Mig sveis uten gass,,

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Mig sveis uten gass,,

Post by Miatapowers »

Hei er det noen sveisere på forumet her,, eg har nå ett mig apparat så sveiser rimelig bra, men gassflasken eg fikk av en kompis er desverre tom nå, og sitter å fundere litt på å gå over til fluss tråd, (rørtråd),
Men blir det greit å sveise med.. Eg skal jo ikke sveise så mye da, finnes ikke noe rustskade på min bil, men skal tilpasse noen dørpaneler og må lage noen fester, så man må sveise på litt dill og dall.
Eg har hørt man bør bytte polarietet på polene.. Er det ellers noe å passe på..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by siemens »

Jeg er forsovit sveiser (lang historie) sveisene blir ikke så pene som med mig, du må sveise litt med rørtråd føre det blir pent å holdbart. Jeg hadde heller byttet den gassflaska med en ny full flaske. Det er ikke dyrt med gass.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by Miatapowers »

siemens wrote:Jeg er forsovit sveiser (lang historie) sveisene blir ikke så pene som med mig, du må sveise litt med rørtråd føre det blir pent å holdbart. Jeg hadde heller byttet den gassflaska med en ny full flaske. Det er ikke dyrt med gass.
Blir dyrt med mitt forbruk å leie en flaske,, en annen ting uten flaske er at apparatet blir lettere å dra med seg... men tror nok også det blir bedre med flaskegass ja,, har prøvd engangsflaske, og det var ikke noe..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
Agility
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1680
Joined: 06 Jun 2009, 16:10
Medlemsnummer: 813
Location: Jeppedalen, Hurdal
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by Agility »

Du får vel sveisetråd du ikke trenger gass til...
-10 MX-5 NC PRHT Storm
-92 Jaguar XJS V12 convertible -It's a JÆÆÆG....
-17 Kia Soul EV -Batteribil
-15 MB GLK 220cdi 4Matic -Bikkjebil
[X] -91 MX-5 kompressor IL Tempo... -Lekebil
[X] -90 Miata Mazdarati
[X] -93 Miata SE Special
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by Miatapowers »

Agility wrote:Du får vel sveisetråd du ikke trenger gass til...
Ja det er slik fluss tråd det, eller rørtråd for dem så kaller det for det, en tråd fyllt med pulver så lager gass i forbrenningen, noen mener det er bra greier, andre hater det som pesten,, :D Eg sveiste mye med rørtråd når eg bodde i bærgen og bygde liftrigger til borring i tunell, men da hadde vi gass i tilleg og plater på 10mm pluss, så det er muligens ikke sammenlignbart,, .. eg skal jo bare sveise tynnplater på bil, og eventuelt gjerdestolper, eller lage verktøy som eg gjør innimellom,. :D
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
siemens
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1657
Joined: 01 Oct 2006, 02:00
Medlemsnummer: 623
Location: Svelvik
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by siemens »

Ja da har du noe erfaring med rørtrå, så da hadde jeg gitt det en sjanse. Jeg har sett sveiser som er både bra og direkte livsfarlig på rørtråd. Så lenge du ikke skal ha bærende sveiser hadde jeg gitt det en sjans. Hvor mye koster det i leie for en flaske hos deg? De engangs flaskene er ikke det samme som leieflaske, har også fått dårlig resultat med de flaskene.
Svelvikramp

92 1,6 mx5
2000 suzuki grand vitara
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by Miatapowers »

Fant en artig side, her ser man hvordan det blir med og uten gass, og vist eg klarer like fine sveiser så dette uten gass, så er eg villig å prøve, det koster iallefall ikke all verden for tråd for å prøve da..
http://www.learn-how-to-weld.com/mig-we ... -wire.html
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
S.F
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 279
Joined: 01 Jan 2009, 02:22
Location: Ålgård
Status: Offline

Re: Mig sveis uten gass,,

Post by S.F »

Det er ikke bra, rent teoretisk.. men sveising av tynnplater er ganske basic, sålenge du har gjennombrenning.. og gjør godt rent før og etterpå... så er du ca i mål.
Men det er jævlige greier å jobbe med.. tregt, stygt og dårlig (generelt)

Man kan ikke sammenligne det med metallpulver fylte tråder.. o.l(rørtråd med gass utenom)

men, alt går.. det viktige er å gjøre godt rent, ikke sveise i slagg...
mmmmmm...
Post Reply