Page 1 of 4

Artikkel om MX5 på VG

Posted: 10 Feb 2009, 20:48
by arildh
VG slår til og skriver noen ord om MX5 i forbindelse med NC face lift.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=540714

De glemte å ta med NBFL i oversikten.

Posted: 10 Feb 2009, 20:56
by Banzaibaggen
Skrevet av en kamerat av meg som jeg har bearbeidet i hele høst for å få til å kjøpe seg mx :D. Jeg har ikke gitt opp enda :D.

Posted: 10 Feb 2009, 21:07
by Rudolf
En liten faktafeil i arikkelen.
De snakker om når den nye modellen kommer til Norge:

"Bilen skal være i Norge i april, og da er det 20 år siden den dukket opp for første gang"

Ikke i Norge.
Det blir NØYAKTIG 19 år siden den første MX5 landet i Norge i april 1990.

Erik

Posted: 10 Feb 2009, 21:41
by PetterHG
Stemmer det. 89 modellen var litt "forsinket" hit på berget. Men den kom
høsten 89, så det må ansees som "nær nok" for en journalist.

Tenk bare på alt annet de skal putte inn i hodet av vesentlige detaljer! Alle sport og idrettsresultater som også må inn der! Selv vet jeg knapt at fotballen er rund... 8-)

Posted: 10 Feb 2009, 22:22
by Pelle
Erik,
Jeg er blitt fortalt at den ikke kommer til Norge før i 2010.
Kanskje du er bedre informert?

Posted: 10 Feb 2009, 22:39
by Rudolf
PetterHG wrote:Stemmer det. 89 modellen var litt "forsinket" hit på berget. Men den kom
høsten 89, så det må ansees som "nær nok" for en journalist.
Nei !
Den første båten fra Hiroshima med 55 røde MX5 kom til importkaia i Drammen i april 1990.
Pelle wrote:Erik,
Jeg er blitt fortalt at den ikke kommer til Norge før i 2010.
Kanskje du er bedre informert?
I artikkelen i Bilnorge.no http://bilnorge.no/vis_artikkel.php3?aid=33163&tid=
som det vises til så står det:
"De oppdaterte MX-5-modellene er på plass i Norge fra april 2009".

Erik

Posted: 11 Feb 2009, 00:13
by BAE
Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?

Posted: 11 Feb 2009, 00:17
by mrinzane
BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
På utsiden er det blant annet grillen, lyktene og fangerne som har fått et nyere utseende. Inne i kupeen er det materialvalget, fargene og knottene på dashbordet som er blant det nye.

Mener den har sideskjørt :?:

Posted: 11 Feb 2009, 01:09
by biXen
Sideskjørt er vel muligens ikke standard.

Leste forøvrig en artikkel (vet ikke om det var her det var linka?) om at dette er siste bilen som blir finpussa personlig av han som har leda "retningen" til MX-5 fra starten. "ND" var allerede starta utviklingen på og ble noe "helt" nytt. Spørs om det blir så veldig annerledes uansett, men mer enn før kanskje. Synes NCFL er veldig lik RX-8... men det er forsåvidt flere og flere Mazdaer på visse detaljer.

Posted: 11 Feb 2009, 02:07
by Hauk
BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
"The car is also available with newly designed 16in and 17in aluminum wheels. The 16in wheels have five sets of twin spokes, while the 17in wheels have 10 twisted spokes. New exterior color options include Aluminum, Metropolitan Grey and Sunflower Yellow.

Changes to the car’s powerplant range include the introduction of a forged crankshaft, fully floating pistons and newly designed valve springs. The rev limit for the 2.0L manual model now registers at 7,500rpm, with peak output of 160hp (118kW) 188Nm coming at 7,000rpm. The six-speed manual gearbox has also been upgraded with new carbon-coated synchronizer for improved shift-feel.

A lower front roll center and retuned suspension make the car’s response to steering inputs more linear and enable the driver to precisely trace desired lines. A key refinement was made to the front suspension knuckles. The ball joints’ vertical pivot position was changed to reduce the height of the front roll center by 26mm. This decreased fluctuations in the vertical loading on the outer wheel during cornering maneuvres."

( http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=ncfl )

Posted: 11 Feb 2009, 07:18
by arildh
Hauk wrote:
BAE wrote:Hva er nytt på NCFL bortsett fra grill og tåkelys?
"The car is also available with newly designed 16in and 17in aluminum wheels. The 16in wheels have five sets of twin spokes, while the 17in wheels have 10 twisted spokes. New exterior color options include Aluminum, Metropolitan Grey and Sunflower Yellow.

Changes to the car’s powerplant range include the introduction of a forged crankshaft, fully floating pistons and newly designed valve springs. The rev limit for the 2.0L manual model now registers at 7,500rpm, with peak output of 160hp (118kW) 188Nm coming at 7,000rpm. The six-speed manual gearbox has also been upgraded with new carbon-coated synchronizer for improved shift-feel.

A lower front roll center and retuned suspension make the car’s response to steering inputs more linear and enable the driver to precisely trace desired lines. A key refinement was made to the front suspension knuckles. The ball joints’ vertical pivot position was changed to reduce the height of the front roll center by 26mm. This decreased fluctuations in the vertical loading on the outer wheel during cornering maneuvres."

( http://www.mx5-miata.no/phpbb/viewtopic ... light=ncfl )
Det er slike endringer jeg synes er viktig men som aldri kommer fram i slike folkelige artikler. Plast er plast.
Amerikanerne har alltid klaget over at det er vanskelig å tune NC for Auto X i forhold til NA og NB. Kanskje de har fikset litt på dette med endringene over.
At bilen har fått smidd veiv her jo helt rått i forhold til fremtidig ekstrem tuning. Hadde det bare vært plass til en turbo i motorrommet...
Og har vekten økt på ncfl ?

Posted: 11 Feb 2009, 11:37
by toroh
Jeg vil ha den nye fronten på min bil... 8)


Image

Image

Posted: 11 Feb 2009, 12:23
by DrHolm
hørt no rykter om at et medlem her, er på vei for å prøve NCFL et par dager?

Posted: 11 Feb 2009, 12:27
by S.F
jeg har lyst på en NCFL gitt..

Posted: 11 Feb 2009, 12:53
by mussa
DrHolm wrote:hørt no rykter om at et medlem her, er på vei for å prøve NCFL et par dager?
:lol: Ingen du kjenner vel?

Synes NCFL`n ser veldig bra ut!