Page 34 of 65

Posted: 07 Apr 2009, 11:54
by Rudolf
glaibilenmin wrote:kan det vær at du har svinghjul fra enelleranna anna mazda?
Eller at det ødlakte lageret ditt har Slitt ut svinghjulet ?
Det ødelagte lageret har slitt ut svinghjulet :shock:

Image

Ja ja, ..... noe må da være slitt på denne bilen også.

Nytt svinghjul !

Erik

Posted: 07 Apr 2009, 11:54
by Harald
Rudolf wrote:Bunnpaknin til MX5 (ikke silikon) finnes ikke i noen delekataloger eller vekstedhåndbøker
eller MX5parts eller I.L. Motorsport eller Flying Miata eller ...... som jeg har vært borte i.
Så den bunnpakningen må være noe som en har drømt om :)

De to stykkene er laget av hard plast og kan brukes om igjen.
(etter at gammelt pakningsstoff er grundig fjernet, både i sporet og på stykkene)

Erik
om de to buene på hver ende av bunnpanna, er laget av plast på din.. så har de allerede utspillt sin funksjon for lenge siden..
de bitene er og skal være laget av gummi, og byttes når man overhaler motoren. dette gjelder ihvertfall på 1.8 motoren, tviler på det skiller veldig mye.. rengjør flatene skikkelig og ta permatex på begge flater mot den gummibuen.. og litt ekstra i hjørnene..

Posted: 07 Apr 2009, 23:20
by Rudolf
Harald wrote: om de to buene på hver ende av bunnpanna, er laget av plast på din.. så har de allerede utspillt sin funksjon for lenge siden..
de bitene er og skal være laget av gummi, og byttes når man overhaler motoren. dette gjelder ihvertfall på 1.8 motoren, tviler på det skiller veldig mye.. rengjør flatene skikkelig og ta permatex på begge flater mot den gummibuen.. og litt ekstra i hjørnene..
Buene er av hard gummi/plast.
De er bøyelige, hele og i fin stand.
Ingen "slitasje" eller aldring på de.
De har blitt grundig rengjort og har perfekt passform i "sporene" sine.
Permatex er påført alle flater.

Erik

Posted: 07 Apr 2009, 23:32
by Rudolf
Da ble det sving på sakene

Banzaibaggen var den reddende engel.
Se hva han hadde liggende .....

Image
(Nye/hele deler til venstre)

Det løsnet "proppen" og da er prosjektet i gang igjen.

Fronten er klar for deksler og registerreim:

Image

Klutsj er på plass og neste blir girkasse og startmotor.

Image

Mye kan skje i løpet av påsken ....

Erik

Posted: 07 Apr 2009, 23:39
by glaibilenmin
bare en liten tanke... Bør kansje sjekke akslingen på girkassa at den ikke er skeiv eller har kast på noen måte? siden lageret var såpass herpet...?

Posted: 07 Apr 2009, 23:48
by Rudolf
glaibilenmin wrote:bare en liten tanke... Bør kansje sjekke akslingen på girkassa at den ikke er skeiv eller har kast på noen måte? siden lageret var såpass herpet...?
Det er en god idè.
Jag har sjekket den visuellt og prøvemontert lageret på enden.
Det ser helt greit ut.
Det dreier seg om noen hundredeler "kast" som den kan ha vært utsatt for, så den blir neppe skeiv.
Men jeg skal dobeltsjekke før jeg monterer girkassa.
Takker ... :)

Erik

Posted: 08 Apr 2009, 23:55
by Rudolf
Motor kap. 9

En konstruktiv dag på verkstedet .....

De hydrauliske ventilløfterene er nyrensa og "fjærer" fint.
Så, etter at de ar satt tilbake, monterte jeg kamaksel og nye simmeringer.

Image

Registerreim, med løpehjul på plass.
Timing, har jeg gjort før, men måtte "smugtitte" i boka.

Image

Så er det en haug med deksler, toppdeksel, servopumpe, motorfester og innsug.

Image

Jeg hadde planer om å få ferdig motoren i løpet av påsken.
Det går fint.
Den havner i bilen meeget snart.
:)

Erik

Posted: 09 Apr 2009, 13:23
by RogerRed91
Ser veldig bra ut Erik :D

Gøy å følge med på!

Posted: 09 Apr 2009, 22:47
by Rudolf
Motor kap. 10

Nok en fin dag på verkstedet.
Jammen er det mange deler på en motor gitt .....

I dag ble startmotor, coil, slavesyliner for klutsj, remhjul, og girkasse montert.
Slavesylinder ble overhalt med rep.sett fra I.L. Motorsport.

Image

Klumpen er klar ...
Jeg blir litt hemmet av at jeg stadig må vaske meg på fingra, så ikke motoren blir skitten 8)

Erik

Posted: 09 Apr 2009, 23:52
by Pelle
Nesten til å få "diamond cutter" av :P

Posted: 10 Apr 2009, 01:32
by midget77
Dette ser vanvittig flott ut. Hvordan skal du klare å holde det så rent og pent?

Posted: 10 Apr 2009, 01:49
by Crawler
Dette er naice.
Akkurat så rent og pent som det skal være.

Posted: 10 Apr 2009, 10:19
by TraCkinG
Mulig jeg bare ikke ser det på bidet, men skal det ikke komme en "fot" ut å legge seg rundt slavesylinderen i fra den belgen der?

Du har ikke lyst til å ta noen ekstra detaljbilder av motoren da... Personlig tenkte jeg litt på de festene som er festet mellom girkasse og motor som jeg plundret litt med i fjor :P

Og ellers rett å slett bare bilder så vi får se hvor ren å pen motoren og generelt bilen er nå før du møkker det hele til igjen :P

Posted: 10 Apr 2009, 23:36
by Rudolf
midget77 wrote:Dette ser vanvittig flott ut. Hvordan skal du klare å holde det så rent og pent?
Jeg bruker hvite hansker når jeg skrur .....
:roll:
TraCkinG wrote:Mulig jeg bare ikke ser det på bidet, men skal det ikke komme en "fot" ut å legge seg rundt slavesylinderen i fra den belgen der?

Du har ikke lyst til å ta noen ekstra detaljbilder av motoren da... Personlig tenkte jeg litt på de festene som er festet mellom girkasse og motor som jeg plundret litt med i fjor :P

Og ellers rett å slett bare bilder så vi får se hvor ren å pen motoren og generelt bilen er nå før du møkker det hele til igjen :P
Ingen "fot" der nei ....
Jeg har masse bilder som jeg legger ut i et lite "motor-galleri".

Erik

Posted: 10 Apr 2009, 23:43
by Rudolf
Motor kap. 11

Enda noen flere duppedingser på plass.
Så var det bare å rope på elefanten .......

Image

Der var'n på plass gitt :)

Image

Nå slutter vel snart den derre "Check Engine" lampa å lyse ....

I morgen skal jeg kjøpe olje :wink:

Erik