Anders' 2007 MX-5 True Red

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Ørnbjørn »

Lekkert og smakfullt ratt som ser ut til å gi det rette ekstra. Kudos.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Miatapowers »

Ble jo bra dette ja,, Men hva koster ett ratt som dette da, føler eg skulle hatt ett bedre ratt eg og. :)
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Pelle »

Stian, Stian, når ikke originalrattet på NC er bra nok finnes det ikke håp for deg.
Din hustru har min sympati, du er nok uhelbredelig angrepet av moddevirus. :mrgreen:
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Anders »

Er originalrattet noe fint da? Kanskje når det var nytt, men bilen min er da hvertfall over 6 år gammel.. Dessuten er det tynt og lite sportslig, hehe :P
allram wrote:Gratulerer med bil og som medlem i klubben :)

har du noen flere planer for bilen etterhvert?
Takk!

Ja, noen fine 17" eller 18" felger til sommeren, TDR tune av motoren, Smart Top modul, originale Mazda grøftelys, pipercross viper induction kit, innstegslister med belyst mx-5 logo, lista er lang... Og nå må jeg ha nye lenkearmer elns, fordi noe i den duren viste seg å være for svakt nå som bilen er senket 5-6 cm og stiv, så det er noen ulyder fra bilen over humpler og ujevnheter i veien.. Synes det var merkelig, men snakket med en mekaniker som mente på at det var vanlig å måtte bytte dette etter å ha montert coils. Har jo også de to pakkene på vei med noe LED greier til skilt og interiør på vei, samt coveret over instrumentene som jeg la ut bilde av.. Kjekt å ikke ha noen andre utgifter enn bil :mrgreen:

Ørnbjørn wrote:Lekkert og smakfullt ratt som ser ut til å gi det rette ekstra. Kudos.
Ja, synes ikke det ble så værst. Blir spennende å få det montert. Takk!
Miatapowers wrote:Ble jo bra dette ja,, Men hva koster ett ratt som dette da, føler eg skulle hatt ett bedre ratt eg og. :)
Mitt kommer på 280 euro med frakt. Er du medlem på forum.miata.net? Kontakt medlemmet guardian der og bestill rattet slik du vil. Skinn, nappaskinn, perforert, alcantara, tykkelse (mitt er 125mm som BMW M ratt), farge på søm, mm. Eventuelt kan du kontakte på en av disse sidene:
http://www.piro-design.com/en/
http://www.ebay.com/itm/251416261785
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Pelle »

Anders981 wrote:Er originalrattet noe fint da? Kanskje når det var nytt, men bilen min er da hvertfall over 6 år gammel.. Dessuten er det tynt og lite sportslig, hehe :P
allram wrote:Gratulerer med bil og som medlem i klubben :)

har du noen flere planer for bilen etterhvert?
Takk!

Ja, noen fine 17" eller 18" felger til sommeren, TDR tune av motoren, Smart Top modul, originale Mazda grøftelys, pipercross viper induction kit, innstegslister med belyst mx-5 logo, lista er lang... Og nå må jeg ha nye lenkearmer elns, fordi noe i den duren viste seg å være for svakt nå som bilen er senket 5-6 cm og stiv, så det er noen ulyder fra bilen over humpler og ujevnheter i veien.. Synes det var merkelig, men snakket med en mekaniker som mente på at det var vanlig å måtte bytte dette etter å ha montert coils. Har jo også de to pakkene på vei med noe LED greier til skilt og interiør på vei, samt coveret over instrumentene som jeg la ut bilde av.. Kjekt å ikke ha noen andre utgifter enn bil :mrgreen:
Jeg har kjørt i seks år med 4,5 cm senk uten å bytte noe som helst. Aldri hørt en eneste ulyd.
Hørtes merkelig ut.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Anders »

Pelle wrote:Jeg har kjørt i seks år med 4,5 cm senk uten å bytte noe som helst. Aldri hørt en eneste ulyd.
Hørtes merkelig ut.
Ja, synes det er merklig selv.. Noen forslag på hva jeg kan gjøre for å finne problemet, om noe er montert feil eller noe slikt? Jeg var med da mekanikeren monterte coilsa, men det er ikke lett for meg å si om noe ble gjort feil..
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Pelle »

Vanskelig å si. Dersom det var en "ordentlig" mekaniker som gjorde jobben, er det vel riktig gjort.
Dette kan Stian en del om.
Jeg vet at det kan bli et problem med mye camber på bakhjula ved mye senk.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Anders »

Nytt ratt :)

Image

Image

NC3 deksel over instrumentene.. Sitter så lavt i bilen at det gamle kom litt i veien for sikten..

Image

NC2+ belte guiders eller hva man skal kalle disse

Image

LED skiltlys..
Kjekt å få låne garasjen når man skal ordne litt.

Image

Og LED i taket i cupeen og i bagasjerommet.

Image

LED under dashboard tenker jeg å montere i morgen. Tar jeg strøm fra lyset ved nøkkelen vil det stå på fra jeg åpner døra til jeg vrir om nøkkelen, tenker det blir bra.
Last edited by Anders on 07 Mar 2016, 18:30, edited 1 time in total.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1914
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Trym N1290 »

Kult, liker måten du går fram på =) modifiserer på riktig måte, ser bra ut :)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Anders »

Takk, Trym! Hyggelig at du liker det :)
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Miatapowers »

At det klundrer og slår med uoriginalt understell er ikke unormalt, dem er billigere, mindre gummi på fjører og slikt.. Slikt at fjærer kan leve litt og slå litt, senker man mye, så kan man i humper også oppleve at fjøren blir løs og klakker litt når dem treffer igjen, tviler litt på endlinks om det var lydløst før, du har jo bare fått bilen ned og stivere, så dem får faktisk mindre og jobbe med da fjærveien er begrenset nå, Eg hadde engang K-Sport coilovers på bilen i en ukes tid før eg reklamerte og fikk nye dempere, så viste seg å vera like dårlig, var for lite gummy på dem,hørtes ut som en ford escort brodern hadde uten foringer engang.... Og rattet er helt nydelig, eg liker vel alt du gjør her, original rattet er ikke verst Pelle, men eg liker tykkere ratt, til og med golfen min har mye bedre ratt en mazdaen, det ble perfekt slik som dette er utført..

Har du noe delenr på disse beltefestene, sliter selv med at beltet henger, og er redd eg skal få mangel på eu kontrollen..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Trym N1290
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1914
Joined: 02 Nov 2010, 23:22
Medlemsnummer: 888
Location: Drammen
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Trym N1290 »

At de demperne klakker stiller jeg meg uforstående til. Mine vmaxx gjør ikke det.
Ser også at coiloverne dine har hjelpefjører, de er der nettopp for å hindre at fjørene skal "løsne" ved dumper. De kan ikke, med mindre du har bilen så høy at hjelpe
Fjørene ikke har spenn lenger, men ser ikke akkurat sånn ut på bildene dine :-)

Og fjørene har da vell ikke gummi på seg? :-)

Jeg vill tro det kansje ligger ved montering av toppmounts, om det ble satt sammen riktig :-)
1991 Mazda Miata 1.6
2014 Subaru Outback 2.5
2018 Bmw i3 - Fully charged
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Miatapowers »

Ikke alle har gummy nei. Men noen har faktisk gummy mellom fjær og demper. spesielt i topmount der lyden har lett for å forplante seg i chassi. Bilen er også senket mye. På min na med raceland coilovers så ble faktisk fjærene bak løse ved mye mindre senk enn dette. Hva så er årsak er vanskelig å si ved kun gitte. Men vil tro kanskje lyden er bak der hvor hjelpefjøren er nede og kanskje ringen subber litt i dempern om det er satt opp slik bilde av kittet viser.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Pelle »

Miatapowers wrote:
Har du noe delenr på disse beltefestene, sliter selv med at beltet henger, og er redd eg skal få mangel på eu kontrollen..
Et kjent problem.
Mazda har gitt ut en service bulleteng på disse beltene. Jeg fikk bytta mine.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Min første bil

Post by Anders »

Hyggelig at du liker rattet, miatapowers. Det gjorde virkelig en hel del med utseendet og vel egentlig hele bilopplevelsen :D

Takker for innspill angående ulydene. Hjelper meg til å identifisere problemet.. Jeg tror dere kan være inne på noe når dere nevner topmount greiene, og om ting er satt riktig der.. Tror jeg skal ta en tur innom Gundersen Sportscar der jeg kjøpte settet, så kan de se om de finner ut hva som feil. Jeg stoler ikke helt på han som satt det sammen. Jeg trodde egentlig det var noe man ikke kunne ta feil av, men han virket ikke helt sikker da han monterte topmountene. Samtidig sa han at det måtte stå slik han festet det.
Og så vet jeg ikke om det har noe med ulydene å gjøre, men han sier at lenkearmene bak er svake og at jeg må kjøpe noen forsterkede.. Så var det å finne det da..

Delenummer på belteholderene: NH18881M702 (ventre) og NHY8881L7 (høyre). Disse koster 7-8 dollar på Tascaparts.com


Monterte som lovet lysene under dashboard i går. Fungerer akkurat slik jeg hadde tenkt meg! Skal jeg dra dette enda lenger kan jeg se om jeg får koblet det slik at de lyser i dimmet tilstand når jeg vrir lysbryteren til parklys eller hovedlys på.

Image

Image

I tilleg satt jeg sommerhjula på i dag. Deilig å endelig se sin egen bil med pene hjul.... (les: uten de stygge vinterhjula som for guds skyld aldri skal monteres igjen)

Image

Image
Post Reply