Tikkelyd fra motor :(

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

Post Reply
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Tikkelyd fra motor :(

Post by Hayaku »

Har den siste tiden begynt å legge merke til en veldig svak tikkelyd som kommer fra motoren når den er under belastning.
Trenger såvidt være nær gassen, så kommer den. Men ruser jeg mens bilen står i fri, hører jeg den ikke (så har vanskeligheter med å lokalisere den..)
Høres litt ut som når man har fått spiker/grus sittende i et dekk, så svakere enn typisk ventiltikking. Håper jeg. Lyden øker i takt, men ikke i volum med turtallet. Rundt 3000 overdøves den totalt.

Kjører 5w-30 helsyntetisk (4000km) og oljenivået er bra. Bilen er en '92 NA med 117000km på telleren.

Har ikke merket noe forskjell på motorkarakter, men kan det være ei dyse som jukser?..
Forslag?
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by MacBain »

Hayaku wrote:Har den siste tiden begynt å legge merke til en veldig svak tikkelyd som kommer fra motoren når den er under belastning.
Trenger såvidt være nær gassen, så kommer den. Men ruser jeg mens bilen står i fri, hører jeg den ikke (så har vanskeligheter med å lokalisere den..)
Høres litt ut som når man har fått spiker/grus sittende i et dekk, så svakere enn typisk ventiltikking. Håper jeg. Lyden øker i takt, men ikke i volum med turtallet. Rundt 3000 overdøves den totalt.

Kjører 5w-30 helsyntetisk (4000km) og oljenivået er bra. Bilen er en '92 NA med 117000km på telleren.

Har ikke merket noe forskjell på motorkarakter, men kan det være ei dyse som jukser?..
Forslag?
Jeg opplevde noe lignende her forleden, trodde jeg hadde fått en stor stein i dekket. Kom pluselig på at det kunne være speedometer kabelen.
Lyttet litt nærmere dashbordet, og jaggumeg var det ikke der lyden kom ifra. Fikk bytta denne å nå er alt stille :D.
Miata 1995 1.8
User avatar
midget77
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 01 Sep 2004, 02:00
Medlemsnummer: 517
Location: Fredrikstad
Contact:
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by midget77 »

Var den wiren vanskelig å skifte? Min har tikket litt til og fra i seks år, og jeg har ikke fått ut fingeren..
Thorvald
Classic red Miata 1989 prod. juni 89 -
'A' package
Rød, original hardtop.
185/60x14 på BBS-sommer og sjøstjerner-vinter
- originalt kort tonneau cover
User avatar
MacBain
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 272
Joined: 27 Mar 2010, 00:20
Medlemsnummer: 900
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by MacBain »

Gjorde det faktisk ikke selv :oops:, men fikk verkstedet til å gjøre det i samme slengen som de gjorde noe annet.
Slet i sommer med at fartsnåla vibrerte og var nærvøs, hørt ikke selve ulyden før nå nylig.

Her er en guide til hvordan det gjøres:
http://www.youtube.com/watch?v=toaLegEP ... BE&index=5
Miata 1995 1.8
User avatar
KnutH
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 468
Joined: 09 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 163
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by KnutH »

Speedometerwiren har ingenting med turtallet på motoren å gjøre, så det kan ikke være tilfelle her hvis lyden følger turtallet. Det høres mer ut som det kan være tenningsbank, som kan komme av at man kjører med for varme plugger eller at forbrenningskammeret er kokset ned. Jeg ville prøvd å bytte plugger for å se om det hjelper.
Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler
2015 MX-5 Jet Black 1,5 Sport
User avatar
Hayaku
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 147
Joined: 22 Jun 2010, 21:16
Medlemsnummer: 983
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by Hayaku »

Nei, jeg tenkte det samme angående turtallet. Lyden forsvinner også hvis jeg trykker inn clutchen i fart. Så tviler sterkt på at det har noe med speedo å gjøre.. Tror det har noe med bensin/tenning å gjøre på et vis.

Fylte forøvrig 98 på tanken for et par dager siden uten å høre noen forskjell. Om den hadde banket burde det jo hjulpet litt, men hørte ingen forskjell whatsoever.
Nå har jeg bare hatt turbobil med tenningsbank tidligere, og det både hørtes (og føltes) LANGT mer brutalt enn den ulyden jeg har nå.
Motoren fungerer forøvrig 100%, null fusking selv ved kaldstart i 10 minus. Så lyden er mer et irritasjonsmoment - om enn så lenge.

Nye NGK plugger er forøvrig på vei fra MX5parts for sikkerhets skyld.
Får kanskje kjøre et par tanker med Shell V-power for litt mekanisk placebo i tillegg.
User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Tikkelyd fra motor :(

Post by Miatapowers »

Drivverk ? siden det bare kommer når girkassa er koblett inn.. alt ifra clutch til differential.. vanskelig å si igrunn siden man ikke opplever lyden..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
Post Reply