Kjøp av barnesete

Emner som ikke har noe med Mx5/Miata å gjøre, men samtidig kan være interresant for de andre i klubben (offtopic) Kjøp og Salg av ikke MX5 relaterte ting henvises til qxl, finn.no osv..

Moderator: Styremedlemmer

Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Tonning »

Leste test som nylig kom ut i motor. Vi har ikke isofix i stasjonsvogna og da er det kun _ett_ sete som er bakovervendt. Jeg går inn og leser om dette på forbrukerrådet sine hjemmesider, der det står at setet er godkjent opp til 18 kg, men ikke vil ha plass til et så stort barn (over 2,5 år).

Hva gjør man?
Kjøper forovervendt sete?
Spiller lotto og håper på penger til ny bil?

Edit: kan jo legge til at sønnen vår veier 11 kg nå.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
indahla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1286
Joined: 26 Sep 2005, 02:00
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by indahla »

Tonning wrote:Leste test som nylig kom ut i motor. Vi har ikke isofix i stasjonsvogna og da er det kun _ett_ sete som er bakovervendt. Jeg går inn og leser om dette på forbrukerrådet sine hjemmesider, der det står at setet er godkjent opp til 18 kg, men ikke vil ha plass til et så stort barn (over 2,5 år).
Edit: kan jo legge til at sønnen vår veier 11 kg nå.
Hva mener du med "ikke plass". Barn har ikke vondt av å sitte med bøyde ben i bil. De er mye mykere enn oss og blir ikke "stive og støle" slik vi gjør.
Så lenge ikke hodet til barnet kommer over ryggen på setet er det ikke noe problem å ha barnet i det, så lenge vekta ikke overstiger det setet er godkjent for.
Mitt sete (BeSafe Izi Combi X2) er godkjent opp til 18kg. Det har ikke Isofix og er monternt bak-frem Kan ikke se at det blir noe problem med et barn som veier dette iforhold til størrelse.
indahla - medlemsnr. 529 - YNWA
-99 1.8 Audi TT
X - -99 1.6 Gull
X - -99 1.6 Sølv
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Tonning »

De fleste setene er 9-18 kg, sant? Dette er 0-18 kg, og forbrukerrådet sine testere mener det ikke vil være plass til barn eldre enn 2,5 år. Jeg forstår det da dithen at det gjelder innvendig bredde på sete, og kanskje lengden på ryggen?
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Hauk »

Tonning wrote:De fleste setene er 9-18 kg, sant? Dette er 0-18 kg, og forbrukerrådet sine testere mener det ikke vil være plass til barn eldre enn 2,5 år. Jeg forstår det da dithen at det gjelder innvendig bredde på sete, og kanskje lengden på ryggen?
Så du non-isofix-setet jeg postet på første side av denne tråden? 0-25 kg. Det gjør det bra i tester også. Ble handlet på babyshop.
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Tonning »

I nyeste utgave av Motor er dette ett av 14 seter i Plustest (som er en frivillig tilleggstest) som kommer i kategorien 'Best i Plustest'.

Så bra, da kjøper jeg det. Men sjekka opp par andre på lista, deriblandt Brio Zento som er på 4. plass i denne testen.
I Forbrukerrådet sin test får denne derimot kun 20/100 poeng (kategori Dårlig) og det sies at man bør unngå denne stolen.
Samme motsigende testresultater finnes for HTS-setet.

Tenker det blir Hi-way som anbefalt her.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Tonning
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 362
Joined: 14 Oct 2007, 13:01
Medlemsnummer: 676
Location: Skien
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Tonning »

Da har jeg kontakta Trygg Trafikk og skaffa meg litt informasjon:

Trygg Trafikk kritiserer testene som Forbrukerrådet baserer seg på. Først og fremst fordi (de fleste) testene er utført i Tyskland der det ikke er vanlig med bakovervendte seter, og testene heller ikke er laget for å kunne vurdere begge typer. I tillegg mener Trygg Trafikk det er feil å gi inntrykk av at hvor vanskelig setet er å montere har noe å si _direkte_ for sikkerheten. Selv om det selvfølgelig er viktig å montere setet korrekt.

I siste utgave av Motor er det 14 seter som har havnet i kategorien 'Best i Plustest'. Dette er feil i følge personen jeg var i kontakt med. Det er kun _tre_ (3) seter som har fått toppkarakter i Plustest som utføres av Trygg Trafikks søsteravdeling i Sverige. Disse tre setene er alle for 0-18 kg og er som følger:

Acta Graco DuoLogic 2
HTS BeSafe Izikid Isofix X1
HTS BeSafe IZIkid X2

Det er ingen detaljert rangering blant disse tre; det gjelder å se hvilket sete som passer i bilen, og som passer best til det enkelte barnet.

Håper det er fler som kan dra nytte av denne informasjonen.
[o] '03 Volvo XC90 2.5T
[x] '92 Miata 1.6 rød (Kanada-import, 2005)
[x] '92 MX5 1.6 rød (Sveits-import, 2000)
+ andre merker..
Stalfa
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3046
Joined: 19 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 968
Location: Ski
Contact:
Status: Offline

Re: Kjøp av barnesete

Post by Stalfa »

Selv om disse setene er godkjente for 0-18kg ville jeg ikke ha brukt dem på mine barn det første året. Saken er at ungene må sitte og unger er ikke så flink å sitte det første året. De har det mye bedre i de setene som er for de minste, der ligger de vanligvis mer.

Jeg ser det er fokusert veldig mye på vekt når det gjelder barneseter.
For mine barn har det vært lengden til barnet som har begrenset bruken ikke vekten. Når toppen på hodet til pjokken stikker over seteryggen begynner jeg å bli skeptisk.
Minste pjokken er nå 16kg, og sitter i et slik 9-18kg HTS BeSafe kan-snues-begge-veier sete og nå ser jeg litt for mye av hårtustene over kanten. Han er ikke akkurat spe og lang, unger som er lang i forhold til vekten tror jeg fort være for lang til setet når de er 15-16kg.
-Stian
'95 'MX-5/Miata 1.8 BRG.
'16 Mazda 6 2.5 Optimum Stasjonsvogn
'06 Toyta Yaris 1.3 COP => går som et olja lyn
Post Reply