Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Hei!

Skal handle meg en bil som kan brukes til autoslalåm og banekjøring. De jeg vurderer mest er MR2 MK1 og MX5 NA.
Har et budget på 40 lapper. vil bruke mer etterhvert, men ikke med det første!
Hvilken motor er best utgangspunkt for N/A trimming, 1.6 eller 1.8?
Har kun prøvd 1.6, og det holder for autoslalom, men litt slappt for bane.
Planen er å skaffe en billig mx5 som må på eu kontroll eller har noen mangler, men ikke ser så altfor gale ut. Så vil lete etter en bil for under 20 lapper. Litt mer om bilen allerede har noe på "ønskelisten" eller har en 1.8l motor. Så bytte ut deler etterhvert som pengene eller trangen for å bytte kommer.
Så begynne med "Roll Bar" på godt norsk. Hvilken er grei for en rimlig penge?

Ellers så trenger jeg tips på:
-Stabstag (antiroll/sway bar)
-Coilovers
-Eksos manifold
-Eksos annlegg
-Innsug ( 4age 20v ITB? ebay OBX ITB )
-Kammer
-Svinghjul og clutch
-Differensial

Vurderer å kjøre MS PNP, uten å ha noe erfaring fra datasprut tideligere. Turbo er ikke et alternativ selv om effekten i forhold til pengene er bedre..
Dekk og felg har jeg fra en annen bil allerede så det blir ikke medregna i budgettet :)
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by Stalfa »

http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=39452908

Med 40k som budsjett kan det være at du må velge en 1.6. Ellers så er det ikke noen bakdeler med 1.8'en, mener nå jeg.
N/A trim på stramt budsjett er en utfordring. :)

Her er N/A som gir 170-180hk på hjula. Pris 26,000 usd.

\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by nope-mx5 »

Bare husk at NA trimming er styggdyrt.
Du kan glatt beregne 1000,- pr.hk (og det er stort sett om du klarer gjøre mesteparten av jobben selv).

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by Stalfa »

nope-mx5 wrote:Du kan glatt beregne 1000,- pr.hk
Eksempelet jeg dro frem blir det dobbelte.
(Leser du ikke hele tråden før du svarer?)
\\Stian.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Stalfa: Følger med på denne ja! kjøper den lett for noe lapper.. Er dette en nyere motor enn de tideligere 1.8? Alle delene jeg har funnet til 1.8 er vell opp til 97 eller noe?

Nåvel, de vil være noe rimligere disse hestene! Får også en motor som reagerer med engang jeg trykker på pedalen ( Nå vil kompressor funke like godt, men N/A frister mest) :)
Da snakker jeg om kammer, innsug, manifold, eksos og datasprut.. (under)Estimert pris: 20 lapper. Estimert hk på 1.6: rundt 160hk om jeg justerer opp effekten i registeret? :P Så 500kr per hest :mrgreen:
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3049
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by Stalfa »

Du får ha meg unnskyldt, men jeg velger å legge inn en "velkomstpakke" med linker. :wink:

Generell info => http://www.miata.net/faq/
Tekniske how-to's => http://www.miata.net/garage/
N/A info => http://forum.miata.net/vb/forumdisplay.php?f=55
FM sitt dyno bibliotek => http://www.flyinmiata.com/tech/dyno.php

Til info så opereres som regel med whp, dvs hk på hjula.

La oss diskutere kr/hk når du har fått montert delene og har kjørt bilen på rulle. :twisted:
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Stalfa wrote:

La oss diskutere kr/hk når du har fått montert delene og har kjørt bilen på rulle. :twisted:
*Kremt* Først må jeg vell handle en MX5 også :mrgreen:
Vil prøve å skaffe meg en før mai :) Billigst mulig, med minst mulig rust. Så oppgradere for å holde den konkurransedyktig i modifisert klassen :)
User avatar
DrHolm
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3045
Joined: 13 Feb 2006, 01:00
Medlemsnummer: 554
Location: Lindeberg, Sørum
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by DrHolm »

Gå for en 1.8, hvis du har Autox og trackdays som mål.

Sett opp understell m/riktige vinkler, bremser og hjul først. Så ta fatt på motor. MS kan også brukes på std. motor.
Sørg også for å ha "kontoret" optimalt til ditt bruk, så fort som mulig.
Er lettere å lese oppførsel på bil, stroppa godt fast i riktig kjørestilling.

Lykke til. :)
| '99 1,8 V2.0 | "Built, not bought..." |
| DiscBrakesAustralia | Hawk | Goodridge | PolyBush | RacingBeat | Sparco | NGK | Magnecore | TRMotorsport | BFGoodridge | AeroCatch | I.L. |
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Ja det blir nok det først :)
Coilovers, stabstag, veltebøyle, seter, 4 punkts belte og Nardi ratt! Er ikke så viktig for meg at det skal gå fort, men trenger noe som holder følge med alt annet :) Koser meg like mye med Audien min med 330hk som Corollaen min med 114 ( Som forøvrig er skamrask.. Corollaen altså :D )
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Laget meg en liten handleliste på de delene jeg vil ha. Da med BILLIGE coilovers og grenrør. Resten av delene ser jeg på som ok kvalitet. Får se om jeg går for så billige coilovers når jeg faktisk bestiller, tror dette er de delene som har mest å si på rundetiden. ( Bortsett fra meg som sjåfør da! :mrgreen: )
Prisen på alt jeg vil ha attåt blir da 23300kr.. I tillegg er det mange pakker fra ebay, og andre butikker. så det blir en hel formue i frakt og toll.. men alt i alt er dette billig for en bil til denne bruken synes jeg!
Her er det bare å finne seg en MX5 slik jeg kan begynne å sanke deler!
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by obi-one »

Og så foreslår jeg 200 til klubbmedlem skap attåt med en gang, da kan du poste på kjøp og salg også... :)
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Den dagen det står en Mazda uttafor garasjen og ikke en Toyota skal jeg betale medlemskap :p
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by Ørnbjørn »

Dekk har definitivt mykje å sei. Om eg hugsar autoslalom-klokka rett gikk ein 1.6 MX-5 fra 1:11 til 1:07,5 fra bra vanlige dekk til Yokohama a048. Deretter fra 1:07 til 1:05,5 med A048 og 85 hester ekstra.
skorp
0 RPM
0 RPM
Posts: 18
Joined: 23 Jan 2013, 01:12
Status: Offline

Re: Mx5 for Autoslalåm og banekjøring!

Post by skorp »

Har et sett med Toyo T-1R , et sett med Hankook dekk som skal være gode og et sett Nankang NS2 som kan brukes til lek :) T-1R blir nok testet, og jeg tror de vil funke utmerket på en Mx5! Satt hvertfall som klistret på veien med Corollaen :D
Ao48 eller R888 vil bli innkjøpt senere i sommer tenker jeg. Spørs litt på økonomien og hvor mye jeg blir frakjørt på løp :D
Post Reply