Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by arntsen »

Hei

Jeg har nettopp kjøpt meg en mazda mx5, og jeg vurderer å melde meg inn i klubben.
Men etter å ha lest litt her inne, så har jeg noen spørsmål om hvordan klubben driftes. det er virker som det er en del krangling? tråden om stenging av deler av forumet virker til å inneholde en del splid mellom brukere, og at mange har spørsmål og kritikk til klubben.

For og gjøre det enkelt, så lister jeg bare opp spørsmålene mine her :>

1. Stengingen av forumet ser dere ikke ut til å komme i mål med, og kritikken er stort sett rettet fra de som virker til å ikke være medlemmer. Det er vel naturlig at de er kritiske, siden det er de som taper på det. Men er det ikke litt feil vinkling å stenge de valgte forumene? Hvorfor blir ikke prosjekt-tråder stengt i stedet, da det er der det er mest naturlig at engasjerte medlemmer bruker tiden sin?
(ikke meningen å fyre oppunder!! :) )

2. Klubben får i 2011 inn 40 tusen kr i medlemsavgifter. det virker ikke som folk vet hva pengene går til, og jeg blir usikker selv når det ikke blir nevnt noen kostnader der spørsmålet kommer opp. hva går pengene til bortsett fra drift av forumet, om ikke noen fra styret tar ut penger i honorar?
jeg ser at kjakan er veldig engasert med å skrive at folk skal bidra, men hva bidrar man til med og betale? :)

3. er innmeldingene i orden? (det er mye klager over at det ikke fungrer?)

4. jeg synes det var rart at det bare var 12 medlemmer på årsmøtet. er ikke dette litt lite med 200 medlemer? og dere sier at medlemmene har bestemt at forumet skal stenges, men det er jo bare 6% av medlemmene som var representert på møtet..

5. har dere fler slike skiltholdere?? :mrgreen:

håper jeg ikke lager for mye uro, men det er litt greit å vite slikt før man engaserer seg! :oops:

MVH
Fredrik
Fredrik
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by Ørnbjørn »

1. Dette blei vel gjennomdiskutert i ein tidlegare tråd som så blei stengt. Du kan lese den.
Eg er enig med deg. Ellers virker klubben å være eit godt miljø, og så er det jo berre å bruke "stemmeretten" sin om ein vil ha ting anleis.

3. Innmeldinger er tungvint (utfylling av skjema, inn i nettbank, sende "bevis" til klubben, purre) og tar lang tid (betalte mitt medlemskap for ei veke sidan). Ikkje motatt noko kvittering eller teikn på at pengane mine er motatt.

4. Fritt fram å stille opp! :D
User avatar
webizz
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 886
Joined: 24 Feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 45
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by webizz »

Skiltholdere? No problem - sjekk ut en av de prioriterte trådene i "Selges", der er det en tråd med info om hvordan du bestiller og betaler dem - og de kommer, det kan bare ta litt tid, enkelte ganger... :-)
2004 Mazdaspeed (Velocity Red Mica - #3388/4000) :-)
X - 91' Red Miata
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by obi-one »

Helt fint at man stiller spørsmål, positivt engasjerte medlemmer er klart bare velkommen! :D

Diskusjonen ser du i tråden Ørnbjørn nevner, min hovedoppfatning er at vi også hadde en diskusjon om dette på årsmøtet, og at denne saken ble meldt inn i god tid, så alle som ville delta og var medlem kunne stille opp og si sin mening. Vi landet på et kompromissforslag, dvs å stenge for skriving på teknisk, kjøp og salg, for ikke-medlemmer, og opprettholde lesetilgang for alle, uansett status.

Jeg kan helt klart si for egen del at målet er å være et positivt og åpent miljø, for flest mulig medlemmer, og at alle som sitter i styret ikke får fem øre for jobben (og jeg har tatt på meg vervet nå i høst som styremedlem for to år).

Dette betyr at jeg også er med å ta ansvar for at klubben bruker pengene fornuftig, regnskapet ble lagt fram for medlemmene på årsmøtet, og ble enstemmig godkjent. Det er altså ingen som "stikker av" med noe penger her :D .

Vi legger nå opp til, for eksempel, på østlandet å kjøpe inn en liten koffert med småverktøy, som vi kan ha med oss på treff. (Sjekk "nattmøte" tråden).

Ellers er det jo slik at klubben drives som en ideell virksomhet, dersom vi går i overskudd et år, så settes pengene på konto, dersom vi for eksempel skal leie en autoslalom-bane en gang eller når vi bestiller hotellrom til sommerturen, så trenger klubben å ha en "reserve" i bakhånd, så ikke sommerturgeneralen må leve på havregryn resten av året dersom noe skulle skjære seg, for eksempel.

Styret har også tatt opp diskusjonen om å lage en PayPal løsning for innmelding, så det skal være enklere, men vi må først sjekke ut hvor mye det koster oss i "avgift" til PayPal, vi vil jo helst ikke at vi for eksempel skal betale 50 kroner for å få meldt inn et medlem.... :) Sekretæren i styret jobber med saken nå.

Grunnleggende sett er årsmøtets intensjon å ønske alle nye medlemmer velkommen i klubben, derfor er det også slik at dersom du melder deg inn nå, så vil du være medlem i hele 2012.

Velkommen skal du være!

MVH
obi-one
Styremedlem
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by nope-mx5 »

Om klubben hadde brukt 3000,- for å leie Gardermoen raceway for en dag, hvor medlemmer kan kjøre gratis, så hadde jeg meldt meg inn på timen.
Hadde vært verdt de 200,- for å sponse kjøring for resten.
(Uavhengig av om jeg hadde hatt mulighet til å stille for kjøring selv...).

Da hadde jeg brått følt jeg hadde fått noe bra tilbake selv også :D

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Jeg synes det er helt fantastisk at noen kan bruke såååå mye energi og tid til å argumentere imot å bruke kr. 200,- til medlemskap i en bilklubb.
Hvis ikke-medlemmer skal stille krav til hva som skal til før de melder seg inn, så blir jo det helt feil.

Medlemmer er hjertelig velkommen til årsmøte, medlemsmøter og treff der de kan komme med forslag og gode innspill.
Ikke-medlemmer kan desverre ikke bestemme hva klubben skal gjøre.

Hvis man ikke tar seg råd til å betale to kinobiletter i året for å være med, så vil jeg anbefale å finne på noe annet i stedet for å bruke masse energi til å argumentere mot medlemskap i klubben.
:roll:
En klubb blir det som medlemmene gjør den til.

Så sånn er den saken :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by arntsen »

Hei ijgen

synes nope-mx5 sitt forslag virker kjempebra, ut i fra hva eg har lest så etterlyses det engasement for banekjøring og trimming.
hvorfor blir han agrepet for det??
han sier jo ikek hva klubben skal gjøre, han sier at det er noe som ville gjort at han ble med.

virker ikke som pengene brukes til noe for medlemmene........? (bortsett fra det nevnte vertøysettet)

eg leste den tråden før jeg skreiv spørsmåla, og den svarte egentlig ikke så mye på det. virker som et rart valg når dere stenger noe, men det er vel sikkert subjektivt? :mrgreen:

og blir ikke en klubb det styret gjør den til.......? :twisted:
Fredrik
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

arntsen wrote:Hei ijgen

synes nope-mx5 sitt forslag virker kjempebra, ut i fra hva eg har lest så etterlyses det engasement for banekjøring og trimming.
hvorfor blir han agrepet for det??
han sier jo ikek hva klubben skal gjøre, han sier at det er noe som ville gjort at han ble med.

virker ikke som pengene brukes til noe for medlemmene........? (bortsett fra det nevnte vertøysettet)

eg leste den tråden før jeg skreiv spørsmåla, og den svarte egentlig ikke så mye på det. virker som et rart valg når dere stenger noe, men det er vel sikkert subjektivt? :mrgreen:

og blir ikke en klubb det styret gjør den til.......? :twisted:
Nope sitt forslag er ikke dumt og temaet har vi diskutert før.
Det er imidlertid endel forhold som det må tas hensyn til og som det blir litt lang å komme inn på her (bl. regelverk for arrangement av bilkjøring på lukket bane)
Men det blir feil å stille et forslag som krav for å bli medlem.

Kr. 3000,- i en engangsutgift vil si at man ville bruke opp hele årskontingenten til 15 betalende medlemmer på ett arrangement.
Hvis mindre en 15 medlemmer stiller, så betyr det at andre medlemmer vil bli sponsorer for de få.
Jeg tror fort at styret ville få kritikk hvis de ikke tok opp dette med medlemmene.
Dette synes jeg man måtte ha diskutert på et medlemsmøte først.

Medlemskontingenten brukes bl.a til:
- Å drive forumet (kostnader til web hotell o.l.)
- Trykke og sende ut medlemskort.
- Bidrag til lokalforeninger og deres møtevirksomhet (leie av møtelokale etc)
- Arrangere årsmøte (leie lokaler)
- Arrangere sommerturen
- Innkjøp av rekvisita og medlemseffekter (effektene gir også inntekt)
- Revisor

Vi i Østlandsavdelingen har jevnlige møter og treff.
Der har vi alltid vært åpne for innspill og forslag.

Som alle andre foreninger blir budsjett og regnskap behandlet og diskutert på årsmøte.
Ikke noe mystisk eller suspekt med det :roll:

Enkelte har brukt ganske mange innlegg til å kritisere klubben og begrunne hvorfor de ikke vil bli medlem.
Dette leser vi jo med en hvis interesse, men synes at innspill og bidrag som kommer fra medlemmer er viktigere.

Jeg minner igjen om at det er frivillig å bli medlem i klubben vår.
(men man kan ikke forvente å få allverden som gratispassasjer)

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by obi-one »

arntsen wrote: og blir ikke en klubb det styret gjør den til.......? :twisted:
Eller en klubb blir det medlemmene gjør det til.... 8)
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

obi-one wrote: Eller en klubb blir det medlemmene gjør det til.... 8)
Som om jeg skulle ha sagt det selv ....
:wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
arntsen
0 RPM
0 RPM
Posts: 24
Joined: 26 Nov 2011, 11:15
Medlemsnummer: 0
Location: Sauda
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by arntsen »

okei :)
Fredrik
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by biXen »

Bør vel også sies at årsmøtet tradisjonelt har vært på sommerturen og at det da normalt er noe mer enn 12 til stede.
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
Ørnbjørn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2249
Joined: 03 Nov 2010, 18:37
Medlemsnummer: 967
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by Ørnbjørn »

Er det vanlig at de som ikkje er interessert i sommertur avgir stemme på forhånd på de sakene som skal stemmes på?
User avatar
Sekretær
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 162
Joined: 13 Oct 2008, 10:36
Location: Norge
Status: Offline

Re: Klubben, innmelding, forumtilgang, årsmøte etc

Post by Sekretær »

Klubb-vedtektene sier at årsmøtet skal innkalles med 1mnd frist "i begynnelsen av sesongen".
Denne innkallingen sendes til medlemene av klubben.

Innkomne forslag til vedtak på årsmøtet sendes ut sammen med innkallingen. Så derfor må Styret først sende ut påminnelse om frist for innmelding av forslag til Årsmøtet som igjen iflg vedtektene er 31. Januar. (årsmøtet kan derved ikke holdes før 1.Mars)

Det er vedtatt at fullmakter godkjennes, så medlemmer som ikke kan delta på årsmøtet kan likevel få sin stemme med i avgjørelsen ang innsendte forslag, uansett hvor møtet holdes.

Oppi disse formalitetene er min anbefaling å huske på at denne klubben er noe vi som medlemmer driver på med fordi vi har en felles interesse av forskjellige aspekter av den fantastiske bilen Mazda MX5, at det er noe vi driver med av glede og entusiasme, og at det bidrar til en morsommere hverdag :D

Jeg ønsker innmeldte og aspirerende medlemmer Vel Møtt til årsmøter. lokaltreff, banekjøring eller hva det nå er som bidrar til din egen glede av MX5!


Mvh
Einar
Sekretær
Post Reply