Bestilling av deler fra utlandet

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Pelle »

reidunn wrote:Takk, det var oppklarende.
Jeg er uansett dritirritert på all frakt og avgifter vi må betale, og nå når våren kommer skal jeg begynne med poste restante i Charlottenberg..Så får jeg meg en fin liten biltur på kjøpet.

Nå har jeg det jeg trenger (enn så lenge...), og handler bare med firmaer som skriver ned verdien på pakken. Mx5heaven i England er supre sånn. CabrioWorld også.

Reidunn
Nå må du huske på Reidun at det er ikke så mye å spare dersom du bestiller varer fra innenfor EU
(Tyskland, England)
Når det sendes til Sverige trekker de ikke fra egen moms slik de gjør når de sender til Norge.
(I tillegg skal det jo fraktes over grensen :mrgreen: )
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

Pelle wrote:
reidunn wrote:Takk, det var oppklarende.
Jeg er uansett dritirritert på all frakt og avgifter vi må betale, og nå når våren kommer skal jeg begynne med poste restante i Charlottenberg..Så får jeg meg en fin liten biltur på kjøpet.

Nå har jeg det jeg trenger (enn så lenge...), og handler bare med firmaer som skriver ned verdien på pakken. Mx5heaven i England er supre sånn. CabrioWorld også.

Reidunn
Nå må du huske på Reidun at det er ikke så mye å spare dersom du bestiller varer fra innenfor EU
(Tyskland, England)
Når det sendes til Sverige trekker de ikke fra egen moms slik de gjør når de sender til Norge.
(I tillegg skal det jo fraktes over grensen :mrgreen: )
Så lenge verdien på det man henter i Sverige er under 6000,- så må man ikke momse det inn.
(Egentlig 3000 om man er ute under 1 døgn, men i praksis er det som regel 6000,-).
Fra Tyskland sparer man raskt litt, siden de har en del lavere moms, og frakt fra Tyskland til Sverige er latterlig billig.
Ser jo det hos Mx5parts også, frakt til sverige er nesten halve prisen en til Norge.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Pelle »

En annen ting man må huske på, som jeg har nevnt tidligere (bitter erfaring), er at dersom
sender bruker type DHL eller lignende, krever de underskrift av mottaker.
Altså leverer de ikke pakken ut til postkontoret.
Den blir derimot liggende på et eller annet sentralt lager. I mitt tilfelle i Stockholm.
Avklar ved bestilling at det går med vanlig post.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
reidunn
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 351
Joined: 27 Jun 2010, 21:48
Medlemsnummer: 871
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by reidunn »

nope-mx5 wrote:
reidunn wrote:Takk, det var oppklarende.
Jeg er uansett dritirritert på all frakt og avgifter vi må betale, og nå når våren kommer skal jeg begynne med poste restante i Charlottenberg..Så får jeg meg en fin liten biltur på kjøpet.

Nå har jeg det jeg trenger (enn så lenge...), og handler bare med firmaer som skriver ned verdien på pakken. Mx5heaven i England er supre sånn. CabrioWorld også.

Reidunn

Jeg trekker tilbake ALT jeg har sagt. Jeg har ombestemt meg. Måtte bare tenke meg litt om og høre på andre.
Vi har billige biler, og er jo faktisk så heldige at vi kan kjøpe billige nye og brukte deler i utlandet. Var på posten igjen i dag og hentet nok en pakke, og måtte jo bare betale 250 i moms.
Nå er stua mi tremmende full med skjermer, frontfanger, lippe, felger, mudguards, stash og all mulig kos det er mulig og tenke seg. Jeg og hundene har en liten sti frem til sofaen. O lykke.
I løpet av noen dager blir alt hentet og bilen blir som ny. Mer skal det bli, og jeg skal selvfølgelig handle med alle slags firmaer, jeg :D Det var jo dustete å tenke seg noe annet. Hmfr.

Reidunn :oops:
Miata 96 m-edition 1,8 (Starlight Blue Mica) NyPettersen
Miata 94 m-edition 1.8 (Montego Blue Mica) Pettersen
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Steinar »

Bra Reidunn.
(Kan du ikke ta deg en alvorsprat med kona mi også.)

Steinar
(PS: Begge hundene og ungene er enige med meg.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
knutjv
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 282
Joined: 25 Aug 2010, 16:05
Medlemsnummer: 890
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by knutjv »

Det å betale moms og et ekspedisjonsgebyr er helt greit. Det som IKKE er så hyggelig er at enkelte transportører tar 7-800 kr for å beregne og innkreve momsen. Enkelte transportører prøver også å innkreve moms når verdien er under kr. 200, noe som er feil. Men dersom verdien er over kr. 200 skal det riktignok beregnes moms av verdi pluss frakt. Hurra.
Jeg har handlet mye fra utlandet de siste årene. (Gamle lekebiler og i en periode masse Vespadeler, nå erstattet med MX-5 snadder) Ut fra det jeg har erfart bør man sørge for at avsender bruker posten, de er billigst på beregning og innkreving av momsen.
Alle forsendelser av litt verdi får jeg sendt til Strømstad dersom de kommer fra EU land.

Knut
2006 Volvo C70 2.4i 170 hk
2005 VW Transporter T5 Doka 1,9 TDI 145 hk
2004 Volvo V70 2,4 D5 210 hk
Altfor mange 60-talls Øglænd-sykler
X 2002 NBFL 1,6 "Rødhette"
X 1996 NA 1,6 "Lille Rø"
X Diverse bruksveteraner
X masse forskjelligeCitroen
Geir
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 21 Mar 2011, 10:29
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Geir »

Bestilte altså stylingsett fra Gomiata.com 3 januar og ble belastet for ca 4000 kr.
Den dag i dag er det fortsatt ikke mottatt.Etterlyste det flere ganger og i mars fikk jeg en beskjed om at det var sendt 11.03 og fikk oppgitt trackingnr.Hos adcom som de hevder er transportør.Når man legger inn nr finner den selvsagt ikke noe på dette trackingnr. Har sendt uendelig mange mail og sist for en uke siden der jeg etterlyste pakken.Fikk da beskjed om at de skulle sjekke det samme dag og gi tilbakemelding....Har fortsatt ikke hørt noe tross nye mailer og har vel gitt dem opp.Er det noen som vet hvor man kan henvende seg hvis man mener seg lurt og blitt belastet kredittkort?
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by LoKi »

Hadde nesten samme opplevelse med Gomiata, råtten kundeservice og dårlig oppfølging av sendinger.
Når de endelig fikk ut fingern, så gikk alt smurt, men det virker som de har et stort problem med kundehenvendelser.

Jeg handler aldri derfra igjen.

(Jeg bare maste på dem til de våkna, så jeg er ikke sikker på hva du kan bruke for å gi dem et tupp i rævva.)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
biXen
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3347
Joined: 13 Apr 2004, 02:00
Medlemsnummer: 999
Location: Stavanger
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by biXen »

Lettest å ordne sånt gjennom Paypal, så jeg anbefaler å betale med det i de tilfellene man kan.

Alternativet er vel å gi beskjed til banken du har kortet gjennom som så tar det med VISA. Men det tar nok lengre tid, og jeg ville ikke gjort det med mindre du har gitt dem HELT opp. (det har du kanskje med tanke på tiden som har gått)
Mazda RX-8 GT HP 2004 Winning Blue
x Mazda MX-5 1,6l 2000 Brilliant Black

Webdesign blog
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

biXen wrote:Lettest å ordne sånt gjennom Paypal, så jeg anbefaler å betale med det i de tilfellene man kan.

Alternativet er vel å gi beskjed til banken du har kortet gjennom som så tar det med VISA. Men det tar nok lengre tid, og jeg ville ikke gjort det med mindre du har gitt dem HELT opp. (det har du kanskje med tanke på tiden som har gått)
Om han har betalt med paypal, så er det nok for sent å klage den veien.
De avviser vel alle henvendelser som går på transaksjoner som er eldre en 45 dager mener jeg.

Jeg hadde ringt til selger (om det er firma), og snakket med de direkte.
Mail er ikke tingen til alt.
Om ikke det hjelper, så hadde jeg tatt det med din egen bank/Visa/Mastercard.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Geir
0 RPM
0 RPM
Posts: 7
Joined: 21 Mar 2011, 10:29
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by Geir »

Go Miata har enda ikke skaffet det jeg har betalt for!Vi skriver i dag 21 Juni og status er at ingenting er mottatt.Ringte for ca 3 uker siden og de skulle sjekke hva som var skjedd.7 juni fikk jeg en mail fra en "kundeansvarlig" som beklaget så mye og skylder på fraktselskapet som har rotet bort pakken.Men jeg skulle bare ta det rolig fordi ny pakke allerede var på vei til meg og trackingnr. skulle jeg også få på mail straks de fikk det fra fraktselskapet.Har fremdeles ikke mottatt noe nr. og sendte ny etterlysning for 2 dager siden.Bestilt og betalt ca 6000,- inkl frakt 3 Januar og 21 Juni er det fremdeles ikke mottatt.Det kaller jeg god service!
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by caLitri »

Stjeler denne tråden siden den passer fint til mitt tema.

Jeg bestilte for litt siden bremseklosser og skiver fra mx5parts.
Leveringen gikk knirkefritt.

Problemet kom når jeg fikk regning av UPS for fortolling og moms.
Prisen på pakken ink frakt er 189 pund = 1 690 nok

Prisen på mva er nesten 1900 nok ink fortollingsavgift på 150,-

UPS mener at verdien på pakka var satt til 675 pund og ikke 189 pund.
mx5parts mener hardnakket at den var satt til 189 pund.

Hva gjør jeg egentlig nå? venter på fakturaen mx5parts har gitt til UPS. men regner da med at det 675 pund på siden UPS har "trippel sjekket"

Er ikke snakk om og betale mer for MVA en jeg gjorde for delene...
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by nope-mx5 »

caLitri wrote:Stjeler denne tråden siden den passer fint til mitt tema.

Jeg bestilte for litt siden bremseklosser og skiver fra mx5parts.
Leveringen gikk knirkefritt.

Problemet kom når jeg fikk regning av UPS for fortolling og moms.
Prisen på pakken ink frakt er 189 pund = 1 690 nok

Prisen på mva er nesten 1900 nok ink fortollingsavgift på 150,-

UPS mener at verdien på pakka var satt til 675 pund og ikke 189 pund.
mx5parts mener hardnakket at den var satt til 189 pund.

Hva gjør jeg egentlig nå? venter på fakturaen mx5parts har gitt til UPS. men regner da med at det 675 pund på siden UPS har "trippel sjekket"

Er ikke snakk om og betale mer for MVA en jeg gjorde for delene...
Klart du ikke godtar dette.
Du skriver enkelt og greit ut kvittering fra siden til mx5parts, og skriver ut kontoutskrift, også sender du det til ups, og ber de fikse opp i feilen sin.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: Bestilling av deler fra utlandet

Post by caLitri »

nope-mx5 wrote:
caLitri wrote:Stjeler denne tråden siden den passer fint til mitt tema.

Jeg bestilte for litt siden bremseklosser og skiver fra mx5parts.
Leveringen gikk knirkefritt.

Problemet kom når jeg fikk regning av UPS for fortolling og moms.
Prisen på pakken ink frakt er 189 pund = 1 690 nok

Prisen på mva er nesten 1900 nok ink fortollingsavgift på 150,-

UPS mener at verdien på pakka var satt til 675 pund og ikke 189 pund.
mx5parts mener hardnakket at den var satt til 189 pund.

Hva gjør jeg egentlig nå? venter på fakturaen mx5parts har gitt til UPS. men regner da med at det 675 pund på siden UPS har "trippel sjekket"

Er ikke snakk om og betale mer for MVA en jeg gjorde for delene...
Klart du ikke godtar dette.
Du skriver enkelt og greit ut kvittering fra siden til mx5parts, og skriver ut kontoutskrift, også sender du det til ups, og ber de fikse opp i feilen sin.

-n
Har fått svar fra UPS nå. Det var mx5parts som har gjort feil. Og UPS kan ikke gjøre noe.
Men har fått vite hvordan jeg sender søknad for og få tilbakebetalt MVA :S
Mye stress som er unødvendig...
1999 10th Anniversary 3162/7500
Post Reply