KnutHs 10th Anniversary

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

KnutHs 10th Anniversary

Post by KnutH »

Min lille blå startet sin tur mot de 100.000 kilometrene den ganske nylig har passert i Tyskland, nærmere bestemt i Bredenborn. Første eier var faktisk AVIS Bilutleie der nede, heldigvis så skal det mye til for å ta knekken på en MX-5! Den ble tatt inn til Norge i januar 2003, og har fram til i fjor sommer gått i bergensområdet. Den ble så kjøpt av forrige eier som tok den med seg til trøndelag, før jeg kjøpte den i juli i år.

Utgavene som ble solgt i blant annet europa ble levert med en gaveeske som inneholdt en 10th AE modellbil, to Seiko klokker med Miata-logo på urskiven og inngravert "MX-5 Miata 10th anniversary" på baksiden av urkassen sammen med Mazda-logoen, nummerert sertifikat samt nummerert nøkkelring. Jeg mangler nøkkelringen, dameuret og esken men fikk med resten, det er ikke så verst med tanke på at bilen antakelig har hatt 4-5 eiere.

Image

Bilen bærer preg av å ha vært godt vedlikeholdt, og de originale felgene fulgte også med. Disse har riktignok det klassiske problemet med irr under klarlakken og har noen småsår her og der, men jeg har planer om å pusse de opp i løpet av vinteren. Tips til fremgangsmåte på dette mottas med stor takk!

Image

Nei, dette er ikke bilen min! Det viser derimot hvordan de originale felgene ser ut. Jeg har dessverre ikke tatt noen ordentlige bilder av bilen enda, men jeg satser på at det ordner seg før jul.
Last edited by KnutH on 26 Nov 2009, 11:57, edited 1 time in total.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Prosjekt bilstereo

Post by KnutH »

Godlyd i bilen

Det er bare å inrømme det, standardhøyttalerene som ble levert på NB høres rett og slett grusomme ut, spesielt den gneldrete, billige piezo-diskanten.

Image

Slikt søppel fortjener ikke annet enn døden

Image

Sånn, nå følte jeg meg plutselig lettere til sinns, og kunne begynne å tenke på hvordan jeg skulle lage godlyd i skuta. Jeg hadde forsåvidt enkle kriterier:
-Fokus på lydkvalitet fremfor kvantitet, men fortsatt bass som kjennes
-Skjult montering, ingen hulltaking eller kabling som synes
-Montasjen skulle ikke oppta noen plass som kunne utnyttes til bagasje

Høres enkelt ut, ikke sant? Jeg kan si så mye som at det gikk med mye tid bare til planlegging og valg av komponenter basert på kravene jeg hadde. En forsterker er et must hvis man skal ha kvalitetslyd, jeg tenkte opprinnelig å plassere denne i "tunnellen" mellom bagasjerom og kupe, men fant fort ut at en forsterker som passet inn der ikke hadde hverken kvalitet eller effekt nok til at det kunne fungere på noe vis. Reservehjulsbrønnen, mon tro? Nei, da måtte jeg ha tatt fram vinkelsliperen og skjært bort bøyla som holder reservehjulet, og slik kan man ikke gjøre med en 10th AE. Jeg funderte ogå på å plassere den under setet, noe jeg droppet enda fortere da jeg oppdaget at man knapt får fingrene under stålet der. Så kom jeg på å kikke bak hanskerommet, og der var det jo plass! Jeg hadde først en dynaBel BF0802 i tankene, muligens sammen med 8" høyttalere i dørene siden jeg ville ha bra trøkk i bassen.

Image

Men nå er det engang slik at 8" ikke er spesielt gode på mellomtone da. Etter en tur til dynaBel og en prat med Nils der, havnet jeg til slutt på et Seas Lotus Performance 6,5" sett i stedet, og vraket dynaBel-forsterkeren til fordel for en Genesis Profile Two som de hadde på kampanjetilbud til en svært hyggelig pris. I samme slengen fikk jeg "lurt" dama til å lange ut 4 laken for høyttalere til Xedosen hennes også. De ligger forøvrig pent innpakket i eskene sine enda. :oops:

Image

Demping må også til hvis man skal få noe ut av komponentene man kjøper. Butylmatte på rull fra Audiosystem ble kjøpt inn (http://www.mamut.net/controls/shop/shop ... 26&gid=318). Noe rimeligere og litt tykkere enn Vibroplast fra STP. Jeg var også ute etter Splen og Bitoplast, og tok meg en titt hos Bilradiospesialisten i Trondheim. Det viste seg at elutstyr.no tok ganske nøyaktig halv pris for begge produktene, disse ble selvfølgelig heller bestilt der. I tillegg ble grovkalibret trelags dempematte fra Biltema kjøpt inn for demping rundt hjulhus og vegg bak setene.

Demping, ja. Blikket som dørtrekket, høyttalerene og innmaten som finnes i resten av døra er festet på er mildt sagt skjørt. Her måtte det butylmatte til, i både to og tre lag. Den er heldigvis lett og fin å klippe i, og myk å klistre rundt profiler og hjørner.

Image

Før jeg gjorde noe som helst med "ytterstålet" bak fuktsperra dro jeg på med kaldavfetting, børste og hageslange inni dørene for å fjerne tectyl og anna gammel drit. Etter en god tørk og litt gnukking med rødsprit var det tid for å legge butyl her også. To lag, mellom kollisjonsbjelkene.

Image

Ett lag Splen måtte også til, utenpå butylmattene. Dette var noe seigt svineri å klippe i, men det utgjorde en stor forskjell lydmessig, både med hensyn til veistøy og resonans.

Image

Diskantmontering ble litt mer arbeidssomt enn jeg trodde. Den pinglete piezosaken fra mazda bygger nesten ingenting, så det måtte en god runde med bøying og brekking til før jeg fikk braketten til å passe. Jeg skjærte ut en bit med Bitoplast som jeg klistret på diskantåpningen før jeg skrudde fast den nye diskanten for å unngå skrangling.

Image

Image

Selv om jeg hadde gått for 2,5mm2 høyttalerkabel ble trekkingen av denne et helkveldsprosjekt. De som har prøvd seg på kabeltrekking på en NB nikker nok med et lite smil nå, tenker jeg. Her er det trangt, og du må gjennom denne kontakten:

Image

Hmmm... det var vanskelig ja. Høyresida gikk forholdvis greit, men jeg hadde litt problemer med å få kontakten til å sneppe fast i karosseriet igjen. Dette viste seg å være på grunn av en bitteliten plasttapp som jeg hadde bøyd bort, når den ble satt i riktig posisjon gikk det fint. På venstresida måtte jeg til slutt skru av hele døra for å få nok plass til trekkingen.

Image

Å trekke to separate kabler til hver dør gjennom helveteskontakten tror jeg rett og slett er umulig, delefilteret måtte derfor plasseres i døra.

Image

Der kan det selvfølgelig ikke leve sånn helt uten videre, her måtte det fikses kondom! Man tager 1 stykk solid svartsekk, klipper av et hjørne, putter filteret oppi og stripser litt...

Image

Deretter tager man en generøs dose med silikon og sørger for å trykke klisseriet inn i alle kriker og kroker...

Image

...etterfulgt av en strips til. Jeg festa filteret med mere strips, hvordan skulle man klart seg uten? :) Her har også adapteret til høyttaleren kommet på plass. Uttaket i døra er som sagt for 8" høyttalere, de jeg monterte er på 6,5".

Image

Image

"På en sagbukk fra IKEA..." :P

Image

Slik ble det seende ut. Jeg brukte MDF til å lage adaptrene, noe jeg angrer litt på. De fikk seg riktignok fire lag med lakk, men det vili nok fortsatt trekke vann inn gjennom skruehullene på baksiden. Hadde jeg bare hørt på kameraten min som anbefalte vannfast kryssfinèr og hadd tålmodighet til å skaffe det...

Image

Jeg foretok også en "dempeaksjon" for å redusere lyd fra bagasjerom og hjulhus. Tepper, hattehylle og det meste ble fjerna og dempet etter beste evne med diverse materialer. Det hadde en viss effekt, men var på langt nær så effektivt som jeg trodde. Det var iallefall greit å få litt masse på dekslene over og rundt bensintanken, toppdekselet her oppførte seg som en kraftig stortromme! Bilen ble helt fri for lavfrekvent "romling" når man kjører på ujevn vei og i humper, så det var da ikke helt bortkastet. Det ble dessverre ikke tatt noen bilder mens jeg gjorde dette.

Endelig var det tid for å starte på det jeg synes er morsomst, nemlig montasje av forsterker, spiller og tilhørende kabling. Vel, spilleren er forsåvidt den samme som stod i bilen da jeg kjøpte den, men ut måtte den uansett.

Image

Her ble det visst ikke tatt så mye bilder gitt, var vel ivrig på å få lyd i kjerra. Her er forsterkeren hengt på plass fra en bolt som stikker ut fra torpedoveggen, jeg brukte patentbånd type grovt fra Biltema, borret et hull midt i festebraketten på forsterkeren og skrudde det hele sammen. Vifta ble tatt ut for å komme til oppi der på fornuftig vis. Strømkabelen ble trekt rett fra batteriet og passet perfekt inni "trekkrøra" under teppet ved dørstokken på høyre side.

Image

Image

Image

Forsterkeren måtte festes i underkant også, samme patentbånd ble brukt. Her hadde Mazda laget noen kjekke slisser i staget under hanskerommet slik at jeg kunne feste den på en enkel og nesten usynlig måte.

Image

Se, en forsterker! Eller...?

Image

Og lyden ble bra, den. Etter å ha fått spilt til diskantene og justert EQ litt låter det riktig så pent. Veldig presis og fin bass, myk mellomtone og detaljert, men ikke for hard diskant. Og det spiller faktisk en god del høyere enn jeg forventet også. Det gikk med mange kvelder over en periode på rundt 3 uker, men slikt glemmer man fort når sluttresultatet svarer til forventningene. Det neste som står på ønskelista nå er en Pioneer P88 RSII CD-spiller, men det er en annen historie.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by Harald »

kul plassering av forsterker (jeg hang boksen til motorstyring på samme sted).. og så ut som gjennomført arbeid på resten og. bra komponenter og så tipper dette låter veldig mye bedre enn det orginale ja :D
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
caLitri
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 504
Joined: 05 Oct 2007, 22:56
Location: Lillestrøm
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by caLitri »

Velkommen til 10tha klubben :)
Begynner å bli mange her nå.

Så ut som en fin bil. og er misunnelig på nye anlegget ditt!
1999 10th Anniversary 3162/7500
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Skikkelig dyr dritt

Post by KnutH »

Å jobbe på et kontor som har ei søppelfylling som en av de nærmeste naboene er ikke alltid like stas. Fra tid til annen kommer det et gufs eller to med god, gammeldags søppellukt forbi kontorvinduet, men det verste er alle de flygende uvesenene i området som finner det for godt å bruke parkeringsplassen vår som latrine. Det hender rett som det er at en måse eller ei kråke får inn en fulltreffer på MX-en min, vanligvis går dette ganske greit med en kjapp runde med høytrykksspyleren og en vask etterpå. Det gjorde det ikke i dag gitt. Ei velplassert ruke på panseret mitt som lå igjen fra i går ble i dag vasket av, dessverre var det ikke bare fugledritten som forsvant, men mesteparten av klarlakken under også.

Image

Image

Image

Image

Som jeg fryktet, så utgjorde iherdig gnukking med Klasse AIO dessverre ingen stor forskjell

Image

Jeg har diverse kuttepolisher, pads og en god maskin som nok kan pynte på skaden, men klarlakken er uansett rasert. Blir nok å se seg om etter et lakkverksted som kan ta hele panseret. Det trenger forøvrig ei lakkering, den forrige lakkjobben som ble utført er av heller tvilsom karakter, hele panseret er fullt av småstøv i lakken. Riktignok ikke synlig for den som ikke bryr seg, men det gjør jo jeg... Det er også en god del riper etter uvøren vask og polering av forrige eiere, disse fikk jeg bort mesteparten av da jeg hadde en 14-timersøkt i garasjen i vår, men noen riper var såpass dype at jeg måtte nærmest ha polert bort klarlakken for å få de helt vekk.

Image

En kollega fikk faktisk ei solid ruke midt i matfatet på onsdag da vi satt ute og spiste lunsj, tror jammen jeg hadde valgt det framfor ei midt på panseret mitt når jeg ser hvor ille det kan utarte seg. Noen som har ei hagle til låns?
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by Stehu »

Spennende anlegg du har der! Tipper det spiller tre ganger bedre enn den originale dritten ja. Nå er forskjellen mellom NA og NB dag og natt så du kan bare forestille deg hvor rævva NA eiere har det! Har du etterforsket mer på den sport bilen du hadde engang? :)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
EatonMiata
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 254
Joined: 13 Feb 2009, 21:38
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by EatonMiata »

Stehu wrote:Spennende anlegg du har der! Tipper det spiller tre ganger bedre enn den originale dritten ja. Nå er forskjellen mellom NA og NB dag og natt så du kan bare forestille deg hvor rævva NA eiere har det! Har du etterforsket mer på den sport bilen du hadde engang? :)
NA eiere har det vel egentlig helt topp - fordi de aller fleste kjøper bilen på grunn av ALT ANNET enn steroanlegget - og da er den jo best 8)

Skal man høre musikk er vel ikke MX5 bilen i det hele tatt ......
1994 MX5 NA 1.8 Silverstone grey Eaton MP62 supercharged
MX5/Miata er vakker - skal du ha "styling" -kjøp heller Opel Ascona 1977....
User avatar
Fred
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1902
Joined: 01 Oct 2005, 02:00
Medlemsnummer: 518
Location: Hønefoss
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by Fred »

En 10th jeg faktisk ikke har lagt merke til enda! Sikkert fordi den ikke har blitt oppdatert på 2-3 måneder. Morro.
En av de få tingene jeg har lyst til å gjøre på min er å oppgradere anlegget, men blir nok først når jeg vinner i lotto... mye annet som blir prioritert først enn bilen merker jeg.
x 1999 MX-5 NB - 1.8l - 10th Anniversary Edition
x 1993 Miata NA - 1.6l - Limited Edition
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by KnutH »

Stehu wrote:Spennende anlegg du har der! Tipper det spiller tre ganger bedre enn den originale dritten ja. Nå er forskjellen mellom NA og NB dag og natt så du kan bare forestille deg hvor rævva NA eiere har det! Har du etterforsket mer på den sport bilen du hadde engang? :)
Det fungerer greit, kan man si. Jeg fikk tak i Pioneer-spilleren jeg ønsket meg til halv pris, det gjorde susen. Har ikke sjekka opp om min gamle svarte enda, men det var forøvrig ikke en sport... Du kan jo høre med firmaet selv; http://www.gulesider.no/firma/lervik-be ... 0001242293
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
_mx5_Rune_
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1494
Joined: 23 Jul 2005, 02:00
Medlemsnummer: 542
Location: Senja/Tromsø
Contact:
Status: Offline

Re: KnutHs 10th Anniversary

Post by _mx5_Rune_ »

Pen bil, jeg digger interiøret i 10th anniversaryene og denne så jo rimelig strøken ut innvendig.
Ser ut til at du gjør grundig arbeid på stereobiten. Ikke alle har skjønt det at arbeidet rundt komponentene er minst like viktig som selve komponentene.

Det er trangt i dørkontaktene ja. Nå har jeg NA da, men kan skrive under på at det går tett i tett med kabler inni der (2x frontsett og 2x diskanter i døren og alle delefiltrene liggende under dashen) :P

EatonMiata wrote: Skal man høre musikk er vel ikke MX5 bilen i det hele tatt ......
At det er umulig å få god lyd i mx5 er vel en sannhet med modifikasjoner. Bilen jeg eier vant SQ NM i bilstereo for ca ti år siden. I min tid som eier av bilen har den hevdet seg greit i de få EMMA konkurransene jeg har deltatt i (tre andreplasser), dette på tross av at jeg har hatt rimelig gamle komponenter og med en headunit uten fancye ting som tidskompansering og andre ting som ligger langt over mitt nivå.. :P men at det er vanskelig å få til god lyd i en kabriolet skal vi være helt enige i :)
Følelsen av glassklar lyd blandet med "ulydene" fra kjøring uten tak på en fiin sommerdag er faktisk både behagelig og ganske sjarmerende :)
- 91mod. Mx5, "go-bilen" http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic.php?t=3394
- 94 mod Accord Coupe "prosjekt rust"
- 12 mod i40 premium
x 90mod Miata http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... 19&t=16176

medlem nr 542
Post Reply