En liten rød 91-turbo

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Torgeirski
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 29 Sep 2010, 10:04
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

En liten rød 91-turbo

Post by Torgeirski »

Da var det visst prosjekt-tråd nr 2 ute gitt. Syns jeg måtte få no mer struktur så jeg starter "fresh" satser på å få non til å slette den gamle seinere :!:

Første først. Etter jeg måtte ofre min fantastiske mazda 626 ny-reppa rett ut av et halvt år i garagen for non skolebarn som skulle over veien *merk, jeg stoppa det gjorde ikke bilen bak* så begynte leitinga etter ny bil.. ca to ukere senere fant jeg denne herligheten. Tok en kjapp prøvetur med en selger som vare i overkant glad i å prate noe gikk inn ene øre og ut andre mens jeg kosa meg med turen

Endte da med den første og beste jeg kom over. Rød NA 91 mod Turbo fra sverige - Karlstad.
Ja, den lider av shortnose-problemet, men det har ikke vert et problem for meg, bilen har gått problemfritt så lenge den har levd. Ganske bra for en 20 år gammel bil :D

Hatt den i ca et år nå. har bare forbedret utseendet hittil.

Det som var gjort når jeg fikk den:

- Hardtop: nylakka mørk grå samma lakk som sommerfelga.
- senkesett: KYB AGX med røde fjører fra HR, 3,2cm senk (godkjent i vognkort)
- Bytta o-ring til CAS`n
- ny stereo: Focal polyglass høyttalere med en slags billig sony spiller, ikke no forsterker eller no så lyden blei jo dytta ut av
fiskesnøreledningene som er standard. holder jo ikke mål det :p. (Er nå satt in bedre stereo mer om det senere)
- Reflekser: Bytta til klare, men ikke blinklysa på sia enda.
- Senterkonsollen var bytta ut da den gamle så j****g ut. (inc skinn til girstaget)
- bremser: 1.8 EBC Turbo Groove skiver foran og 1.6 skivene bak, med nye Greenstuff-klosser (v4)
- Felger: Org mx5 sjøstjerne-felger vinter. Rota J-spl 16" sommer. Pene felger lakkert i Hardtoppens farge. Litt uheldig med nyansen
da, men men det får gå.
- Bremserør: Nye kobber bremserør (siste halvdel, tecryl-behandla)
- tåkelys: De obligatoriske tåkelysa var jo på plass
- Eksos: nytt eksos downpipe', 'cat-replacement' og bakre potte i rustfritt
- Turbo og IC: Type Greddy-kit lada 0,35bar/5psi.

Før
- 103-105HK (motor)
- 140Nm dreimoment

etter

- 150-155HK (motor)
- 180Nm dreimoment

han påstod det var 170hk når jeg kjøpten men det var detta som stod i tråden hans så tør ikke skryte på meg formye her :p

Trengs ikke sies men han her hadde en del mer peiling på bil enn hva jeg har å godt er jo det :p
Har forsovet bare gjort utseende saker på kjerra sjøl.

Gjort hittil:

Mudgards: Satt på mudgards foran. var flakka av lakk der og rusten begynte å komma så slipte vekk rusta la på antirust og mudgards
over der, type røde.
Sillplates: Var greit slitt under døra så satt på noen cromma sillplates /dørlister.
Blinklysa/parklysa: Bytta til de klare lysa, med invisible bulbs.
Stylebar: Satt på V-froma stylebar.
Calipper: Lakka rød
Crome-intereør: Nytt håndbrekk og lister rundt luftventilene.
Stereo: Satte inn nytt stereo. Nye høyttalere fra JL me no golyd i samt ny spiller (alpine) og alt pakka inn med Dynamat rundt.
Dro nye tjukke fine kabler og satte inn en 2 kanalers forsterker bak passasjer setet.

Lagde egen tråd for detta: Stereo

Vinterdekk: Søpledekka som var med kasta jeg asap. satt på nye Hakkapelitta 7 pigg, som funka bra på vintern. slang oppi et par
sandsekker baki for noen ekstra kilo.




Ting jeg vil/må få gjort :
(sorry for at det kommer noen smålige ting her, må ha lista så jeg ikke glømmer det)

- Seter: setene er jo like slitt som man kan forvente av en 20 år gammal bil så jeg måå få meg nye seter eller trekke om..
mulig no fra CarTrimmersCarTrimmers
eller så er jo Sparco R100 setene noe å sikle på.
Status: On hold

- Side-blinklys: Må få meg klare sideblinklys med cromlist
Status: Bestilt

- Basskasse: Må få inn en basskasse, tenker flatbass type GroundZero-aktiv bak førersetet... eller bak hanskerommet. hørt det går ann å sette den der :D
Status: On hold

- Pedaler: Kunne sett bedre ut ja, er morkent gitt. Har non orginale nye, men har bestilt aluminium pedal sett som skal på.
Status: UTFØRT

- Bonnet-lifters: Ettersom turboen er i veien for stanga til panseret har jeg bestilt noen chrome bonnet lifterstil å holde panseret.
(OBS: tipsa at uforsiktig bruk av disse kan føre til bøyd panser. :!: )
Status: Bestil
fra rspeed

- Matte: Nye mx5 matter må inn..
Status: On hold

- Ratt: Skal skaffe nytt ratt, mulig me noen røde detaljer på. MOMO?
Alternativ 1

Status: On hold

- Leppe: Tenkte å gå for en OEM leppeOEM leppe foran.. enten svart eller rød. får nå se å det blir til.
Status: On hold

- Lykter: Tenker enten å gå for Sleepy-eye look med org lykter. eller kjøpe low-profile lyktene, [1] eventuelt de firkanta.
Bare jeg slipper mikkemusøra
Status: On hold

- Datasprut: Er mer å få ut av motorn så kanskje jeg må få skaffa meg Datasprut,
men da må jeg først få nye dyser. å litt mer mekaniker skills :p
Status: On hold

- DownPipe: Kjøpe ny fra Banzaibaggen. Større pipe

- Radiatorvifte: Turbon sørger jo for at det blir litt ekstra varmt under panseret så no ekstra kjøling er vel helt greit. tenker å oppgradere til Denne Mulig da også i sammarbeid med denne radiatoren er ikke spesielt fan av de blinklys innsuga. :p
Status: On hold

Toppdeksel: lakke rød :D
Status: On hold

Delfilter - Stereo: plassere de bak hanskerommet, tar for stor plass der de er..
Status: Utført


Problemer:

Eksoslekksje: Lider av eksoslekkasje. så må gjenge opp feste på turbon å få satt inn passende bolter.. crap..
Status: Midlertidig løst. macgyver-løsning.
Plan: Røske ut å gjenge opp. Tilpasse bolt.

List: Stygg list ved trekantvinduet. begge sider.
Status: ikke gjort. SKAL GJØRES ILØPET AV SOMMEREN
Plan: Pusse ned lakke over. tadaaaaa..

Turbo-luftfilter: Lufilteret ser jo ut som noen har gått løs på med slegge.... noe som det faktisk har, for tilpassing, samt er jo også dekka med plast deksel.
Er litt å hente her bare jeg får plass til det så det ikke slår opp på panseret. vil ikke ha no oppoverbulk :p
Status: ikke gjort
Plan: Røske ut hele driiiten og finne en annen måte å legga ting på.

SKAL GJØRES ILØPET AV SOMMEREN:

1-pri - Må gjøres før det blir kaldt å hælvette er ute å går. Alf hjelper!
Eksoslekksje: Lider av eksoslekkasje. så må gjenge opp feste på turbon å få satt inn passende bolter.. crap..
Status: Midlertidig løst. macgyver-løsning.
Plan: Røske ut å gjenge opp. Tilpasse bolt.

(Finne nytt luftfilter > )

2-pri

Hardtop: Løst list
Status:ikke gjort

Hvis tid / gidd.

List: Stygg list ved trekantvinduet. begge sider.
Status: ikke gjort. SKAL GJØRES ILØPET AV SOMMEREN
Plan: Pusse ned lakke over. tadaaaaa..
Last edited by Torgeirski on 28 Aug 2011, 20:06, edited 19 times in total.
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
User avatar
Torgeirski
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 29 Sep 2010, 10:04
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: En liten rød en 91-turbo

Post by Torgeirski »

Så var det å få ut no glane-bilder da..
Beklager kvaliteten ikke er på topp. mobilbilder :/

Kan jo begynne med overblikk

Standard NA.. Klare blinklys foran, stylbar er på. Har en tonneau også, men det visste jeg ikke at the time.
Image
Image

Interiør:
Image
Image
Satte på nytt brekk - skinn og chrome, chrome luft-ventil lister og aluminium pedaler. (note: pedalene er sinnsykt gode - anbefales)


Sill-plates / list:
Image
Var litt slitt under der så jeg måtte finne noe å legge over så detta passa jo fint :D

Skvettlapp-front:
Image
Lakken var litt flassete etter endel steinsprut og whatnot nederst på hjulbuen der. så pussa vekk de lille som var av rust. lakka over med antirust type sort og satt disse på over. Skal finne no dobbelsidig tjukk/gummiaktig teip som jeg kan feste de bedre med. Nå er de ikke heelt inntil så innbiller meg at det ligger litt skit nedi der og koser seg, enn så lenge.


Calipper- nylakka:
Image
Image
Måtte ha røde calippere. :D

Stereo:
Image
Image

Satt inn noen nye høyttalere og ny spiller og en gammal forsterker jeg hadde ligganes. (2-kanalers, husker ikke helt speksa men er god nok for detta.)
Spiller: Alpine Cde-126bt
Høyttalere: JL C3-650

Dro nye kabler som jeg la under lista ved døra og ut hullet ved belte-feste-bolten (nederst der)
Forsterkeren festa jeg forøvrig med borrelås, samme med delfilterene som er plassert bak hanskerom boksen.

Motorrom:
Image
Image

Har litt problemer med posisjonen på Turboen. er ikke løs men som dere ser er luftfilteret litt polstra, smatidig så er det "tilpassa" litt for å ikke dunke oppi panseret. vet ikke hvordan andre har det under der, tips tas imot med takk og takketakk. Skal snart ta ut turboen for å gjenge opp litt siden den foresaker litt eksoslekkasje, kan jo være greit å få reposisjonert samtidig. :?
Last edited by Torgeirski on 15 Aug 2011, 16:13, edited 5 times in total.
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: En liten rød en 91-turbo

Post by nope-mx5 »

Pass på den forsterkeren og varmeutvikling bak setet.
Den får _null_ lufting slik den er montert.

Jeg har et nytt Momo Race ratt til salgs, om det er interessant? :)
På NA så tror jeg ikke man trenger monteringshub engang.
(Om det trengs, så har jeg Works Bell short hub også).

Image

Tror nemlig ikke jeg vil fjerne airbagen på bilen min allikevel :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Torgeirski
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 29 Sep 2010, 10:04
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: En liten rød en 91-turbo

Post by Torgeirski »

Se der ja :p hvis jeg slipper hub så hadde jo det vert fantastisk, hørt den er no skikkerlig driiit å få av. utropspris?
ellers er jeg inne på denne tanken.. men da er det jo hub igjen da. så da lander jeg på 1300 + frakt + toll + tollgebyr.. :/

Har tenkt litt på det ja, og kjent på forsterkeren jevnlig, å den har ikke blitt nevneverdig varm. eventuelt setter jeg en buffer mellom den og setet.
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: En liten rød en 91-turbo

Post by nope-mx5 »

Kan selge rattet for 1000,-
Om du er i Østfold en tur, så slipper vi frakt også :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: En liten rød 91-turbo

Post by LoKi »

Dette er en mye bedre løsning på rørene rundt turboen, og anbefales på det sterkeste.
Det er dog litt mer jobb, da du må endre på rørene til servoen for å få plass til IC-røret.

Image'

Det vil da se slik ut:

Image
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
Torgeirski
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 29 Sep 2010, 10:04
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: En liten rød 91-turbo

Post by Torgeirski »

Takk takk :D skal prøve å få trøkt det inn på den måten :wink:
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
User avatar
Torgeirski
500 RPM
500 RPM
Posts: 72
Joined: 29 Sep 2010, 10:04
Location: Nedre Eiker
Status: Offline

Re: En liten rød 91-turbo

Post by Torgeirski »

Da er det sommer igjen så da er det vel også tid for å bytte ut de skeive bremseskivene foran... Image
Tok de jeg hadde fra før da.. Turbogroove skivene fra Mx5parts, ventilerte å slissa.. å likesågodt nye greenstuff klosser.
1,6l 91- Rød turbo (greddy) FMIC - KYB AGX - HR springs
Post Reply