(NA) FUEL INJ sikring ryker

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

(NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Rosa 30A, nest bakerst i sikringsboksen i motorrommet. Stemmer det at denne styrer både pumpe og dyser?

Jeg byttet sikringen og fikk startet bilen igjen, var da dum nok til å anta at det sikkert bare var alderen. Den nye røk etter 1 km. Planen min nå er å måle motstanden på dysene og på bensinpumpen. Forhåpentligvis finner jeg en kortslutning på en av dem, så er det bare å skaffe ny (og nye sikringer). Noen alternative forklaringer eller gode råd?

Forresten: med tenningen på og sikringen tatt ut får jeg feilkode 3 (CAS). Er det trygt å anta at dette bare er en følgefeil av at sikringen har røket, eller kan det faktisk være CAS som har tatt kvelden?
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by Rudolf »

Tror ikke det kan være dysene.
Høres ut som en real kortslutning et sted (det kan vanskelig skje inne i en dyse).

Så kommer standardspørsmålet ....
Hva gjorde du like før feilen oppstod?
Hva koblet du? Hvor?

CAS-en får strøm fra Fuel-inj sikringen, så ikke rart du får feilmelding der.
(Da virker ihvertfall det ...)

Bruk skjema.
Hvis du ikke har, skaff det.
Uten skjema er det vanskelig/umulig å feilsøke på det elektriske.
Med unntak av å finne den store spikeren du glemte igjen inni kontakten til bensinpumpa ...

Lykke til :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Jeg koblet ikke, jeg kjørte. Kom ca 35 km før motoren kuttet tvert i bakken opp til Nittedal kirke og jeg måtte ringe NAF. Så har bilen stått stille en stund før jeg begynte å feilsøke, fant ut at sikringen hadde gått og skaffet en ny.

De siste par gangene jeg har kjørt bilen (før den ga seg helt) har det skjedd tre-fire ganger at motoren har kuttet et kort øyeblikk, men fra jeg begynte å merke dette og til den døde helt har jeg sikkert kjørt rundt ti mil. Jeg tror, men er ikke 100% sikker på, at det alltid har skjedd i oppoverbakke, men ikke under noen særlig belastning. Begge gangene sikringen faktisk røk var i hvertfall i oppoverbakke.

Jeg tenkte at neste steg var å plugge ut bensinpumpen og måle motstanden på den, og kanskje sette inn en ny sikring og se om den ryker når jeg prøver å starte motoren med bensinpumpen frakoblet.

Jeg har flere koblingsskjemaer (deriblant dette) med litt motstridende informasjon, men alle er enige om at ECUen styrer bensinpumpereléet fra pinne 1C (lilla ledning). I tillegg kan den skrus på ved å kortslutte F/P-pinnen i diagnosekontakten (lysegrønn ledning) til jord. Fra reléet skal det gå en blå+rød ledning bakover til bensinpumpen (A22 p. 8​) sammen med en gul ledning til bensinmåleren og sort jord. Det burde være rimelig greit å utelukke en kortslutning mellom reléet og pumpen ved å måle motstand fra blå+rød til jord i begge ender.

Jeg fant forøvrig denne, men det er ikke så mye der jeg ikke har tenkt på allerede. Jeg ville dog ikke satt 12 V på en potensielt defekt bensinpumpe uten å ha en sikring i mellom...

Du har ikke tilfeldigvis en bensinpumpe jeg kan låne, eller mulighet til å måle motstanden på din egen?
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by Rudolf »

Du kan tvangstyre bensinpumpa fra diagnosekontakten.
Prøv det.

Hvis sikringen går da, så har du funnet synderen.
Jeg tror jeg har bensinpumpe liggende.

Skjemaene er forøvrig forskjellige på Miata og MX5 (Europeisk).
Jeg går ut ifra at du har Miata som det står i signaturen din.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Jeg har Miata, ja. Du har jo til og med sett den :) Det forklarer forskjellen mellom skjemaet jeg fant på nett (Miata) og det som står bak i Haynes-manualen (MX-5). Den på nett sier at bensinpumpen styres av en bryter i luftmassemåleren, stemmer det? Den viser til gjengjeld ingen forbindelse mellom bensinpumpereléet og diagnosekontakten, som jeg finner i Haynes-manualen. Jeg har et diagram med pinout for ECUen, tenningsmodulen og diagnosekontakten som sier at F/P er koblet til luftmassemåleren, men finner ikke den forbindelsen på koblingsdiagrammet.

Men: virker F/P i diagnosekontakten også når tenningen er av? Bensinpumpen vil jo normalt kjøre i noen sekunder når jeg skrur tenningen på, og da blir det vanskelig å skille mellom den og andre feilkilder. Da vil jeg heller koble pumpen ifra og måle direkte på den, evt koble den på en labforsyning med en sikring imellom.

Jeg fikk tak i ny bensinpumpe relativt billig (1056,- hos Mekonomen etter 25% nykunderabatt), men jeg tror muligens pluggen er feil (det jeg har fått er denne), og dette er ikke akkurat et sted man har lyst til å lodde. Kan jeg evt ringe deg i morgen hvis det viser seg at pumpen ikke passer?
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by Rudolf »

Ikke begynn å kjøpe deler før du vet hva som er feil.
Det blir fort dyrt.

Høres rart ut at bensinpumpa går etter at du setter på tenninga.
Det er feil tror jeg.

Bryteren i luftmengdemåleren er en sikkerhetsfunksjon som gjør at bensinpumpa ikke skal gå hvis ikke motoren går (og suger luft).
Hvis bilen krasjer/taker el.l. skal ikke bensinpumpa fortsette å pumpe bensin (på bålet?) hvis tenningen er på og motoren har stoppet.
Derfor er det underlig at bensinpumpa di går etter et du har satt på tenningen.

Jeg har skjemabøkene mine i Sinsengarasjen og er hjemme nå så jeg beskriver bare etter hukommelsen.....
Men jeg er ganske sikker på at test-punktet for bensinpumpa i diagnosekontakten er før bryteren i luftmengdemåleren.
Det betyr at ved å sette på tenninga og koble F/P mot jord, så skal bensinpumpa starte.

Gjør det.
Etterpå ringer du (etter kl. 16)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Rudolf wrote:Ikke begynn å kjøpe deler før du vet hva som er feil.
Det blir fort dyrt.

Høres rart ut at bensinpumpa går etter at du setter på tenninga.
Det er feil tror jeg.
Deler kan leveres tilbake, og jeg hadde ikke noe annet valg hvis jeg skulle ha håp om å få bilen på veien til helgen.

Jeg sier ikke at pumpen min går når jeg skrur på tenningen, jeg sier at jeg mener å huske at det står i enten Haynes- eller Veloce-manualen at den gjør det, og at jeg derfor er skeptisk til den foreslåtte testprosedyren. Hvis du mener at det er ikke er tilfellet så husker jeg nok feil, og da prøver jeg det du beskriver. Men først må jeg kjøpe sikringer... Det finnes ikke tilfeldigvis adaptere som gjør at man kan bruke vanlige flatstiftsikringer til 4 kr / stk i stedet for PAL-sikringer til 50 kr / stk? Det burde jo gå om hverandre så lenge spenning og strøm er riktig.
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Fikk ikke tak i sikringer, av diverse årsaker, så det får vente til over påsken...
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by Rudolf »

Jeg har massevis av de sikringene.
Jeg har også to bensinpumper.

Forøvrig så har de store sikringene samme kontakter som vanlige kabelsko.
Det betyr at du kan lodde to ledninger på hvilken som helst sikring (30A) og knipe på to kabelsko, og vipps, så har du en Miata-sikring.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Tusen takk, Erik – da kan det hende at jeg sender SMS i morgen og spør når det evt. passer å komme innom. Og jeg tror jeg har en sikringholder et sted som jeg kan bruke i stedet for å lodde direkte på sikringen.
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
DES
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 02 Aug 2008, 01:20
Medlemsnummer: 1297
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by DES »

Prøvde å koble F/P mot jord med en lysdiode (så jeg fikk bekreftet at det gikk strøm til reléet). Dioden lyste, pumpen gikk ikke, men sikringen røk heller ikke.

Rent hypotetisk så kan det jo også være reléet det er noe galt med. F/P-pinnen går til reléet, ikke direkte til pumpen. Hvis jeg har forstått det riktig så sitter reléet i en gul holder under rattet, stemmer det?

Forøvrig så passet ikke en vanlig 6,3 mm (rød) kabelsko, jeg må kanskje opp i 9,6 mm (gul)? Men ledningen på sikringholderen min er for tynn til en gul kabelsko, de er vel ment for 4 mm² og oppover. Jeg har en mistanke om at den ikke vil tåle 30 A.
2009 Audi A4 2,0 TFSI S line quattro «Frantz» – 1993 Mazda Miata 1,6 C «Zoom-Zoom» – 2014 VW e-Golf «Tardis» – 2009 Jaguar X-Type 2,2D «Drittbil»2003 Audi A4 1,8T S line quattro «Prinz Eugen»1992 Audi 100 2,8E quattro «Tirpitz»1986 Peugeot 309 GT «Leo»
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: (NA) FUEL INJ sikring ryker

Post by Rudolf »

Lysdioden du brukte vil bli i serie med spolen på releet som skal aktivere bensinpumpa.
Motstanden/spenningsfallet over dioden er kanskje for stor til at releet slår inn.

Du må nok kortslutte kontakten i diagnoseboksen mot jord for å få testet bensinpumpa.
Du må bøye litt på kabelskoen for å få den til å passe.

Jeg tipper du sparer masse tid på å ta en tur til Sinsengarsjen og henter deler.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Post Reply