Sommerdekk - erfaringer

Motor, Karosseri, Softtop/Hardtop, Senking, Dekk/Felger, Bremser, Lys, Stereo
Kun Betalende medlemmer har skrivetilgang her.

Moderator: Styremedlemmer

User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Sommerdekk - erfaringer

Post by Sebring »

8) Hadde planlagt handel hos Sharifs, men de var selvsagt utsolgt for dekkene jeg skulle ha! Fikk likevel tak i Toyo Proxes T1S 205/45x16 til en god pris. Erfaringene etter noen mil i går er over forventningene. Utrolig behagelige å kjøre på - skjøter og ujevnheter i veiebanen merkes knapt, og 0 sporing på en av Telemark's værste asfaltstrekninger. Har tidligere hatt Falken FK451 i samme dimensjon, men Toyo er veldig mye mer komfortabelt. Om noe negativt skal nevnes, er det at styre-responsen er noe dårligere enn på de forrige dekkene, Yokohama AVS sport i 195/50x15. Trolig er dekksidene stivere på Yokohama dekkene, som på tørr vei grenset mot "gateslicks" i oppførselen. Men om rundetidene på bane ikke er viktigst, kan Toyo-dekkene sterkt anbefales i 16" uten at dette blir ukomfortabelt.

Apropos vekt: Panasport felger i 7x16 med 205/45x16 veier 0,5 kilo mer pr stk enn 7x15 felgene med 195/50x15 dekk - større er ikke alltid veldig mye tyngre.
Last edited by Sebring on 15 Apr 2004, 15:01, edited 1 time in total.
User avatar
HansT
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 1316
Joined: 17 Sep 2003, 02:00
Location: Stavanger
Status: Offline

Post by HansT »

Kan bare henge meg på her; Kjører med Toyo Proxes 215/40-16 og ble også veldig imponert over komforten, samt at de ikke sporet i det hele tatt sammenlignet med mine gamle 205/45-16 dekk.

Spent på bilder av bilen din med Panasport felgene og Toyo dekkene Frode? Når er de på plass på hjemmesiden?
1991 Mazda Miata
1996 Porsche 993 C2
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Hei Hans: stresset livet av meg i går for å få montert dekkene på felg - og endte opp med ryggprolaps da jeg bar felgene inn på Dekkpartner i Porsgrunn (men det var verdt smertene!). Klarte omsider å få hjulene på bilen, og skal ta noen bilder i dag hvis jeg orker å vaske den i den formen jeg er nå. Bilder legges på siden min straks de er tatt - for min del ble både felger og dekk langt over forventningene!
User avatar
glaibilenmin
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 2204
Joined: 19 Nov 2003, 01:00
Medlemsnummer: 413
Location: Ålesund
Status: Offline

Post by glaibilenmin »

dekka eg kjører på no sporer som f**
ceat tarca...
vet billidekk... :oops:
men har prøvd 215 proxes på 17tommere å dette var helt rått...
sitter jo som limt jo...
det blir mine neste sommerdekk på kosei felger
04 mazdaspeed
canvas topp sparco seter
Fm big Enchilada
Afco coilovers

Prosjekt 96 brg 1,8 mx5

90'Classic red. R.I.P

Having a 9 second Honda is like coming out of the closet: At first you surprise all your friends, but in the end your still gay.
User avatar
Pacmania
4200 RPM
4200 RPM
Posts: 459
Joined: 30 Dec 2003, 01:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by Pacmania »

kjører på avon zv3 i 195/50-15.. ett ok dekk.. men jeg tror at goodyear F1 hadde vært bedre(dog har jeg ikke prøvd det).. men det koster ca det samme mener jeg å huske..
Mx5 -91 HT
15" OZ superturismo, KN intake kit, Hvite blinklys, Front air dam, zipperless top, no sparewheel..
User avatar
A_hjelme
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 150
Joined: 30 Oct 2003, 01:00
Location: Tønsberg
Status: Offline

Post by A_hjelme »

Kjører selv på Toyo T1S 215 40 16. Men de sporer som F.....
Tror bare det er UTROLIG dårlige veier her i Ålesund!! Skal prøve å få justert hjulstillingene på nytt. Håper det fikser det!!
User avatar
JohnBGoode
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 134
Joined: 20 Oct 2003, 02:00
Location: Sandefjord
Status: Offline

Post by JohnBGoode »

Et lite tips til dere som liker svulmende dimensjoner på dekk og felg + ++: Skaff Garrets "Performance Handbook" og les den på senga. Det er bra underholdning og gir noen gode tips om hva og hvordan man kan få det beste ut av 5'rn. Garret var med under utviklingen av bilen hvis jeg ikke husker feil og vet en ting eller sju om hvor man kan gå feil :-)
91 Cl. Red, Lille Rosin Style............ :-(
94 Laguna Blue Metallic 1,8 :-)
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

JohnBGoode wrote:Et lite tips til dere som liker svulmende dimensjoner på dekk og felg + ++: Skaff Garrets "Performance Handbook" og les den på senga. Det er bra underholdning og gir noen gode tips om hva og hvordan man kan få det beste ut av 5'rn. Garret var med under utviklingen av bilen hvis jeg ikke husker feil og vet en ting eller sju om hvor man kan gå feil :-)
Dude, du har helt rett mht. til den boken. Tror ikke det er mange som kjøper tunge 17" med feil ET etter å ha lest den boka ( Om veiegenskaper er prioritert).

Jeg kjører med nye Yokohama AVS Sport nå og merker at de sporer som et tog og støyer en del. Har ikke så mye å sammenligne med men jeg er rimelig sikker på at det finnes dekk som ikke sporer så j****g. Ikke noe stort problem men...
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Fikk høre (fra en forhandler) at med AVS sport sporer nesten ikke i det heletatt og var veldig stille...
arildh wrote:
JohnBGoode wrote:Et lite tips til dere som liker svulmende dimensjoner på dekk og felg + ++: Skaff Garrets "Performance Handbook" og les den på senga. Det er bra underholdning og gir noen gode tips om hva og hvordan man kan få det beste ut av 5'rn. Garret var med under utviklingen av bilen hvis jeg ikke husker feil og vet en ting eller sju om hvor man kan gå feil :-)
Dude, du har helt rett mht. til den boken. Tror ikke det er mange som kjøper tunge 17" med feil ET etter å ha lest den boka ( Om veiegenskaper er prioritert).
Jeg kjører med nye Yokohama AVS Sport nå og merker at de sporer som et tog og støyer en del. Har ikke så mye å sammenligne med men jeg er rimelig sikker på at det finnes dekk som ikke sporer så j****g. Ikke noe stort problem men...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
Vidar
Moderator
Moderator
Posts: 5500
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Medlemsnummer: 249
Location: Drammen
Status: Offline

Post by Vidar »

Vidar wrote:Fikk høre (fra en forhandler) at med AVS sport sporer nesten ikke i det heletatt og var veldig stille...

Bra at det ikke bremser som et tog med de dekkene da :)
arildh wrote:
JohnBGoode wrote:Et lite tips til dere som liker svulmende dimensjoner på dekk og felg + ++: Skaff Garrets "Performance Handbook" og les den på senga. Det er bra underholdning og gir noen gode tips om hva og hvordan man kan få det beste ut av 5'rn. Garret var med under utviklingen av bilen hvis jeg ikke husker feil og vet en ting eller sju om hvor man kan gå feil :-)
Dude, du har helt rett mht. til den boken. Tror ikke det er mange som kjøper tunge 17" med feil ET etter å ha lest den boka ( Om veiegenskaper er prioritert).
Jeg kjører med nye Yokohama AVS Sport nå og merker at de sporer som et tog og støyer en del. Har ikke så mye å sammenligne med men jeg er rimelig sikker på at det finnes dekk som ikke sporer så j****g. Ikke noe stort problem men...
Medlem nr.249
2004 Mazdaspeed MX5, Rød
x 1992 Miata SC, hvit, B-pack, noe modifisert, 8 psi (max 14976 rpm)[/url]
X 2006 BMW 525 Dat M-tech
2014 BMW 530D x-drive
User avatar
arildh
7200 RPM
7200 RPM
Posts: 3355
Joined: 26 Oct 2003, 02:00
Status: Offline

Post by arildh »

At forhandlere skryter av ting de selger er vel ikke så rart.

Det er noen kommentarer om disse dekkene her: http://www.carreview.com/Tires/Yokohama ... 77crx.aspx

Mange som klager over bråk.
Ut i fra hva jeg har merket til nå så sitter de veldig bra på tørt, og det er det som er viktigst for meg.

Johs Bjerke selger disse billig. 650,- pr. stk i 195/50 15" og sikkert matchende priser i andre dimensjoner. Da har man råd til å slite ut noen dekk i løpet av sommeren.

Her er en anne test hvor de kommer ganske bra ut: http://home.swipnet.se/wheelbase/tirerack_1.htm
User avatar
Sebring
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 153
Joined: 23 Sep 2003, 02:00
Location: Brevik
Contact:
Status: Offline

Post by Sebring »

8) Det kan være greit å lese "product reviews" - men ofte kan det også være direkte vill-ledende, med totalt motsigende omtaler. Jeg har kjørt Yokohama AVS sport i 1 1/2 sesong, og var veldig fornøyd. På tørr asfalt var de veldig bra, tendenser til å slippe sideveis (oversteer - som nevnt i reviews) på våt veibane. Mine sporet ingenting første året, noe mer andre året som følge av slitasjen. Støy følte jeg ikke var noe problem.

Når noen har sporing og andre ikke på samme type dekk, mistenker jeg at det er misforhold mellom dekkbredde og felgbredde som er årsaken. F.eks. 215/40 dekk på 7" felg vil gi en "bråere kant" enn 195/45 eller 205/45 dekk på samme felgbredden. Ahjelme kjører Toyo Proxes og sliter med sporing, jeg har samme dekk og opplever tilnærmet 0 sporing på dårlige veier. Ved valg av dekk er ikke bare merke, men også profil og bredde svært viktig.
arildh wrote:At forhandlere skryter av ting de selger er vel ikke så rart.

Det er noen kommentarer om disse dekkene her: http://www.carreview.com/Tires/Yokohama ... 77crx.aspx

Mange som klager over bråk.
Ut i fra hva jeg har merket til nå så sitter de veldig bra på tørt, og det er det som er viktigst for meg.

Johs Bjerke selger disse billig. 650,- pr. stk i 195/50 15" og sikkert matchende priser i andre dimensjoner. Da har man råd til å slite ut noen dekk i løpet av sommeren.

Her er en anne test hvor de kommer ganske bra ut: http://home.swipnet.se/wheelbase/tirerack_1.htm
User avatar
knute
500 RPM
500 RPM
Posts: 59
Joined: 14 Jan 2004, 01:00
Location: drammen
Status: Offline

Post by knute »

Vel! Nå har jeg kjøpt meg 195/50-15 Marangoni dekker.
Skal få satt de på mx5en i morgen.
Dette er rimelige dekker som jeg kjøpte i fjor på min vectra
som jeg er meget fornøyd med.Og valgte også nå disse på mx5en.
Dette blir jo spennende da dere prater om langt dyrere gummi.
Men som ryktet sier så bråker de iallefall lite. :wink:
Knut
91 brg limited edition
96 honda cbr 1000 f
User avatar
Stig
1000 RPM
1000 RPM
Posts: 132
Joined: 30 Sep 2003, 02:00
Location: Singapore
Status: Offline

Post by Stig »

Kjøpte meg 4 nye dekk i dag, Aurora K103 205/45 16'. Ganske billige dekk, 4000 for omlegging og avbalansering. Sikkert ikke verdens beste, men synes bilen sporer og støyer mindre enn med de gamle Good Year dekka.

En annen ting er at de nye dekka ser smaler ut. :?: Jeg ser det i forhold til felgkanten. Er det vanlig med variasjoner mellom produsentene?

Tenkte jeg skulle kjøpe 215/40, men siden jeg har ET35 stikker hjulene ganske langt ut, og hvis jeg da skal skulle senke bilen var jeg redd for "subbing" med 215/40.

http://www.superdekk.no/sommerdekk/inde ... age=aurora
X - Miata 93 mod, Classic Red, C package, Beige skinn, Svart stayfast top, Gule koni med koni senkefjærer, Racing Beat type 2 front.
User avatar
PKD
2000 RPM
2000 RPM
Posts: 388
Joined: 08 Sep 2003, 02:00
Location: Ulsteinvik
Status: Offline

Post by PKD »

knute wrote:Vel! Nå har jeg kjøpt meg 195/50-15 Marangoni dekker.
Skal få satt de på mx5en i morgen.
Dette er rimelige dekker som jeg kjøpte i fjor på min vectra
som jeg er meget fornøyd med.Og valgte også nå disse på mx5en.
Dette blir jo spennende da dere prater om langt dyrere gummi.
Men som ryktet sier så bråker de iallefall lite. :wink:
Marangoni var med i NAF's dekktest for første gang i år. Gjorde det slett ikke verst, med tanke på at de ble sammenlignet med det som regnes som dekk-eliten.

Har kjørt på Marangoni i flere år, og synest de er helt OK til mitt bruk.
Medlem 208
'91 MX-5 Special Edition
'02 Renault Kangoo 1,4i aka Postbilen fra Stange
'04 Volvo V40 2,0T Limited Sport Edition

Racing a Hyundai is like the special olympics... even if you win you`re still retarded.
Post Reply