Eu-Kontroll: For høy CO?

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Eu-Kontroll: For høy CO?

Post by Hayaku »

Hvor høy CO er "vanlig" på tidlige NA?
Målte 0,52 og fikk 2'er feil..
Plugger har vel gått rundt 10000 og luftfilteret 6000. Bilen fjusker aldri og bruker ikke mer bensin enn den gjorde når jeg kjøpte den. Kan feil på lambda opptre helt uten symptomer?.. Mikse 98oktan med litt E85 og prøve igjen? :|
User avatar
mussa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3538
Joined: 31 Jul 2006, 02:00
Medlemsnummer: 642
Location: Hokksund
Status: Offline

Re: Eu-Kontroll: For høy CO?

Post by mussa »

Har hatt feil på lambda et par ganger, merket aldri noe på kjøringen eller bensinforbruk (Men fikk opp check engine i dash`n da)
Med vennlig hilsen Marius, Hokksund
X 2001 MX5 1.8 Sport
X 1990 Miata B-pack

2014 Mazda 6 2.2 twinturbodiesel 175hk, Optimum
2006 Suzuki XL7
twilighter
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 620
Joined: 04 Mar 2011, 16:42
Medlemsnummer: 913
Location: Sunndal
Status: Offline

Re: Eu-Kontroll: For høy CO?

Post by twilighter »

Er det ikkje mest normalt att det er catalysatoren som er problemet med høy CO ?
Twilighter aka Reidar
--
Mazda Miata 1993 C-pack, Rød med tan interiør og svart top (hardtop)
Honda Civic 1978 1.2 Hondamatic aka "slureomat" (Vinterbilen)
Subaru Legazy 2002 2.0 (Konebilen til frua i huset)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Feil på Lambda fører til at ECU-en kjører i "nød-program" og feilmelding i form av lysende Check Engine lampe.
Ingen dramatikk i det og vanskelig/umulig å oppdage hvis du ikke har Check Engine lampe i dashbordet (på NA-er er det bare Miataer som har det)

ECU-en bruker bare Lambda sensoren på tomgang og cruising (konstant fart).
Ved akselrasjon brukes ikke Lambda.

Feil på Lambda, fører som sagt til "nød-program" og det betyr som oftest for fet blanding på tomgang.
Da får du CO-verdier som ikke er innenfor EU-krav.

Paradoksalt så vil en sviktende Lambda sensor føre til feit blanding som igjen senker levetiden på katalysator.
Hvilke av de to som svikter først kan være vanskelig å spå, men katalysatoren kan man ofte se tilstanden på med det blotte øye (er den smuldret bort innvendig).

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Eu-Kontroll: For høy CO?

Post by Hayaku »

Jessda, det var lambda som var gåen.
Takk for svar!
Post Reply