Erfaringer ND RF

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Erfaringer ND RF

Post by RFA »

Er det noen erfaringer med ND RF her.
Funker taket bra? Er det tett? Problemer med åpne/lukke mekanisme etc? Barnesykdommer?
Vurderer å kjøpe en.
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Pelle »

Min erfaring er at over 100 km er det et forferdelig bråk og vindsus. Helt ubrukelig.
Til og med selgeren måtte inrømme at de aldri kjørte med taket nede på motorveien grunnet vind og støy.
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Anders »

Kul om du ikke har tenkt å kjøre med taket nede. Ellers mye vindsus, som Pelle sier.
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by RFA »

Takk. Skal ha det i bakhodet og vurdere soft top i stedet.
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Dimsen »

Hei. Jeg er en lykkelig eier av en 2017 ND RF. Dette er min femte MX-5. Jeg har tidligere hatt en NA, en NB og to NC så jeg mener jeg er berettiget å dele min mening:
Taket fungerer bra, det er tett og åpner/lukker aldeles utmerket. På ND RF synes jeg ( etter 16000 km ) at det er vesentlig mindre vindsus enn på mine tidligere biler ( NA og NB med softtop og NC og NCFL med PRHT ) Bor i Bergen og min motorvei hastighet er derfor kun 80 km/t
Jeg liker min ND RF godt og personlig synes jeg dette er den gøyeste bilen i rekken av MX-5 jeg har hatt
Forøvrig er jeg 186 cm høy, 94 kilo og 58 år og føler meg som Julius Cæsar ved mitt ND RF valg: Jeg kom, jeg så, jeg seiret.
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by RFA »

Jeg må nok ut og prøve. Hadde NA i 13 år. Kjørte ikke ofte med taket nede på motorvei.
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by MalaRF »

Hatt min RF siden juni i fjor - kjørt snart 20.000 km. Taket er tett og funker problemfritt. Mindre støy med taket på enn tidligere modeller med ståltak - føles som en ekte coupe med taket på. Litt mer turbulens og støy enn NC i høy hastighet. På Autobahn hadde jeg kjørt med taket på. Eneste issues jeg har hatt er en tilbakekalling pga noe softwarefeil som tappet batteriet. Dette ble fikset på års-service. Før tilbakekallingen kom rakk jeg å ende med tomt batteri tre ganger - fikk byttet til et nytt batteri på garanti, men også det nye batteriet endte opp tom for strøm. Glad jeg investerte i nødstarter som jeg har brukt to ganger før tilbakekallingsservice ble utført. Andre issue var innvendige plastskjermer som ikke fulgte hjulbuen - ble fikset på garantien det også.

Storfornøyd med bilen
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
User avatar
Pelle
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2410
Joined: 19 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 300
Location: Jessheim
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Pelle »

Synes litt av vitsen med cabriolet faller bort hvis man ikke kan kjøre med taket nede i over 100 km/t.
..., men nå er vel kanskje ikke Rfen en ekte cab lenger.
Nydelig bil med taket på, litt snål med taket nede!
.2008, NC,2l, PRHT, galaxy grey. Lykken er ikke rundt svingen, lykken ER svingen
x-1991 classic red
User avatar
MalaRF
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 154
Joined: 14 Feb 2017, 09:28
Medlemsnummer: 1488
Location: Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by MalaRF »

For Vestlandet, NordNorge og store deler av Norge uten 110-soner og med varierende vær - er det en perfekt bil. Cabriolet nok for min del - og veier som innbyr til 100+ har vi svært lite av


Sent from my iPhone using Tapatalk
MalaRF
2017 MX-5 ND RF 1.5 Sport - Machine Grey
Medlemsnr: 1488 :cab:
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by RFA »

Kjøpte RF. Stort sprang i fra NA. Krenger mer, men fin balanse. Kjempegøy.
User avatar
Dimsen
500 RPM
500 RPM
Posts: 95
Joined: 06 Jul 2004, 02:00
Medlemsnummer: 974
Location: Bergen
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Dimsen »

Gratulerer med valget og kjøpet av ny bil. Kjør vakkert, nyt omveiene jeg vet du kjører med et smil om munnen og hils til likesinnede du møter på veien 8)
(X) 2017 mod Machine Grey MX-5 RF
(X) 2010 mod Liquid Silver Metallic MX-5 PRHT
(X) 2003 mod, Sunlight Silver Metallic MX-5
(X) 2008 mod, Brilliant Black MX-5 PRHT
(X) 1990 mod, Classic Red MX-5
RFA
500 RPM
500 RPM
Posts: 52
Joined: 08 Apr 2009, 10:02
Medlemsnummer: 798
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by RFA »

Takk
User avatar
Thomas Ericsson
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 113
Joined: 29 Jan 2013, 16:04
Location: Halmstad, Sweden
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by Thomas Ericsson »

Hade också lite brus när min RF -17 var ny. Fick bytt de två lodräta listerna bak vid rutorna (servicebulletin i Sverige).
Därefter är jag nöjd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Thomas Ericsson
Honorary Member
Miata Club of Sweden
GTX-Lars
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 744
Joined: 05 Jan 2011, 20:31
Medlemsnummer: 982
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by GTX-Lars »

Me endte opp med soft top då me ikkje likte susen frå sidevind ved +60km/t. Var mykje vind den dagen me prøvde RF, men på Jæren bles det jo alltid. Har hatt soft top i 4 veker no og har hatt taket på 3 eller 4 gonger og bilen er i bruk ca annankvar dag. Temperaturen har då vert 12-20 grader.

Satt på i ein NB nyleg og NB var slik eg hugsar NA'en eg hadde før. Mykje lunare coupe med taket nede. Kanskje pga dei små trekanta vindua som ein ikkje kan ta ned på NA/NB. NB var også meir komfortabel enn ND med bilstein.

Har biltein og eibcah sportline fjører på min no samt +20/+25 spacere. Kanskje litt stivare enn før, men mykje meir stabil med mindre krenging og gjevnare overgang mellom grep og sladd :D Bilen er nok meir komfortabel enn NA med gule koni.

Me gjekk for 184hk då den berre er heilt fantastisk å dra opp på turtall. Som regel syns ein kanskje litt synd på ein motor når ein drar den opp mot turtallsperra, men i 184hk ND så har ein ikkje den dårlige samvittigheten då motoren er så bra balansert. Er berre ein herlig eksos- og innsugslyd som får meg til å ville gjere det igjen og igjen og igjen...

Me vart anbefalt RF av forhandlar som hadde RF inne og ST (soft top) av forhandlar som hadde ST inne :lol:
2019' MX5 Grå 2.0L Sport
1990' 323 GTX
X 1991' MX5 BRG 1.8 VVT
lnorseth
0 RPM
0 RPM
Posts: 2
Joined: 08 Apr 2020, 09:37
Status: Offline

Re: Erfaringer ND RF

Post by lnorseth »

Hei,
er akkurat blitt medlem her og akkurat fått min nye MX-5 2,0. Mazda-forhandleren jeg kjøpte bilen hos (Wavre, Belgia - jobber i NATO) kjøpte inn 25 '19 MX-5er fordi Mazda skulle øke prisen med ca 10%. Jeg kjøpte én av de levert til forhandler i des'19, og ulikheten mellom '20 og '19 er at på '20 er (i Belgia) Apple Carplay standard og sømmene i setene skiftet fra rødt til sølv. Det kan jeg leve med. Uansett, det var nok av MX-5er å prøve og jeg kjører en del på motorvei og har hatt cabrio før. Støy er et problem i høye hastigheter. I høy hastighet (110 +) bråker RFen VESENTLIG mer med taket "av" enn cabrio-versjonen. Dessuten har RFen massive blindsoner bakover til sidene. Derfor ble det cabrio på meg og letteste bil med største motor. Jeg anser videre RFen som en targa og ikke cabrio. Det er selvfølgelig avhengig av hva du skal bruke den til hvilken modell som passer best. Skulle jeg kun kjørt i Norge og skulle brukt bilen også om vinteren, ville nok RF vært mer aktuelt. Jeg tror Mazda, Wavre har noen RFer igjen, og de er veldig servicevennlige. Snakk med Olivier. De solgte en bil til Sverige den formiddagen jeg hentet min.
Post Reply