se om det kurerer skriking ved oppstart motor, eller om jeg må bestille en ny.
Noen som har erfaringer med løsning av skrikende viftereim, utover å kjøpe en ny en?
På med emaljelakk, med pensel og "stopleteknikk" for å få litt struktur i overflaten, med litt fersk møkk på toppen så vil det gli greit inn i helheten til neste vinter, tenker jeg.
Neste blir forsøk på lett stramming av drivreim for å se om det kurerer skriking ved oppstart motor, eller om jeg må bestille en ny.
Noen som har erfaringer med løsning av skrikende viftereim, utover å kjøpe en ny en?
-
- 1000 RPM
- Posts: 101
- Joined: 16 Oct 2015, 23:48
- Medlemsnummer: 1355
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Not Entirely British.....
Hadde samme problemet. Trinn en - spray på rikelig med re(i)msmøring. Da fikk reima feste og pipingen forsvant etter et par sprayrunder. Trinn to blir vel å stramme - trinn tre ny reim...
-12 MX-5 Radiant Ebony
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7
-96 MX-5 BRG
x-64 VW 1200 "Evald"
x-83 Mazda rx-7
x-87 Mazda rx-7