Gabz' MX5
Moderator: Styremedlemmer
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Stolen ser bra stor ut.
Blir spennende å se hvordan den passer når du får den fast.
Blir spennende å se hvordan den passer når du får den fast.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Stolen er kul men tror den er for brei når du får den ned i høyden, om det er en Evo 2 Plus
https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... post784179
https://forum.miata.net/vb/showpost.php ... stcount=22
https://www.miataturbo.net/race-prep-75 ... post784179
https://forum.miata.net/vb/showpost.php ... stcount=22
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Ah, se der ja. Æsj.. Kanskje bare selge den først som sist da, og lete etter noe bedre. Så slipper jeg å vente til siste liten også måtte finne noe annet da. Handelen ble litt sånn "kjøpe først og tenke etterpå", men fikk den til en grei pris så burde få igjen pengene.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Slenger ut en bildetung oppdatering til Fikk gjort litt mer på bilen i dag.
Først var det å ordne venstre sidespeil som var helt løst.
Noen hadde vært inne her og byttet ut den fjærmekanismen med skrue og mutter, så da var det visst smak sak å stramme det. Hadde skaffet ekstra speil jeg, men det trengte jeg da ikke.
Ferdig strammet, da gjensto det bare å lime speilet på plass.
Satt på litt teip for å holde det på plass under tørking.
Og teipet også en pose over da det regnet mye av dagen i dag, slik at det kunne tørke uten vann på seg.
Så var det å rydde bort alt av høyttalerkabler og slikt som lå rundt omkring da dette ikke skal brukes mer.
Av med midtkonsoll, så ble det litt lettere tilgang.
Få ut alt av dørene også.
Ferdig på høyre side.
Venstre side gjenstår.
Progress.
Ferdig her òg.
Ble nok spaghetti å fjerne, ja. Dette var ikke alt engang.
Ble fort litt ryddigere.
Som nevnt tidligere så mangler venstre side av gulvteppe, samt at høyre side var sliten og fæl, så ville få gjort noe med det også.
Så da var det ut med det.
Tørt og fint under her, i allefall.
Inn med "nye" teppet i svart.
Nærmer seg ferdig lagt på ene siden, hvertfall.
Og andre siden.
På med deksel i dørkarm så ser det fort litt ryddigere ut.
Så var det teppet bak setene sin tur.
Ut med seg!
På med svart her og.
På med tombstone igjen.
På med midtkonsoll.
Så plutselig mer ut som en bil igjen her.
Meeeen så skjedde det uungåelige. Jeg klarte å legge jakken min i bagasjerommet med begge (!) nøklene i lommen. Og tror du ikke bagasjelokket blåste igjen.. Følte meg smart der jeg sto.
Så da måtte jo halve interiøret demonteres igjen sånn at jeg kunne fiske ut jakken.
Endte i allefall med suksess!
Så da kunne den andre pyntelisten (som lå baki) også monteres.
Og alt på plass igjen.
Jeg liker å ha litt kontrast mellom det svarte og det beige, så tenkte dørpanelene også skulle få en ørliten "makeover".
På med svart håndtak og høyttalerdeksel.
Samme treatment på andre siden.
Synes det ble tøft! Høyttalerdekslene er slitne og stygge, så de blir nok byttet ut etterhvert, men kontrasten ble jo fin. Passer enda bedre nå som det er svart gulvteppe også.
Bare å få byttet hattehylle-trekket til svart også, samt få inn nye rattet og noe stoler så blir det nok bra her
Først var det å ordne venstre sidespeil som var helt løst.
Noen hadde vært inne her og byttet ut den fjærmekanismen med skrue og mutter, så da var det visst smak sak å stramme det. Hadde skaffet ekstra speil jeg, men det trengte jeg da ikke.
Ferdig strammet, da gjensto det bare å lime speilet på plass.
Satt på litt teip for å holde det på plass under tørking.
Og teipet også en pose over da det regnet mye av dagen i dag, slik at det kunne tørke uten vann på seg.
Så var det å rydde bort alt av høyttalerkabler og slikt som lå rundt omkring da dette ikke skal brukes mer.
Av med midtkonsoll, så ble det litt lettere tilgang.
Få ut alt av dørene også.
Ferdig på høyre side.
Venstre side gjenstår.
Progress.
Ferdig her òg.
Ble nok spaghetti å fjerne, ja. Dette var ikke alt engang.
Ble fort litt ryddigere.
Som nevnt tidligere så mangler venstre side av gulvteppe, samt at høyre side var sliten og fæl, så ville få gjort noe med det også.
Så da var det ut med det.
Tørt og fint under her, i allefall.
Inn med "nye" teppet i svart.
Nærmer seg ferdig lagt på ene siden, hvertfall.
Og andre siden.
På med deksel i dørkarm så ser det fort litt ryddigere ut.
Så var det teppet bak setene sin tur.
Ut med seg!
På med svart her og.
På med tombstone igjen.
På med midtkonsoll.
Så plutselig mer ut som en bil igjen her.
Meeeen så skjedde det uungåelige. Jeg klarte å legge jakken min i bagasjerommet med begge (!) nøklene i lommen. Og tror du ikke bagasjelokket blåste igjen.. Følte meg smart der jeg sto.
Så da måtte jo halve interiøret demonteres igjen sånn at jeg kunne fiske ut jakken.
Endte i allefall med suksess!
Så da kunne den andre pyntelisten (som lå baki) også monteres.
Og alt på plass igjen.
Jeg liker å ha litt kontrast mellom det svarte og det beige, så tenkte dørpanelene også skulle få en ørliten "makeover".
På med svart håndtak og høyttalerdeksel.
Samme treatment på andre siden.
Synes det ble tøft! Høyttalerdekslene er slitne og stygge, så de blir nok byttet ut etterhvert, men kontrasten ble jo fin. Passer enda bedre nå som det er svart gulvteppe også.
Bare å få byttet hattehylle-trekket til svart også, samt få inn nye rattet og noe stoler så blir det nok bra her
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Fikk lånt meg en stoffstol idag, så nå får jeg hvertfall kjørt den til en bukk så den er klar for skifte av bremserør. Blir nok i starten av neste uke.
Men etter å ha klødd kraftig i fingrene etter å kjøre den helt siden den ble parkert her så måtte jeg jo ta en ørliten 5-minutters runde rundt nabolaget før jeg gikk fra den. Gud som jeg gleder meg til den blir lovlig på veien igjen.
Men etter å ha klødd kraftig i fingrene etter å kjøre den helt siden den ble parkert her så måtte jeg jo ta en ørliten 5-minutters runde rundt nabolaget før jeg gikk fra den. Gud som jeg gleder meg til den blir lovlig på veien igjen.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Fikk henta meg noe snacks idag Lotus Elise-stoler! Disse vokser ikke på trær og er de perfekte stolene for meg, så måtte dra og hente dem. Litt slitne i fargen her og der, og rød matcher jo ikke så godt med noe annet i bilen, så tenkte å få dem farget om til svart. Kanskje tan. Vi får se. Veldig digge stoler hvertfall, får jo mye bedre plass også.
Men dessverre var det en rar bolt-dim på ene sidefestet, så fikk ikke boltet dem inn idag. Fikk dog funnet en bolt som passet så må bare ta en tur til en jernvare-spesialist i Oslo i morgen og få kjøpt noen fler, så blirre bra. Var innom 6-7 forskjellige butikker i dag uten hell, men har fått tips om en butikk som garantert har.
Men dessverre var det en rar bolt-dim på ene sidefestet, så fikk ikke boltet dem inn idag. Fikk dog funnet en bolt som passet så må bare ta en tur til en jernvare-spesialist i Oslo i morgen og få kjøpt noen fler, så blirre bra. Var innom 6-7 forskjellige butikker i dag uten hell, men har fått tips om en butikk som garantert har.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Da har jeg fått montert stolene!
Førerstolen var jo ganske rett fram etter at jeg fikk handlet meg riktige bolter idag.
Men fant etter mye fikling ut at brakettene jeg fikk til passasjerstol krevde originale skinner. Så da fikk jeg dratt og kjøpt meg det også.
Så var det bare å få på de.
Og vipps så var de inne!
Ble riktig så bra! Må få farget dem om til svart eller tan, da fargen krasjer med bilen samt at de er ganske slitne i utseendet. Men gode å sitte i, og jeg fikk mye bedre plass bak rattet, noe jeg trengte på 195cm høyde.
Førerstolen var jo ganske rett fram etter at jeg fikk handlet meg riktige bolter idag.
Men fant etter mye fikling ut at brakettene jeg fikk til passasjerstol krevde originale skinner. Så da fikk jeg dratt og kjøpt meg det også.
Så var det bare å få på de.
Og vipps så var de inne!
Ble riktig så bra! Må få farget dem om til svart eller tan, da fargen krasjer med bilen samt at de er ganske slitne i utseendet. Men gode å sitte i, og jeg fikk mye bedre plass bak rattet, noe jeg trengte på 195cm høyde.
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Hvilken type braketter er det du har?
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Ørnbjørn
- 7200 RPM
- Posts: 2249
- Joined: 03 Nov 2010, 18:37
- Medlemsnummer: 967
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Helt riktig montering ser det ut som. Ser noen har brukt braketter som plasserer stolene like høyt som OEM – ikke her!
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Ja, ble bra til slutt! Førerstolen har braketter som fester den rett i gulvet, da den var regnet til en på 185 tror jeg. Men passasjerstol var bolt-on på originale skinner og er vel regnet til en på 175, men jeg fikk helt grei plass der også (jeg er 195). Ble fornøyd nå Eneste er at de er litt ubehagelige i hoften for meg som er litt stor, men det er et kompromiss jeg må leve med når jeg skal ha plass til bøttestoler i en MX-5. Vesentlig mye mer plass og mye bedre sittestilling. Og for en gangs skyld er rulleburet endelig høyere enn hodet mitt, som mest sannsynlig er et pluss ved en rulling
-
- 7200 RPM
- Posts: 3049
- Joined: 19 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 968
- Location: Ski
- Contact:
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Jeg vil ikke gå så langt å kalle Elise seter for bøttestoler.
Her har du setene for voksne menn som deg og meg =>
https://forum.miata.net/vb/showthread.p ... ost8550409
Her har du setene for voksne menn som deg og meg =>
https://forum.miata.net/vb/showthread.p ... ost8550409
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Se der, ja. Hadde gjort seg Men nå som jeg endelig har noe som passer så orker jeg ikke mer styr, haha. Selger braketten fra Garage Star idag også, taper nesten en tusenlapp helt unødvendig, men sånn går det når man er litt for rask i avtrekkeren. Nei, var litt halvsikker på om jeg skulle kalle de bøtteseter, men er iallefall mye mer sporty enn originalt og kan vel si det er en god hybrid.
- Gabzh
- 7200 RPM
- Posts: 1118
- Joined: 25 Dec 2014, 01:36
- Medlemsnummer: 1282
- Location: Ås
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Skulle starte bilen her i går, og ble møtt av.. vel, ingenting. Så tok en måling på batteriet da dette ikke var første gangen, og ble møtt av et stusselig tall.
Da skulle naturligvis dette ut etter mange års trofast tjeneste.
Out with the old, in with the new. Gikk for et Biltema-batteri med 62Ah og 600A, tror det vil fungere helt fint. 4 års garanti er det jo også. I størrelsen var det dog litt større enn jeg trodde.
Men det gikk akkurat!
Litt overtalelse av den holderen oppå trengtes, menmen, sitter veldig godt nå så jeg er happy.
La også merke til at jordingskabelen kanskje kan byttes snart.
Tok i allefall litt teip på i mellomtiden.
Var bare igjen én knapp på det batteri-dekselet mitt, men fikk hvertfall kneppet på det og funnet en mutter og skive til siden der, så har det hvertfall litt beskyttelse fra ting som kan ligge baki der.
Ble litt penere måling denne gangen
Ettersom bremserør bak skal byttes om noen dager så har jeg i det siste gitt alle boltene i bakstilling en god dynking med WD-40 så vi hvertfall minimerer risken for å knekke ting. Ga de en omgang i går, en i dag. Tenker nok å følge opp med enda en i morgen også.
Er en god del overflaterust under batteri, så må få pusset det godt ned, lagt på noe rustmiddel og noen strøk med lakk.
Anyways, nærmer seg lovlig veikjøring nå, sakte men sikkert. Første ledige SVV-time jeg fikk for godkjenning av senk var 17. juli. Og det var i Drammen. Skulle jeg tatt i nærheten her, så hadde jeg måtte vente til august en gang. Så blir evig lenge å vente, men får gjort lite med det. Da blir hvertfall alt klart for EU.
Da skulle naturligvis dette ut etter mange års trofast tjeneste.
Out with the old, in with the new. Gikk for et Biltema-batteri med 62Ah og 600A, tror det vil fungere helt fint. 4 års garanti er det jo også. I størrelsen var det dog litt større enn jeg trodde.
Men det gikk akkurat!
Litt overtalelse av den holderen oppå trengtes, menmen, sitter veldig godt nå så jeg er happy.
La også merke til at jordingskabelen kanskje kan byttes snart.
Tok i allefall litt teip på i mellomtiden.
Var bare igjen én knapp på det batteri-dekselet mitt, men fikk hvertfall kneppet på det og funnet en mutter og skive til siden der, så har det hvertfall litt beskyttelse fra ting som kan ligge baki der.
Ble litt penere måling denne gangen
Ettersom bremserør bak skal byttes om noen dager så har jeg i det siste gitt alle boltene i bakstilling en god dynking med WD-40 så vi hvertfall minimerer risken for å knekke ting. Ga de en omgang i går, en i dag. Tenker nok å følge opp med enda en i morgen også.
Er en god del overflaterust under batteri, så må få pusset det godt ned, lagt på noe rustmiddel og noen strøk med lakk.
Anyways, nærmer seg lovlig veikjøring nå, sakte men sikkert. Første ledige SVV-time jeg fikk for godkjenning av senk var 17. juli. Og det var i Drammen. Skulle jeg tatt i nærheten her, så hadde jeg måtte vente til august en gang. Så blir evig lenge å vente, men får gjort lite med det. Da blir hvertfall alt klart for EU.
- Bubba
- 6500 RPM
- Posts: 604
- Joined: 11 Sep 2013, 16:44
- Medlemsnummer: 1107
- Location: Oslo
- Status: Offline
Re: Gabz' MX5
Det skal ikke være nødvendig å demontere bakstillingen for å skifte bremserør. Er det bare røret som går mellom høyre og venstre side som er dårlig, eller er røret som går frem til motorrommet også dårlig? Røret mellom høyre og venstre side er bare festet til hjelperammen med et par plastklips.Gabzh wrote:
Ettersom bremserør bak skal byttes om noen dager så har jeg i det siste gitt alle boltene i bakstilling en god dynking med WD-40 så vi hvertfall minimerer risken for å knekke ting. Ga de en omgang i går, en i dag. Tenker nok å følge opp med enda en i morgen også.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB