Trimming av 2004 NB

Trimming og andre ytelsesforbedrende modifikasjoner, diskusjon, spørsmål og svar.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Harald
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1504
Joined: 22 Dec 2008, 14:55
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Harald »

anbefaler gt3076 turbo, smidd innmat og 1-2 bar trykk et sted :) det løser alle problem med for mye feste.
-*Snylter*-
''objects in mirror appear to be slow''
User avatar
BAE
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 612
Joined: 03 May 2006, 02:00
Location: Houston, TX
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by BAE »

Det enkleste er å sette på noen gamle, harde dekk hvis sladding er målet. :wink:
13' Subaru BRZ
x - 10' Nissan GT-R
x - 08' BMW M3 Coupe
x - 06' Porsche 911 C2S
x - 04' Mazdaspeed, T. Grey
x - 93' Classic red
Medlemsnr: 563
User avatar
Kjakan
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 761
Joined: 10 Mar 2007, 01:00
Location: Østlandet
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Kjakan »

uggla wrote:Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel.... :D
Nå må du rulle inn...
Nye Fulda gatedekk i 185/60/14 (eller 195/50/15")dimensjon kan ikke kalles søppel bare fordi det ikke er fancy-pancy gateslicks på 10x19"-felger.

Så lenge man bruker bilen skikkelig kan man fint sladde i andre gir på tørr asfalt med en original MX5 med åpen diff.
Det finnes mange folk som burde lære seg bilkontroll før man begynner med trimming, gjelder tydeligvis deg også Loki.
Bare fordi du ikke klarer/liker noe behøver du ikke messe dette ut til alle andre gjentatte ganger som fasiten.
X 1995 Miata popular equipment package
X 1993 Miata C-Pack
X 1994 Miata C-pack
Kolbotn
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2467
Joined: 05 Nov 2008, 17:24
Medlemsnummer: 852
Location: Drabantbyen
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Kolbotn »

LoKi wrote:
DrHolm wrote:
LoKi wrote:Det er ikke gøy å ligge brei med en stock MX i 2. gir på tørr asfalt.
Pff.. Gjort med slicks...

Arild, bla, har kjørt den løypa før.
Men, som nevnt, OEM er morro når du lærer deg å bruke bilen.
Jeg har sladdet/forsøkt å sladde med bil med alt for lite gamp siden ca 1995, og det er ikke gøy. Punktum :P
LoKi wrote:Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Hehehehehe
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by arildh »

Morro å lese om folk som er bekymret for at OP ikke har prøvd å slædde.
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
LoKi
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3702
Joined: 22 Jul 2009, 14:30
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by LoKi »

Kolbotn wrote:
LoKi wrote:Ja, jeg sier ikke at det ikke er gøy.
Hehehehehe
Haha, bra observert.
Jeg skylder på at jeg nå vet bedre, og når jeg tenker tilbake, så hadde jeg det ikke så gøy som jeg KUNNE ha hatt det - ergo var det ikke gøy.
Men når man er 16 år og har en Escort MKII, så er alt gøy.
Rebecka - 1993 Perlemor
2003 Audi A6 2.5 TDI Avant
[x] Masse tysk ræl + en Camaro

- Rakrygget snylter.
ealoken
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2009, 20:12
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by ealoken »

man sladder ikke med 185 fulda dekk, man sklir pga mangel på grep..


Inglar sin 400 whp mx5 spinner ut 2 gir med slicks ved sladd. powerslide..

og ha 100km\h og skandinavian (fuck) flick inn i en sving klarer man med alle biler. ALLE..

og den som sier at det holder med 160 hk og litt vel vilje har ikke testet bil med 350++++ ( jeg savner min r32.... den spant på 4 gir )


God helg..
mx5 er bilen ingen har men alle kjører ;)
User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Auning »

Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by uggla »

Vil nok hjelpe litt ja.

245 er onkli' breie dekk.

Bilen er mye mer leken med 195/205 dekk.
Mindre grep selvfølgelig men dekk/felg -comboer med 245 dekk er tunge greier.

m
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by arildh »

Auning wrote:Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
Ok, så du er 12 år ? Pics or it didn't happen
Blog om bilen min --> http://www.mazdaspeedy.com
.
"low-buck hack-job or full-sex race fab ?"
User avatar
uggla
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1350
Joined: 03 Aug 2006, 02:00
Medlemsnummer: 595
Location: Oppegård
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by uggla »

arildh wrote:
Auning wrote:Hvor mye forskjell blir det om jeg bytter ut 245 dekka med 185/195? vesentlig? eller bare litt?
Ok, så du er 12 år ? Pics or it didn't happen

Hehe. :)
Ja vis bilder av bilen!

M
'92 NA 1,6 BRG "Schnell"
FM Understell/1,8 bremser/JR CAI & Grenrør/Torsen 4,3:1/Advan AD08R
'16 CX-5 AWD 2,5 "Rasjonell"
User avatar
DanielHovdahl
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 813
Joined: 20 May 2010, 18:29
Medlemsnummer: 1022
Location: Heggedal, Asker
Contact:
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by DanielHovdahl »

LoKi wrote:Når du først har ladetrykk, så er det ikke noe problem å holde det. Man driver ikke med slikt under 4k rpm uansett, og da er responsen bortimot like god som på en N/A-motor, du bare får vanvittig mye mer kraft.
Når jeg leker meg, så ligger jeg bare og pumper litt på gassen mens jeg holder den ute, og da er det bare kos <3
Trodde du kjørte pent og pyntelig jeg, Loki. :P

Anyways, jeg har selv prøvd (les: lukket bane) å leke litt i min. 90 hester og åpen diff. Er jaggu ikke lett, man får den ut men er vrient å "holde", er vel en kombinasjon på alt for mykt understell og litt for lite cojones fra undertegnede. Det går, men det er jobb! Samtidig så fikk jeg prøve en S13 med 415hk på hjula og ladetrykk så det holdt. Og det var heller ikke lett, men man fikk selvsagt litt mer å "jobbe" med.

Nå er ikke jeg den som skal skryte av å ha masse førstehånds erfaring og er en guru (stikk motsatt), men jeg tenker ordentlig understell og LSD (sveis?) skal hjelpe en hel del. :)


PS: Ladetrykk var jo selvsagt veldig gøyalt det. :D

EDIT: PPS: Noe jeg selv merket: Setetid er en viktig del. Var ikke så mye bilen(e) som holdt meg tilbake, var mer min egen mangel på erfaring med å febrilskt vrenge på rattet i veier den ikke burde vrenges :)
Stolt eier av en 1995 Mazda MX5, svart /m hardtop
Drifted.com
ealoken
0 RPM
0 RPM
Posts: 9
Joined: 06 Jul 2009, 20:12
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by ealoken »

uggla wrote:Vil nok hjelpe litt ja.

245 er onkli' breie dekk.

Bilen er mye mer leken med 195/205 dekk.
Mindre grep selvfølgelig men dekk/felg -comboer med 245 dekk er tunge greier.

m

kan vel like godt ta bussen på snøføre. like morro.
mx5 er bilen ingen har men alle kjører ;)
User avatar
Auning
500 RPM
500 RPM
Posts: 87
Joined: 18 Sep 2011, 10:45
Medlemsnummer: 969
Location: Stavanger
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Auning »

uggla wrote:Clouet er å ikke ha så bra dekk.
Dekka til kjakan var søppel.... :D

Ellers så hjelper det med stivere understell og sterkere stabstag, særlig bak om du ønsker å få ut hekken.
Rent generelt må det da være mye enklere og mere kontrollert (altså gøy) å sladde med N/A motor med ganske lineær kraftleveranse
kontra en turbo som plutselig lader/ikke lader...

Er litt stress å gå fra 120 til 200 hk PLUTSELIG med fullt rattutslag. Prøvde MSM til AOB og synes det kunne bli litt mye som skjedde på en gang.
Sikkert bare en smak/tilvenningssak.

Personlig koser jeg meg vilt med 185/60R14-vinterdekka mine for tida. Sladder i både det ene og det andre giret på tørr asfalt.
Går fint an å ha det driitmoro med org.bil, må bare ikke være så redd for høyt turtall og brå bevegelser. Stock MX-5 er utrolig tilgivende....

Mag

Noen som har en smørbrødliste med NA forbedringer for å få ut mer power?
- 2004 Mx5 1,8 nbfl Hero
x 1998 Passat 1,9 tdi sedan. 20" felg, sota lykter, chrome +++
User avatar
Ove N
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1176
Joined: 23 Jun 2008, 10:13
Medlemsnummer: 733
Location: Sandnes
Status: Offline

Re: Trimming av 2004 NB

Post by Ove N »

Auning wrote:Noen som har en smørbrødliste med .... forbedringer for å få ut mer power?
Det letteste kanskje..
http://www.fastforwardsuperchargers.com/
Ove N
Rogaland
Miata -91 mod 1.6 Liter-Godkjent m/JR M45 Classic Red 15" Rota RB
Miata -93 mod 1.8 Liter-longnose Brilliant Black C-Pack 14" BBS
-2x Mx5 -99 10th Anniversary 3162+4255/7500
X-MX5 BRG-lakkert hvit-346000km Longnose (Solgt)
Post Reply