1,6 NB Trimming

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Miatapowers »

Asura wrote:Har faktisk sett den annonsa, eneste spørsmålet er om den er lovlig.
Ettersom jeg bruker bilen hver dag hadde det vært greit om alt var på stell.
Når det gjelder motoren så går den som en klokke på 130k.
Men takk for tipset! hadde helt glemt den :)
Finnes ikke lovlig trim til disse bilene enda, mulig det kommer en eller annen gang. :) Men eg tviler da vi ikke har mazda på vår side,
Noen var så heldige i gamle dager at dem fikk godkjent turbokit i na 1.6 modellene da vi hadde ett vandre brev som mazda hadde godkjent da, nå krever dem også avgass test i laboritorium som koster fort like mye som bilen er verdt, og gir ikke automatisk godkjenning om avgassen ikke er like god eller bedre enn originalt..
Eg prøvde meg med dette vandre brevet, og fikk alt forholdsgodkjent med det enkle krav at eg trengte avgass testen, sjekket litt rundt da, og måtte da til tyskland så koster mellom 30-50000 for testen den gangen, ryktene sa dengang at vi skulle få ett godkjent laborotorium oppe i trondhjem for lettere og billigere tester, men tviler det er kommet, ikke hørt noe om det isåfall.
Så dem fleste med trim i norge kjører illegalt..
En av dem grunnene til eg kjøpte en sport nå, den har 146hk og går greit nok, litt småjusteringer så kan den i teorien klare 170hk uten å gå ut over noe, litt lettere eksos, litt porting av toppen og ny ecu som er justert av fagfolk..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Asura
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 03 Nov 2014, 08:26
Medlemsnummer: 1276
Status: Offline

Re: 1,6 NB Trimming

Post by Asura »

Spurte bare for sikkerhetsskyld, men det var som du og andre har sagt at det ikke var lovlig.
Han nevnte at il motorsport kanskje skulle komme ut med et godkjent kit, men det får fremtiden vise.
Jeg kunne satt den på uten å si ifra til vår kjære stat ( men vi ville vel ikke finne på å gjøre noe sånt he..hehe..he..... :( )
Blir nok litt småtrimming for nå, kanskje innvistere i litt større motor senere.
Men la oss si jeg ville skaffe en 1.8 nb motor, er det noen som har et tips til hvor jeg burde lete? og hvilke deler jeg kommer til å trenge i tilegg?
2003 MX-5 1,6
Post Reply