Hjelp - støtdempere bak!

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

Prøver å bytte støtdempere bak idag, men blir ikke klok på dette.
Noen som har noe formening om hvordan den nedre skruen i demperen sitter?

Rustløser / varmet opp skruen er gjort, men den sitter fortsatt....dvs jeg klarer og dra den noen millimeter med skralle, men i bakkant ser det
ut til at den sitter i noe form for stoppskive?? som holder imot.

Har ikke tørt og dra mer.....redd for at det skal ryke...
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Leo91BRG »

Var tråkk å dra ut på min, når den ble bytta for nrte gang forrige uke, men skal være å bare dra ut, når du har skrudd ut bolten, med ganske laange gjenger.

Kan være det hjelper hvis du finner en brekkjern/en passende lang stiv bjelke eller noe, stikke den inn mellom oversiden av bærebrua, og bendt i mot helt inni der den er festa til bilen, slik at du får bendt/holdt bærebrua litt ned, hvis godsakene står litt i spenn. Eller en kompis til å lene seg litt pån mens du drar ut bolten.

Ellers tror jeg den er bare tråkk, og henger litt i gummiforingen.


Edit: Sorry, forsto det som at du hadde skrudd ut alle gjengene, men at det fortsatt var tråkt å få ut bolten. Har du løsna skruene på toppen først? Ellers så var det ikke noe stoppskiver på min i allefall. Men kan nok sitte hardt som f
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

Har vel ordnet seg så langt. Bolt satt som f.., og alt er løsnet...
problemet nå er at pakning i demper og hylsa skruen sitter i henger sammen hele veien, og det er jo ikke akkurat lett og komme til i bak kant for å få slått ut skruen. Mutter har jeg fått løsnet og tatt av..
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by obi-one »

Hvis det er NEDRE bolten i støtdemperen vi snakker om, så oppfatter jeg det slik at det er sveiset fast en mutter i nedre hjelperamme, og at bolten demperen er festet med nede går igjennom demperen, og inn i hjelperamma, der den festes i mutteren som sitter sveiset fast. Skjønner ikke helt hvordan du har fått løsnet "mutteren" da.... :shock:

For å få ut fjær/demper comboen (hvor du IKKE skal løsne den midterste mutteren OPPE, bare de små på hver side), så må du løsne den bolten som kobler krengestaget til nedre bærearm, og så bøyer du ned nedre bærearm med en lang stang (latmannsarm), slik at du får lirket fjør/demper saken ned og ut av åpningen i karroseriet. (Da slipper du å bruke fjærklemmer før demper/fjær saken er ute av bilen, og det blir mye lettere å komprimere fjæra)

Vanskelig å hjelpe deg mer uten å se bilder av hvor det "butter"..... :wink:
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by nope-mx5 »

På min så har den nedre mutteren som skal sitte fast løsnet, så man må holde den igjen med fastnøkkel el.no.
Om ikke så løsner den bare litt, så den får plass til å spinne rundt, om jeg ikke husker veldig feil.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

obi-one wrote:Hvis det er NEDRE bolten i støtdemperen vi snakker om, så oppfatter jeg det slik at det er sveiset fast en mutter i nedre hjelperamme, og at bolten demperen er festet med nede går igjennom demperen, og inn i hjelperamma, der den festes i mutteren som sitter sveiset fast. Skjønner ikke helt hvordan du har fått løsnet "mutteren" da.... :shock:

For å få ut fjær/demper comboen (hvor du IKKE skal løsne den midterste mutteren OPPE, bare de små på hver side), så må du løsne den bolten som kobler krengestaget til nedre bærearm, og så bøyer du ned nedre bærearm med en lang stang (latmannsarm), slik at du får lirket fjør/demper saken ned og ut av åpningen i karroseriet. (Da slipper du å bruke fjærklemmer før demper/fjær saken er ute av bilen, og det blir mye lettere å komprimere fjæra)

Vanskelig å hjelpe deg mer uten å se bilder av hvor det "butter"..... :wink:
Jeg hadde også trodd at mutter var / skulle vært sveiset fast. Det er samme mutter vi mener, men hos meg var den altså løs...demper er løsnet og ute på toppen, problemet er å få ut skruen nede, selvom mutter er borte. Tar en tur ut igjen nå...
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

nope-mx5 wrote:På min så har den nedre mutteren som skal sitte fast løsnet, så man må holde den igjen med fastnøkkel el.no.
Om ikke så løsner den bare litt, så den får plass til å spinne rundt, om jeg ikke husker veldig feil.

-n
Er nok dette som har skjedd på min også, men man har ikke sjans til å holde igjen med fastnøkkel der, men som sagt det er ikke der problemet er nå. Nå er det faktisk å få skruen igjen demper fest...har ikke fått løsnet nok til at jeg får tak på skruen for å dra den ut, og er heller ikke muligheter å skyve den ut....
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Miatapowers »

Eg hadde samme problem på min na.. eg måtte av med hele bærebru og drivaksler.. :shock: eg måtte bytte bærebruen da dempern var fullstendig umulig å få av.. Kunne sikkert fått det til med stress, men var syk så eg tok heller å kjøpte alle bak.. og gjorde det lett og byttet dem,.
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

StianOppistov wrote:Eg hadde samme problem på min na.. eg måtte av med hele bærebru og drivaksler.. :shock: eg måtte bytte bærebruen da dempern var fullstendig umulig å få av.. Kunne sikkert fått det til med stress, men var syk så eg tok heller å kjøpte alle bak.. og gjorde det lett og byttet dem,.
Hhmm, og jeg som må bruke bilen til mandag :?
Prøvde igjen nå, men kommer ingen vei. Skrue sitter dønn i demper, så alt går rundt....

...tror det blir lørdagskveld isteden......
User avatar
obi-one
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1139
Joined: 12 Sep 2009, 22:00
Medlemsnummer: 829
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by obi-one »

Beste råd jeg kan gi er penetrerende rustløser i mengder der bolten går inn i demper, og vente til i morgen og krige videre da :evil:
Lykke til!
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Leo91BRG »

Hvis du har gitt opp å få løs elendigheta, og vil gjøre som Stian fortalte, er jeg 95% sikker på at jeg har to stk bærebruer til NA nedi vognskjulet, som du kan "låne" på ubestemt tid :D

Send meg en PM om det kan være til hjelp, så går jeg ned og sjekker 100%. Kan hente dem når du vilpå tunet i Skiptvet. Er hjemme hele helga.
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

Leo91BRG wrote:Hvis du har gitt opp å få løs elendigheta, og vil gjøre som Stian fortalte, er jeg 95% sikker på at jeg har to stk bærebruer til NA nedi vognskjulet, som du kan "låne" på ubestemt tid :D

Send meg en PM om det kan være til hjelp, så går jeg ned og sjekker 100%. Kan hente dem når du vilpå tunet i Skiptvet. Er hjemme hele helga.

Tusen takk for tilbudet :D !!!

Meget hyggelig gjort. Tar kvelden nå, men gir det et nytt tappert forsøk imorgen!
Går det ikke da, så regn med pm :D :D
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

obi-one wrote:Beste råd jeg kan gi er penetrerende rustløser i mengder der bolten går inn i demper, og vente til i morgen og krige videre da :evil:
Lykke til!
Takker. Da er det gjort, så får vi fortsette krigen imorgen tidlig :)
Leo91BRG
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 129
Joined: 30 Nov 2008, 17:11
Medlemsnummer: 752
Location: Fredrikstad
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Leo91BRG »

Var nede og sjekka. Har bare en. Venstre side, den er selvfølgelig din hvis du trenger`n, med påsveiset mutter intakt. :)
99 MX5
95 Toyota Previa
X 91BRG MX5
Larserik
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 645
Joined: 26 Oct 2007, 22:02
Status: Offline

Re: Hjelp - støtdempere bak!

Post by Larserik »

Leo91BRG wrote:Var nede og sjekka. Har bare en. Venstre side, den er selvfølgelig din hvis du trenger`n, med påsveiset mutter intakt. :)

Aah, nydelig. Sjekker ut om jeg får det til imorgen formiddag.
Post Reply