Page 1 of 3

Regler for beregning av engangsavgift

Posted: 28 May 2008, 14:03
by indahla
Er det noen som vet når dette ble endret fra HK, kg og volum til HK, kilo og CO2 ?

Og hvor gammel bilen må være for å kunne benytte volum isteden for CO2 ?

Re: Regler for beregning av engangsavgift

Posted: 28 May 2008, 14:16
by Hauk
indahla wrote:Er det noen som vet når dette ble endret fra HK, kg og volum til HK, kilo og CO2 ?

Og hvor gammel bilen må være for å kunne benytte volum isteden for CO2 ?
Det var på nyåret i fjor, var det ikke? Dvs. 01.01.2007.

Punkt to blir bare synsing fra min side. Jeg antar alle biler eldre enn dette kan benytte volum. Det er gråsoner her, fordi det ikke er mulig å oppdrive offisielle Co2 tall på alle biler... i hvert fall litt tilbake i tid.

Posted: 28 May 2008, 14:34
by Vegard
Og er det import fra land som USA, gjelder de gamle reglene (som også har fått skrudd opp prisen litt) da co2 målingene som er foretatt i USA ikke er etter eu normene, dermed må volum/hk/vekt brukes.

Posted: 28 May 2008, 14:40
by indahla
100% sikker? Selv om bilen er fra 2007 ?
Og: teller volum på wankel dobbelt?

Posted: 28 May 2008, 14:46
by biXen
Tror det er 2001 som er grensen på biler med CO2 nå om dagen. Fra USA er det unntaket man kan bruke selv om de er nyere ja. At wankel teller dobbelt liker de ihvertfall å skremme med, tror ikke det har skjedd enda, og jeg ser heller ikke grunn til at det skulle være det når det er en 1.3 liter. (selv om den regnes som 2.6 i motorsport av naturlige grunner) (venter på en wanker selv ;))

Posted: 28 May 2008, 14:58
by Vegard
indahla wrote:100% sikker? Selv om bilen er fra 2007 ?
Og: teller volum på wankel dobbelt?
Nei, og relativt sikker på at co2 ikke brukes.

biXen utdyp?

Posted: 28 May 2008, 14:59
by caLitri
indahla wrote:100% sikker? Selv om bilen er fra 2007 ?
Og: teller volum på wankel dobbelt?
Rx-8 på gang? :)

Posted: 28 May 2008, 15:01
by Hauk
Wankel fikk to-gangern mtp. volumavgift da RX-8 kom, og blir beregnet som 2.600 cc. Ihht. noe EU-direktiv.

Var vel noen tyske pamper som vha. brennvin og horer fikk det innført - ellers hadde RX-8en blitt altfor billig vs tilsvarende BMWer og Mercer! Her i Norge utgjorde forskjellen mellom 1.300 og 1.600 cc 60-70.000 spenn i avgifter.

Wankelbiler pre-RX-8 (dvs. RX-7 etc), slapp unna med 1.300 cc som avgiftgrunnlag. Om det fortsatt gjelder for innførsel av de eldre bilene er jeg usikker på.

Posted: 28 May 2008, 15:03
by Hauk
Og hvor kommer faktoren "2" fra egentlig? Hvilke vitenskapelige tester begrunner akkurat 2?

Tall fra løse lufta skriblet ned på en serviett på en bordell nedi Hamburg.

...det er nå min teori i hvert fall. :)

Posted: 28 May 2008, 15:10
by Vegard
Ingen (som jeg har lest om) som har betalt for dobbel volum ved import i allefall, om dette var noe som ble gjort på biler som ble solgt av forhandlere, er jeg usikker på, har hørt det du sier, men aldri sett "bevis" for det.

Posted: 28 May 2008, 15:10
by biXen
Vegard wrote: Nei, og relativt sikker på at co2 ikke brukes.

biXen utdyp?
Utdyp hva? Importerer du fra Europa tror jeg CO2 avgift gjelder helt ned til 2001-2 modell, det er bare det jeg synes å huske utfra de nye reglene i fjor.

Posted: 28 May 2008, 15:12
by Vegard
Hauk wrote:Og hvor kommer faktoren "2" fra egentlig? Hvilke vitenskapelige tester begrunner akkurat 2?

Tall fra løse lufta skriblet ned på en serviett på en bordell nedi Hamburg.

...det er nå min teori i hvert fall. :)
Dette er som biXen sier, en faktor som har blitt brukt i motorsport, omtrent som 2 taktere. Faktoren er ikke 2 i alle motorsport sammenhenger, noen har jeg sett 1.8 brukt også.

Fortsatt usikker om det du sier er rett om 2 volum avgift.

Posted: 28 May 2008, 15:13
by Vegard
biXen wrote:
Vegard wrote: Nei, og relativt sikker på at co2 ikke brukes.

biXen utdyp?
Utdyp hva? Importerer du fra Europa tror jeg CO2 avgift gjelder helt ned til 2001-2 modell, det er bare det jeg synes å huske utfra de nye reglene i fjor.
Med at du har wanker på vei hehe :lol:

Posted: 28 May 2008, 15:17
by Vegard
Avklaring om avgift på Wankelmotor

--------------------------------------------------------------------------------

Hei.

For en stund tilbake blei det blåst ett rykte om at RX-8 skulle tolles inn som 2,6 liter når den kom. Dette skulle etter skrivende være ett aller annet nytt direktiv fra EU, og Norge måtte inføre denne måten å regne slagvolumet på wankel.

Dette ville jo oxo da gjelde bruktimporterte RX-7 også...

Har sjekket litt med Mazdaimportøren og en god venn i tollvesenet (tollbua i Oslo). Deres mening er klar.

Det finnes ingenting, hverken her eller i horisonten, av skriv som skulle tilsi at wankelmotoren må doble slagvolumet ved utregning av engangsavgiften.

13 B motor = 1308ccm

Lenge leve Wankelmotoren.

(det burde jo være wankelmotor i alle biler i Norge bare pga. reduksjonen i avgifter.. )

Sayonara
Alt som finnes på nettet skal ikke taes for god fisk, men tror dette en uttalelse det er sannhet bak.

Tråden: http://www.bilforumet.no/rx7/6859-avkla ... motor.html

Posted: 28 May 2008, 15:21
by biXen
Vegard wrote:
biXen wrote: Utdyp hva? Importerer du fra Europa tror jeg CO2 avgift gjelder helt ned til 2001-2 modell, det er bare det jeg synes å huske utfra de nye reglene i fjor.
Med at du har wanker på vei hehe :lol:
Ah, hehe. Nei venter på en RX-8 fra uniten, bruker importør da, betaler for å slippe hodeverk :P