Beatrush shifter collar

Dersom du skal handle fra en utenlandsk leverandør, gi en lyd her så er det kansje noen andre som er med og deler frakten :)

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Fatboy
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 366
Joined: 10 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 764
Location: Slemmestad
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Fatboy »

Jeg tar gjerne 2 jeg. En til hver.

NA6CE (89-93) og en NA8C (94-97)
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by glaibilenmin »

hive på en til gamlebilen og da:) 90 na
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by nope-mx5 »

NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
EspenAndre
Moderator
Moderator
Posts: 5120
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 114
Location: På landet, bittelitt nord for Bergen
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by EspenAndre »

Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll? :)
2004 Mazdaspeed MX-5
X-1992 MX-5
X-1992 Miata
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by nope-mx5 »

EspenAndre wrote:Burde våre være merket med 6 trinns og, eller har du kontroll? :)
Foreløpig tar jeg bare liste.
Venter på svar fra Rev9.

For alt vi vet er denne kun for 5 trinns, eller kun for 6 trinns.

Når jeg vet om de har til begge, så legger jeg på hva jeg mener å huske folk har, ber dere sjekke at det stemmer, og tar det derifra :)

Mistenker at vi bør få litt rabatt på dette her.
Vi er jo allerede oppe i $360 + frakt :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Banzaibaggen
6500 RPM
6500 RPM
Posts: 576
Joined: 28 Feb 2007, 01:00
Medlemsnummer: 670
Location: Solbergelva
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Banzaibaggen »

hiver meg på her også :D. 91
-`99 MX-5 MS, GT2871, 3", ++
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Hvorfor er den orginale kjip ?
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.

På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !

Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer :wink:

Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote:.....
Den bytter ut den kjipe plastdingsen i bunnen på girspaken, som ligger nedi kassa.
Den er visst en god del tightere, så er mulig den kan fikse på en del av freeplay på 6-trinns kassa muligens.
Hvorfor er den orginale kjip ?
Den er laget av nylon som er meget slitesterk og som ofte brukes i lagere der det ikke er aktiv smøring.

På Leopold (der jeg har sterk misstanke om at denne aldri har vært skiftet etter 250.000 km) så sjekket jeg slitasjen på denne.
Den var lik null !

Er det noen som virkelig har sjekket at denne i aluminium (som jo ikke er spesiellt slitesterkt) har så mye bedre passform ?
Ikke for å ødelegge gleden med nye deler altså, men jeg bare lurer :wink:

Erik
P.S. Jeg skal ikke ha ...
Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Denne skal også være mer nøyaktig maskinert, så man fjerner enda mer freeplay.
Mulig denne er for 6-trinns, hvor flere har klaget på akkurat dette.
5-trinns er vel kjent for å være en del tightere en 6-trinns kassa.

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by nope-mx5 »

NA6CE (89-93) Vegard, Agility, uggla, Fatboy, glaibilenmin, Banzaibaggen
NA8C (94-97) MxMats, Fatboy
NB8C-1 (98-00) DrHolm, Beining (6-trinns), CaLitri (6-trinns), AJF
NB8C-2 (01-05) nope, inglar, arildh, glaibilenmin, EspenAndre, Vidar, AOB
NCEC-1 (06-08)
NCEC-2 (09+)
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt :wink:

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
nope-mx5
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3409
Joined: 17 May 2008, 19:58
Location: Vestby
Contact:
Status: Offline

Re:

Post by nope-mx5 »

Rudolf wrote:
nope-mx5 wrote: Er iallefall flere på andre forum hvor den originale saken har knekt.
Denne er forøvrig ikke i aluminium, men av messing, som er en del hardere :)
Ja ja .... hvis folk har problemer med at den knekker så bør man jo skifte (når den har knekt).
"Made of high grade aluminum" står det i reklamen.
Tror nok nylon er hardere en både messing og aluminium.
Men det er jo mulig at "high grade" er nesten like bra som Luriumbehandlet Kryptonitt :wink:

Erik
Står faktisk feil på siden til Rev9 :)

-n
Volvo V40 D2 2013
x 2001 NBFL Sport
Forumtroll
User avatar
Steinar
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1160
Joined: 23 Oct 2003, 02:00
Medlemsnummer: 560
Location: Trondheim
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Steinar »

Føler at metallurgen får bidra med litt lærdom:
Messing er en legering av kobber og sink, "brukbart" hardt (avhengig av andel sink), og med gode slitasjeegenskaper, feks. mot stål.
Ren aluminium er veldig mykt, men ren Al brukes ikke som noe konstruksjonsmateriale.
Aluminium legeres med andre metaller allt etter bruksegenskapene (kobber, magnesium, jern, silisium, mangan osv.) etter om det skal brukes som støpegods, skal være smibart, valses til ølbokser osv. Allt etter legeringstilsatser har også aluminium gode slitasjeegenskaper.
Skulle metallurgen ha laget denne delen i en metallegering ville jeg brukt bronse.
Fra gammelt av var bronse en kobber/tinn legering, men nå brukes ofte en kobber/tinn/sink legering. Rimelig hardt og med uovertrufne slitasje- og smøreegenskaper, også tørt.

Steinar

(PS: Selv en metallurg må innrømme at "plastikk" (Egentlig et skjellsord på matallurgifester) er brukbart til enkle småting, selv om jeg ikke tror at noen plastikkmedaljer noen gang vil bli utdelt i OL.)
2008 PRHT (Svarte F.)
X-Sambagull -99 1.8
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Vegard »

Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
User avatar
Rudolf
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 5969
Joined: 26 Sep 2006, 02:00
Medlemsnummer: 627
Location: Oslo
Contact:
Status: Offline

Post by Rudolf »

Vegard wrote:Hvis jeg ikke husker helt feil, så er det jo olje der denne er, så smøring er det jo også, ihvertfall til en grad.
Det bør være olje oppi der ja.
Men det lille "huset" som girspaken går nedi er ikke forbundet med smøringen av resten av girkassa.
Så det gjelder å huske å fylle et par desiliter olje oppi der når man skifter ut den kjipe nylonforinga.

Siden etterfylling av denne oljeskvetten ikke er endel av normal service på bilen er det valgt en nylonforing som ikke er like avhengig av smøring som "metall mot metall".

Alt har sin forklaring.
Jeg tror ikke det var for å spare penger at Mazda valgte å bruke nylon til denne delen.

Erik
MX-5 1990, Rudolf
Mazdaspeed Miata 2005, Chili
Fiat 2300 S Coupe, Ghia
Vignale Samantha 1969, Samantha
Lancia Beta Montecarlo 1975, Martin
Lancia Beta Montecarlo 1977
Lancia Beta 2000 HPE 1978
Bertone X1/9 1982, Bertil
Volvo P1800 1961 (Bygget av Jensen i England)
X Miata 1993 LE, Leopold
X Miata 1995 R-package
User avatar
Vegard
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1877
Joined: 14 Nov 2007, 00:16
Medlemsnummer: 0
Location: Hokksund
Contact:
Status: Offline

Re: Beatrush shifter collar

Post by Vegard »

Erik; Mazdacomp, altså Mazda (USA) selv selger også denne delen i metal (hvilket husker jeg ikke)
One of the small components that can cause problems is the transmission shift
bushing on your stock transmission. Under racing conditions, the stock
bushing can wear quickly. Our competition aluminum bushing replaces the
stock plastic bushing in the shift control lever rod end. A worn shifter bushing
causes increased wear to synchro rings which can result in serious damage to
other transmission components. It also can create a shifting problem when
bushings are severely worn.

Kilde;mazdamotorsports.com

Ja det står racing conditions, men som ivering sofa racer... Ja. :lol:
Last edited by Vegard on 24 Feb 2010, 23:47, edited 1 time in total.
Post Reply