Gabz' MX5

Her kan du lage prosjekttråd som også kan nås av personer som ikke er forummedlemmer. Ønsker du din tråd flyttet hit, gi beskjed til moderator!

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Hei, alle sammen! Og velkommen til min nye tråd på min gamle bil.

Jeg har tidligere eid denne bilen for snart 3 år siden, men eide den kun noen måneder før veiven i motor ble skeiv og måtte byttes. Det var noe jeg ikke hadde økonomi, kompetanse eller mulighet til å få ordnet da, så jeg solgte den. Etter jeg solgte den for 2,5-ish år siden ble den først kjøpt av en kar som hadde den en kort stund, også solgt videre til en annen. Han siste dro opp ermene og fikk byttet motor til en som i følge selger hadde gått 160.000 kilometer. Men grunnet barn og andre prioriteringer, så ble denne parkert i garasjen og der har den stått de siste to årene, more or less. Den har i midlertid vært innom EU sommeren 2016 da fristen var i slutten av 2015. Den ble ikke godkjent, men var ikke mye feil. Ellers har den fått på original eksos og ratt ifb. med EU, samt fjernet ene halvdelen av gulvteppet grunnet dårlig stand på det. Skjermbreddere, lavprofilslykter og GV-leppe foran og bak er også montert. Radio og slikt ble sjålet. Ellers er den lik som jeg ga den fra meg.

Jeg har savnet denne bilen utrolig mye, og angret egentlig veldig på at jeg solgte den da den virkelig er unik. Men på mandag ble jeg plutselig tagget i et innlegg på Facebook. Eieren ventet barn og hadde dessverre ikke mer tid til den, og han tenkte dermed å selge. Jeg kastet meg over mobilen og sendte han en melding og sa jeg kunne komme og se på den dagen etter. Det var helt greit, så jeg dro med meg dama og hoppet inn i bilen hennes. Vi kom fram, og tok ikke mange minuttene med besiktgelse før..:

Image


Fikk også med meg diverse deler:

Image


Og jaggu fikk vi presset inn hele det gamle eksosanlegget i Carismaen og :lol:

Image
Image



Kjørte den deretter rundt 10 mil hjem, og det gikk smertefritt. Noen oversiktsbilder av bilen trygt hjemme:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image



Dessverre har rusten begynt å forsyne seg litt, da..

Image
Image
Image


Og et siste bilde sammen med bruksbilen (2001 BMW 330D):

Image



Planen med denne er i første omgang å få den EU-godkjent. Feilene som må rettes er:
-Senkesett må godkjennes (TA Technix coilovers, finnes TÜV til de)
-Venstre speil er løst og må strammes/byttes
-Et bremserør bak er rustent og må byttes

Ikke store smørbrødlisten akkurat, burde gå bra det. Aldri byttet bremserør før, men. Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja. Da har jeg hvertfall sommerbil fram til da :)

Når det er gjort så er det vel det å få den tilbake til sin "former glory". Få på plass manglende deler og få ryddet litt opp i den. Setene er også trekt opp i nye, originale (!) setetrekk fra Hiroshima og er helt strøkne. De er egentlig for fine for min bruk, så vurderer å selge dem og sette i noe slitne stoler fram til jeg finner noen racingstoler jeg liker. Skal heller ikke se bort i fra at det kommer litt diverse mods. Rusten er det som skremmer meg litt. Vet ikke om jeg skal tørre å begynne med å ta det og lakkere. Plutselig finner man jo veldig mye mer enn det øyet ser, og da flyr tusenlappene veldig enkelt. Vi får se! Først sette den sammen og få den på veien så jeg kan nyte den ordentlig :D Poster oppdateringer her hver gang noe skjer, hvertfall.
Last edited by Gabzh on 08 Jul 2018, 17:36, edited 5 times in total.
User avatar
Anders
Mx5-miata Styret
Mx5-miata Styret
Posts: 716
Joined: 13 Dec 2013, 18:03
Medlemsnummer: 1121
Location: Grimstad
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Anders »

Velkommen tilbake :D Du satser på å få den på veien til sommerturen, håper jeg!
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Takk! Good to be back :) Kjenner det var deilig å kjøre litt Mazda igjen! Blir neppe noe sommertur på meg, dessverre. Er nok opptatt rundt de dagene, så blir bare stress.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by MX-Jon »

Gabzh wrote:Dog skulle den jo vært inne 11/2015 så ser ikke bort ifra at jeg bare får godkjenning til 11/2017, så da må den jo straks inn igjen.. Jaja.
Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
Voodoo
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 301
Joined: 30 Sep 2014, 10:34
Location: Tønsberg
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Voodoo »

Velkommen tilbake!

Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også. :D
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
-90 Miata B-pack "Serenity"
Detailer og Kundeservice hos Bilpleiekongen, Båtpleiekongen og Exint.no
-Approved Meguiar's detailer
-Rupes Bigfoot System Specialist.
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Voodoo wrote:Velkommen tilbake!
Nå fikk du vel i grunn tilbake bilen med en bedre motor også. :D
Rust vil du alltid finne. Bedre å ta det før det går helt over styr.
Takker! Ja, nå har jeg fått den tilbake uten den ene feilen som fikk meg til å selge sist :D Ja, vurderer det. Hmm.
MX-Jon
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1121
Joined: 03 Jan 2013, 22:24
Medlemsnummer: 1062
Location: Oslo - Sentrum
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by MX-Jon »

Gabzh wrote:
MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.
Miata 1993 1,6 B-package kompressor (MP45)
Jaguar E-type 1968 4.2 Series 1 Open Two Seater
Caterham Superlight R 1998
Specialized Stumpjumper :shock:
Straight roads are for fast cars, turns are for fast drivers. -Colin McRae
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Ah, okei. Da satser vi på det :) Takk for svar!
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Får komme med en mini-oppdatering her.

Stolene som satt i bilen var alt for fine for min bruk, så de tenkte jeg å selge. Skal ha bøttestoler uansett. De ble dermed demontert og hentet idag! Så nå er det ganske tomt der inne. Skal få noen stoffstoler som innbytte også etterhvert, men stresser ikke med det.

Image

Image

Som dere ser så er teppet manglende på ene siden og stygt på andre siden, så er på utkikk etter et nytt/brukt gulvteppe i samme farge i fin stand for å sette inn før det kommer noen seter, tenker jeg. Skal rydde litt i gamle høyttalerkabler og slikt også.

Ellers var jeg innom Stian Sørlie sin butikk idag og fikk prøvesittet litt stoler. Ingen direkte suksess enda, da de som passet meg blir for store til bilen og de som passer bilen blir for små for meg.

Image

Skal prøvesitte et Sparco-sete jeg har funnet på Finn i morgen og se hvordan det går med det.

Men mens jeg var hos SSM så fikk jeg i hvert fall handlet med meg noe snacks.

Image

Så da var ny rattboss, ny hornknapp og nye skruer til QSP-rattet mitt i hus og klart til montering etter EU!

Image


Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen :roll: Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
User avatar
Bubba
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 604
Joined: 11 Sep 2013, 16:44
Medlemsnummer: 1107
Location: Oslo
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Bubba »

Gabzh wrote:Men først og fremst nå skal den klargjøres til EU. Viktigste er å få byttet bremserøret bak som er rustent, må få kjøpt det og.. eh.. finne ut hvor det er på bilen :roll: Også er det å få den justert i henhold til TÜV-papirene også ta en firehjulskontroll, så er den klar. Ja, også må jeg stramme eller bytte det ene speilet, men det har jeg liggende.
Erfaringsmessig kan det være vanskelig å få tak i bremserør til disse bilene. Jeg endte med å kjøpe metervare som jeg tilpasset selv. Det fordrer riktignok at du har flenseverktøy, men det er ikke vanskelig. De originale rørene er av stål, men jeg kjøpte rør av kobbernikkel på Biltema. For at det skulle se originalt ut lakkerte jeg det i den grågrønne fargen som stålrørene har, og krympet på en strømpe der originalrøret har strømpe (røret til venstre forhjul på min 97-modell). Nå klarte jeg faktisk å fikse det gamle røret (dvs. det var den ene nippelen som var ødelagt), så jeg brukte det i stedet, men det nye røret ser helt strøkent ut.
Bubba
04 MX-5 MSM - (Speedo)
X 97 MX-5 1,8
X 02 MX-5 1,8 Arizona - donor-/delebil
08 VW Touran
84 Mazda 626 LX 2,0 HB
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Hmm, blir jo relativt mye styr. Vurderer å bare sette den på verksted for akkurat den delen, da jeg hverken har bukk tilgjengelig eller noe utstyr for bremserør.
Lasses
500 RPM
500 RPM
Posts: 50
Joined: 17 Feb 2016, 17:40
Medlemsnummer: 1378
Location: Laksevåg, Bergen
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Lasses »

MX-Jon wrote:
Gabzh wrote:
MX-Jon wrote:Du kan vise den 4 måneder før fristen. Så hvis jeg ikke tar helt feil betyr det at hvis du har den på EU 01.07 så er den godkjent helt til 11/2019.
Ja, det går jo. Får håpe det ikke blir noen nye, store feil. Er det 2er feil med rusthull om det ikke er i bærende konstruksjon? Jeg har jo i ene framskjermen.
Ikke ekspert, men tror rust i ikke bærende konstruksjoner bare vurderes ut ifra om det er skadelig for gående og andre som kommer borti bilen. Så hvis det er skarpe kanter kan du få mangel. Men litt gaffatape over hullet under EU kontrollen bør løse det problemet midlertidig.
Rust blir ikke 2er feil på PKK hvis det er i karosseri og ikke kan skade forbipasserende. Rust på bærende konstruksjoner må være 30x10 cm (gjennomrustet) hvis jeg husker riktig. Er hvertfall snakk om mye. Har aldri satt en feil på rust på bærende enda
'16 2.0 meteor grey
User avatar
Atenza
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 417
Joined: 07 Apr 2011, 11:24
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Atenza »

Stilig bil!
2011 Mazda MX-5 Special Edition - Dolphin grey
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Lasses wrote:[...]
Godt å høre :) Takk for innspill!
Atenza wrote:Stilig bil!
Mange takk! :)
User avatar
Gabzh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1118
Joined: 25 Dec 2014, 01:36
Medlemsnummer: 1282
Location: Ås
Status: Offline

Re: Gabz' MX5

Post by Gabzh »

Kjøpte meg visst en bøttestol idag :) Sparco Evo 2 Plus. Passet meg akkurat. Litt trangt i hoftene men det blir fort bedre med en litt lavere sittepute eventuelt. Prøve å lese litt om denne og Miata på nett, mye forskjellige svar. Noen ja, noen nei, og noen ja med modifikasjoner.

Image


Rask testfit i bil, men dog med Porsche-braketter så vanskelig å si.. Kanskje prøve å ta av brakettene og prøve igjen.

Image


Har uansett bestilt en Miata-brakett fra Garage Star så kan jeg faktisk se om det går eller ikke når den er i hus. Om ikke så bare selger jeg stolen og finner noe annet.

Image

Image
Post Reply