Jeg har lukta på kittet fra IL motorsport en stund siden det har TÜV godkjenning, og fikk et kjapt svar fra biltilsynet på det.
"Hei Robert!
Når det foreligger TÜV-dokumentasjon på effektøkning ved bruk av turbo så vil det vanligvis føre til en godkjenning her i Norge. Dokumentasjonen må da inneholde informasjon som viser at kravene til støy, avgass, bremser osv fortsatt er oppfylt.
Det er imidlertid vanskelig for oss å gi noen garanti på forhåndsgodkjenning da vi både må kontrollere/prøvekjøre den ombygd bilen før noen godkjenning kan gis. "
Tenker dette kan være til hjelp for en del av oss som lukter på turbo
Jeg har ihvertfall planer om å kontakte IL og biltilsynet litt om hverandre og finne ut om det lar seg gjøre, så håper jeg at det går i boks med godkjenning, ladetrykk kan jo skrus opp etter godkjenning
For de turbointeresserte
Moderator: Styremedlemmer
- Rudolf
- 7200 RPM
- Posts: 5969
- Joined: 26 Sep 2006, 02:00
- Medlemsnummer: 627
- Location: Oslo
- Contact:
- Status: Offline
Kjempebra om du går opp denne løypa.
Vær forberedt på bomtur.
Husk å ta alt skriftlig med Biltilsynet, mange der som er "greie" når man snakker med dem.
Be om å få TÛV papirene fra I.L. Motorsport på forhånd.
Jeg kikker gjerne gjennom papirene.
Jeg tror du vil ende opp med at BT ønsker en egnethetserklæring.
Enten er dette en del av TÜV-papirene (har mine tvil) eller så må dette fremskaffes fra Mazda Motor Norge.
Mazda Motor Norge vil IKKE gi deg dette dokumentet.
Så hvis du ikke har egnethetserklæring, så tviler jeg på om du får bilen godkjent med kit-et.
Jeg bistår gjerne med det jeg kan hjelpe til med.
Som sagt så er dette av stor interesse for mange av oss som ønsker godkjenning av overlading.
Erik
Vær forberedt på bomtur.
Husk å ta alt skriftlig med Biltilsynet, mange der som er "greie" når man snakker med dem.
Be om å få TÛV papirene fra I.L. Motorsport på forhånd.
Jeg kikker gjerne gjennom papirene.
Jeg tror du vil ende opp med at BT ønsker en egnethetserklæring.
Enten er dette en del av TÜV-papirene (har mine tvil) eller så må dette fremskaffes fra Mazda Motor Norge.
Mazda Motor Norge vil IKKE gi deg dette dokumentet.
Så hvis du ikke har egnethetserklæring, så tviler jeg på om du får bilen godkjent med kit-et.
Jeg bistår gjerne med det jeg kan hjelpe til med.
Som sagt så er dette av stor interesse for mange av oss som ønsker godkjenning av overlading.
Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
- DanielHovdahl
- 6500 RPM
- Posts: 813
- Joined: 20 May 2010, 18:29
- Medlemsnummer: 1022
- Location: Heggedal, Asker
- Contact:
- Status: Offline
Re: For de turbointeresserte
For å klargjøre: Dette er det kittet som ligger ute til 116hk modellen (1.6)? Jeg tenkte også på denne ett sekund, helt til jeg fikk svar fra I.L om at denne ikke ville la seg godkjenne på min 90hk modell... (Kompresjon og kammer er stort sett eneste forskjell)
La oss vite hvordan dette eventuelt går!
La oss vite hvordan dette eventuelt går!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Drifted.com
Re: For de turbointeresserte
Har dessverre ikke fått sett så nøye på dette pga flytting, men kan ihvertfall bekrefte at det ikke er godkjent på 90hk.
Ifølge papirene (som er på tysk) er kun 115hk godkjent. Etter hva jeg kan forstå er ikke oppgradering av bremser nødvendig.
Jeg skal på sikt sende papirene til biltilsynet som kunne ta en vurdering på om papirene er i henhold, men noen garanti var uansett umulig, det kunne de visst aldri gi.
Typegodkjenning ser det ut til at papirene inkluderer
Ifølge papirene (som er på tysk) er kun 115hk godkjent. Etter hva jeg kan forstå er ikke oppgradering av bremser nødvendig.
Jeg skal på sikt sende papirene til biltilsynet som kunne ta en vurdering på om papirene er i henhold, men noen garanti var uansett umulig, det kunne de visst aldri gi.
Typegodkjenning ser det ut til at papirene inkluderer
Elise, MX-5 93
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: For de turbointeresserte
Vil det si at du allerede har disse papirene liggende,, Mulighet for å sende meg en mail med dem ?
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Re: For de turbointeresserte
Slår meg at jeg ikke har en god måte å gjøre det på i farta, få mailadressen så skal jeg sende
Elise, MX-5 93
- Miatapowers
- 7200 RPM
- Posts: 6792
- Joined: 30 Mar 2006, 02:00
- Location: Odda
- Status: Offline
Re: For de turbointeresserte
soppi@broadpark.no kan du sende det til, så kan eg se over dem, pluss og forhøre meg litt med bt eg og,, Skal uttom og godkjenne bilen med senkefjærer snart alikevel,,
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.