Hjelp.. Ingen kjørelys whatsoever!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Hjelp.. Ingen kjørelys whatsoever!

Post by Slurfi »

Problemet har vel delvis vært til stede en stund, men ble ti ganger værre i dag. Slik det har vært så starter jeg bilen, og tåkelysene fremme kommer på, men ikke baklysene. Baklysene har kommet på når jeg vipper opp vippelyktene.

Men da jeg parkerte for ei lita stund siden i garasjen og vippet ned vippelyktene så jeg plutselig at lyset forsvant før lyktene gikk ned, så jeg prøvde å kjøre dem opp igjen.. resultat.. null lys, verken fremme eller bak.

Så nå har jeg en bil hvor BARE tåkelysene fremme lyser.. å blinklysene da men men.. kan jo alltids kjøre med nødblinken på men det er vel ikke så veldig artig..

Noen gode ideer på hva jeg kan gjøre idag for å fikse på dette? Må vel gå over alt av ledninger osv.. men noe spesifikt jeg skal se etter???

Kan vel tenke meg at det er en sikkring som er gått.. aner ikke hvor disse befinner seg eller hva jeg skal se etter...
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Sikringen er enten rett over venstrefoten din når du sitter i bilen, eller i motorrommet på motsatt side...

Høres ut som en sikring, men det kan jo være ledningene har kommet i klem eller noe, kommer an på lednings-festingen som ble gjort idet low-profile lyktene dine ble montert...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
John_91BRG
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 302
Joined: 04 Oct 2003, 02:00
Location: Hordaland
Status: Offline

Post by John_91BRG »

Høres ut som om tåkelysa dine er koblet på den berømte blå kontakten i motorrommet, og har dermed ingen sammenheng med resten av lysene.

Er enig med Espen at det er trolig en sikring som er problemet.
Husker ikke helt hvor sikringen(e) til lyset sitter, men mener det er i fotbrønnen på venstre side.
Last edited by John_91BRG on 16 Feb 2005, 15:48, edited 1 time in total.
Medlemsnr : 230
91 Mazda MX5 BRG - SOLGT

05 BMW Z4
04 Audi A4 1.9 TDI Quattro Avant
16 Opel Insignia
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Okei takk.. må jo nesten få dette i orden så jeg kan kjøre litt! Får bare håpe jeg har noen sikkringer liggende.. hvis ikke selger dem kanskje slikt på enkelte bensinstasjoner..?
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Slurfi wrote:Okei takk.. må jo nesten få dette i orden så jeg kan kjøre litt! Får bare håpe jeg har noen sikkringer liggende.. hvis ikke selger dem kanskje slikt på enkelte bensinstasjoner..?
De selger sånt på de fleste (alle) bensinstasjoner... det er værre med hovedsikringene, de må kjøpes hos Mazda og det er litt dyrt...
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Dette var merkelig dere.. sjekket alle sikkringene, dem er i orden. Baklysene funker nå, mulig jeg ikke så dem tidligere i dag siden sola stod rett på dem.

Meeen ikke noe nærlys å skryte av. Så jeg tok av kontakten og sjekka om det var strøm fremover.. jada også dette funket. Så da prøvde jeg en siste utvei å prøve med ei ny lyspære. Og hva ble resultatet.. jo lyste som bare det. Så da er spørsmålet.. hvordan i steike kan begge nærlyspærene gå samtidig???? Må ha skjedd akkurat da jeg senket vippelyktene.. merkelig. Hvor får jeg tak i slike pærer ASAP? Mekonomen, Autoparts etc.. noen som burde ha??
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

http://www.mobilsentrum.no/products.asp ... 9132114#xy

Her selger de de billig... men vi vet ingenting om kvalitet...

Funker langlysene? da kan du bare bytte om så lenge....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Slurfi
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 188
Joined: 30 May 2004, 02:00
Location: Bodø
Status: Offline

Post by Slurfi »

Langlysene funker ja, får ta å gjøre dette da. Har bestilt 4 pærer fra mobilsentrum nå.. så får vi se hvordan det går. Ble 405 kroner med porto.
1993 MX-5, Brilliant Black. Blinklys i sidespeilene. Luftinntak og lite skilt forran. Hardtop. Lexus baklykter, fjernet antenne og alt av emblemer. Low profile fra I.L. motorsport, RB intake. Borla Dual-Tip Exhaust, KYB AGX.
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Slurfi wrote:Langlysene funker ja, får ta å gjøre dette da. Har bestilt 4 pærer fra mobilsentrum nå.. så får vi se hvordan det går. Ble 405 kroner med porto.
Da fikk du 4 for samme pris som jeg kjøpte 1 for, for en stund siden....
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
Christian
500 RPM
500 RPM
Posts: 71
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Location: Drammen
Contact:
Status: Offline

Post by Christian »

Slurfi wrote:hvordan i steike kan begge nærlyspærene gå samtidig????


Når en lyspære går får den andre et lite strømsjokk og pleier og ryke etter en liten stund.
Mulig du fikk et ekstra stort strømsjokk fordi vippelyktene trakk strøm samtidig .

Derfor er det alltid like greit og bytte begge samtidig for å ungå strøm sjokk på den nye pæra ....
Medlemsnr.:402
X 90 Miata
BMW 320i Coupe 24V
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Og når du skal kjøpe pære får du prissjokk Image

Men det var en nettbutikk som solgte de ganske billige, ca 80 kr..

edit : Ser det var skrevet litt over ja.. Mobilsentrum, hos vanlige bil butikker så ligger prisen på ca 250 kr/stk
Christian wrote:
Slurfi wrote:hvordan i steike kan begge nærlyspærene gå samtidig????


Når en lyspære går får den andre et lite strømsjokk og pleier og ryke etter en liten stund.
Mulig du fikk et ekstra stort strømsjokk fordi vippelyktene trakk strøm samtidig .

Derfor er det alltid like greit og bytte begge samtidig for å ungå strøm sjokk på den nye pæra ....
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Om du kjenner noen som kjenner noen så koster ei sann osram pære bare 120 kr på bilextra;)
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Hva koster den hvis jeg ikke kjenner noen da ??
glaibilenmin wrote:Om du kjenner noen som kjenner noen så koster ei sann osram pære bare 120 kr på bilextra;)
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Post by EspenAndre »

Vidar wrote:Hva koster den hvis jeg ikke kjenner noen da ??
glaibilenmin wrote:Om du kjenner noen som kjenner noen så koster ei sann osram pære bare 120 kr på bilextra;)
sist jeg sjekket: ca. 400,-
omtrent det du kan få en sonefri DVD-spiller for.... ikke nødvendigvis kvalitet men det funker ....noe er galt i samfunnet!
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

Tror det var ca 280kr
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
Post Reply