Størrelse på dekk til NA

Generelt Prat, Tips om hjemmesider, tester o.l.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Miatapowers
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 6792
Joined: 30 Mar 2006, 02:00
Location: Odda
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Miatapowers »

Alt over 16" ødelegger kjøreegenskaper er min erfaring, 16" er max.. :D eg hadde 17" på min miata nå, og bilen ble helt utrolig mye bedre med 15", Og kjør gjerne på med tysker stuk, eg digger det, og bilene kler det.. Men er da alltid slikt, noen vil ha store felger med liten gummi list, noen vil ha småe felger med feite gummi lister.. man får nok godkjent en gammel na med 19" også, vet om en med mazda 323f så gjorde dette med sin,, samme rullediameter foresten.. 215/25-19" bør ikke vera langt unna lovlig diameter..
2016 Vw Touran 7s Tdi familievogn
Mx-5 Nb 10TH
2007 Mercedes W204 220CDI AMG.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by LoKi »

DanielHovdahl wrote:Ja vi får nå se hva jeg har råd til ETTER felgekjøp.. Blir vel lett 6,000kr++ med de Rota felgene.... 2,5 månedslønn for meg det. Vi får se!
Du får overtale Kolbotn til å selge RB'ene sine til meg, så får du et sett med hvite Slipstream til den prisen ;)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by DanielHovdahl »

LoKi wrote:
DanielHovdahl wrote:Ja vi får nå se hva jeg har råd til ETTER felgekjøp.. Blir vel lett 6,000kr++ med de Rota felgene.... 2,5 månedslønn for meg det. Vi får se!
Du får overtale Kolbotn til å selge RB'ene sine til meg, så får du et sett med hvite Slipstream til den prisen ;)
Hehe vel... Jeg har nå litt mer lyst på noe med skikkelig kant.... Det er liksom litt mer "spesielt". Om det er med skikkelig gode dekk så kan det kanskje diskuteres... Dog, om du vil ha 6 høvdinger for dem (om det er uten dekk/med dekk som er slitt) så legger jeg heller i noen tusen til og får meg de Zero'ene med dekk.
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Stehu
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1096
Joined: 11 Jun 2009, 22:06
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Stehu »

LoKi wrote:
Stehu wrote:Jeg kan ikke tenke meg annet enn Toyo R888.... Første turen etter at jeg skiftet til "vanlige" dekk kjørte jeg nesten av veien ;O
Å kjøre r-dekk til vanlig på en stock bil grenser mot tøv.
Bare så det er sagt ;)
Kommer an på hvordan man kjører :) Jeg kjører veldig aktivt så ofte jeg kan og leker meg overalt i trafikken. Noe politien også har lagt merke til. så nå har jeg satt andre dekk på min NA ;)
I'm the scatman. No, really...
1998 Mx-5 1,8 l
1996 Mx-5 1,8 l T
x-1990 Miata
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Vegard »

Loki eneste som er tøv her er deg. Sett deg i kroken med spenol flaska... :lol:

Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by DanielHovdahl »

Vegard wrote:Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.
Okei, får sende inn en forespørsel/søknad om det før jeg kjøper til neste sommer uansett bare for å se. Hvis ikke så kjører jeg med dem uansett!
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Vegard »

DanielHovdahl wrote:
Vegard wrote:Du kan få godkjent lavere ET/breiere felger etc, det gjelder bare å sende en søknad å spørre. Finnes TUV papirer til 16x9 schmidt felger til mx-5. Det må sies at TUV papirer =/= godkjent i Norge. Dette er opptil skjønn av han/hun som skal godkjenne og regler her i landet, men man står jo sterkere med det.
Okei, får sende inn en forespørsel/søknad om det før jeg kjøper til neste sommer uansett bare for å se. Hvis ikke så kjører jeg med dem uansett!
15x8 +10 vil du med stor sannsynlighet ikke få godkjent, bare rein gjetting, så søk i vei. Tenker da på hvordan de sitter i orginale skjermer, klaring til skjermer etc, ved fjæring, sving og svung. Men det skader jo ikke å søke det er jo bare felger som skrus av og på i løpet av kort tid, værste de kan si er nei.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by LoKi »

Alt er jo så klart relativt, men skal du ikke pushe bilen i svingene og dra ut det du kan av sideveis g-krefter, så er r-dekk bortkasta penger. På motorvei og bykjøring vil du ikke merke noen forskjell.
Du har knapt nok hestekrefter i bilen til å ta løs med ræva dekk på asfalten, så r-dekk vil bare gjøre bilen kjedeligere om dette er målet :P
(Nettopp det at bilen slipper er jo det morsomste med den..)

Kjører du veldig aktivt, så er jeg med på den. Anbefalingen min er dog å kjøre på vanlige dekk, og så eventuelt ha r-dekk liggende til kosestunder som Rudskogen, AutoX eller ville turer på småveier.

6 høvdinger er halv pris btw, så det er ikke urealistisk for 4 felger som er som nye. Men de ender nok opp som vinterdekk om jeg oppgraderer til breiere sommeroppsett :)
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by glaibilenmin »

Image
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Hauk
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3031
Joined: 16 Apr 2006, 02:00
Medlemsnummer: 569
Location: Nesodden
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Hauk »

^^
Rub o'rama!
/Jon.
1994 MX-5 1.8 Laguna Blue.
2019 Toyota Corolla TS 2.0 Hybrid
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by glaibilenmin »

nope :mrgreen:
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by LoKi »

Et lite spørsmål..
Regner de sporvidde fra senter til senter i dekket, eller fra ytterkant til ytterkant?
Med andre ord, vil felgbredde også øke sporvidde, eller er det kun innpress som har innvirkning på dette?
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by Kolbotn »

Forresten så er prisquoten jeg fikk på zeroene fra 18racing 850 us$ inkludert frakt.
TraZan
500 RPM
500 RPM
Posts: 80
Joined: 07 Nov 2005, 01:00
Location: OSLO
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by TraZan »

LoKi wrote:Et lite spørsmål..
Regner de sporvidde fra senter til senter i dekket, eller fra ytterkant til ytterkant?
Med andre ord, vil felgbredde også øke sporvidde, eller er det kun innpress som har innvirkning på dette?
Senter til senter. Kun innpress på felg som er avgjørende når det gjelder sporviddeforandring.
1990 Miata 1,6
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Størrelse på dekk til NA

Post by DanielHovdahl »

LoKi wrote:Alt er jo så klart relativt, men skal du ikke pushe bilen i svingene og dra ut det du kan av sideveis g-krefter, så er r-dekk bortkasta penger. På motorvei og bykjøring vil du ikke merke noen forskjell.
Du har knapt nok hestekrefter i bilen til å ta løs med ræva dekk på asfalten, så r-dekk vil bare gjøre bilen kjedeligere om dette er målet :P
(Nettopp det at bilen slipper er jo det morsomste med den..)

Kjører du veldig aktivt, så er jeg med på den. Anbefalingen min er dog å kjøre på vanlige dekk, og så eventuelt ha r-dekk liggende til kosestunder som Rudskogen, AutoX eller ville turer på småveier.

6 høvdinger er halv pris btw, så det er ikke urealistisk for 4 felger som er som nye. Men de ender nok opp som vinterdekk om jeg oppgraderer til breiere sommeroppsett :)
Nei R-dekk blir kjedelig. JEg vil heller det stikk motsatte som mange andre her vil, jeg vil ikke kjøre raske rundetider - jeg vil kjøre med god sladd! Det som er mest gøy...

Ja, men for 6 høvdinger (ca) så kan jeg få HELT nye felger, men det avhenger om du selger med gode dekk eller ei. Sweeten the deal man. =D
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
Post Reply